Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 289 / Bezoekers Vandaag: 2931
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Start met probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hschepers

Netherlands
35 berichten

Geplaatst - 20 feb 2011 :  18:21:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo.
Met de handleiding van Chris Burger heb ik Koploper voor mijn TT-baan geprogrammeerd. Maar toen ik zover was dat ik kon gaan rijden deed zich het volgende voor.
Nadat ik de trein op de baan had gezet en naar het overeenkomstige blok had gesleept werd het blok inderdaad rood en gaf het nummer van de decoder aan. Ik klikte op Automatisch rijden en daarna op het blauwe pijltje. Het blok waar de trein naartoe zou rijden werd geel en de trein ging inderdaad rijden.
Echter het blok waar ik de trein naartoe had gesleept bleef rood en bleef het nummer van de decoder aangeven, en het blok waar de trein naartoe was gereden bleef geel, ook nadat de trein het blok verlaten had. Maar de trein bleef rijden, zonder aan te geven in welk blok hij zich bevond.

Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd en de bezetmelders getest. Dat is allemaal in orde.
Ik heb een tweede baanprogramma gemaakt met `Koplopers voor Beginners` als handleiding. Met hetzelfde resultaat.
Ik heb gezocht in de hadleidingen van Koploper, van de interface en van de bezetmelders.
Wie weet wat ik verkeerd heb gedaanŽ mag het zeggen. Graag zelfs!
Henk Schepers.

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  18:38:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Plaats even je data base (bck)in File uploden
Dat kunnen ervaren koplopers er even naar kijken

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  18:44:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Dan zullen de bezetmeldnummers niet overeenkomen in het blok waar de trein naar toe gaat.

Als je het rijwindow van de lok opent kun je onder aan op dit window zien van het bezetmeldpunt is wat er wordt verwacht.

Zal je een simpel voorbeeld geven.

Je rijd van blok 1 naar blok 2 blok 2 is samengesteld uit 2 meldpunten de inrijder en de stopmelder.

Bijvoorbeeld 65,3 als inrijder en 65,4 als stopmelder.

In de gegevens bij onderhouden blokken staat ingevuld bij tabblad uit blok 1 dat de eerste melder 65,3 is en de tweede melder 65,4 is.

Als dat ook werkelijk op je baan het geval is zal nu na vertrek uit blok 1 naar blok 2 als eerste melder in het rijwindow van de lok 65,3 staan.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 feb 2011 18:45:33
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:09:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Wim.
In het menu Algemeen > Testprogramma heb ik de bezetmelders getest.
Dan blijkt dat ze allemaal op hun plaats zitten.
Henk.
Wat je schrijft over bezetmeldpunten onderan in de Rijwindow doet zich bij mij niet voor.
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:16:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Auke.
De USB-1 ingang op de (oude) laptop waar Koploper op draait herkent geen USB-sticks.
Ik zoek naar een andere oplossing. Als het alleen met een CD kan moet ik morgen eerst nieuwe kopen.
Henk.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:23:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

De backup van je database hier even plaatsen, dan kijken we of je alles goed hebt ingevuld. Het antwoord daarop is nee, dus we kijken het even na voor je en geven je aan waar het misgegaan is met je instellingen.

Je testscherm staat helemaal los van de rest ven je gegeven die je ingevuld hebt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:26:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Mijn zoon had nog een oude USB-1 cardreader. Daarmee is een het gelukt het bestand om deze computer te zetten.
Als alles goed gegaan is komt hier de betreffende database.
Henk.

Download Attachment: Modelbaan.bck
14,92 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:36:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Je gebruikt een Multi-Maus en een s88XPressnetLI, je hebt zelf via het testprogramma kunnen zien dat de melders vanaf 65.1 zich laten zien.

Nu heb je bij digitale onderdelen opgegeven dan de eerste melder vanaf 0001 telt en dat het eerste module adres 1 is.

Als je nu bij dat module adres 65 opgeeft en bij de tweede module 67 dan zal het ineens kunnen werken. Moet je wel alle te verwachten meldpunten e.d. bij je blokken ook juist invullen.
Oftewel dan komen de meldcontacten overeen met de nummering van je bezetmelders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 feb 2011 19:37:40
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:45:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Helaas moet ik op visite. (Bah! Vervelend).
Maar als ik thuiskom zal ik het meteen proberen. Ik zet het resultaat wel op het forum.
Henk.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  19:58:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

er even van uitgaande dat de sporen wel op de juiste aansluitingen (meldpunten) van de melder zij aangesloten, dan heb je hier een hernummerde database.

Mvg
Wim.


Download Attachment: HSchepersModelbaan.bck
14,84 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 feb 2011 :  20:08:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Ik heb trouwens nog geen idee hoe jij van blok 8 naar blok 9 wil rijden, of van blok 8 naar blok 13, maar als het sporeplan in koploper klopt zijn dan 2 onmogelijke bewegingen, verbindingen in je spinneweb bij onderhouden blokken.

Dit zijn wel geldige opties vanaf blok 7

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  00:11:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Wim.
Eerst je laatste reactie.
De baan ziet er in werkleijkheid iets gecompliceerder uit. Het is in principe van het type hondenbot, maar hij ziet er voor een groot deel uit als dubbelsporig.
Ik liet de treinen rechts rijden en heb de baan en het schema daar op gemaakt. Maar toen de trien via Koploper bogon te rijden ging hij de andere kant op.
Misschien is dat wel op te lossen, maar dat is van later zorg.

Ik heb mijn database met versie 7.1 gemaakt.
Als ik die overschrijf met 7.2 ben ik mijn database kwijt. Kan ik de door jouw aangepaste versie daarin restoren en dan gewoon verder gaan? Of moet ik nog dingen aanpassen?
Henk Schepers.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  00:15:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Nee natuurlijk ben je die dan niet kwijt.
En voordat je de trein automatisch laat rijden met b.v. de blauwe pijl moet je de juiste rijrichting selecteren, of er voorzorgen dat de trein in de juiste richting op het spoor staat, kun je gemakkelijk zien aan de verlichting van de trein.

Verder heb ik zo mijn vraag tekens over de bezetmelders waarmee blok 8 is samengesteld, ik heb het idee dat in dat blok een wissel of wisselstraat zit. Dat is iets wat taboe is binnen een koploper blok.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 feb 2011 00:17:22
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  00:45:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Ik zal versie 7.2 downloaden.
In blok 8 zit idd een wissel. En aan het eind van blok 9 zitten 2 wissels. De blokken zitten onder de bergen en zijn bedoeld als opstelspoor. De wissels worden d.m.v. een schakelaar bediend.
Tussen de blokken 7, 8 en 13 zit een met de hand bedienbare wissel.
Ik weet niet hoe ik die wissels in het baanontwerp moet zetten. Daarom heb ik ze weggelaten.
Henk.
Ik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  01:01:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gewoon met een wissel symbool en zonder decoder nummer, dus nummer gewoon op nul laten. En dat wissel moet je dus uit blok 8 verwijderen, dus op een andere manier en met andere medlpunten blok 8 samenstellen.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 feb 2011 01:03:21
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  02:07:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Wim!
In principe werkt het (denk ik).
Er is nog 1 klein mechanisch probleem.
In de blokken 4 en 5 is ook contact met de bezetmelder die achter de wissel in blok 3 zit. Daardoor blijft de trein in blok 4 of 5 staat, omdat blijk 3 "bezet is.
Ik ga morgen wel uitzoeken hoe dat zit.
De rtein rijdt overigens probleemloos door blok 8.

Wat de 'verkeerde kant' op rijden betreft: de Desiro personentrein (Dieseltreibzug) ontspoort in de bocht in blok 6, vlak voor blok 7. Alleen als hij zo rondrijdt en de motor in het voorste treinstel zit.
Als de trein wordt 'geduwd'ontspoort hij niet.
Ik heb railstukken voor een grotere bocht in bestelling.

Henk.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  10:51:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Of de trein nu wel of niet goed door blok 8 rijdt,(rails zal wel goed liggen denk ik) doet er helemaal niet toe, de instellingen voor blok 8 in koploper zijn niet juist. Meldpunten van een blok mogen en kunnen nooit voor en achter een wissel liggen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hschepers

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 21 feb 2011 :  18:35:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van hschepers  Reageer met citaat
Hallo Wim.
Het heeft me zowat de hele dag gekost, maar de trein rijd nu al een uur onafgebroken. Hij stopt (nog niet kkeurig, maar dat komt nog wel) voor alle perrons waar hij langs komt en trekt keurig langzaam op.

Nadat ik steeds weer nieuwe en andere problemen kreeg in blok 8 heb ik drastische maatregelen genomen en de blokken 9 t/m 13 uit het schema verwijderd. En ziedaar!

Maar zo moet het natuurlijk niet.
Zoals gezegd ga ik de andere kant op rijden als die ene bocht is aangepast. En dan moeten uiteraard die blokken weer in hert schema worden opgenomen.
Maar waar slijp ik de rails door en waar plaats ik terugmelders als ik dat niet voor of na een wissel mag doen?
De treinen rijden dus uit blok 7 rechtdoor naar blok 8. Tussen 7 en 8 is de rail doorgeslepen en zit aan beide kanten van de opening een terugmelder (66.1 en 66.2). Dan volgt een wissel, afbuigend naar programmeerblok 13. Halverwege blok 8 zit een wissel die rechtdoor toengang geeft tot de opstelblokken 10, 11 en 12. De wissel is geisoleerd en erachter - in blok 9 - zit een terugmelder (66.4). Voorbij de afslaande wissel zit ook een terugmelder (66.3), maar is de rail niet doorgeslepen.
Aan het eind van blok 8 zit een terugmelder (65.1) voor de wissel naar blok 1 en blok 2. 10 cm achter de wissel zijn de rails geisoleerd en zitten terugmelders(65.2 en 65.4) achter de isolatierailschoentjes in deze blokken.

Hoe moet ik dat volgens jouw veranderen?
Henk
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina