Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 135 / Bezoekers Vandaag: 4559
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Diverse vragen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Harald en Alex

Netherlands
79 berichten

Geplaatst - 26 jun 2011 :  10:08:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

We zijn nieuw op dit forum en je kan ons met recht beginners noemen in het koploper gebeuren.We zijn nog bezig om onze baan te automatiseren.Een deel is echter al klaar en dit gebruiken we nu om te testen.We hebben gisteren 4 locs geijkt voorheen reden we met decoderstappen.Nu komen er een paar vragen op en die wilde ik dan in 1 topic aan jullie laten zien en nu hopen we dat jullie ons verder op weg kunnen helpen.

We zullen de actuele koploperfile er bij doen zodat jullie kunnen zien wat we bedoelen.

We hebben nog 4 deltalocs die dus niet geijkt kunnen worden.Nu hebben we ook wat problemen dat deze locs niet altijd dat doen wat we in koploper ingegeven hebben.Vooral een keeractie levert problemen op.Ligt dit nu puur aan de deltadecoder?Kan je uberhaupt wel goed met een deltaloc in koploper rijden?

Dan hebben we een route uitgezet waarin achteruit vanuit blok 111 naar 102 gereden wordt.Dit werkte eerst prima en ook niks daarin veranderd alleen hebben we er nu wat extra wagons aan gehangen en nu zou die dus achteruit ook een stukje in blok 145 moeten om daarna met de voorkant over de wissel te rijden en daarna keren en via blok 107 te vertrekken maar zodra de eerste wagon op de laatste melder komt van 102 en dus over de wissel moet stopt ie met achteruitrijden en voorkant staat nog richting stootblok.

Een paar wagons er weer af is het makkelijkste maar er moet toch een oplossing voor zijn?

De kruiswissel vanuit blok 101 naar. 22 en 115 naar 104 blijft bezet nadat er overheen gereden is en kan dan alleen nog maar handmatig weer vrij gegeven worden terwijl er dus geen trein meer op een melder staat.Dit is een probleem van de laatste dagen.Moet er hier ergens iets anders ingesteld worden en zo ja waar?

Als je vanuit blok 145 blok 103 in rijdt is de bedoeling dat er gestopt wordt in de bocht van het einde perron.Daar ligt melder 5.04 maar wat we ook proberen hij rijdt steevast door naar de laatste melder in het blok 5.09.Hoe kan je dat aanpassen dat de locs wel netjes op het eind stoppen?Hiermee bedoelen we dan de langere treinen want we hebben ook nog midden voor het station een melder gemaakt zodat korte treinen niet helemaal door rijden naar het einde en de preisers een heel stuk terug moeten lopen Dat krijgen we ook niet ingesteld.

Hoop dat jullie ons kunnen helpen.Het zullen allemaal wel fout ingestelde of niet ingevulde zaken zijn in Koploper.We hebben de handleiding er al op nageslagen maar snappen dan niet goed hoe nu exact iets ingevuld moet worden.

Groeten.

Harald & Alex



Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  10:15:28  Toon profiel  Reageer met citaat
De koploperfile.



Download Attachment: haraldenalex.bck
103,86 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  10:53:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Harald en Alex,

De rijrichting van een Deltadecoder wordt net zoals bij alle andere decoders gewoon door Koploper geschakeld. Het probleem zal je niet in de decoder moeten zoeken maar in de Database.

Naar aanleiding van het probleem wissel vrijgeven:

In de eigenschappen van Blok 101 zijn in ieder geval vanuit 1 blok de bezetmelders fout geconfigureerd, immers als de trein uit de andere richting komt worden de bezetmelders in een andere volgorde bereden. Hier wordt vermoedelijk de trein niet meer gevolgd en de kruiswissel zal niet vrijgegeven worden. Controleer onderin je locwindow wat de volgende bezetmelder is die door koploper verwacht wordt.

In blok 145 heb je een alternatieve stopmelder ingevoerd voor treinen tot 175 cm. dan stoppen de treinen op bezetmelderr 5.04. Met andere woorden Koploper doet precies wat jij ingevoerd hebt.

Klein advies begin simpel voordat je door de bomen het bos niet meer ziet.

met vriendelijke groet,

Walter Wissels

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  11:14:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Harald en Alex,

- het gebruik van Delta locs is geen probleem. Deze werken hetzelfde als volledig digitale locs. Ze zijn eigenlijk ook hetzelfde, met dat verschil dat er minder of geen functies op zitten en dat er niet zoveel adressen op de decoder te kiezen zijn.

- Bij het achteruitrijden (de v200 vaste treinroute?) heb je aangegeven dat deze van 111 naar 102 naar 107 moet. Dit zal de trein dus ook doen. Je zou hem helemaal 145 op kunnen laten rijden tot aan het eind van dat blok, maar dat is misschien ook niet de bedoeling. Hoe je dit het beste op kan lossen weet ik niet. Maar er zal vast iemand op het forum zijn die je daar bij kan helpen.

- Het probleem met de kruiswissel zie ik zo snel even niet. In demo modus wordt de kruiswissel vrij gegeven en alles lijkt goed ingesteld. Zorg in ieder geval dat je bij onderhouden --> baanontwerp goed aangeeft waar je bezetmelders in het ontwerp zitten ("Wissel/waar in blok/lijn bezet bij...") zodat je goed kunt zien of alle bezetmelders worden geactiveerd. Als je laatste bezetmelder heel ver van de kruiswissel vandaan zit dan zal de wissel pas vrijgegeven worden als de trein al lang voorbij is.

- Als je vanuit 145 naar 103 rijdt, en je wilt dat de loc niet op de laatste bezetmelder stopt, dan moet je bij onderhouden blokken --> eigenschappen van het blok --> bezetmeldingen een alternatieve stopplaats op geven. Anders zal de loc altijd op de laatste bezetmelder stoppen. Zover ik weet: deze bezetmelder moet wel aangevinkt zijn bij "bezet bij", maar komt niet voor in de lijst met "te verwachten bezetmelders". Dus daar 5.04 eruit gooien en deze alleen laten staan bij alternatieve stopplaats. Althans, zo werkt het bij mij perfect.

- nog een tip: vul bij onderhouden locomotieven alleen de lengte van de loc in, en vul de lengte van de sleep in in het locvenster. Eventueel kun je de totale lengte ingeven in onderhouden locs en dan 0 in het locvenster als er altijd met dezelfde sleep gereden wordt. (21) Diesel loc DB heeft nu zelf een lengte van 180cm en een sleep van 180cm wat hem totaal 360cm lang maakt.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

Bewerkt door corne_mo op 26 jun 2011 11:16:28
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  11:39:20  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

we hebben het met een delta loc geprobeert met een paar wagons en dat gaat goed alleen nu nog de rest
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  11:49:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Harald en Alex,

De rijrichting van een Deltadecoder wordt net zoals bij alle andere decoders gewoon door Koploper geschakeld. Het probleem zal je niet in de decoder moeten zoeken maar in de Database.

Naar aanleiding van het probleem wissel vrijgeven:

In de eigenschappen van Blok 101 zijn in ieder geval vanuit 1 blok de bezetmelders fout geconfigureerd, immers als de trein uit de andere richting komt worden de bezetmelders in een andere volgorde bereden. Hier wordt vermoedelijk de trein niet meer gevolgd en de kruiswissel zal niet vrijgegeven worden. Controleer onderin je locwindow wat de volgende bezetmelder is die door koploper verwacht wordt.

In blok 145 heb je een alternatieve stopmelder ingevoerd voor treinen tot 175 cm. dan stoppen de treinen op bezetmelderr 5.04. Met andere woorden Koploper doet precies wat jij ingevoerd hebt.

Klein advies begin simpel voordat je door de bomen het bos niet meer ziet.

met vriendelijke groet,

Walter Wissels

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.



Hallo walter

de bedoeling is dat je van 104 naar 115 gaat niet van 104 naar 101 je komt alleen in 101 met die kolen pendel als je naar 104 wil en dan keren naar 115

groeten harald en alex
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 27 jun 2011 :  22:50:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Het probleem met de kruiswissel lijkt opgelost.Het is te warm op zolder om daadwerkelijk te testen.We gaan dat van de week wel weer proberen.

Blijft het probleem van het niet willen stoppen op melder 5.04 wat we nog niet snappen.

We zitten er aan te denken om de keeractie in blok 103 en 111 er uit te halen en de desbetreffende route dus aan te passen dat de loc gewoon een rondje rijdt.Dit kunnen we later altijd nog uitzoeken.

Voor diegene die onze file geopend hebben.Je krijgt een melding dat diverse blokken nog niet goed ingevuld zijn.Dit lijkt op dat we ons werk niet goed gedaan hebben maar het is dus zo dat deze blokken al in koploper staan alleen de melders nog niet in dat deel van de baan zitten en de wisselaandrijvingen nog niet geplaatst zijn.Onze baan is gebouwd in het verleden zonder 1 aandrijving in de wissels en automatiseren is dus niet zo eenvoudig als alles al vast ligt.We doen dus in gedeeltes.Daarom lijkt het in het begin misschien raar maar dat deel is dus nog niet in bedrijf.

Nu een vraag

We hebben dus alleen nog maar vaste routes gemaakt.Daarin zit een route die eigenlijk tegen het verkeer in gaat.Nu is het zo als er in blok 3 of 4 een trein staat die richting blok 1 wil vertrekken en er komt vanuit blok 22 naar 14 een trein krijg je een deadlock bij wissel van blok 1 naar 14.

We hadden bedacht maar weten dus niet hoe het goed in te voeren als een trein dus vanuit blok 22 naar blok 14 gaat de trein in blok 12 of 7 bevindt moet stoppen in blok 3 of 4 de wissel van blok 1 naar 2 moet gaan en de trein uit blok 14 dan voorrang heeft en kan passeren.Zo voorkom je dus een deadlock.Hebben jullie daar een idee over hoe we dit kunnen realiseren?

Nieuwste file zit er bij

Harald & Alex

Download Attachment: haraldenalex.bck
103,86 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  20:49:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Harald en Alex,

Mijn advies is om eerst eens zonder vaste en variabele routes te werken. De opzet van Koploper is namelijk anders dan van vele andere treinbesturingsprogramma's. Koploper werkt namelijk altijd al in de basis, namelijk als je de blokken en de bezetmelders hebt gedefinieerd. Variabele en zeker vaste routes zijn dan beperkingen op de treinenloop. Dus kort gezegd. Zorge ervoor dat Koploper eerst in de basis werkt en ga dan stapsgewijze dingen, zoals variabele en vaste routes, logische en speciale acties, bijvoegen.
Vanuit de basis kun je dan de deadlock opheffen door gebruik te maken van tweerichtinggroepen. Ik kan nu even niet in de database kijken, dus het is even voor de vuist weg.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 28 jun 2011 20:51:18
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  22:13:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk

We zijn inderdaad aan het proberen maar zonder routes kan je verder niet rijden automatisch bedoel ik dan en we moeten toch dingen proberen om verder te komen?Wat we tot nu toe aangemaakt hebben aan routes werkt grotendeels wel.Alleen bovengenoemde zaken niet maar we gaan er vanuit dat met goede tips er wel gaan komen.Heb net 18 paginas aan onderwerpen doorgeworsteld om misschien een oplossing te vinden en in een topic uit 2006 hopelijk een oplossing voor de alternatieve stopplaats gevonden.Dit gaan we proberen zo snel mogelijk.Sommige zaken die op de computer in test wel werken blijken in de praktijk toch net even anders te gaan.

De routes zijn toch niet definitief we missen nog een schaduwstation waar we met de voorbereidingen bezig zijn en niveau 2 aan de linkerzijde is nog niet geautomatiseerd zoals al genoemd en daar wordt dan ook niet meer gereden.Maar ondertussen moeten we wel testen en proberen en buiten de zolder die dus helemaal volgebouwd is hebben we helaas geen vaste plaats om te proberen dus het moet op de baan zelf.Wat we nieuw verzinnen proberen we uiteraard wel eerst in test op de computer.Ook wij zitten niet op botsingen of andere calamiteiten te wachten

Harald & ALex

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  22:49:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald en Alex



We zijn inderdaad aan het proberen maar zonder routes kan je verder niet rijden automatisch bedoel ik dan




Zomaar..

Koploper rijdt perfekt ZONDER routes....

Is volgens mij misschien uniek, als modelbaansoftware , maar zonder enige route variabel en/of vast rijdt koploper met uw treinen. Puur op basis van de gegevens uit blokken en de automatische wisselstraten.
Het zal misschien anders zijn dan U wenst maar die creativiteit kun je dan "beperken" met variabele routes en nog meer met vaste routes.

Echt het proberen waard.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  23:58:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Harald en Alex,

net zoals Theo en Dirk schrijven, zijn vaste en variabele route's slechts beperkingen op wat je in onderhouden blokken (met veel moeite) hebt geconfigureerd. Maw. eerst heb jij een verbinding gemaakt en vervolgens ga je diezelfde verbinding weer verbieden. Had je hem dus eigenlijk ook niet hoeven maken.

Vaste route's gebruik ik zelf alleen maar op mijn rangeerterrein voor rangeeropdrachten, en niet om mijn treinen te laten rijden, immers een trein kan niet van zijn vaste route afwijken. Variabele route's gebruik ik alleen om treintypen niet in bepaalde blokken te laten komen (bv: personentreinen uitsluiten van goederenblokken).

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 30 jun 2011 :  22:05:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Vanavond even met een aangepaste database geprobeerd te rijden zonder routes in te geven.Dit roept ook weer vragen op.

Op de kruiswissel onstond een deadlocksituatie.We hopen dat we die nu opgelost hebben.Een melding van een trein in blok 7 die te lang was voor blok 3 en niet meer verder wilde en een personentrein die het rangeerterrein op wilde rijden.

Als je zonder routes rijdt moet je nog ergens ingeven waar ie dus echt niet mag komen?

Plotseling wordt er in blok 103 op een melder voor het station gestopt en dat was toch ook niet de bedoeling

We hebben de locs apart opgemeten en de sleep ook en dit ingevuld.Ook de blokken die te kort zouden kunnen zijn staan ingevoerd.Als je een stopverbod in voert voor een te lange trein in een te kort blok moet ie er toch gewoon door willen rijden?

Hoop niet dat jullie gek worden van ons vragen spervuur

Harald & Alex

Harald & Alex

Download Attachment: haraldenalex29jun2011.bck
109,63 KB

Bewerkt door Harald en Alex op 30 jun 2011 22:28:31
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 30 jun 2011 :  22:31:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Agh dat zijn we al

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 01 jul 2011 :  10:16:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Harald en Alex,

Dat geeft niet. Zo leer je met Koploper te werken. Als ik jullie verhaal zo lees is nu of de baan al te complex, of je hebt al specifieke zaken als variabele routes nodig. Daarvoor zou ik jullie database even goed moeten bestuderen. Ik ga dat doen en kom er op terug. Als tussenoplossing kun je de blokken, waar de sommige treinen niet mogen komen handmatig te blokkeren. Dat vereenvoudigt de zaak al een stuk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 01 jul 2011 :  21:33:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk

Het zou inderdaad mooi zijn als je er naar wil kijken.

We zijn nu eenmaal niet zo computertechnisch aangelegd dat we alles snappen en het is ook niet zo dat we maar wat aan proberen te klooien.We hebben de hele handleiding van koploper liggen maar zonder een goed begrip voor de materie en dan in onze ogen sumiere uitleg kom je er gewoon niet.De wil is er best wel.We zijn er vele uren mee bezig alleen missen het stap voor stap idee.Afbrekende kritiek krijgen we dan ook nog en dat werkt niet mee.

Dus als je ons in de goede richting kan helpen dan graag.

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 02 jul 2011 :  20:34:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Harald en Alex,

Ik zie dat we niet zo ver bij elkaar uit de buurt komen. We hebben hier in Zuidwest Nederland een Koploperclubje, dat met enige regelmaat bijelkaar op bezoek komt en elkaar helpt met het oplossen van vragen. Naast het bestuderen van je database wil ik ook met alle plezier eens komen kijken. Stuur maar een mail als je dat wat lijkt. Dat kan via mijn profiel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 03 jul 2011 :  17:08:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk.

Dat is zeker mooi als je dat wil doen.Ondertussen zijn we toch ook al weer wat verder gekomen.Dus de laatste database is al niet meer actueel.Als je zelf eens langs komt dan snap je het hele verhaal ook beter denk ik.

Verder dan maar even via mail.

Groeten Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  22:35:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Ik za hier tussen ook de vraag over alternative stopplats in een blok.
Daar ben ik ook al even mee aan het klungelen en dat wil nog niet zo lukken. Moet ik de alternative stopplaats ook tuusen de normale bezetmelders zetten?
Het gaat hier even om de Lint 33 en rijd van blok 4 naar 1.
Steeds weer ook met andere treinlengtes stopt de trein op bezetmelder 65.8, iemand suggesties?

Groeten Adrie


Download Attachment: Final004-04.bck
56,89 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  17:12:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik moet dus eerst de bezetmelders bij blok 1 er bij voegen en vervolgens de alternatieve stopplaatsen op geven.
Alle melders moeten dus eerst in blok 1 worden vast gelegt zodat ik daar i.p.v 3 bezetmelders er 6 krijg te staan.
Ik ga het eens proberen voor elkaar te maken.

Bedankt, groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  22:06:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Syntus

Hallo Ben,

Ik moet dus eerst de bezetmelders bij blok 1 er bij voegen en vervolgens de alternatieve stopplaatsen op geven.
Alle melders moeten dus eerst in blok 1 worden vast gelegt zodat ik daar i.p.v 3 bezetmelders er 6 krijg te staan.
Ik ga het eens proberen voor elkaar te maken.

Bedankt, groet Adrie



hallo Adrie

voor een alternatieve stopplaats moet je in onderhouden -> baan definities -> blokken -> dan het blok waar je die alternatieve stopplaats wil hebben -> eigenschappen blok ... -> bezetmeldingen -> bij te verwachte bezetmelders de alternatieve stopmelder verwijderen alleen in het vak obv bezetmelders laten staan -> naast te verwachte bezetmelders de tab stopplaats openen -> in dat venster de melder aanklikken waar je je de alternatieve stop wilt hebben en daar de treinlengte invoeren die daar moet stoppen.

groeten Harald

Bewerkt door Harald en Alex op 07 jul 2011 22:08:03
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 09 jul 2011 :  13:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Harald,

Ik heb het geprobeerd volgens jouw schrijven maar helaas dit werkt niet. Nu heb ik de alternatieve bezetmelders bij de gewone bij gezet en vervolgens in het RIJWINDOW de treinlengte opgegeven en nu werkt het prima. Door in het rijwindow diverse lengtes op te geven reageerd de trein correct. Nu wordt wel op de goede plaatsen gestopt zoals ik het had bedoeld. Bij onderhouden Locomotieven heb ik de lengte op 0 gezet want dit geeft niet het gewenste resultaat.

Groete Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 09 jul 2011 :  14:38:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie en Harald,

Eigenlijk is het een combinatie van wat jullie beiden zeggen. Je maakt verschillende bezetmelders in een blok en vervolgens geef je bij Stopplaats in Blokeigenschappen aan welke lengte trein in welk blok moet stoppen. Dat is de lengte, die in het rijwindow van de loc staat. Daaraan is namelijk ook een treintype verbonden. De lengte die je opgeeft bij loceigenschappen is alleen de lengte van de loc (of het treinstel). Die lengte wordt normaal gesproken opgeteld bij de treinlengte. Dat is gedaan om van loc te kunnen wisselen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 09 jul 2011 :  15:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Is was al wat aan het vogelen maar heb het gevonden.
Nu dit goed werkt ga ik hier wat mee oefenen.
Zoals je dat nu uitlegt had ik het niet geheel uit het handboek terug gehaald
Hoe staat het met jouw baan?

groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 10 jul 2011 :  08:09:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag komt Dirk op bezoek

We hebben gisteren nog melders bij gemaakt op het bovenste niveau en het banenplan wat aangepast zodat het definitief moet worden.Nu zitten nog alle melders er niet in helaas en zullen we in koploper dus nog niet volledig gebruik kunnen maken van de gehele baan maar om boven te kunnen rijden en via de keerlus weer terug kan dus nu via de opgegeven blokken.De melders zijn ingevoerd in koploper dus vanmorgen nog wat opruimen en proberen nog even te testen voordat Dirk er is en dan hopen we vandaag veel op te steken over het koplopergebeuren.

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 10 jul 2011 :  08:44:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Harald,

Komt phdirk bij je op de koffie voor Koploper?
Dat lijk mij een leuke bijeenkomst en veel plezier gewenst.
Vraag maar veel nu er een expert komt.

Groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 10 jul 2011 :  18:33:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk is geweest en het viel dus wel mee met onze database als je het verhaal er achter kent en de baan gezien hebt.Onze grootste problemen zijn terug te voeren op de locs die niet goed geijkt zijn en remproblemen waardoor de locs te ver doorschieten en dan ongelukken ed. veroorzaken.We hebben met 6 locs gereden en op wat mechanische problemen na ging dat goed.Dirk heeft gaandeweg wat instellingen van de locs veranderd zodat het allemaal wat geleidelijker gaat.

We gaan nu loc voor loc proberen zo goed mogelijk aan het rijden te krijgen en dan de resterende melders en wisselaandrijvingen te plaatsen zodat we de hele baan kunnen gebruiken.

Al met al een positieve dag en veel opgestoken van Dirk zijn ervaring.Dus bij deze bedankt Dirk voor alles en we spreken elkaar nog wel!

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina