Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 154 / Bezoekers Vandaag: 2381
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 2 bezetmelders omzeilen door bezetmelding en vrijgaven van 1 bezetmelder.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
127 berichten

Geplaatst - 08 dec 2010 :  22:16:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag,

Mijn naam is Stijn en ik ben nieuw op 't Forum. Mijn baan werd volledig digitaal aangestuurd via een zelfgeschreven Qbasic programma tot... de Marklin interface het begaf. Alle terugmeldingen worden verzorgd door reed-relais en middengeleidercontactpunten (of hoe heet zo'n ding).

Nu overweeg ik zo'n Ecos 2 aan te kopen en op Koploper te rijden.

Uiteraard had ik uit budgetoverwegingen heel de baan uitgerust met slecht 1 contact per blok aan het einde van het blok (behalve aan de perrons, daar zijn ze volgens het Koploperprincipe geplaatst). U hoort de vraag waarschijnlijk voor de duizendste keer komen, maar ze is een beetje anders.

Koploper staat toe hetzelfde Bezetmeldpunt te definiëren als 1ste en 2de punt op voorwaarde dat bij het eerste punt de bezetmelding van het Bezetmeldpunt in acht genomen wordt en bij het tweede punt de vrijgave van datzelfde punt.

Vrije baan, éénrichtingsverkeer:
Stel dat ik het principe van de vorige paragraaf zou toepassen, dan zou het blok pas bezetgemeld worden als de volledige trein erop staat, indien hij zou moeten stoppen voor het volgende blok zal dit ogenblikkelijk zijn. Niet mooi, maar voor mij (voorlopig) werkbaar, tot als ik voldoende contactrails gevonden heb op de tweedehandsmarkt (M-rails).

Locrangeerparkings (zo'n heel kort stukje spoor waar net een loc op past):
Hier zou volgens hetzelfde principe de loc erop rijden, de bezetmelder activeren, beginnen remmen en stoppen bij het vrijgeven van de bezetmelder. Alleen zou dit net zo'n drama zijn aangezien we toch erg traag binnenrijden.

Is deze redenering juist of dient het tweede punt permanent geactiveerd te zijn. Of gaat dit gewoonweg niet?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Stijn uit België!

Groetjes,

Stij

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 dec 2010 :  23:20:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stijn,

Dit gaat gewoon weg niet.

bezetmelding via een schakel naar massa (schakelrails) Is een moment contact.
De melding in je blok kun je niet 2 dingen laten doen. Dat gaat alleen als je 2 schakelcontacten gebruikt. 1 voor de binnenkomst, dan een vrije baan langer dan de trein, zonder verdere sleepcontacten, voor de binnenkomstmelder, en een twede contact aangesloten op dezelfde melder voor het stoppen.

Contacten binnen koploper hoeven niet permanent bezet te blijven. Koploper houd softwarematig het blok bezet waar de trein zich in bevind.

Dus de trigger bezet, dus stoppen en dan de trigger vrij werkt niet. En zal in het geval van een schakelcontact, net zo kort zijn als alleen de trigger bezet (stoppen), heeft dus geen enkel nut om het zo te willen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina