Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 3073
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 controlering deadlocks en variable route's
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 26 nov 2010 :  15:39:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

Zou iemand mijn deadlocks willen controleren voor blokken 1/9,12.
Gaat vooral om de buitenbaan.

Tevens ben ik aan het expirimenteren geweest met variable route's. Nu is mijn plan dat ze gebruik mogen maken van de blokken 1/8. Daarbij horen ze wel rechts te rijden. Doe ik dit zo een beetje goed?

Mvg, Wijbe

En alvast ontzettend bedankt!

Download Attachment: 2010112003832.bck
58,44 KB

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 nov 2010 :  15:59:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Een deadlock maken voor een blok waar de trein zelf al in staat heeft niet echt veel zin. Ook heeft het geen zin om een deadlock te maken voor het blok waar de trein naar toe kan rijden, dat controleerd het programma zelf al, immers als dat blok bezet is of gereserveerd is door een andere route zal de trein er nooit naar toe gaan.
Deadlocks zijn er voor om te voorkomen dat de treinen kop tegen kop komen te staan, of dat er geen uitweg meer is na het volgende blok of blokken waar de trein zich in bevind.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 26 nov 2010 :  16:02:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey Wim,

Ik bedoel, met de deadlocks ook dat het niet gebeurd dat ze kop tegen kop komen te staan. Want dat gebeurde zonder deadlocks. Wat heb ik er nu verkeerd staan? Naar mijn mening moest het zo, maar helaas weet ik nog niet zoveel van koploper

Mvg, Wijbe
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 nov 2010 :  16:12:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe, volgens mij kun je met dit banenplan volstaan met een 2 richtingsgroep voor de blokken 6 en 7 en een 2-richtingsgroep voor de blokken 4 en 5. Een variabele route die uitsluit dat de getrokkentreinen naar de koplsporen rijden. En een deadlock controle voor de blokken 1,2,3 over 8 naar 9 om te controleren of 9 en 12 vrij zijn.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 nov 2010 16:34:34
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 nov 2010 :  16:16:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe

Hey Wim,

Ik bedoel, met de deadlocks ook dat het niet gebeurd dat ze kop tegen kop komen te staan. Want dat gebeurde zonder deadlocks. Wat heb ik er nu verkeerd staan?


Wat je onderandere verkeerd hebt staan is in blok 4 een deadlock op blok 4. Dat kan toch helemaal niet, hoe kun je nu controleren op een deadlock, dus kijken of een bepaald blok vrij is als de trein er zelf al in staat, dat gaat toch helemaal niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 26 nov 2010 :  17:51:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey,

Nog enkele vragen erover. Het 2e richtingsgroep kan dus voor de blokken 4/5 op 1, en de blokken 6/7 op 2.

Dan rest de 'weg' naar boven nog, oftewel blokken 8/9/12. Deze instelling begrijp ik niet helemaal wat er dan diend worden aangevinkd voor de deadlock.

Mvg, Wijbe
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 nov 2010 :  22:06:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe vanuit 1,2,3 richting 8 moet je controleren of 9 en 12 vrij zijn.

Dus bij blok 1 en blok 2 en blok 3 richting blok 8, blok 9 en blok 12 aanvinken als deadlock controle.

Zijn blok 9 of blok 12 bezet, dan zal de lok niet uit blok 1, blok 2 of blok 3 vertrekken richting blok 8. Blok 8 blijft in dat geval dus vrij, zodat hij niet de weg kan versperren voor andere treinen die wel naar blok 8 mogen rijden, bijvoorbeeld de trein die uit blok 9 komt.
Dat is nu de hele bedoeling van het deadlock verhaal.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 28 nov 2010 :  14:31:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Aha,

Dus als ik het begrijp heb ik het nu goed ingesteld?



Download Attachment: 2010112003832.bck
61,1 KB
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 28 nov 2010 :  14:46:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
En staan tevens de 2e richtingsgroepen zo goed?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  09:07:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Je 2-richtingsgroepen zijn goed.
Alleen vraag ik me af waarom je zoveel en vooral dubbele uitsluitingen maakt via de variabele routes.

Kijk eens naar deze database, misschien geeft het je een idee.

Mvg
Wim.

Download Attachment: WijbeWR.bck
54,91 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  18:15:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey,

Ik heb inmiddels al veel dingen weer aangepast, zoals de blokken 4/5/6/7 niet mag worden gekeerd etc. En de kans dingen veranderd in volgorde. Nu volgt eerst weer testen.

Met de variable route's lukt het ook steeds beter, het klopt dat er inderdaad dubbele dingen in staan.

In iedergeval heb ik al weer een hoop opgestoken van koploper!

Rest nog de volgende vraag, als je de optie getrokken gebruikt bij de variable route, houd dit dan ook in dat de locomotief niet zal keren? Daardoor heb ik die 'dubbele dingen' ingevoerd, zodat hij nooit zal keren.

Mvg, Wijbe
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 30 nov 2010 :  23:04:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

Een getrokken trein zal inderdaad nooit keren. Daar hoef je dus verder niets voor in te stellen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina