Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 385 / Bezoekers Vandaag: 5690
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nieuwe Centrale
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 14 sep 2011 :  16:13:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

In een ander topic (http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3506) heb ik het advies van Paul gekregen om, ivm met trage werking functies (en nog wat andere kuren die mijn interface 6051 heeft), een andere centrale te kiezen.
Nu ben ik opzoek gegaan en een aantal fora af gestruind om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Aangezien ik op dit moment alles (rails, wissels, boosters, decoders, terugmelders, etc) van Marklin heb en ook een groot aantal Mfx locs, wil ik de mogelijkheden (meerdere stappen rijden ipv 14, meerdere functies gebruiken ipv 4/8, snellere reacties bij gebruik functies, etc) optimaal benutten.
Ook wil ik Koploper blijven gebruiken. (Heb even naar iTrain gekeken, maar die blijft qua extra mogelijkheden achter bij koploper, echter ondersteunt wel Mfx via bv CS2).
Wat zijn de mogelijkheden.

Gaarne jullie advies en ervaringen.

Groet,
Bart

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 14 sep 2011 :  17:50:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Waarom koop je geen ecos. Deze ondersteund alle funkties van Marklin inclusief mfx. Ikzelf gebruik ook deze centrale samen met Kl en nooit geen problemen mee gehad. Opgelet voor CS2 van marklin want deze wordt niet meer ondersteund door Kl als ik het goed voor heb.

Mvg
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 sep 2011 :  19:52:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Al eens gedacht om je 6021 to loconet adapter te nemen?
Dan heb je een snelle loconet verbinding.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 14 sep 2011 :  20:38:17  Toon profiel  Reageer met citaat
@Philippe
Daar heb ik aangedacht, maar is dat niet een beetje 'too much'? Ik bestuur mijn baan via Koploper, dus heb niet zo'n uitgebreide controller nodig. Zag op de ESU/ECoS site ook de door hun geupgrade CS1. Is dat een optie?

@Wim
Klinkt simpel. Heb op de Uhlenbrock site gekeken, maar zag geen voorbeeld met koppeling met PC. Gaat de PC dan aan de DIN plug (zoals bij de 6051) of aan de UTP? Kan ik dan meer dan 14 stappen, alle mfx functies benutten? Of is dit gewoon een stabielere versie van de 6051?

Let wel, ik wil al mijn boosters en decoders en s88 modules behouden. Gaat alleen om vervanging 6051 en eventueel 6021.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 sep 2011 :  21:20:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Geen enkel probleem, dit advies is een onderbouwd advies, en zal ik je niet geven als je er niets mee kunt. Je hebt meel.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 14 sep 2011 21:25:40
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 15 sep 2011 :  10:34:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Het plaatje ken ik, maar de onderdelen erop zeggen me niet allemaal wat, behalve dan de PC, S88 en de 6021 Loconet Adapter.

En ik begrijp dat je een mail hebt gestuurd, echter had in mijn profiel 'geen mail ontvangen' aanstaan, dus ik heb geen mail ontvangen. Ik heb dit nu aangepast, zou jij nogmails deze mail kunnen sturen?

Bedankt alvast.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 15 sep 2011 :  18:20:53  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim, als Bart Mfx wil gaan gebruiken, wat heeft hij dan aan eender welk apparaat wat met de Marklin 6020 / 6021 en bijbehorende boosters werkt? De 6021 is Motorola I/II en zal nooit Mfx gaan praten. Of mis ik hier ergens iets?

mvg, Corné

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 15 sep 2011 :  18:44:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Een goed alternatief voor je 6021/6051 is een IB-Basic met een S88-LOCONET-ADAPTER UH63880

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo
[brDe 6021 is Motorola I/II en zal nooit Mfx gaan praten. Of mis ik hier ergens iets?

Met de 6021 in combinatie met een 6021 Loconet Adapter heb je nog steeds dezelfde rij- en schakelmogelijkheden als met de 6021/6051.

Groetjes Robby

Bewerkt door Spoor1 op 15 sep 2011 19:03:03
Ga naar bovenaan de pagina

755philippe

Belgium
34 Posts

Geplaatst - 15 sep 2011 :  19:07:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,
Een geupdate CS1 is inderdaad een goede optie. Doet hetzelfde als een ecos en kost minder. Het oranje scherm is niet zo aantrekkelijk maar de centrale dient voornamelijk voor de kommunikatie met KL. je gebruikt toch hoofdzakelijk bij KL het scherm van jou pc.
Mvg
Philippe
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 sep 2011 :  20:02:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Spoor1

Bart,

Een goed alternatief voor je 6021/6051 is een IB-Basic met een S88-LOCONET-ADAPTER UH63880

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo
[brDe 6021 is Motorola I/II en zal nooit Mfx gaan praten. Of mis ik hier ergens iets?

Met de 6021 in combinatie met een 6021 Loconet Adapter heb je nog steeds dezelfde rij- en schakelmogelijkheden als met de 6021/6051.

Groetjes Robby



Robby???

Je kon het weer niet laten zie ik, jammer hoor.

Maar even voor het juiste beeld met de IB-Basic heeft Bart dezelfde mogelijkheden als hij nu heeft. Motorola 14 stappen, geen MFX. Dan zijn er slechts 32 slots, geheugen plaatsen voor een lok te laten rijden.
Dan is hij beter en goedkoper af met de 6021 naar Loconet adapter.

Als Bart MFX wil en alle verdere toeters en bellen gewoon een ECoS.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 15 sep 2011 :  23:41:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik ben er denk ik uit. Het wordt een CS1 reloaded of een ECoS.
Keuze is afhankelijk van prijs. CS1 Reloaded update is rond 130 euro, maar dan moet je wel een CS1 hebben. Dus ben nu opzoek naar goede aanbieding.
Als dat dicht in de buurt komt van de ECoS dan zal ik een afweging moeten maken.

Nog even een vraagje. Kijk net in koploper en selecteer als Digitaal Systeem dus Marklin CS. Klopt het dat het aantal decoderstappen voor snelheid 14 blijft? Functies worden er wel meer.

Bedankt voor alle adviezen.

Groet,
Bart

Bewerkt door BartSteur op 16 sep 2011 00:06:31
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  10:28:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Nou ik heb een CS1. Locs allemaal aangemeld. En aangesloten op de PC en koploper. Ging allemaal redelijk eenvoudig.

Enige probleem dat ik nu heb is dat ik twee soorten boosters heb, 6015 en 6017. Als ik alleen de 6015's aansluit werkt het prima, doe ik de 6017 erbij, dan slaat de CS1 op kortsluiting/stop. Heb ondertussen al gevonden dat het aantal ms voor kortsluitingdetectie omhoog kan. Hierdoor ging de CS1 niet meteen op tilt. Nu knippert het lampje van de 6017, en telkens als ik een tweede of derde trein in de groep van die booster rij, klapt de CS1 er weer uit. Heb ook gelezen van overbelasting, maar die booster moet toch makkelijk 3 treinen aan kunnen.

Nog suggesties?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  11:38:46  Toon profiel  Reageer met citaat
opgelet want de 6015 en 6017 moeten anders worden aangesloten.Tevens is er een omruilaktie geweest voor deze dingen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  15:32:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Johnny,

Dat ze anders aangesloten moeten worden dat wist ik, maar dat mag mijn inziens geen issue zijn.

En vanwaar die omruilactie? En wat kon er precies geruild worden?

Groet.
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  15:37:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Denk dat Johnny in de war is met de omruil actie voor de oude trafo's.

@Bart, het is zeker wel een issue hoe je de booster kabel aansluit, als dat niet zou uitmaken hoeft men daar ook niets over te vermelden in de handleidingen. Aansluiten zoals aangegeven in de beschrijvingen.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  15:48:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Klopt, ik bedoelde ook het feit dat het anders aangesloten moet worden geen issue kan zijn. Ik heb het gedaan volgens de handleiding en het heeft aan de 6021 altijd gewerkt.
Daarnaast schijnen er wel twee types kabels te zijn, waarbij het stekkertje net andersom zit, maar ik heb allemaal dezelfde.

Verder was er een omruilactie voor de 60173 naar de 60174, omdat voor de 60173 ook de railstaven geisoleerd moesten worden, wat nogal wat weerstand opriep bij marklin gebruikers. Is bij de 60174 niet meer nodig. Maar de 60174 is uitsluitend voor CS2. Heb ik dus niks aan.

Groet,
Bart

Bewerkt door BartSteur op 18 sep 2011 15:51:45
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  17:02:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar dan is/was niet voor de 6015/6017 zoals Johnny aangaf, deze omruil actie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  17:53:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ben weer aan de slag geweest met het verder configureren van de CS1. Ben tot de ontdekking gekomen dat de wissels niet werken zoals ze zouden moeten. Het lijkt erop dat de nummering overhoop ligt. Als ik de ene wissel via koploper schakel, zie ik een andere fysieke wissel bewegen. Zover ik heb kunnen constateren wel eentje die op dezelfde K83 zit, maar ik ben ze niet allemaal langsgegaan.
Ook lijkt het dat de pulse die verstuurt wordt, minder sterk is dan eerst met de 6021. Daarnaast viel het op dat na verloop van tijd de CS1 spontaan uitschakelt.

Enig idee hoe deze problemen kunnen ontstaan en eventueel opgelost moeten worden?

Krijg wel een beetje gevoel dat ik erop achteruit ben gegaan, bij de 6021 werkte alles, maar alleen trager.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  18:51:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Was het een tweede handsje soms die CS1?? Misschien dat je dan wel de ellende van een ander gekocht hebt. Sorry stoute gedachtes.
Maar de nummering van je wissels wordt bepaald door de dipswitches op jouw k83 decoders, nergens anders door. Er hoeft niet altijd Marklin op te staan om beter te zijn.
Wat het dan wel altijd is dat is duurder.
Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  19:29:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Het was geen tweedehandsje, maar wel eentje uit een startset. Mag volgens mij niks uitmaken.
Heb juist marklin gekocht, omdat ik hoopte dat ik dan zo min mogelijk hoefte aan te passen en alles op elkaar zou zijn afgestemd.
Ik was ook in de veronderstelling dat alleen de dipswitches bepalen om welk adres het gaat. En daar is niks aan veranderd.
Nu zag ik wel staat bij instellingen voor digitaal systeem: 'Oude notatie bezetmelders'. Is er misschien ook zoiets voor de wissels (dus decoder 1.1 t/m 1.4, 2.1 t/m 2.4, etc)?

Een andere mogelijkheid waar ik aan dacht was, kan het zijn dat er te weinig spanning naar de K83 gaat en dat hierdoor de die K83 een beetje 'flipt'?
Nu is het wel zo dat ik 16 decoders heb, allemaal aan elkaar gekoppeld (doorgelinkt), waarvan de verste(nr1) ongeveer 14meter van de booster zit en nr16 ongeveer 2meter. Kan het daaraan liggen, of is de kabel niet goed (te dun, te veel weerstand, etc).

Nogmaals, bij de 6021/6051 was er geen probleem.

Groet,
Bart

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  20:02:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

De gehele opzet werkt met de 6021 toch gewoon, dan zal het met de CS ook gewoon moeten werken, net zoals dat met een ECoS of met een Intellibox het geval was geweest. De CS zal echt niet anders tellen.

De de tabel op blz 49 van de CS handleiding staat de bevestiging dat het geheel qua nummer 100% gelijk is aan de 6021, ECoS Intellibox. En de eventuele besturings programma's

21.2. Codeertabel voor magneetartikelen.
Die tabel legt de link tussen de DIP-switchen en de adressen van wissels en seinen alsmede het gebruik tegenover
Märklin® keyboards.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 sep 2011 20:15:32
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  21:29:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Je probleem komt bij meerdere voor. Er zijn verschillende 6017’s wat betreft elektronica, hierdoor kan de beveiliging van een CS1R, Ecos 1 of 2 te snel ingeschakeld worden.
Op diverse fora zijn daar al draadjes over geweest.
Heb je ook de speciale kabel voor het aansluiten van de 6017 gebruikt ?.

Schakelen van een wissels moet normaal gesproken geen problemen geven. Heb je een voeding met vaste uitgangsspanning of kun je deze in stellen.
Bij de CS1R of Ecos moet je er voor zorgen dat een wissel niet meerdere malen aangeroepen worden. Zorg er voor dat het geheugen geheel leeg is voorat je de wissels/seinen in programmeert.

Welke versie software heb je op de CS1R ?.

Groetjes Robby
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 19 sep 2011 :  09:02:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Robby,

Ik ben inderdaad meerdere draadjes over de 6017 tegengekomen. Ook met aansluitschema's en twee types kabels. Heb dit allemaal gevolgd.
Over wat voor speciale kabel heb jij het?

Ik gebruik standaard transformators van marklin (60052) van 60VA. Weet niet of je hiervan iets kan instellen, althans niet van buitenaf.

Daarnaast heb ik nog geen CS1R (Is in bestelling), dus gewoon nog CS1 versie 2.03.

Nog een ander vraagje. Moet ik alle wissels en seinen in de CS1 opvoeren voor ik deze via koploper mag aansturen? Ik heb er nu geen opgevoerd, omdat ik bepaalde wissels via koploper kon benaderen en er dus vanuit ging dat het niet nodig was.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 19 sep 2011 :  09:46:38  Toon profiel  Reageer met citaat
omruilactie was voor de nieuwere boosters 60173 naar 60174.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 20 sep 2011 :  10:06:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Even een update.
Wissels en seinen werken nu goed. Nadat ik ze allemaal in de CS heb bekend gemaakt werkte het naar behoren. Waarschijnlijk vertaalde de CS het adres dat van koploper kwam wel naar de juiste decoder, maar niet naar juiste poort. Vreemd maar waar.

Booster 6017 afgekoppeld. Werk nu alleen met CS en 2x 6015. Zit nu wel onder m'n capaciteit, maar dat compenseer ik door met minder treinen te rijden. Ga kijken of ik de 6017 kan omruilen voor 6015, en moet ook kijken of na de 'CS1 Reloaded' update er misschien voldoende capaciteit is.

Verder werkt alles naar behoren. Koploper praat goed met de CS1. Mooi vind ik dat of je een wissel nu stuurt op de CS of koploper, ze passen elkaar aan. Daarnaast helft van de treinen opnieuw geijkt. Rijden nu mooier, maar sommige moeten volgens mij opnieuw leren remmen. En alle functies zijn beschikbaar.

Bedankt voor alle suggesties en informatie.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  14:29:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Als gevolg van verhuizing heb ik dit forum enige tijd niet bezocht en zie jouw draadje nu pas voor het eerst. Het is me niet duidelijk, of je inmiddels je CS1 al hebt geupgraded naar CS1R, of dat je nog op je upgrade wacht. Als dat laatste zo is, dan loop je de kans, dat als je geupgraded hebt, je te maken krijgt met valse bezetmeldingen, althans ik heb daarvan na het upgraden veel last gehad. Ik geef je daarom een tip, waarmee je dit kunt voorkomen en als je er last van hebt, kunt oplossen. Plaats een loze S88 module voor de andere S88 modules en hernummer de overige S88 modules 1 hoger, dus 1.01 t/m 1.16 wordt 2.01 t/m 2.16 enz. Dit gaat in KL heel simpel met Hernummer S88 (Onderhouden/Baan definities/Hernummer S88). Dan heb je daar gegarandeerd geen last (meer) van.
Het kan zijn, dat je er in het begin geen last van hebt. Bij mij trad het probleem pas op na enige tijd. Ik heb er behoorlijk lang over gedaan om de oplossing te vinden, maar het probleem heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Het is dus verstandig om sowieso na de upgrade deze maatregel te nemen. Het kost je één S88 module, maar het bespaart veel ellende.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina