Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 2252
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 schakeldecoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

plmtsbda

Netherlands
87 berichten

Geplaatst - 29 nov 2010 :  19:07:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een schakeldecoder (bistabiele relais)van Conrad aangeschaft om bv lampjes aan en uit te schakelen. Nu heb ik een paar vragen over het inpassen in mijn Twincenter en in Koploper.

* Moet ik de schakeldecoder in Koploper aanmelden? Zoja, in het lijstje komt de schakeldecoder niet voor. Komt het overeen met een wisseldecoder?

* In de beschrijving van de decoder wordt gesproken over schakelgroepen 1 t/m 16 met elk 4 schakelaars. Maar wat is nu het adres dat ik in het Twincenter en in Koploper moet gebruiken?

* Kan ik vervolgens middels een speciale actie een schakelaar op het ingestelde adres laten inschakelen als een bepaalde bezetmelder actief wordt en weer uitschakelen als die bezetmelder weer vrij komt?

M.v.g.
Bart van Veen

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  20:04:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Een schakeldecoder is een wisseldecoder met een wisselaandrijving op decoder zelf in de vorm van een bistabiel relais. In feite is een wisselaandrijving niets anders dan een bistabiel relais.

De wisseldecoder, schakeldecoders, seindecoder, vallen allemaal in dezelfde categorie.
Dus is het gewoon een wisseladres waarmee je de schakeldecoder omzet.
Verder dus hetzelfde behandelen in je TC als je doet voor een wisseldecoder, en voor koploper valt het gewoon in de range van de 2048 mogelijke wisseladressen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  20:14:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je reactie. Dat is duidelijk.

Maar weet jij ook hoe ik de indeling in 16 groepen van 4 schakelaars moet vertalen in een concreet adres?

Mvg
Bart van Veen

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  20:17:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Groep 1 zijn de wisseladressen 1 t/m 4
Groep 2 zijn de wisseladressen 5 t/m 8
Groep 3 zijn de wisseladressen 9 t/m 12 enz. enz.

Gewoon hetzelfde behandelen als dat je met je andere decoder en adressen ook hebt gedaan, er is geen verschil daar tussen.

Geef het Conrad bestelnummer een van de decoder welke jij gekocht hebt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2010 20:22:23
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  20:20:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt, ik ga het uitproberen.

Mvg
Bart van veen



Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  22:56:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kom er toch nog niet uit.

Ik moet in het Twincenter een virtueel adres koppelen aan een decoderadres. In de handleiding van de decoder wordt gesprokenn over 16 schakelgroepen, die je instelt via 8 dipswitches.

groep 1: nr 1-4 ON 2 3 5 7
groep 1: nr 5-8 ON 3 5 7
groep 1: nr 9-12 ON 1 4 5 7
groep 1: nr 13-16 ON 2 4 5 7

t/m

groep 16: 1-4 ON 2 5
groep 16: 5-8 ON 5
groep 16: 9-13 ON 1 6
groep 16; 14-16 ON 2 3 6

Ik heb de schakeldecoder gevoed met de treinspanning.
Vervolgens als test de switches in een willekeurige stand gezet, aan uitgang 1 van de schakeldecoder een ohmmeter gehangen en daarna virtueel adres 17 (dit is de 5 wisseldecoder) gekoppeld aan achtereenvolgens decoderadres 1 tot 64.

Ik constateer niets middels de ohmmeter.
Kun je zo wel testen?

Hoe kom ik er achter wat het decoderadres is dat ik moet ingeven in het twincenter?

Bart van Veen

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  23:08:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, als jij een decoder hebt met dipswitches, dan zal deze decoder nooit via jouw TC werken.

Dat is een decoder voor het Motorola Format, en dat is een digital formaat wat jouw TC niet kent.
Had al zo'n vermoede vandaar dat ik je om het bestelnummer van de decoder vroeg.
Jij kunt alleen decoder gebruiken en aansturen die geschikt zijn voor FMZ of voor DCC.

Mvg


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 30 nov 2010 :  23:16:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Bij het TC moet je inderdaad oppassen met het kopen van functiedecoders. Het voordeel van het TC is dat het met de virtuele wisseladressen niet uitmaakt welke wissel aan welke poort van welke decoder hangt (als je het nog volgen kunt). Je programeert in het TC de juiste aansluitingen. Het TC kent echter maar vier uitgangen per decoder. Als je dus een decoder met één adres hebt, maar met meer uitgangen, zal het TC maar vier uitgangen herkennen. Voor de volgende uitgangen moet je dan weer een ander adres gebruiken. Dat moet de decoder wel aankunnen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina