Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 150 / Bezoekers Vandaag: 2504
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 keren tijdens automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bobribro

Netherlands
23 berichten

Geplaatst - 06 dec 2010 :  18:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste lezers,
Ik heb een baan geautomatiseerd en dat werkt op zich prima.
Ik heb een aantal vaste routes en een variabele route om te proberen.
In een aantal blokken heb ik ingegeven dat keren toegestaan is en dat de kans dat hij keert veel groter is dan dat hij doorrijd.
Alleen hij keert nooit. In de vaste routes werkt dit wel dus ik denk dat er met de blokken en treinen niets mis is.
Heeft er iemand een idee?
Alvast bedankt,
Rein

Download Attachment: test1.bck
26,29 KB

Rein vd Broek

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 dec 2010 :  18:27:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rien,

Alleen Treinstellen en Trekduwtreinen mogen tijdens normaal automatisch bedrijf keren.
Geen enkele lok of trein heb jij als zodanig benoemt. Daar ligt het probleem.

Verder zou ik de lok als ik jouw was in blok 7 en 8 ook maar laten keren, want anders blijft hij tegen het stootblok aanduwen, als hij volgens koploper TERUG mag naar blok 6.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 06 dec 2010 18:35:39
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 dec 2010 :  18:37:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rein,

In aanvullende blokgegevens kan je invullen dat alle treinen mogen keren, dit heb je slechts in 1 blok ingevuld, als dit vinkje er niet staat zullen treinen niet mogen keren, mits je de treinen als pendeltrein of als trein met stuurstand hebt aangemerkt.

In vaste route's heb je dit overruled met een vinkje keren in dit blok toegestaan, hierdoor mogen wel alle treinen keren.

Ook ben je de keeropdrachten in de blokken 7 en 8 vergeten in onderhouden blokken.

met vriendelijke groet,

Walter

je variabele route doet helemaal niets want je hebt niks ingevuld.




Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 dec 2010 :  19:00:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rien,

Die 2 kruisende sporen is dat een fly-over of kruist het spoor daar werkelijk gelijkvloers het andere spoor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 dec 2010 :  19:18:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rien,

Volgens mij kloppen de wisselstanden op je baanontwerp niet met de gekozen rijwegen. De Gele poot geeft de juiste stand aan en die vormt dan een ononderbroken lijn met de lijnen van de blokken. Dat is nu niet het geval.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 06 dec 2010 :  19:51:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties. Hier wat reacties van mij.
1 alle treinen zijn trek/duw combies.
2 De kruising is een fly over.
3 7 en 8 moeten inderdaad nog keren aangegeven worden, ik wou eerst zien dat het werkte.
4 De aanvulling van de blok gegevens heb ik inderdaad niet gezien. Ga ik proberen.
5 De wissel standen kloppen wel met de loop van de treinen. Misschien heb ik een dubbele verwisseling gemaakt?

Ik ga dus eerst de aanvulling van de blok gegevens proberen.
Nogmaals dank.
Ik laat weten wat het resultaat is.
Mvg,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 dec 2010 :  21:35:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rein,

probeer is de 3weg wissel te automatiseren, je zal zien dat dit niet lukt als je de blauwe tong als rijweg neemt, inderdaad is geel de juiste kleur voor de rijweg, je hebt bijna consequent alles verkeerd om geprogrammaeerd,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  00:05:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rien, het advies wat we je geven is niet zomaar, en dat moet je niet in de wind slaan omdat jij denkt dat het anders ook goed is en werkt.
Op dit moment zitten er gewoon heel veel fouten in je database, verder kun je alleen maar kijken als je alles volledig invult en niet zomaar een stukje.

Op een kopspoor MOET een lok altijd keren, dus dat is een standaard invulling. Je vraagt ons om advies, en vervolgens sla je die in de wind, heb ik de indruk.

Ik zie namelijk nergens in je database terug dat alle treinen trekduwtreinen zijn, zie dat nergens aangevinkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 dec 2010 00:06:25
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  17:55:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik vind het forum een geweldige aanvulling van het koploper programma wat ik ook fantastisch vind.
Het is mooi dat iedereen kan en wil reageren om iemand die een vraag heeft verder te helpen.
Ik denk echter dat je als vraag steller de antwoorden moet schiften, omdat enerzijds de antwoorden beter bij een vraag passen en anderzijds de antwoorden ook verkeerd kunnen zijn.
Als voorbeeld: op mijn eerste vraag op dit forum werd geantwoord dat met een roco multi mous het niet mogelijk was om met koploper te werken.
Ik zie inmiddels ook dat jouw antwoorden uit een ander caliber bestaan en die neem ik ook altijd zeer ter harte.

In mijn reactie heb ik aangegeven dat ik waarschijnlijk twee verwisselingen heb gemaakt met de wissels (aansluiting en weergave). Ik ben blij dat ik hier achter kom voordat ik de drieweg wissel ga aansluiten.
Ik heb in de rij windows aangegeven dat de treinen duw trek combies zijn, ik weet niet of dit nog op een andere plek ook mogelijk is.
Verder ga ik in de benodigde blokken aangeven dat keren toegestaan is.
Ik had alleen niet verwacht dat het op die plek te vinden was.

Met vriendelijk groet,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  18:14:43  Toon profiel  Reageer met citaat
voor de tekening en de aansturing van je wissels geld gewoon : de zwarte poot is de normale (rechtdoor) stand in je baan.Als je ze zo aansluit dan is het makkelijk.Ook te testen via koploper "testprogramma".

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  18:49:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johnny,

De zwarte poot geeft de stand van het wissel aan, maar dat kan net zo goed afbuigend zijn als rechtdoor, afhankelijk van het gekozen symbool.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  19:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke Wim.Ik teken ze altijd zo dat de zwarte poot normaal de rechtdoor stand aangeeft.Dan zijn alle wissels identiek aangesloten.Als er dan wat misgaat is het makkelijker foutzoeken of bij vervanging blijven de kleurtjes gerespecteerd.Dacht dat het de bedoeling was bij het baantekenen dat de rechtdoor de zwarte poot was.Maakte dat op uit de helpfile van Paul bij : Wissel en wisselstanden


greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  19:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Weer bedankt voor de info.
De wissels staan inderdaad verkeerd om. Ik heb alles omgekeerd en nu ziet het er logischer uit. Ik zal nog wel eens de bedrading aanpassen zodat het logischer zit.
Ik heb de blok info aangepast maar er veranderd niets.
Ik vraag me af: als ik uit een blok (bv3) kom in blok 1 en daar wil ik terug naar 5, is dan de wissel straat nog niet steeds bezet zodat hij er nooit voor kiest om terug te gaan?
Mvg,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 08 dec 2010 :  19:59:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals het keren.

Ik heb het volgende geprobeerd:
In het blok waar er gekeerd moet worden zijn er meerdere mogelijkheden en 1 daarvan is dus stoppen en keren. Ik heb nu de andere mogelijkheden uitgeschakeld om dit uit te proberen.
Dan keert de trein inderdaad.
Zodra ik 1 extra mogelijkheid (weg) erbij kies met een heel lage kans (1 tegenover 25 voor keren) gaat hij niet meer keren, maar rijd door volgens de andere weg en dit altijd (min 5 keer achter elkaar)
Het lijkt erop dat er een probleem zit in de kansberekening.

Heeft iemand een idee?

Mvg,
Rein

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 dec 2010 :  20:18:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rien, koploper heeft de voorkeur de trein in dezelfde rijrichting verder te laten rijden.
Verder zal een trein op een normaal blok nooit keren, of het blok voor hem moet bezet zijn. De kans dat hij keert is alleen als de trein een verplichte stop heeft dus op een stationsspoor of zoals in jouw opstal blokken, dus wanneer bij bloktypes het vinkje uit is bij normaal blok. Wil je dat hij altijd keert als hij uit een bepaald blok komt, kun je dat in een variabele route vastleggen. Dus bijvoorbeeld een trein uit blok 5 komende in blok 1 mag niet doorrijden naar blok 4 of blok2, als het een treinstel is.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 dec 2010 :  20:47:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Rien,

Hier een manier waarop je koploper wat meer kunt dwingen.
Een variabele route met richting verbod voor treinstellen die uit blok 5 komen en dan niet naar blok 2 of blok 4 mogen rijden.

Een variable route voor getrokkentreinen met een verbod om naar blok 6 te mogem rijden daarmee worden gelijk blok 7 en blok 8 onbereikbaar voor dit type.

Een 2 -richtingsgroep (1) voor de blokken 2 en 3
Een 2 -richtingsgroep (2) voor de blokken 4 en 5

Geen vaste routes.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Rienvdbroektest1.bck
24,21 KB


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 08 dec 2010 :  22:52:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey,

Misschien moet je de handleiding er eens bij nemen? En eens goed doorlezen de hoofdstukken die bij een loc horen, en de variable route's en blokken! Daar word je heel veel wijs van, gewoon stap voorstap met de handleiding doen! En natuurlijk leer je ook heel veel van wim!

Groet,
Wijbe
Ga naar bovenaan de pagina

bobribro

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 09 dec 2010 :  19:36:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dit is wat ik bedoelde. Geweldig. Nu kan ik weer verder om de andere kant op iets soortgelijks te doen zodat de treinen ook weer vooruit gaan.
Hartelijk bedankt voor de hulp.

mvg Rein.

ps het is Rein en geen Rien

Rein vd Broek
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina