Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 196 / Bezoekers Vandaag: 4686
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel gaat soms niet om
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

berttrein

Netherlands
64 berichten

Geplaatst - 12 aug 2011 :  13:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb mijn baan opgebouwd en (bijna) alles werkte goed. Nu is er sinds kort 1 wissel die niet goed schakelt in koploper. Als ik de wissel met Twin Center bedien werkt de wissel. In koploper gaat hij niet (altijd) in de rechte stand nadat hij in afbuigende stand is gezet. Daarmee ontstaan er nogal wat botsingen.
Ik weet niet of het met het aantal treinen te maken heeft (ik rijdt met 7 a 8 treinen tegelijk op 1 trafo.
Herkent iemand dit probleem en hebben jullie een oplossing?
Groeten Bert

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 12 aug 2011 :  14:23:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Laat de communicatie logging (in menu algemeen) eens meelopen voor wisselopdrachten.
Als dan het wissel niet omgegaan is, terwijl je dat wel verwacht, kun je in de logging zien of koploper wel de opdracht heeft gegeven.
Is dat het geval, dan moet je het zoeken in het wissel zelf, maar kan het ook zijn dat je trafo's en of boosters het niet aankunnen.
Als koploper ook de opdracht niet heeft gegeven (of wel gegeven maar daarna het wissel weer teruggezet), heb je iets verkeerd in je database staan.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 12 aug 2011 :  17:08:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Ik ga je raad opvolgen en kijken waar het zit!

Mvgr Bert
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 12 aug 2011 :  21:36:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Van Märklin en Fleischmann wissels is bekend dat ze het digitaal niet altijd geweldig doen, zeker als de eindafschakeling er nog in zit. Belangrijk is ook voldoende power te hebben. Ik rijd nu met 9 treinen op mijn baan. Zonder booster hebben de Fleischmann Profi wissels het moeilijk, vooral de meegebogen en de Engelse wissels. Met de booster erop geen probleem. Ook kan het helpen de wissels via de decoders apart te voeden met een stevige spanning en een lange puls.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 13 aug 2011 :  11:27:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,Ik heb veel baat gehad met het verhogen van de bekrachtigingtijd voor"" luie"" wissels. Hiervoor ga je naar Algemeen /Instellingen per database/Seinen - wissels/Default bekrachtigingstijd.
Daar verhoog je de tijd van 250 naar 500 milliseconde.
Als de wissels eind schakelaars hebben kan je wel tot 1000 miliseconden gaan.
Er zijn geleerde die zeggen een puls is een puls maar zij vergeten de omloop tijd van de wissel.
Ik weet niet hoe het bij Twin Center is maar bij Marklin moet je ook in het CS de bekrachtigingstijd verhogen als ze in het CS zijn aangemeld.Veel Succes Simon

Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.3-3, C-rails
Een gelukkige Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 aug 2011 :  12:09:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi, de schakeltijd van een electromagnetische wisselaandrijving is ongeveer 150 ms op zijn max. Insteliing van 200 of 250ms is voldoende.
Maar volgens mij is Bert een DCC rijder.
Het soms niet omgaan van een wissel moet je eigenljk alleen maar zoeken bij het wissel en zijn aandrijving zelf, en nergens anders.
Wat ook een rol kan spelen is het merk en type wisseldecoder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

De Dijk

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 15 aug 2011 :  00:01:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Kijk eens in koploper of er nog openstaande opdrachten staan.

Ik bedoel hiermee dat koploper nog opdrachten moet uitvoeren op je baan. Hierbij kan het zijn dat er nog wissels omgezet moeten worden op je baan.
Ik dacht ook dat het lag aan koploper, het wissel, wisseldecoder, IB, Loconet of te weinig digitaal vermogen.
Uiteindelijk bleek mijn PC de data verkeer niet aan te kunnen.
Dus hou je CPU van je PC persentage in de gaten.

Groet,

Wim van Dijk

Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.2, IB-IR, 20x ServoSwitch, 4x S88SD16-N, 4 Lichtsluizen, Loconet, S88LN
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 15 aug 2011 :  12:30:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Wat je beschrijft lijkt op het probleem wat ik zelf ook had, rechtstreeks met het Twin-Center geen probleem, bij het automatisch rijden soms wel. Alleen had het bij mij altijd goed gewerkt en kreeg ik het probleem na het installeren van een ander soort wisseldecoder, waarbij het mis ging als er meerdere wissels omgezet moesten worden. Ik heb het opgelost door de rustperiode tussen de opdrachten op te hogen (Instellingen per database - Seinen/Wissels), daarna geen problemen meer. Misschien heb je hier iets aan.

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina