Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 3500
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blok bezet houden en vrijgeven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JB47

74 berichten

Geplaatst - 29 nov 2010 :  14:10:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Mijn vraag betreft het vrijgeven van een vorig blok door een langere trein.
Ik heb ingesteld bij "aanvulling blokgegevens" dat een te lange trein een vorig blok en de wisselstraat bezet moet houden.
Het is me opgevallen dat (bij sommige blokken) als een trein vanuit blok A blok B binnenrijdt, blok A al wordt vrijgegeven voor een volgende trein als de eerste bezetmelder van blok B wordt bereikt, terwijl dat bij andere blokken pas gebeurt als de tweede bezetmelder wordt bereikt. Dus als blok A "leeg"is.
Ik heb van alle blokken gecontroleerd of ik de bezetmelders in de juiste volgorde in de blokeigenschappen heb staan, maar daar mankeert niets aan.
In de meeste gevallen gaat het wel goed, behalve in de volgende situatie.
blok A is 90 cm, blok B 40, blok C 150cm. Tussen de blokken liggen wisselstraten. Als nu een wat langere trein van A naar C rijdt, wordt iedere keer blok A en de wisselstraat A-B vrijgegeven op het moment dat de trein de eerste melder van blok C bereikt. Gevolg is dat de wissel gezet wordt voor de volgende trein en het laatste deel van de eerste trein ontspoort op de wissel.
Als ik ergens kon instellen dat de wisselstraat pas mag worden vrijgegeven als de tweede melder van blok C bereikt is, zou alles goed gaan. Maar ik zoek al een tijdje naar een oplossing en kan het niet vinden.

Kent iemand dit probleem?

mvg,
Jaap

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  15:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Kan je even je database erbijzetten, dat zou gemakkelijker zijn.

mvg
Wanne
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  15:43:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wanne

Jaap,

Kan je even je database erbijzetten, dat zou gemakkelijker zijn.

mvg
Wanne


Hallo Wanne,

Het is een bck file, de database folder in zijn geheel lukt niet.
Maar als ik hem (80kb) probeer te uploaden krijg ik een foutboodschap : "invalid string"???
Ik blijf nog even proberen, maar snap niet wat er fout gaat.
Eens zien of een fotootje wel gaat.....

Nee, zelfde probleem (???)

Weet even niet meer hoe dit kan.
mvg
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  15:47:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, zelfde probleem (???)

Weet even niet meer hoe dit kan.
mvg
Jaap
[/quote]

Kun jij wel iets uploaden Wanne?? Dan moet het iets zijn dat bij mij foutgaat.
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  16:23:02  Toon profiel  Reageer met citaat
November2010_20101129_115525 AM.bck

Download Attachment: A.bck
80,05 KB

Hallo Wanne,

Pas nadat ik de underscore tekens had verwijderd was het mogelijk de file te plaatsen. Ik denk niet dat je het nodig hebt, maar de oorspronkelijke naam staat bovenaan dit bericht.

mvg,
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  16:36:22  Toon profiel  Reageer met citaat
ter info

de situatie blok A,B C uit voorgaande bericht zijn blokken 1,2,3 naar 11, naar 12,25

mvg,
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  17:17:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jaap, ik zou je het advies willen geven evn de laatste versie van Koploper te installeren zie dat je nog versie 6.6 gebruikt inmiddels is versie 7.1 alweer een tijdje uit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  17:36:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2010 17:36:45
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  17:56:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je input, dat is vrijwel zeker de oplossing!
Wat betreft het overgaan naar 7.1, dat heb ik al eerder geprobeerd, maar dat gaf veel problemen. De communicatie met mijn MRDirect PC leek niet ggoed meer te werken. Onder andere kreeg ik plotseling wegracende treinen zodra ik groen spiegelei gaf.
Ik ben dus teruggegaan naar de voor mij goedwerkende versie 6.6.

Die geeft nu wel af en toe rare verschijnselen, zoals knoppen die grijs blijven (niet actief worden). Daar ben ik nog niet uit hoe dat komt.

groeten!
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 nov 2010 :  18:08:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

als ik jou was zou ik versie 7.1 weer installeren, naast uitbreidingen zijn er zeer belangrijk vele bugfixes gemaakt.

Het wegracen van de treinen moet je zoeken bij treintypes, hier heb je een aantal treinen met een vertraging van 0 seconden bij het optrekken en afremmen. Heeft dus niks te maken met een koploperversie maar is een door jou zelf gemaakte instelling voor de intercity en internationale treinen. Verder rij je met geijkte treinen waarbij tijdens het ijken heel veel snelheidsstappen zijn overgeslagen, ook dit is dus onafhankelijk van de gebruikte koploperversie.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

JB47

74 Posts

Geplaatst - 30 nov 2010 :  00:40:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, dat was de oplossing! Het werkt nu! Bedankt !

Hallo Walter,

Ja, ik heb op dit moment die waarden even op nul gezet, omdat ik experimenteer met de in de decoders van de locs ingestelde optrek- en afremsnelheden.
Toen ik twee weken geleden overging op 7.1 had elk treintype wel degelijk een ingevulde waarde voor optrekken en afremmen. Ondanks dat spoten ze weg zodra ik spanning op de baan zette via het spiegelei.
Ook de terugmelding van de andere PC van de bezetmelders liep niet goed meer, met desastreuze gevolgen........
Ik heb toen mijn 7.1 overgezet naar mijn laptop, zodat ik de instellingen nog kon raadplegen en ben op mijn oude koploper PC (Windows XP) opnieuw begonnen met 6.6
Ik zou graag de laatste versie koploper draaien, maar het lukte ook na dagen experimenteren met communicatiesnelheden etc niet, waarna ik uiteindelijk besloot terug te gaan.

Mocht je toch even willen kijken, dan is dit nog een bck van mijn 7.1 database.

Download Attachment: 71.bck
308,17 .

mvg,
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina