Auteur |
Onderwerp |
|
dbotop
Netherlands
24 berichten |
Geplaatst - 21 feb 2011 : 11:32:02
|
Hallo allemaal,
Omdat ik problemen heb met het aansturen van een Märklin telexkoppeling bij een vaste treinroute (omlooptrein), heb ik eens uitvoerig naar de communicatielogging gekeken. Als ik de koppeling van de Loc (adres 66) handmatig aanstuur bij stilstaande trein krijg ik de volgende commando's. Tijd: Adres 66: Stuur echt:16 Tijd: Adres 66: Snelheid:0 licht aan (-x--) Tijd: Adres 66: Stuur echt:66 (functies) Tijd: Adres 66: Stuur echt: 16 Tijd: Adres 66: Snelheid:0 licht aan (----) Tijd: Adres 66: Stuur echt: 64 (functies)
Het is duidelijk dat 66 (functies) de telex bekrachtigt en 64 (functies) de telex weer uitschakelt na 5 seconden. Werkt dus alles prima. Zodra de Loc op een vaste route rijdt en wagens moet afkoppelen, komen dezelfde commando's, alleen geven de tussen liggende commando's dan echte snelheden weer. De trein rijdt dan immers. Alleen lijkt dan "stuur echt: 64 (functies) niet te werken en blijft de telex bekrachtigd. Soms helpt het om bij de volgende stop weer een "dummy" afkoppelbevel te geven. Zelf vermoed ik, dat de Märklin locdecoder het merkwaardige gedrag veroorzaakt. Misschien is er ook wat anders aan de hand? Is er ergens een uitleg beschikbaar (kon hem op het forum niet vinden!) van de diverse gelogde commando's?
groeten, Douwe |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2011 : 17:43:51
|
Hallo Douwe,
heb je afhankelijk van de centrale het juiste type locdecoder geselecteerd. Zit je Telex onder F0, of zit deze onder een vervolgfunctie f1 etc.
Misschien goed om ook in dit geval even je database te uploaden. Zelf heb ik meerdere locs met telex en herken jouw probleem niet.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
dbotop
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2011 : 16:02:01
|
Hallo Walter,
Volgens mij staat dat goed. Het gaat overigens om een z.g. Digisys centrale, wat in principe een verbeterde 6050/6021 is. Werd destijds voor zelfbouw ontworpen door Fred Stevens van RailRoad Express, wat inmiddels terziele is. Werkt overigens prima met koploper samen. Het S88 deel doet het zelfs perfect, wat bij RailRoad express niet het geval was. De BR360 staat op adres 66 en de telex (voor en achter gecombineerd in dit geval) op F2. Ik heb ook nog een BR60 op de baan met twee afzonderlijke telexen (F2 en F3) en die vertoont hetzelfde euvel. Zoals gezegd; handmatig schakelt het bij stilstand alles prima. Bijgaand zoals gevraagd nog even de database. Ik ben benieuwd of je nog wat kunt vinden. Er staat overigens een nog niet helemaal afgewerkte vaste route voor de BR360 in, waar ik nog mee bezig ben.
Groeten, Douwe
Download Attachment: Preussen_20110220_175611.bck 75,26 KB
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2011 : 16:06:22
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dbotop
Hallo Walter,
Volgens mij staat dat goed. Het gaat overigens om een z.g. Digisys centrale, wat in principe een verbeterde 6050/6021 is. Werd destijds voor zelfbouw ontworpen door Fred Stevens van RailRoad Express, wat inmiddels terziele is. Werkt overigens prima met koploper samen. Het S88 deel doet het zelfs perfect, wat bij RailRoad express niet het geval was.
Als ik je goed begrijp, werkt je s88 dus NIET perfect.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2011 : 16:10:28
|
Douwe,
Verder kunnen we er natuurlijk lang of kort over gaan bomen, maar koploper geeft aan de centrale de opdracht, gezien in je logging. Het zal dus geen koploper probleem zijn, maar ik denk meer een probleem van de centrale, ik denk dat we de decoder ook wel kunnen uitsluiten.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
dbotop
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2011 : 12:31:41
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dbotop
Hallo Walter,
Volgens mij staat dat goed. Het gaat overigens om een z.g. Digisys centrale, wat in principe een verbeterde 6050/6021 is. Werd destijds voor zelfbouw ontworpen door Fred Stevens van RailRoad Express, wat inmiddels terziele is. Werkt overigens prima met koploper samen. Het S88 deel doet het zelfs perfect, wat bij RailRoad express niet het geval was.
Als ik je goed begrijp, werkt je s88 dus NIET perfect.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
|
|
|
dbotop
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2011 : 12:48:12
|
Sorry de vorige reactie even wat te snel doorgeklikt. Het S88 gebeuren werkt met Koploper perfect, met RailRoad Express destijds niet. Had volgens mij te maken met de snelheid in het programma waarmee de foute zeer korte bezetmeldingen (storingen) omgezet werden in "echte" bezetmeldingen en dus spooktreinmeldingen. Het lijkt erop, dat dit bij Koploper wat langazmer verloopt, waardoor de bij S88 bijna niet te vermijden stoorsignalen, niet tot "echte" bezetmeldingen leiden. Hoe het ook zij, het Digisys S88 systeem werkt perfect met Koploper. M.b.t. de telexfunctie zoek ik het zelf ook in de centrale. Zal er binnenkort eens met de scope op los. Heb inmiddels een noodoplossing gevonden, door bij de volgende stop na de ontkoppeling een commando "ontkoppelen gewenst" te geven. Omdat de telex dan al bekrachtigd is, gebeurt er met het "66" commando niets, maar werkt "64" wel, omdat de trein nog in zijn wachttijd stil staat. Ik ben overigens nog wel geinteresseerd in een overzicht / verklaring voor de gelogde commando's al was het alleen maar uit een puur "accademische" belangstelling.
Groeten, Douwe |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|
Onderwerp |
|