Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 419 / Bezoekers Vandaag: 5619
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ontwerp tbv testbaantje+bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

De eerste Ivo

44 berichten

Geplaatst - 10 mei 2011 :  20:25:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar al heel lang digitaal gebruiker. Ik heb vroeger gewerkt met RR, maar wil nu naar Koploper. Om vertrouwd te raken met het programma, wil ik een testbaantje maken. Ik heb 30x250cm ter beschikking. Daarvoor heb ik 2 ontwerpjes gemaakt. (zie plaatje). Kunnen jullie mij vertellen met welk ontwerp ik het meeste mogelijkheden kan testen. Zitten dan de bezetmelders (Lenz) op de goede plek.

Ivo

Download Attachment: Picture1.jpg
38,46 KB

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 mei 2011 :  22:40:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou denken het bovenste ontwerp.

Net iets meer mogelijkheden door een alternatieve route en twee dubbele richting blokken.

Detectie in blok met een lang remgedeelte en kort stopdeel is ok.
Wel probleempje in de middelste blokken, maar dat is op te lossen.... verder doorrijden, virtuele stop enz.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 mei 2011 :  23:21:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door De eerste Ivo

Kunnen jullie mij vertellen met welk ontwerp ik het meeste mogelijkheden kan testen. Zitten dan de bezetmelders (Lenz) op de goede plek.

Ivo




Ivo,

Het mooie van een testbaan is nu juist dat je dit nu juist kunt ontdekken en ervaren, door het te bouwen.
Dan kom je er vanzelf achter, wat het beste is, en wat de juiste plaats is voor het plaatsen van bezetmelders.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  18:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ivo,

Welkom op het forum. Leuk dat je weer met Koploper begint. Ik ben het met Theo eens. Ik zou ook kiezen voor het plan uit de bovenste tekening. Zelf rijd ik met vrij lange bezetmeldstukken, ook omdat ik in twee richtingen rijd. Ik ben in testbaantje begonnen met bezetmeldstukken van 20 à 30 cm en ik gebruik nu lengtes van 40 - 60 cm. Daarover zijn echter de meningen verdeeld. Het voordeel vind ik, dat je mooie remkarakteristieken krijgt en de trein vrijwel nooit zal doorschieten. Met doorrijden cm kun dan nog de zaak bijregelen. Als de trein te ver stopt is het lastiger te tunen. Dan moet je met andere snelheden of remvertragingen gaan werken. Gewoon zelf proberen dus. Ik de normale blokken heb ik tussen de bezetmeldstukken ongedetecteerde stukken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 11 mei 2011 18:27:11
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  19:50:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok. Nu heb ik blokken gemaakt, met aan het begin en eind een melder. De lengte van de melders is ca. 10cm. De lengte tussen de melders bedraagt 20-60cm. Is het dan verstandiger om de melders langer te maken en tegen elkaar aan te leggen, zodat het vrije stuk verdwijnt?

Ivo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  19:56:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ivo,

Zoals we al eerder gezegd hebben, probeer het zelf uit wat het beste is, kijk hoe het werkt en hoe het reageert.
Maar begin met het maken van een melders aan beide zijden van een blok met een lengte van 20 cm, of anders gezegd een standaard raillengte lang. Hoe lang het stuk er tussen is maakt niet uit, uiteindelijk is dat je feitelijke bloklengte. Testen en proberen is dus het advies, iedere baan is weer anders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina