Auteur |
Onderwerp |
|
reiziger
30 berichten |
Geplaatst - 18 feb 2011 : 10:48:07
|
Beste Allen,
Ik heb gezocht op dit forum naar informatie over het ijken van het elektrisch treinstel koploper. Er zal best wel eens over geschreven zijn, maar ik kan het niet opsporen. Weet iemand waar ik het een en ander op dit forum kan vinden? Het gaat vooral over de vraag of bij het ijken van koploper alleen het motorblok moet worden geijkt, dus zonder sluitrijtuig, of dient het laatste rijtuig gekoppeld te zijn aan het motorblok tijens het ijken.
Met groet, Roel
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
reiziger
30 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2011 : 14:36:45
|
Dank je wel voor je reactie, Wim, ik ga het nogmaals proberen. Ik had al een paar keer geprobeerd alleen het motorblok te ijken, maar dat lukte niet. Toen ik echter de sluitwagen eraan koppelde was de trein wel te ijken ???. Maar ik had al meer gehoord dat alleen het motorblok (trigger) voldoende was. je hoort nog van me.
Groet Roel
|
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2011 : 21:31:23
|
Hallo Roel,
Nog een korte aanvulling op wat Wim aangeeft:
Ik probeer bij treinstellen altijd te ijken met alleen de bak met de motor. Bij sommige treinstellen kan de bak met de motor niet los rijden van de andere bak(ken). Vaak heeft dit te maken met gedeelde functies tussen de bakken, bv op het gebied van de stroomafname of decoderfuncties. Dan zit er niets anders op dan een zo kort mogelijk treinstel te maken (tussenrijtuigen kan je vaak weglaten). Verder moet je, als je met lange stellen even kijken hoever de stroomafnemende wielstellen uitelkaar liggen. Als die afstand groter is dan de lengte van de bezetmelder, krijg je problemen. Op het moment dat het eerste wielstel het bezetmeldstuk bereikt, stopt de meting. Op een gegeven moment komt dan de bezetmelder weer vrij en wordt vervolgens bezet door het andere wielstel. Koploper denkt dat dan weer een meting moet starten, maar dat is nog niet zo en raakt dan in de war. Je kunt dit proberen te ondervangen door in één richting te ijken. Zelf heb ik voorkeur voor het gemiddelde in twee richtingen, omdat dat verschillen in voor- en achteruitrijden en verschillen in de lengtes van de bezetmeldstukken uitmiddelt. Succes met de verder zoektocht.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 18 feb 2011 21:33:01 |
|
|
reiziger
30 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2011 : 21:49:44
|
Beste mensen,
Een paar dagen weinig tijd gehad. Gisteren weer begonnen met het ijken van koploper. En het is gelukt met ......alleen het motorblok. Tijdens het ijken gaf het motorblok een zeer raar geluid, net of die ergens sluiting maakte. En dat geluid maakte hij alleen maar in één richting. In ieder geval geen leuk geluid. Een soort knetterend geluid. Toch maar door gegaan, maar met trillende knieën. Uiteindelijk is het toch gelukt en hij rijdt nu als een tierelier. Wat dat geluid is geweest weet ik niet. Op één plek in de baan bij een bocht ontspoort hij soms. Steeds hetzelfde rijtuig en hetzelfde onderstel. Ligt niet aan de bocht, want andere treinen hebben er geen last van, maar ligt zuiver aan het wielstel zelf. Dus nader onderzoeken is geboden. In ieder geval allen bedankt met het meedenken.
Met groet, Roel
|
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2011 : 21:56:00
|
Hallo Roel,
Voor wat betreft het rare geluid is het lastig dat zo op afstand te duiden. Het kan zijn dat er iets aanliep in de bepaalde richting tegen een loshangend draadje oid en dat dat door het in handen hebben van de bak met de motor nu weer weg is. Ik heb dat ook wel eens meegemaakt dat ik op een dag bij een loc een tikkend geluid hoorde bij het achteruit rijden, net of één van de tandwieltjes ergens tegenaan liep. De volgende dag, toen ik de loc weer op de baan zette, liep het weer geruisloos. Het ontsporen kan duiden op een niet geheel juiste afstand van de wielen in het betreffende draaistel (te ruim of te krap). Normaal houd ik voor twee-rail systemen 14,3 -14,4 mm aan als afstand tussen de flensen. Recent is er overigens wel weer een nieuwe discussie over de juiste afstand losgebarsten. Even de NEM-normen raadplegen voor de actuele ideeën daarover kan geen kwaad. Remedie bij een onjuiste spoorbreedte is de wielen opnieuw af te stellen op de juiste afstand en dan het wiel met de kunststof bus, die je verschuift, weer vast te zetten met een drupje superlijm.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 24 feb 2011 21:57:47 |
|
|
reiziger
30 Posts |
Geplaatst - 25 feb 2011 : 11:18:20
|
Hallo Dirk,
Het geluid was meer een zacht knetterend geluid, net of de loc ergens sluiting maakte. Maar, zoals ik al zei, alleen in één richting. Hij rijdt echter goed, dus wel goed geijkt. Ik denk ook dat het ontsporen ligt aan de spoorbreedte van één van de wielstellen. Ik heb nog wat wielstellen liggen, dus voordat ik dat wielstel ga afstellen (vind ik een rot karweitje ), ga ik dit eerst vervangen. Kijken wat er gebeurt. Raar is dat het ook maar bij één bocht in de baan gebeurt, terwijl er tig bochten inliggen en dat andere treinen daar geen last hebben ). Jehoort nog hoe het afloopt.
Met groet, Roel
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|