Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 225 / Bezoekers Vandaag: 2747
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stoppen langs het perron
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hschepers

Netherlands
35 berichten

Geplaatst - 22 feb 2011 :  19:52:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Dankzij het forum heb ik al een aanrdig eind automatisch gereden. Ik heb mijn trein zelfs al geijkt.
Helaas heb ik een nieuw probleem dat ik - hoe ik ook zoek in de handleiding - niet opgelost krijg.
De trein rijdt keurig rondjes in de teoestane snelheden. En hij trekt na iedere stilstand in de opgegeven tijden ook keurig op.
Alleen het stoppen lukt niet. Bij het bereiken van de eerste bezetmelder van de perronblokken stopt de trein onmiddelijk.

Wie weet wat ik waar in moet geven om de trein netzo te laten stoppen als hij optrekt?
Henk

Bewerkt door hschepers op 22 feb 2011 19:55:27

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  20:16:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Dat klinkt als dat de aankomstmelder en de stopmelder van het blok tegelijk en op hetzelfde moment bezet gemeld wordt.
Dit even controleren, waarschijnlijk een isolatie vergeten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  20:34:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hoi Wim.
Ik begrijp het even niet. Ik heb geen aankomstmelder en geen stopmelder.
De perrons zijn gelijk aan de blokken waar aan het begin en aan het eind een bezetmelder zit. De blokken zijn allemaal geisoleerd.
Uiteraard zijn ze tegelijk bezet.
Moet ik de baan fysiek aanpassen? Zo ja, Hoe?
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  20:41:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Als je geen aankomst en stopmelder hebt zullen de treinen natuurlijk nooit kunnen stoppen omdat koploper dan niet weet waar de trein rijdt.
En dan schrijf je daarna dat je een blok hebt met aan het begin en eind een bezetmelder. Dus wel een aankomst en stopmelder.

En ze zijn niet uiteraard allebij tegelijk bezet want dat betekend dus zoals Wim al schrijft dat je ergens een isolatie vergeten bent.
Ze komen na elkaar bezet. Eerst de aankomstmelder en dan de stopmelder.
Dus als dat niet goed werkt heb je of ergens een invoerfout gemaakt of er zitten ergens nog geen isolaies.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 22 feb 2011 20:42:58
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:06:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Eric.
Ik begrijp uit jouw reactie dat de bezetmelders op de perronblokken Aankomstmelders en stopmelders heten. Dat wist ik niet.
En ze zijn in fysieke zin niet allebei tegelijk bezet, want de trein rijdt eerst over de aankomstmelder en stopt dan. Pas als hij verder rijdt gaat hij over de stopmelder.
Een paar cm voor de aankomstmelder en een paar cm na de stopmelder is de rail doorgeslepen. Moet ik hen dan ook tussen deze melder doorslijpen?
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:06:56  Toon profiel  Reageer met citaat
simpel : handleiding goed lezen en database plaatsen.Minimum vereisten zijn een BM en SM (binnenkomst melder en stopmelder).Anders begrijp je nog niet hoe koploper werkt.Er staan tal van hulpfiles en voorbeelden online.Velen zullen hetzelfde antwoord geven.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:17:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

feitelijk hebben de bezetmelders geen naam, maar een functie, als het goed ingesteld staat zal de trein op de 1e bezetmelder moeten gaan remmen, om op de laatste bezetmelder te stoppen. Wat in de ene richting eerst de remmelder is en de volgende de stopmelder, is bij andere kant oprijden net andersom. De melders zouden beide een eigen adres en aansluiting op de terugmelddecoder moeten hebben,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:17:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Nou Johnny, zo simpel is het niet. Anders had ik het probleem niet op het forum geplaats.
En doe dit op het forum voor beginners omdat ik nog maar weinig weet en begrijp van Koploper, maar wel veel wil leren.
Daarbij help een antwoord als dat van jouw niet. Als je tenminste nog aangeneven had wáár die hulpfiles en voorbeelden staan.
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:25:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk, niet lullig bedoeld maar die handleidingen vindt je op dezelfde plaats als waar je koploer gedownload hebt. Op de site van Paul dus. www.pahasoft.nl.
Daar vindt je een beginnershandleiding waar met een klein baantje precies wordt uitgelegd hoe je de basis van koploper leert kennen.

En bezetmelders moeten uiteraard aan beide zijden van het detectiestuk geisoleerd zijn. Anders vindt er geen detectie plaats.

Als de trein gelijk op de binnenkomstmelder stopt heb je dat in je database zo opgegeven (bedoeld of onbedoeld) en doet koploper precies wat je bedoeld

Maar plaats je database eens hier dan kunnen we ernaar kijken, en geef dan ook aan waar het fout gaat.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:26:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Bedankt Walter. Daar heb ik wat aan.
Ik heb het idd ook zo begrepen.
Heb ik ergens vergeten iets aan te vinken of zo?
Ik heb de handleiding nog een keer geraadpleegd, maar ik zie het niet.
Mogelijk zoek ik verkeerd, wat makkelijk kan als je de veschillende termen niet kent.
Heb jij een idee?
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  21:47:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

uitgaande van je door Wim onaangepaste database in het andere draadje.

Veel blokken hebben slechts 1 bezetmelder, een trein zal hier direkt stoppen, omdat de stopmelder gelijk bereikt wordt, en dus de remmelder is overgeslagen.

Teven moet je komend uit een andere richting (bv. blok 8 met 3 melders) de volgorde van je bezetmelders omdraaien als je uit de andere richting komt.

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  14:49:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Beste behulpzame modelspoorvrienden.
Ik zit even met een computerprobleem.
Op de oude laptop waar Koploper op draait is internet niet op geinstalleerd. Hij herkent ook geen USB-sticks. (Ik weet niet of die er toen al waren.)
Ik moet met een oude en onbetrouwbare USB1 cardreader bestanden overzetten van de oude naar de nieuwe laptop, hetgeen menigmaal mislukt.
Vanavond zet mijn zoon misschien internet op de oude laptop en kan ik de huidige database op het forum zetten.
Als jullie er dan even naar willen kijken?
Alvast bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  15:34:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Nog even dit:

Op Pag. 23 Indeling van blokken staat o.a. het volgende.

“Gewoon blok
Sinds Koploper het remmen kan leren, volstaan 2 bezetmelders per blok. De eerste bezetmelder voor het gehele blok exclusief de stopsectie en de tweede bezetmelder voor de stopsectie. In onderhouden blokeigenschappen »zie 83 (tabblad: bezetmelding »zie 88) vul je de bezetmeldpunten in waar de trein langskomt. Dit geldt grofweg voor alle blokken die in de vrije baan liggen. Schematisch wordt dit voorgesteld als: (Zie tekening in handleiding)


Als ik het zover kan krijgen dat mijn trein bij het zwarte dwarsstreepje stopt ben ik al gelukkig (tot het volgende probleem).
Is het eenvoudig uit te leggen? En wil iemand dat doen?
Henk.

Bewerkt door hschepers op 23 feb 2011 15:39:36
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  15:44:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Het eerste streepje is een isolatie in de rails het tweede streepje is een isolatie in de rail, het derde streepje is een isolatie in de rails

Het lange stuk is een bezetmeldpunt aansluiting op de bezet/terugmelder, bij voorbeeld aansluiting 65.1
Het korte stuk is een aansluiting op een bezetmeldpunt.
Bijvoorbeeld de aansluiting 65.2

Het lange deel is nu wat wij noemen de binnenkomst melder, het korte deel is de stopmelder.

Beide meldpunten vormen of maken een blok bijvoorbeeld blok nummer 1.



Mvg
Wim.

PS.: als nog niet duidelijk is, dan zien we de volgende vraag wel weer.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 feb 2011 15:55:17
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  15:59:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Bedankt wim!
Ik denk dat ik het begrijp. Voor alle zekerheid.
Ik heb 5 perrons waarvan de railstukken geisoleerd zijn en aan elke kant een bezetmelder zit.
Als ik de trein op een door mij gekozen plaats wil laten stoppen moet ik de rail daar doorslijpen.
Klopt dit?
Henk.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  16:04:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk, een bezetmeldpunt heeft 2 isolaties ( in dezelfde spoorstaaf) de plaats waar hij begint is de trigger, voor een actie in koploper.
Het begin van een stopmelder is bijvoorbeeld 20 cm voor het gevaar punt bijvoorbeeld een wissel, of de plaats waar jij de lok wil laten stoppen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 feb 2011 16:05:16
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  16:10:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Sorry Wim, nog even voor alle duidelijkheid.
Perron (Dalspoor) 1 is 82 cm lang en aan beide zijden geisoleerd.
De bezetmelders zijn van links naar rechts - zoals ook de trein rijdt - 65.3 en 65.2. Ik wil dat de trein 12 cm vóór de rechter isolatie stopt.
Kan ik dat bereiken door op die plek de rail door te slijpen?
Henk

Bewerkt door hschepers op 23 feb 2011 16:12:54
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  16:14:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Sorry hoor, maar doe nu gewoon wat er staat, is het niet goed of naar je zien dat maak je de isolatie ongedaan en maak je op een andere plaats een isolatie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  16:22:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Weet je Wim, Ik ben nog helemaal niet thuis in het jargon van modelbanen en Koploper enz. Ook al is het Nederlands dan begrijp ik toch niet altijd wat er staat.
Toen ik nog werkte was ik ambtenaar. Wij schreven de inwoners van de gemeente ook in het Nederlands aan. En ook de "ambtelijke taal" werd niet door iedereen begrepen.
Maar ik zal het doen zoals ik in mijn vorige reactie heb geschreven en dan zie ik wel. Ik heb nog genoeg railverbinders in voorraad.
En bedankt.
Henk.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  16:28:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
.....

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 feb 2011 :  16:59:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Mijn (waarschijnlijk) laatste reactie.
Wim! Bedankt voor je geduld met mij. Ik heb het kunnen testen door een raillas los te schuiven. In eerste instantie leek het niet te kloppen, want de trein stopte (dacht ik) op precies hetzelfde punt. Maar hij reed stapvoets door tot de plaats waar ik de rail had onderbroken.
Ik laat het hier eerst bij.
Zondag gaan clubgenoten naar Ontax. Ik hoop dat Tillig - die daar ook staat - rails verkoopt, zodat ik de bocht (zie eerder onderwerp) aan kan passen. Als de trein de goede kant op kan rijden slijp ik de rails in alle perronsporen op de plaats waar de loks moeten stoppen door.
Nog een fijne dag verder!
Henk.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina