Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 643 / Bezoekers Vandaag: 14812
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vrijgeven blok 3, 6 en 7 testbaan Chris Burger lukt niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

h0Gelijkstroom

Netherlands
12 berichten

Geplaatst - 09 mei 2011 :  19:38:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zal me als nieuweling even voorstellen.
Mijn naam is Remko en ben sinds een half jaar me aan het verdiepen in modeltreinen en koploper. Hoewel ik al veel van dit forum heb geleerd loop ik nu vast.
Ik rij H0 en maak gebruik van een Intellibox en maak gebruik van bezetmelders van Viesmann (5233).

Om koploper onder de knie te krijgen heb ik een vergelijkbare baan gemaakt als in het voorbeeld van Chris Burger. De bedoeling is dat een trein van blok 1, 2 of 3 via 4 naar 7 gaat. Dan achteruit terug naar 6 en dan naar blok 5. Het rijden gaat goed, maar het probleem is dat bezetmelder 12 (blok 3) en blok 7 en 6 niet vrijgegeven worden bij het bereiken van het volgende blok.
Blok 1, 2, 4, 5 worden netjes vrijgegeven indien dit rondje gereden worden.
Ook bij het automatisch rijden van een variabele route komen deze blokken niet vrij. Ik heb de volgorde van de bezetmelders diverse keren gekontroleerd, maar zie het probleem niet of begrijp het niet.
Om zeker te stellen dat er via de wissels niet iets mis ging heb ik alle blokken volledig geisoleerd. Tevens heb ik de bezetmelder vervangen, omdat al deze bezetmeldingen van de tweede bezetmelder komen.

Ik heb de database toegevoegd en hoop dat iemand mij kan helpen om het probleem te vinden.

Alvast bedankt,

Remko

Download Attachment: AelderbaanRS20110509.bck
17,37 KB

Download Attachment: Testbaan.jpg
32,8 KB

Bewerkt door h0Gelijkstroom op 09 mei 2011 20:37:25

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 mei 2011 :  22:04:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Remko,


Het probleem zit in en op je baan, niet in de koploper database.

Heb je daadwerkelijk de bezetmelders zo aangesloten zoals in de database is aangegeven?
Worden er meldpunten bezet gehouden door een lange trein?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

h0Gelijkstroom

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 10 mei 2011 :  14:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

hartelijk bedankt voor je reactie.

Ik heb op dit moment alleen met een loc getest. Dus geen lange treinen.
Deze komt ook zeker ver genoeg op het volgende blok om de vorige vrij te geven.

Positief is dat ik dan toch iets van koploper begin te snappen.

Minder fijn is dat er op mijn baan iets niet klopt.
De aansluitingen van de bezetmelders zitten op de goede plek.
Tussen de bezetmelders heb ik 1 rail ge-isoleerd. Dus daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen. De blokken heb ik volledig geisoleerd en apart gevoed.

Op de wissels heb ik geen bezetmelders aangesloten.
De wissels worden aan de kant waar normaal de bezetmelder zou komen aangesloten via een diodeschakeling.
Dat moet toch?? Mischien dat daar iets vreemds gebeurt.

Ik zal vanavond de baan nogmaals checken.
Indien het niet lukt zal ik een schema maken met mijn aansluitingen.

Bedankt voor het meedenken

Remko

Bewerkt door h0Gelijkstroom op 10 mei 2011 14:44:29
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 mei 2011 :  22:33:23  Toon profiel  Reageer met citaat
----maar het probleem is dat bezetmelder 12 (blok 3) en blok 7 en 6 niet vrijgegeven worden bij het bereiken van het volgende blok---

Wanneer bezetmelder 12 niet vrijkomt dan is er iets aan de hand. Koploper toont alleen de toestand van wat hij binnenkrijgt op het scherm (bv. geel puntje op baanontwerp). Als die info verkeerd is, zijn alle beslissingen van koploper op basis van die bezetmelder ook verkeerd...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

h0Gelijkstroom

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  09:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Gisteravond de baan nogmaals nagelopen.
Jammergenoeg geen verrassingen gevonden.
Tevens de diodeschakeling weggehaald om te kijken of dit invloed had.
Ook dit zonder resultaat.

De bezetmelders, die niet vrijkomen doen de bezetmelding wel goed, waardoor ik het gevoel krijg dat de aansluiting goed is.
Als ik de baanspanning van de bezetmelder haal worden alle baanvakken, die nog bezet waren vrijgegeven en ook op die manier zichtbaar in koploper. Hierdoor krijg ik het gevoel dat het niet in koploper zit.

Wat heeft er baan-technisch nog meer invloed op het vrijgeven van de bezetmelders?

Theo
Als jij zegt "dan is er iets aan de hand"; denk je dan meer aan de instellingen in koploper of aan de fysieke aansluitingen of mijn intellibox?

alvast bedankt,

Remko
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  11:33:10  Toon profiel  Reageer met citaat
meet eens met een multimeter of je weerstand meet tussen je rails van bezetmelder en massarail.Soms is er een slecht zichtbaar kontakt tussen deze.Ik gebruik railisolatoren en soms heb ik ook nog kontakt tussen het geisoleerde deel van de ene sectie en de andere (terugmeldstuk rail).

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  12:34:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Remko,

Het zijn de aansluitingen en de isolatie van de rails en de draden naar de bezet/terugmelder, maar ik denk dat het gewoon op de baan en bij de rails verkeerd gaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  19:10:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door h0Gelijkstroom


Theo
Als jij zegt "dan is er iets aan de hand"; denk je dan meer aan de instellingen in koploper of aan de fysieke aansluitingen of mijn intellibox?




Dan bedoel ik op de baan (bv.isolatiekoppeling die overbrugd wordt door een braampje), de bedrading (bv.draadeindje dat toevallig een ander draadeindje raakt ) ...de hardware.

Ideaal is elke isolatiekoppeling te vullen met epoxylijm (is bij mij nog niet) De onderbouw en de rails reageren verschillend op vocht en temperatuurwisselingen....

Mijn draadeindjes op de soldeerterminals hou ik zo kort mogelijk .

Theo

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

h0Gelijkstroom

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 12 mei 2011 :  21:20:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het gevonden.
Het probleem zit in de bezetmelder.
Ik maak gebruik van 2 bezetmelders van Viessmann.
Waarschijnlijk zit het in de uitgang van de eerste bezetmelder, waarmee deze doorgelust wordt naar de tweede bezetmelder.
Deze eerste bezetmelder deed zijn eigen bezetmeldingen en vrijgaves goed. Ik heb nog een bezetmelder liggen en had deze reeds met de tweede bezetmelder, waarvan een aantal bezetmeldingen niet vrijgegeven werden, uitgewisseld, maar dat had geen resultaat. Vanavond de andere bezetmelder omgewisseld en nu gaat het goed.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie tips en het checken van de koploper file. Als beginner was ik niet zeker dat ik alles goed had gedaan in koploper. Door jullie check kon ik meer gericht gaan zoeken. Nu de baan doet wat hij moet doen kan ik verder met het ontdekken van koploper, zoals treinlengtes en de goede stop positie, snelheden etc...

Nogmaals bedankt en veelplezier verder.

Remko
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina