Auteur |
Onderwerp |
|
Stij
Belgium
129 berichten |
Geplaatst - 08 dec 2010 : 22:16:03
|
Goede middag,
Mijn naam is Stijn en ik ben nieuw op 't Forum. Mijn baan werd volledig digitaal aangestuurd via een zelfgeschreven Qbasic programma tot... de Marklin interface het begaf. Alle terugmeldingen worden verzorgd door reed-relais en middengeleidercontactpunten (of hoe heet zo'n ding).
Nu overweeg ik zo'n Ecos 2 aan te kopen en op Koploper te rijden.
Uiteraard had ik uit budgetoverwegingen heel de baan uitgerust met slecht 1 contact per blok aan het einde van het blok (behalve aan de perrons, daar zijn ze volgens het Koploperprincipe geplaatst). U hoort de vraag waarschijnlijk voor de duizendste keer komen, maar ze is een beetje anders.
Koploper staat toe hetzelfde Bezetmeldpunt te definiëren als 1ste en 2de punt op voorwaarde dat bij het eerste punt de bezetmelding van het Bezetmeldpunt in acht genomen wordt en bij het tweede punt de vrijgave van datzelfde punt.
Vrije baan, éénrichtingsverkeer: Stel dat ik het principe van de vorige paragraaf zou toepassen, dan zou het blok pas bezetgemeld worden als de volledige trein erop staat, indien hij zou moeten stoppen voor het volgende blok zal dit ogenblikkelijk zijn. Niet mooi, maar voor mij (voorlopig) werkbaar, tot als ik voldoende contactrails gevonden heb op de tweedehandsmarkt (M-rails).
Locrangeerparkings (zo'n heel kort stukje spoor waar net een loc op past): Hier zou volgens hetzelfde principe de loc erop rijden, de bezetmelder activeren, beginnen remmen en stoppen bij het vrijgeven van de bezetmelder. Alleen zou dit net zo'n drama zijn aangezien we toch erg traag binnenrijden.
Is deze redenering juist of dient het tweede punt permanent geactiveerd te zijn. Of gaat dit gewoonweg niet?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes,
Stijn uit België!
Groetjes,
Stij |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2010 : 23:20:56
|
Stijn,
Dit gaat gewoon weg niet.
bezetmelding via een schakel naar massa (schakelrails) Is een moment contact. De melding in je blok kun je niet 2 dingen laten doen. Dat gaat alleen als je 2 schakelcontacten gebruikt. 1 voor de binnenkomst, dan een vrije baan langer dan de trein, zonder verdere sleepcontacten, voor de binnenkomstmelder, en een twede contact aangesloten op dezelfde melder voor het stoppen.
Contacten binnen koploper hoeven niet permanent bezet te blijven. Koploper houd softwarematig het blok bezet waar de trein zich in bevind.
Dus de trigger bezet, dus stoppen en dan de trigger vrij werkt niet. En zal in het geval van een schakelcontact, net zo kort zijn als alleen de trigger bezet (stoppen), heeft dus geen enkel nut om het zo te willen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|