Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 79 / Bezoekers Vandaag: 1599
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dynamische bloklengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

De Dijk

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 18 jun 2010 :  20:33:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een vraagje m.b.t. de dynamische bloklengte in mijn schaduwstation.
Tussen 2 wissels liggen 2 blokken van 80cm. Dus totale dynamische bloklengte 160cm.
Tussen het vrijkomen van de 1ste lichtsluis en het bezet komen vam de 2de lichtsluis zit 130cm.
Welke lengte moet ik invoeren in koploper voor de dynamische bloklengte?

Klopt het dat de 2 blokken tussen de 2 wissels in het schaduwstation bij dynamische blokken niet zijn voorzien van een bezetmelder, maar via de diodeschakeling op de digitale spanning moet worden aangesloten?

Groet,


Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  21:08:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim

Als het goed is dan zijn de lichtsluizen op de bezetmelders aangesloten. In de sporen zelf zit dus geen bezetmelding.

De lengte is de afstand tussen de lichtsluizen.
Aan de hand van de treinlengte wordt het spoor gevuld met 1 of 2 treinen per spoor.

Het staat uitgebreid en goed beschreven in de online handleiding over dynamische blokken en lengte

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 jun 2010 21:16:47
Ga naar bovenaan de pagina

De Dijk

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  21:43:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim Ros,

Bedankt voor je reactie, dan heb ik het helder in beeld.

Het schaduwstation rijdt nu prima na jouw aanpassing.
De lichtsluizen heb ik inmiddels geplaatst en ingeregeld.

Klopt het dat de lengte van de 2 blokken tussen de wissels niet uitmaakt? Bijvoorbeeld blok 1 60cm en blok 2 100cm.
Waarom kijkt koploper 2 blokken vooruit?

Morgen wil ik het huidige schaduwstation ombouwen naar een schaduwstation met dynamische blokken en koploper hierop aanpassen.

Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  22:13:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wim van Dijk,

de 2 blokken van het dynamische station hebben 1 gezamelijke lengte, je kan de lengte van de 2 gekoppelde dynamische blokken, in 1 van de 2 blokken aangeven, de lengtes uit de 2 blokken worden opgeteld.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

De Dijk

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  22:36:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Als het in koploper niet uitmaakt hoe je de lengte aangeeft, maakt het in de baan dan zelf ook niet uit?
Ik heb nu tussen de wissels in de baan 1 grote blok van 160cm.
Van dit blok moet ik nu de + m.b.v de dremel in 2 blokken hakken.
Maakt het nog uit waar ik dat doen, ook rekening houdend met de positie van lichtsluis (lijn tussen de zender en de ontvanger van de lichtsluis)?

Wim van Dijk

Elke stap is een nieuwe uitdaging.

Peco code55 N-spoor, koploper 7.0, IB-IR, ServoSwitch, S88SD16-N, Lichtsluizen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  22:50:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wim van Dijk,

in de dynamische blokken werk je alleen met een lichtsluis aan het begin van blok 1, en een lichtsluis aan het einde van het aansluitende blok 2, verder heeft een dynamisch blok geen melders hier tussen liggen. De 1e trein stopt voor het einde en rijdt achteruit terug tot de lichtsluis weer vrij is, de 2e trein rijdt voorbij de 1e lichtsluis totdat deze vrij is. De veiligheids lengte is in principe de lengte tussen de treine, hoe langer je de veiligheidslengte maakt des te minder treinlengte blijft er over voor de treinen.

Anders ben je gewoon 2 normale blokken achter elkaar aan het bouwen, en dat heeft niets met dynamische blokken te maken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  23:02:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door De Dijk


Ik heb nu tussen de wissels in de baan 1 grote blok van 160cm.
Van dit blok moet ik nu de + m.b.v de dremel in 2 blokken hakken.



STOP !!!! Niets hakken !!!
De lichtsluisjes doen de bezetmelding en Koploper houdt de boekhouding van de plaats van de treinen bij.

De voeding via diodes is alleen kritisch bij het gebruik van bezetmelders , NIET bij sluisjes.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wimhelsen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  11:04:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

"Het staat uitgebreid en goed beschreven in de online handleiding over dynamische blokken en lengte."

Waar staat dat ergens, kan het niet vinden.

Mvg

Wim

c-rail marklin,tp III, nmbs/sncb
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  16:20:16  Toon profiel  Reageer met citaat
wim,

Op http://www.pahasoft.nl/ kan je de handleiding downloaden.
op p99 vind je hier alles over.

mvg
Wanne
Ga naar bovenaan de pagina

wimhelsen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 09 dec 2010 :  20:02:37  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi,

ik dacht dat Wim een soort online cursus bedoelde, sorry daarvoor.
Maar bedankt voor de reacties.

Groeten

Wim

c-rail marklin,tp III, nmbs/sncb
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina