Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 164
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 331
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lok. nr. in bezet blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Krijn

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 21 okt 2010 :  11:03:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploper gebruikers

Bij gebruik van koploper 7.1 heb ik een propleempje het Lok.nr volgt niet de bezetmelding, maar blijft in één blok staan, zonder dat de bezetmelders actief zijn, bezetmelding, volgt wel normaal de trein.
Lok. nr. in bezet blok is aangevinkt

Als iemand dit ook ervaren heeft en opgelost laat mij dan even weten op welke wijze

Bij voorbaat dank

Krijn van Velden

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 okt 2010 :  12:16:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn,

Dan is de volgorde waarin de lok de bezetmeldingen tegenkomt niet goed.
Onder in je lok window kun je zien wat het meldpunt is welke de lok verwacht. Als dat niet overeenkomt met het punt op je baan heb je dit probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 22 okt 2010 :  13:44:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Krijn,

Dan is de volgorde waarin de lok de bezetmeldingen tegenkomt niet goed.
Onder in je lok window kun je zien wat het meldpunt is welke de lok verwacht. Als dat niet overeenkomt met het punt op je baan heb je dit probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 22 okt 2010 :  14:01:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De volgorde waarin de lok bezetmeldingen tegenkomt wordt m.i. bepaald door de volgorde waarin de blokken bereden worden waarin immers de bezetmedingen zijn vastgelegd
In mijn lok window is geen te verwachten meldpunt te zien, ik kan alleen huidig en volgend blok ingeven.
De rijwindows volgen niet de bezetmeldingen van de trein.
In het baanoverzicht blijven de blokken waarin de lok is geplaatst a.h.w. bezet door die lok. terwijl deze verder is gereden en de bezetmelder weer vrij is.

Indien je een oplossing weet, dan verneem ik die graag.

Bij voorbaat dank.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 okt 2010 :  21:01:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Krijn,

Zet je database eens op het forum. Dan kunnen we met je meekijken. Zonder database blijft het een beetje koffiedik kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  12:20:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn,

Dan zit er niets anders op dan dat je je database even hier upload en even je sporenplan op papier met de juiste plaatsen van de melders op je baan met daarbij in welke blokken deze zitten.

Het niet volgen van de trein wordt echt veroorzaakt door hetgeen ik je eerder schreef.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  14:09:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn,

Nog even voor je de helpfunctie van koploper gebruikt voor je i.v.m. het rijwindow.
Zie het plaatje en de verklarende tekst.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 26 okt 2010 :  11:34:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik tracht mijn koploper versie te kopieren naar koploperforem.nl, daarin staan dan m.i. alle gegevens, ook sporenplan e.d.
In mijn rijwindow statuasbalk onderin staat,`automatisch 6.15` en verandert niet met de lokatie van de lok.

Aanemende dat dit slaagt en voldoende informatie geeft, laat me je reactie dan weten

Bij voorbaat dank

Krijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 26 okt 2010 :  12:59:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn, dan zijn we dus al weer een stapje verder.

melder 6.15 is dat dan ook het eerste meldpunt van het blok waar hij naar toe aan het rijden is? Als dat niet het eerste meldpunt is op zijn weg waar hij naar toe gaat, en hij komt dit punt dus bijvoorbeeld als tweede punt tegen, dan heb je dus het probleem wat jij hebt.
In die hoek moet jij de oplossing gaan zoeken dus.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 26 okt 2010 :  20:51:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Krijn,

Om je database op het forum te zetten, moet je er eerst een backup van maken. Dat doe je onder [Algemeen]=>[Backup/Restore] en dan kiezen voor wegschrijven. Vervolgens de instructies volgen levert een .bck-file op. Via de forum-functie een bestand uploaden. kun je dit weer op het forum zetten. Let er daarbij wel op dat de naam niet te lang is, anders krijg je een foutmelding.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 27 okt 2010 :  13:38:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Het is gelukt om het bestand te uploaden (met dank aan Dirk). Het is alleen wel gezipt, hopelijk is dat geen probleem.


Download Attachment: Beganegrond.bck
93,88 KB

mvg Krijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 okt 2010 :  19:55:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Krijn,

jouw database roept bij mij wat vragen op, zeker betreft de bezetmelders, zoals gedefinieerd in onderhouden blokken.

De bezetmelders die de blokken bezet moeten houden komt op geen enkele manier overeen met de bezetmelders die jouw trein moet tegenkomen. Immers de melder die jouw trein aan het begin van het blok laat remmen, en de melder die de trein aan het eind van het blok zouden moeten laten stoppen, zouden opgenomen moeten zijn in bezet bij. Het roept mij dus wat vragen op betreft de juistheid van de bezetmelders.

Verder ontbreken vele wissels in de wisselstraten en de benodigde keeropdrachten bij bv. een stootblok.

Ik zou je 1 goedbedoeld advies mee willen geven, begin simpel, maak bv. een testbaan uit je grote baan, met de blokken 1,2,5,34 en 7 in 1 richting en kijk of je dit rijdend aan de praat kan krijgen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 27 okt 2010 :  20:06:25  Toon profiel  Reageer met citaat
ook ff snel gekeken maar zal uren duren alvorens dit goed werkt.Wisselstraten zijn fout gedefinieerd,wissels niet aangesproken (geselekteerd) ,sommige lijnen staan verkeerd bij een ander blok,terugmelders raar enzovoort.Mss eerst dit eens opruimen en daarna proberen logisch te rijden.
Ik heb het zo gedaan: alle mogelijk bewegingen van blok naar blok opgeschreven.Alle terugmelders mooi genoteerd waar en in welk blok ze staan.Dan in koploper de respectievelijke lijnen bij elk blok aangeduid.Dan de bijhorende wisselstraten gedefinieerd (opgeschreven ook).Daarna de terugmelders gedefinieerd en waar mogelijk de keeropdrachten toegevoegd.Dan reed alles zowat goed.


greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 29 okt 2010 :  08:34:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Krijn,


jouw database roept bij mij wat vragen op, zeker betreft de bezetmelders, zoals gedefinieerd in onderhouden blokken.

De bezetmelders die de blokken bezet moeten houden komt op geen enkele manier overeen met de bezetmelders die jouw trein moet tegenkomen. Immers de melder die jouw trein aan het begin van het blok laat remmen, en de melder die de trein aan het eind van het blok zouden moeten laten stoppen, zouden opgenomen moeten zijn in bezet bij. Het roept mij dus wat vragen op betreft de juistheid van de bezetmelders.

Verder ontbreken vele wissels in de wisselstraten en de benodigde keeropdrachten bij bv. een stootblok.

Ik zou je 1 goedbedoeld advies mee willen geven, begin simpel, maak bv. een testbaan uit je grote baan, met de blokken 1,2,5,34 en 7 in 1 richting en kijk of je dit rijdend aan de praat kan krijgen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.



Hallo Walter,

Ik werk met 2 bezetmeldingen per blok, en dat functioneerde verder goed.
De bezetmedlingen laten duidelijk zien waar en in welk blok zich een trein bevind, ik kan alleen niet zien welke lok. omdat het lok.nr. de bezetmelding niet volgt

MVG

Krijn
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 29 okt 2010 :  09:37:12  Toon profiel  Reageer met citaat
snel even gekeken deze morgen.Je kan bij je locs in rijgedrag enkel kiezen uit 1 route.Ik heb in de variabele routes als test het vinkje bij rijwindow gezet ipv treintype.Dan volgt je locnummer mooi de blokken.Je treinen rijden echter niet ver omdat de routes enzovoort verkeerd zijn.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 okt 2010 :  12:39:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Krijn


Hallo Walter,

Ik werk met 2 bezetmeldingen per blok, en dat functioneerde verder goed.
De bezetmedlingen laten duidelijk zien waar en in welk blok zich een trein bevind, ik kan alleen niet zien welke lok. omdat het lok.nr. de bezetmelding niet volgt

MVG

Krijn



Volgens je database kan ik dat niet terugvinden dat je met 2 melders per blok werkt. Verder is de manier waarop je die denkt tegen te komen niet goed. Je komt namelijk nooit meer een meldpunt tegen van het blok waar je vandaan komt. En daar zit je grote fout.



De constructie zoals die je die hier hebt gemaakt/opgegeven is onmogelijk, en de bron van jouw probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 okt 2010 :  12:49:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

snel even gekeken deze morgen.Je kan bij je locs in rijgedrag enkel kiezen uit 1 route.Ik heb in de variabele routes als test het vinkje bij rijwindow gezet ipv treintype.Dan volgt je locnummer mooi de blokken.Je treinen rijden echter niet ver omdat de routes enzovoort verkeerd zijn.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4



Hallo Johnny, Krijn, allen,

het heeft in dit stadium nog geen enkele zin om naar de route's te kijken, allereerst zullen alle gegevens in onderhouden blokken en wisselstraten moeten funktioneren, voordat je uberhaupt met deze database kan gaan rijden, en dat is nu nog niet het geval. Krijn geeft ook aan dat de blokken de trein niet volgen. Er is dus chronisch iets mis met de bezetmeldingen bij te verwachten bezetmelders in onderhouden blokken. Krijn de te verwachten bezetmelders moeten in principe dezelfde melders voorkomen als in bezet bij.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  00:40:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Krijn,
Het beeld van Wim hierboven is zeer sterk, moet je even rustig bekijken.

Het valt mij op dat jij overal slechts EEN bezetmelder aangeeft, het moeten minimaal de twee van het blok 24 zijn. Indien je nog meer bezetmelders wil aangeven, dan MOET die reeks van bezetmelders eindigen op de twee bezetmelders van blok 24, want daar eindigt de trein.

Voor alle andere rijrichtingen moeten de twee laatste daarom dezelfde zijn, eerst de binnenkomstmelder, dan de stopmelder.(ik gok : 105;108 ?).
Vanuit Blok 9 in omgekeerde volgorde omdat de trein dan andersom rijdt .

Dus gewoon de bezetmelders achter elkaar zetten vanaf het verlaten van de vorige stopsectie tot en met stopsectie blok 24.




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  10:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Krijn


Hallo Wim, allen,

Ik begrijp enkele opmerking niet, waarom zou de bezetmelding van het schaduw station niet werken, bij mij functioneerd het prima, en kan zien welke trein zich op welk spoor bevindt.
Rijgedrag e.d. is niet ter discussie
Bezetmeldingen werken goed in de gehele baan, kan ik zien waar de trein zich bevindt.
Mijn probleempje is ik kan niet zien met welke lok.
Het loknr. loopt niet mee met de bezetmelding maar blijft o.e.a. wijze, op één plaats staan, soms op een willekeurige

MVG

Krijn



Volgens je database kan ik dat niet terugvinden dat je met 2 melders per blok werkt. Verder is de manier waarop je die denkt tegen te komen niet goed. Je komt namelijk nooit meer een meldpunt tegen van het blok waar je vandaan komt. En daar zit je grote fout.



De constructie zoals die je die hier hebt gemaakt/opgegeven is onmogelijk, en de bron van jouw probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  11:58:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn, wat wil je hiermee zeggen, met alleen het citaat van een eerder geplaatst antwoord?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Krijn

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  14:12:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waarschijnlijk heb ik een fout gemaakt bij verzenden, de tekst was:
Ik begrijp enkele opmerkingen niet, waarom zou de bezetmelding van het schaduw station niet werken, bij mij functioneerd het prima, en kan zien welke trein zich op welk spoor bevindt.
Rijgedrag e.d. is niet ter discussie.
Bezetmeldingen werken goed in de gehele baan, kan ik zien waar de trein zich bevindt.
Mijn probleempje is, ik kan niet zien mey welke lok.
Het loknr. loopt nietmee met de bezetmelding, maar blijft o.e.a. wijze, op één plaats staan, soms een willekeurige

Mvg

Krijn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  14:42:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn,

Niemand zegt dat je bezetmelding niet werkt. Wat niet werkt is het volgen van je trein langs de blokken.
En dat hebben we je nu al een paar keer proberen uit te leggen.

Je manier van opgeven van de meldpunten is niet goed en komt niet overeen met de situatie op jouw baan.
De trein komt op zijn route niet de punten tegen die jij hebt opgegeven bij onderhouden blokken.

Ik zal je hier een klein voorbeeld proberen te geven hoe jet wel moet.

Blokken hebben 2 melders
Blok 1 inrrijder 1.01 aankomstmelder 1.02
Dit geef je op bij bezet bij, bij blok 1

Blok 2 inrijder 1.03 aankomstmelder 1.04
Dit geef je op bij bezet bij, bij Blok 2

Blok 3 inrijder 1.04 aankomstmelder 1.05.
Dit geef je op bij bezet bij, bij Blok 2


Nu plaatsen we de lok in blok 1 en gaan we rijden naar blok 2

De melder die de trein tegen komt is de inrijder van blok 2 deze geef je dus op als eerste dus 1.03 als tweede geef je op 1.04.

Nu kan de lok van blok 1 naar blok 2 rijden.

Als de lok van blok 2 naar blok 3 gaat.

Komt hij als eerste 1.05 tegen en als tweede 1.06.

Stel het is een ovaal en je kunt van blok 3 naar blok1

Dan komt hij uit blok3 als eerste 1.01 tegen en als tweede 1.02.

Dat is de juiste manier, en die zie ik nergens terug in jouw database.


Hopelijk is het je nu duidelijker en valt het muntje.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  15:12:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Krijn,

Ik volg dit draadje al een tijdje en lees dus op de achtergrond mee. Wat ik begrijp is dat de bezetmeldingen op jou baan wel goed werken, zoals je aangeeft, maar dat je niet kunt zien (lezen) welke lok de melding genereert.

Heb jij bij "tekseigenschappen" in baanonderhoud dan wel de goede zaken ingevuld zoals " toon tekst van" en dan "blok" ingevuld en bij " gekoppeld met" het "bloknummer" ingevuld en bij " overnemen tekst" het e.e.a. ingevuld? Als je dat juist hebt gedaan kun je nl. precies volgen waar je loks zich bevinden. Zou daar eens gaan zoeken.

Groetjes,
Fred.

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  15:16:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn,

Hier een voorbeeld van een simpel ovaaltje.













Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 30 okt 2010 15:20:05
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  15:18:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roadman

Krijn,

I
Heb jij bij "tekseigenschappen" in baanonderhoud dan wel de goede zaken ingevuld zoals " toon tekst van" en dan "blok" ingevuld en bij " gekoppeld met" het "bloknummer" ingevuld en bij " overnemen tekst" het e.e.a. ingevuld? Als je dat juist hebt gedaan kun je nl. precies volgen waar je loks zich bevinden. Zou daar eens gaan zoeken.

Groetjes,
Fred.




Beste Fred, dit heeft helemaal niets met het probleem te maken, en is dus niet van toepassing, maak het aub nu niet ingewikkelder voor Krijn dan het nu al voor hem is.

b.v.d.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 okt 2010 :  15:57:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Krijn,

Vervolg cursus aanmaken blokken en rijwegen, nu met een inhaalspoor Blok 5

Zie vooral de veranderingen bij blok 4









Mvg
Wim.

De volgende stap kan het rijden in beide richtingen zijn, als daar belangstelling voor is dan zet ik die er in de volgende uitleg bij.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina