Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 81 / Bezoekers Vandaag: 2610
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 opslaan gegevens...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 22 dec 2010 :  11:15:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koplopers,

Er is iets waar ik al een tijdje een vraag over wil stellen, niet belangrijk maar wil het graag eens weten. Ik weet ook dat het eigenlijk niks met KL zelf te maken heeft)

Ik maak een automatische back-up ( met unieke naam)op een externe schijf, dat heb ik uiteraard ingesteld in de globale instellingen. Nu sluit ik KL wel eens af zonder die schijf eraan en dan krijg je uiteraard de melding dat er niks kan worden opgeslagen. Logisch dus !
Tenminste...geen Backup ....want er wordt wel degelijk ergens veranderde zaken opgeslagen want die veranderde zaken zijn verwerkt bij het opnieuw opstarten van KL.

Mijn vraag is; Waar en hoe worden deze gegevens dan opgeslagen op de PC (in mijn geval laptop)
In het programma file van Pahasoft zie ik geen 'verborgen' backup oid staan, kan het tenminste niet vinden, ook niet in de globale instelling dan alleen die back-up met unieke naam. Normaal bepaal ik waar iets wordt opgeslagen, hier lijkt het, afgezien van die externe opslag dus, automatisch 'verborgen' te worden opgeslagen. Maar waar?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 22 dec 2010 11:16:10

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 dec 2010 :  11:57:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Gewoon in je database file. jouwnaam.bck

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 dec 2010 :  12:08:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Logisch dus !
Tenminste...geen Backup ....want er wordt wel degelijk ergens veranderde zaken opgeslagen want die veranderde zaken zijn verwerkt bij het opnieuw opstarten van KL.




Koploper start volgens mij "nooit" van uw back-up, altijd van de database waar hij laatst mee werkte.

Back-up is alleen een "reserve" moest dat mislopen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 dec 2010 :  18:06:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Natuurlijk Wim, inderdaad, had ik niet aan gedacht
Die wordt natuurlijk steeds vervangen door een nieuwe versie terwijl de naam hetzelfde blijft, alleen de back-up krijgt steeds een nieuwe ''eigen naam''.
Inderdaad Theo, met de reserve back-up start KL niet mee op.

Thanks guys !

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 dec 2010 :  22:05:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Nog iets preciezer: Koploper slaat alle gegevens van de database op in de databsemap op een locatie op de PC, die je zelf selecteert. Als je in [Algemeen]=>[Selecteer Database] kijkt, kun je zien waar dat bij jou is. Vroeger was dat standaard in de c:/Program Files/pahasoft/koploper-map, maar omdat dat vanaf Vista niet meer mag van meneer Gates staat het nu in de User-mappen, dan wel een map, die je zelf kiest. Bij mij staan alle databases op de D-schijf in de map Koploper/Actieve databases.
In de betreffende databasemap staan dan alle bestanden, waarin de gegevens zijn opgeslagen, zoals het blokoverzicht, de locomotieven etc. Het is erg verhelderend er eens een kijkje te nemen en de bestanden eens uit te lezen met editor of iets dergelijks.
Als je een Backup uitvoert, wordt alle info, die in deze databasemap is opgeslagen in een bck-file gezet. Een bck-file wordt dus ook alleen maar actief, als je hem eerst in Koploper inleest via een restore-actie. Dan wordt er weer een database met de genoemde map-structuur van gemaakt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 dec 2010 22:09:05
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 dec 2010 :  22:37:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Dirk, heel erg duidelijk uitgelegd van je. Heb ff gekeken en inderdaad, daar staat bij mij een map op de C schijf vermeld. Das in het begin zo aangemaakt schijnbaar zonder bij na te denken. Daar staan ook de testbanen van mij nog vermeld en nu is de huidige baan blauw geselecteerd. En die past zich dus telkens aan wanneer ik afsluit zoals ik eerder omschreef.
Een BCK file van de externe schijf doe ik bv als bijlage gebruiken om soms hier op het forum te plaatsen.

Ik sla jouw uitleg als tekst ook ff op in mijn hulp-van-forumvrienden-map zodat ik dit ten alle tijde eens kan nazien.
Dat nazien met die editor zoals je zegt heb ik nog nooit gedaan, in die map kijken zal ik wel eens doen. Ik begrijp het iig weer een stuk beter na vandaag. Thanks !!!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 23 dec 2010 :  20:34:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Met alle plezier gedaan. Je kunt de bestanden gewoon met Wordpad of Kladblok openen. Het is, zoals gezegd, interessant te zien wat erin staat. Met het aanbrengen van wijzigingen zou ik heel terughoudend zijn. Het kan zijn dat je database niet meer doet wat je ervan verwacht.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 dec 2010 :  10:43:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou Dirk, geloof me, dat ik terughoudend ben. Zomaar zaken veranderen kunnen heel veel gevolgen hebben op computers en dus hun programmas. Dus.... als leek pas ik me gewoon aan.....vraag het eerst aan diegene die er wèl kennis van hebben
Ik zal het eens proberen te openen met wordpad. Bedankt.


Greez Seb vanuit een bijna onbegaanbaar maar mooi wit Veldhoven

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 24 dec 2010 10:44:02
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina