Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 1205
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Communicatie logging
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dbotop

Netherlands
24 berichten

Geplaatst - 21 feb 2011 :  11:32:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Omdat ik problemen heb met het aansturen van een Märklin telexkoppeling bij een vaste treinroute (omlooptrein), heb ik eens uitvoerig naar de communicatielogging gekeken. Als ik de koppeling van de Loc (adres 66) handmatig aanstuur bij stilstaande trein krijg ik de volgende commando's.
Tijd: Adres 66: Stuur echt:16
Tijd: Adres 66: Snelheid:0 licht aan (-x--)
Tijd: Adres 66: Stuur echt:66 (functies)
Tijd: Adres 66: Stuur echt: 16
Tijd: Adres 66: Snelheid:0 licht aan (----)
Tijd: Adres 66: Stuur echt: 64 (functies)

Het is duidelijk dat 66 (functies) de telex bekrachtigt en 64 (functies) de telex weer uitschakelt na 5 seconden. Werkt dus alles prima. Zodra de Loc op een vaste route rijdt en wagens moet afkoppelen, komen dezelfde commando's, alleen geven de tussen liggende commando's dan echte snelheden weer. De trein rijdt dan immers. Alleen lijkt dan "stuur echt: 64 (functies) niet te werken en blijft de telex bekrachtigd. Soms helpt het om bij de volgende stop weer een "dummy" afkoppelbevel te geven.
Zelf vermoed ik, dat de Märklin locdecoder het merkwaardige gedrag veroorzaakt. Misschien is er ook wat anders aan de hand? Is er ergens een uitleg beschikbaar (kon hem op het forum niet vinden!) van de diverse gelogde commando's?

groeten,
Douwe

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  17:43:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Douwe,

heb je afhankelijk van de centrale het juiste type locdecoder geselecteerd.
Zit je Telex onder F0, of zit deze onder een vervolgfunctie f1 etc.

Misschien goed om ook in dit geval even je database te uploaden.
Zelf heb ik meerdere locs met telex en herken jouw probleem niet.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  16:02:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Volgens mij staat dat goed. Het gaat overigens om een z.g. Digisys centrale, wat in principe een verbeterde 6050/6021 is. Werd destijds voor zelfbouw ontworpen door Fred Stevens van RailRoad Express, wat inmiddels terziele is. Werkt overigens prima met koploper samen. Het S88 deel doet het zelfs perfect, wat bij RailRoad express niet het geval was. De BR360 staat op adres 66 en de telex (voor en achter gecombineerd in dit geval) op F2. Ik heb ook nog een BR60 op de baan met twee afzonderlijke telexen (F2 en F3) en die vertoont hetzelfde euvel. Zoals gezegd; handmatig schakelt het bij stilstand alles prima. Bijgaand zoals gevraagd nog even de database. Ik ben benieuwd of je nog wat kunt vinden. Er staat overigens een nog niet helemaal afgewerkte vaste route voor de BR360 in, waar ik nog mee bezig ben.

Groeten,
Douwe

Download Attachment: Preussen_20110220_175611.bck
75,26 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  16:06:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dbotop

Hallo Walter,

Volgens mij staat dat goed. Het gaat overigens om een z.g. Digisys centrale, wat in principe een verbeterde 6050/6021 is. Werd destijds voor zelfbouw ontworpen door Fred Stevens van RailRoad Express, wat inmiddels terziele is. Werkt overigens prima met koploper samen. Het S88 deel doet het zelfs perfect, wat bij RailRoad express niet het geval was.



Als ik je goed begrijp, werkt je s88 dus NIET perfect.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  16:10:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Douwe,

Verder kunnen we er natuurlijk lang of kort over gaan bomen, maar koploper geeft aan de centrale de opdracht, gezien in je logging.
Het zal dus geen koploper probleem zijn, maar ik denk meer een probleem van de centrale, ik denk dat we de decoder ook wel kunnen uitsluiten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  12:31:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dbotop

Hallo Walter,

Volgens mij staat dat goed. Het gaat overigens om een z.g. Digisys centrale, wat in principe een verbeterde 6050/6021 is. Werd destijds voor zelfbouw ontworpen door Fred Stevens van RailRoad Express, wat inmiddels terziele is. Werkt overigens prima met koploper samen. Het S88 deel doet het zelfs perfect, wat bij RailRoad express niet het geval was.



Als ik je goed begrijp, werkt je s88 dus NIET perfect.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  12:48:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry de vorige reactie even wat te snel doorgeklikt. Het S88 gebeuren werkt met Koploper perfect, met RailRoad Express destijds niet. Had volgens mij te maken met de snelheid in het programma waarmee de foute zeer korte bezetmeldingen (storingen) omgezet werden in "echte" bezetmeldingen en dus spooktreinmeldingen. Het lijkt erop, dat dit bij Koploper wat langazmer verloopt, waardoor de bij S88 bijna niet te vermijden stoorsignalen, niet tot "echte" bezetmeldingen leiden. Hoe het ook zij, het Digisys S88 systeem werkt perfect met Koploper. M.b.t. de telexfunctie zoek ik het zelf ook in de centrale. Zal er binnenkort eens met de scope op los. Heb inmiddels een noodoplossing gevonden, door bij de volgende stop na de ontkoppeling een commando "ontkoppelen gewenst" te geven. Omdat de telex dan al bekrachtigd is, gebeurt er met het "66" commando niets, maar werkt "64" wel, omdat de trein nog in zijn wachttijd stil staat. Ik ben overigens nog wel geinteresseerd in een overzicht / verklaring voor de gelogde commando's al was het alleen maar uit een puur "accademische" belangstelling.

Groeten,
Douwe
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  13:02:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Douwe,

Laten we het er maar ophouden dat koploper op een andere manier werkt, en dat dit los staat van de werking van de s88-Bus scanning.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina