Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
De Dijk
Netherlands
33 berichten |
Geplaatst - 22 jan 2011 : 16:04:08
|
Wie kan mij helpen met het volgende "probleem"
Ik heb diverse loc's rondrijden met verschillende decoders er in. Alle loc's zijn geijkt (helaas niet de juiste lengte van het spoor ingevuld) en de decoders middels de reset functie van de decoder gereset. Alle decoders op de standaard waarde gezet en de maximale snelheid beperkt met CV 5. Bij bloktype de gewenst max, gemiddelde en minimale snelheid ingevuld. Leren remmen ingevuld. Ter aanvulling mijn blokken bestaan uit 1 binnenkomstmelder (gemiddeld 91cm) en 1 remmelder (tussen de 15 en 20cm).
Helaas zijn loc's die nu na vele rondjes stops nog steeds niet op tijd remmen.
Hoe kan ik dit het beste bijsturen? Ik koploper ergens of moet ik de CV 4 gaan aanpassen?
Waar kan ik het beste gaan beginnen om dit aan te pakken?
gr
Wim
Wim van Dijk
Elke stap is een nieuwe uitdaging.
Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 22 jan 2011 : 16:31:27
|
Denk eraan: loks leren pas remmen als ze in een blok moeten stoppen. Suggestie: zet een rangeerlokje op de baan met stel wagentjes en een lage max snelheid in treintype. Dan krijg je filevorming achter dat treintje en wordt er door alle volgers "geleerd". Je kan in communicatievenster volgen "wat" ze leren.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 22 jan 2011 : 17:47:12
|
Ik heb nagenoeg overal lopis V4 ingebouwd (met magneet).Ze werken enkel naar behoren met koploper als je CV3 en CV4 op 1 zet.Dit schakeld namelijk (bijna volledig) de optrek en afremvertraging uit.Deze zijn dan nog maar 0.8 sec lang.Daarna leren ze rustig remmen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 22 jan 2011 : 21:37:49
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door bellejt
Ik heb nagenoeg overal lopis V4 ingebouwd (met magneet).
Wat is lopis V4 ????
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 22 jan 2011 : 22:00:02
|
Hallo Wim (van Dijk),
Als je de decoders hebt gereset en de maximumsnelheid met CV5 hebt aangepast, moet je de locs ook opnieuw ijken. Anders leert de loc niet goed remmen, omdat de snelheden niet kloppen. Daarnaast is het handig om CV3 (optrekversnelling) en VC4(afremvertraging) op een lage waarde te zetten, omdat Koploper het optrekken en enremmen regelt. Doorgaans is 2 een goede waarde voor CV3 en CV4. Ook moet je, als je CV5 hebt aangepast, ook CV6 voor de vorm van de snelheidscurve aanpassen. Een waarde iets kleiner dan de helft van de waarde van CV5 geeft een mooie curve. Als voorbeeld: Als CV5 op 50 staat, is 20 een mooie waarde voor CV6. Dus eerst de loc goed tunen, dan ijken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
De Dijk
Netherlands
33 Posts |
Geplaatst - 23 jan 2011 : 12:35:15
|
Hoi Wim en Dirk,
Ik ga eens stoeien met jullie tips. Ik heb inderdaad CV5 aangepast want een loc hoeft bij mij geen 200 km/h te rijden. Dus teruggebracht voor mij ecceptabele maximale snelheid. Maar inderdaad CV6 niet aangepast.
Ook zal ik nog ff kieken naar de optrek- en afremtijd in koploper.
Thnx
Wim
Wim van Dijk
Elke stap is een nieuwe uitdaging.
Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 23 jan 2011 : 21:11:28
|
@ Wim van Dijk, Prima. Ik tune ook altijd eerst CV5 terug totdat de loc een maximumsnelheid heeft, die overeenkomt met de echte loc. Vervolgens pas ik CV6 aan, CV 3 en 4 zet ik ook meteen op 2.
@ Theo,
Een lopi 4 is een de nieuwe ESU lokpilot V4.0, de opvolger van de Esu lokpilot V3.0
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
De Dijk
Netherlands
33 Posts |
Geplaatst - 23 jan 2011 : 21:44:06
|
Hoi Dirk,
Het blijft altijd een lastig verhaal dat afregelen van de loc's, vooral als je niet weet hoe precies te beginnen. Ik hoop nu de juiste richting te hebben gevonden met de tips.
Maandag ga ik hier eens even mee aan de slag.
gr
WIm
Wim van Dijk
Elke stap is een nieuwe uitdaging.
Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2011 : 19:55:58
|
Hallo Wim (van Dijk),
Succes met het verdere puzzelen. Als je een aantal locs hebt gehad, gaat het steeds vlotter.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2011 : 03:10:18
|
Hallo Wim,
Je hebt dus last van doorschieters bij loks die voor het eerst gaan remmen vanaf een bepaalde snelheidsstap. Stel in de algemene instellingen per database, op het tabblad "remmen" de "initiële tijd om het remmen verlaat te starten" naar beneden bij tot 2 of 3 sec. Vaak staat dit nog op 60. Ik heb dit zelfs op 0 gezet. De lok zal nu ook bij de eerste keer al eerder gaan remmen en niet 60 sec. doorrijden en dan op de stopmelder een "snelremming" uitvoeren. Ook kan bij het treintype de tijd van 50 naar 0 te traag staan zoals Wim Ros al opmerkte.
Succes ermee,
Groeten Jack.
|
|
|
De Dijk
Netherlands
33 Posts |
Geplaatst - 25 jan 2011 : 17:54:00
|
Bedankt voor je opmerking Jack.
Ik neem je tip mee in het oplossen van dit probleem
Thx WIm
Wim van Dijk
Elke stap is een nieuwe uitdaging.
Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 26 jan 2011 : 13:24:39
|
Hallo Wim,
De tips doorkijkend, die je al hebt gehad, heb ik er nog één, die ik er nog niet bij gezien heb en waarmee ik veel succes heb. Het is een beetje werk, maar je kunt het remmen er tot vrijwel op de mm mee afregelen. Laat de cv's allemaal op de fabrieksinstellingen staan (of reset ze daarnaar). Maak voor de treintypen met een gelijk of vrijwel gelijk gedrag één zelfde treintype aan. Zorg ook, dat de blokken met gelijke karakteristieken een zelfde bloktype hebben.
Ga vervolgens experimenteren met het instellen van maximum, gemiddelde en minimum snelheid in het menu Onderhouden gegevens per trein & bloktype. Vooral de gemiddelde en minimum snelheid zijn van belang. Zoek een combinatie, waarbij het afremmen en tot stilstand komen optimaal is. Ook een virtuele bezetmelder opnemen in de blokeigenschappen speelt hierbij een rol. In een lang blok is het prettig als een trein op volle snelheid zo lang mogelijk doorrijdt, maar toch tijdig snelheid terugneemt om op tijd stil te staan. Dat bereik je door de virtuele bezetmelder op de juiste lengte en tijd actief te maken. Na enig experimenteren krijg je wel in de gaten, welke afstanden en tijden je moet instellen.
Het kost wat moeite om de juiste combinaties in te stellen, maar als je dat gedaan hebt, ben je verzekerd van een perfect rijd- en stopgedrag. Bij locs met heel eigenzinnige decoders kun je zelfs zo ver gaan, dat je een individueel treintype voor die loc aanmaakt en deze loc geheel individueel instelt.
Succes ermee
Mvrgr Carel |
|
|
De eerste Ivo
44 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2011 : 22:20:05
|
Ik blijf een probleem houden met stoppen. Op de remmelder wordt keurig afgeremd. Mijn stopmelder is maar 10 cm lang en er achter staat een stootblok. De trein rijdt op de stopmelder nog een sec of 3 door. Afrem en optreksnelheid op 1 gezet. Initiele tijd om te remmen staat op optrekken en afremmen staat op 0, loc is geijkt.
Iemand suggesties?
Ivo |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2011 : 22:36:47
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door De eerste Ivo
I Afrem en optreksnelheid op 1 gezet. Initiele tijd om te remmen staat op optrekken en afremmen staat op 0, loc is geijkt.
Iemand suggesties?
Hoe hoog staat de minimum snelheid van zijn treintype ??? Daarna kan je onder de dagteller met rechter muistoets zien hoeveel weg koploper nodig heeft om netjes te stoppen met die minimumsnelheid en het treintype. Het "remmen" gebeurt al VOOR het bereiken van de stopmelder. Koploper is tevreden en stopt met leren remmen als de lok met de minimumsnelheid van het treintype rijdt wanneer hij de stopmelder bereikt. Korte stopmelders vereisen daarom ook lage minimumsnelheden van het treintype. Anders gaat hij erdoor of tegen het stopblok.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 24 jun 2011 22:39:27 |
|
|
De eerste Ivo
44 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2011 : 16:07:27
|
Van het treintype staat de minimale snelheid op 20 km/u. De massasimulatie staat gewoon aan.
Betekent dit, dat ik de minimale snelheid bv naar 10 km/u moet brengen?
Ivo |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2011 : 17:23:08
|
Hallo Ivo,
Je kunt inderdaad de minimumsnelheid lager zetten, bv naar 10 km/uur. Dat zal zeker helpen. Het is dan wat puzzelen wat de optimale minimumsnelheid is. Als je HO rijdt, vind ik overigens 10 cm wel erg kort voor een stopsectie. Ik ben begonnen met stopsecties van 20 cm, maar gebruik nu 40 - 60 cm. Daarbinnen stoppen alle treinen netjes en je kunt met cm doorrijden nog regelen hoever de treinen dan nog door moeten rijden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2011 : 19:17:11
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door De eerste Ivo
Van het treintype staat de minimale snelheid op 20 km/u. De massasimulatie staat gewoon aan.
Betekent dit, dat ik de minimale snelheid bv naar 10 km/u moet brengen?
Inderdaad. De massasimulatie staat gewoon aan Toch niet in de decoder, maar wel onder treintype neem ik aan .
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
De Dijk
Netherlands
33 Posts |
Geplaatst - 26 jun 2011 : 02:01:26
|
Hallo,
Ik heb inderdaad per treintype de minimale, gemiddelde en maximale snelheid aangepast Het reinverloop is hierbij veel mooier geworden. Bij mijn N-spoor baan heb ik nu een stopsectie van 10cm. De loc staat nu al binnen de 2 a 3 cm in de stopsectie al stip.
In principe kan ik mijn stopsectie en binnenkomstsectie nu inkorten naar 5 cm.
Wim
Wim van Dijk
Elke stap is een nieuwe uitdaging.
Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 26 jun 2011 : 12:13:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door De Dijk
In principe kan ik mijn stopsectie en binnenkomstsectie nu inkorten naar 5 cm.
Wat zou daarvan het voordeel zijn ? Verhoog de minimum snelheid "iets" of laat in die blokken de lok enkele cm doorrijden in de stopsectie .
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 26 jun 2011 : 16:33:12
|
Wat is er op tegen Theo?
Het zou bvb kunnen betekenen dat je meer lengte krijgt op je spoor
Grtzz Rob
Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 26 jun 2011 : 17:10:58
|
Tenzij je hebt aangegeven dat in een stopsectie meteen gestopt moet worden, heb je toch enige lengte nodig om van de minimale snelheid tot stilstand te komen. Dat meteen stoppen in een stopsectie leidt tot een minder fraai rijgedrag en vereist ook een heel lage minimumsnelheid. Zo'n lage minimumsnelheid is dan dus ook de snelheid waarmee in geval van doorrijden in cm wordt doorgereden. Ik vind het persoonlijk niet erg fraai als dat extreem langzaam is. Ook wordt de kans dat een trein te snel rijdt bij binnenkomst van de stopsectie groter als je die minimumsnelheid omlaag brengt. En bij te hard in stopsectie laat koploper de trein direkt stoppen. Doorrijden in cm wordt dan bijvoorbeeld genegeerd. Hoe lang de stopsectie moet zijn is van veel dingen afhankelijk, maar ik zou als het even kan niet onder de 20 cm in N of 40 cm in H0 gaan. En dan de minimumsnelheid niet al te laag stellen, ik heb zelf meestal de standaardwaarde van 20 km/u.
Maar ieder zijn smaak hierin en de discussie is al regelmatig gevoerd op dit forum.
Huub |
|
|
De Dijk
Netherlands
33 Posts |
Geplaatst - 26 jun 2011 : 21:58:08
|
Hoi Huub,
Het voordeel van een korte stopsectie is precies wat rob zegt meer treinlengte in het blok. De treinloop is ieders persoonlijke smaak. Mijn loc's stoppen naar mijn wens. Gebruik maken van doorrijden in cm, probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, dit schijnt nog al wat capaciteit van je PC te vragen.
Gr.
Wim
Wim van Dijk
Elke stap is een nieuwe uitdaging.
Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 26 jun 2011 : 23:25:51
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door De Dijk
Gebruik maken van doorrijden in cm, probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, dit schijnt nog al wat capaciteit van je PC te vragen.
???? die paar seconden per stoppende trein in een paar blokken ???? Mijn PC blijft rustig snorren CPU belasting 2 of 3%
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 27 jun 2011 : 10:56:33
|
Theo,
Nou ik zit aan gemiddeld 65% Vraag me natuurlijk af wat je configuratie van die PC is?
Grtzz Rob
Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 27 jun 2011 : 19:34:49
|
Laptopje van drie jaar oud onder Vista... Indien ik via internet ook radio luister, dan stijgt het naar 40-50% Maar alleen koploper dan 2-3%. Indien meer dan 10%, dan laat ik C-cleaner even lopen en gooi alle verkeerde registers eruit (om de drie maand). Heb ik ook maar als tip gekregen en het hielp.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|