Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 3478
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Communicatie stagneert soms na Koplopermelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mozzi54

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 18 nov 2010 :  09:09:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medeforummers,

Heel af en toe heb ik last van het volgende probleem. Koploper geeft een melding met glasgerinkel (bijv. van een trein die ergens is stil blijven staan). Vervolgens lijkt het erop dat er geen communicatie meer plaatsvindt tussen de PC en de centrale (M* 6021/6051), waardoor de treinen geen opdrachten meer ontvangen met alle desastreuze gevolgen van dien. Zo gauw als je de melding wegklikt is er weer communicatie en werkt alles weer. Let wel, dit gebeurt niet altijd als er een Koplopermelding verschijnt. Iemand enig idee wat het euvel zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Aldert

Bewerkt door mozzi54 op 18 nov 2010 14:05:29

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 23 nov 2010 :  08:02:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Kennelijk ben ik de enige met dit probleem.

Mvg. Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 nov 2010 :  11:44:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aldert,

Dat denk ik ook.

Ik denk dat er een probleem is tussen je interface en je PC.
Verder denk ik dat de melding van een stilstaande trein een gevolg is van het wegvallen van de communicatie, wat je niet aangeeft in je bericht is of hij daadwerkelijk stilstaat, of dat hij gewoon aan het rijden is.

Je kunt ook via het menu algemeen, de communicatie logging eens aanzetten en kijken of b.v. de terugmeld informatie nog wel binnenkomt.

Je probleem is in ieder geval geen algemeen probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

EpocheIII

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 23 nov 2010 :  14:41:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat in jouw geval ook mogelijk is (en ik heb dit probleem na veel 5-en en 6-en jááááren geleden ook gehad en getackled) is dat je interface maar 1 richting tegelijk de data van en naar de baan kan verwerken. Met andere woorden hij is niet full duplex. De Ma6021 is dat niet. Door het vele inkomende en uitgaande aanbod van data raakt de 'seinwachter' in je interface in de stress en genereert een time out. Zolang er weinig dataverkeer is kan ie het nog wel bijhouden.
Ik heb het opgelost door destijds 2 Compoorten te gebruiken. Op de ene was de interface aangesloten (uitgaande data) en op de andere had ik de HSI van Litfinski geplugd (inkomende data). Daarna geen problemen meer gehad.

Hans


Maerklin, Ecos 2, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 nov 2010 :  15:51:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Ik denk niet dat dit de oorzaak is, mede omdat het half duplex is, komt er geen data vanaf de baan, en is koploper of ieder ander besturingsprogramma verantwoordelijk voor de timing, m.a.w. hoe vaak per seconde de s88 data wordt ingelezen.
Koploper zend een opvraag commando, en leest dan de binnenkomende data in.
De data naar de interface toe is eveneens door het besturingsprogramma getimed. Ieder commando, heeft zijn eigen timing.

Mocht Aldert de communicatie willen verbeteren, is er een veel beter oplossing voor, die geen gebruik maakt van 2 compoorten, maar alles netjes via 1 compoort kan regelen.

Die oplossing is de 6021-infrarot LoconetAdapter, een LocoNet-Interface en voor de s88 een S88LN voor het aansluiten van de s88 via het LocoNet. Maar dat is iets wat eigenlijk nog niet aan de orde is voor hem, of Aldert moet zijn oude Marklin systeem willen upgraden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 23 nov 2010 :  23:54:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Aldert,

Het lijkt op een slecht contact van de S88-bus van je 6051.
Een slechte soldeerverbinding van de connectoren op de 6051 print komt regelmatig voor.


Groetjes Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  00:18:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Een slecht contact met de s88 aansluiting, nou dat lees ik hier toch nergens uit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  08:26:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Aldert,

....... wat je niet aangeeft in je bericht is of hij daadwerkelijk stilstaat, of dat hij gewoon aan het rijden is.





Als de melding komt, staat er daadwerkelijk ergens een trein stil. De melding op zich is dus correct. Ik begrijp alleen het verband niet tussen de melding en feit dat de communicatie stagneert totdat de melding wordt weggeklikt.

Mvg, Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  11:51:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aldert,

In dat geval denk ik meer in de richting van koploper. Zal zo meteen even een 6021 en een 6051 uit het stof trekken en kijken of ik het kan reproduceren, vind het alleen vreemd dat hier niet meer meldingen over zijn, mocht het al een koploper probleem zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  15:32:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Aldert,

Bedoel je misschien dat als de melding verschenen is op het scherm, dat de andere schermen niet meer te activeren zijn? En dat je dan denkt dat er geen communicatie meer is? Als dat het geval is dan is het normaal gedrag, en is er niets aan de hand, de communicatie zoals het ontvangen van melder info en het versturen van lokcommando's gaat gewoon door.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  21:32:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Nee er reageert dan niets meer. Treinen die op dat moment rijden, blijven rijden (ook als ze moeten stoppen) en wissels worden niet meer gezet. Als ik de melding wegklik, functioneert alles wel weer maar meestal is er dan al een hoop ellende veroorzaakt. Op jouw advies heb ik vanmorgen de logging even aangezet. Nou ging er vanmorgen ogenschijnlijk niets mis, maar in de logging kwam herhaaldelijk de melding: (b): ##Fout bezetmelding (te lang gewacht) (350). Ook als er helemaal geen treinverkeer plaatsvindt, verschijnt deze melding in de logging. Behalve met getal (350), komt hij ook voor met (351) en (360). Het is mij niet helemaal duidelijk waar die getallen precies op slaan. Ik hoop dat je met deze informatie misschien iets meer kan.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  21:57:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aldert, ik zal proberen dit even verder voor je te testen, al hoewel dat lastig wordt zonder een echte baan, met alleen motorola decoders.
Maar het wijst denk ik meer op een windows probleem. Gebruik je een echte comport of maak je gebruik van een USB to serial convertor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 24 nov 2010 :  22:29:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik een echte compoort op een PC'tje met Windows XP waar verder eigenlijk niks op draait.

Met vriendelijke groet en bedankt voor de moeite tot zover,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 26 nov 2010 :  15:22:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Aldert,

Ik heb hetzelfde probleem. Voor zover ik nu heb constateren gebeurt het alleen bij de melding dat er ergens een trein stil staat.

Nu weet ik uit ervaring dat Windows 'gestopt' kan worden bij het tonen van een bepaalde soort melding. Dit is een programmeurs functionaliteit, die voornamelijk gebruikt wordt bij systeemfouten. Wellicht dat juist zo'n soort melding wordt getoond wanneer er een trein stil staat.

Ik dacht dat je het tonen van de melding uit kon zetten, maar ik heb hier zelf nog niet verder naar gekeken. Ik heb gisteravond m'n treinbaan weer 'uit het stof' gehaald na een zomerstop. Toen ik dit probleem gisteravond kreeg, bedacht ik me ineens dat ik dit afgelopen winter nog wilde melden.

Bij deze dan.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 nov 2010 :  20:48:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, Aldert,

De melding kun je inderdaad uitzetten.

Menu algemeen, en dan instellingen per database en op het tabblad algemeen -2 eerste regel vinkje weghalen.

Maar zoals al eerder geschreven, hier staat soms ook wel eens een trein onterecht stil, en dan loopt het programma netjes verder. Alleen zijn de andere windows niet meer te bedienen, zolang de melding er staat. Mochten er meer mensen last hebben van het genoemde probleem, zal het lastig zoeken worden naar een eventuele fout.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 30 nov 2010 :  07:33:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de melding verschijnt, staat de trein altijd onterecht stil. Mijn baan is van behoorlijke omvang, er zijn 22 treinen tegelijk in dienst en grote delen liggen uit het zicht. Dan kan ik niet zonder die meldingen. Overigens stagneert de communicatie niet bij iedere melding dat er een trein stilstaat. Het doet zich maar af en toe voor. Deze week bijv. heeft het zich nog niet voorgedaan, terwijl er wel een paar meldingen van stilstaande treinen zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina