Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 362 / Bezoekers Vandaag: 424
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 362
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginner: automatische treinloop wil niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jean-paul

Namibia
27 berichten

Geplaatst - 28 aug 2013 :  15:12:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben afgelopen weekend begonnen met een testbaan waarmee ik koploper in combinatie met loconet onder de knie wil krijgen. Ik gebruik versie 8.1 en heb de "hoe begin je..." (hulde Chris!) een paar keer gelezen evenals stukken uit de dikke volledige beschrijving (hulde Paul!). Even wat details van de uitgangssituatie voordat ik tot het probleem kom

1. Ik heb een ovaal met een "station" via 2 3 wegwissels - 2 rail (voor de volledigheid ik heb de wissels in koploper als 4 wissels gedefinieerd omdat er 2 motors en 2 tongen aanzitten - Fleischmann modell)
2. Ik heb de Uhlenbrock IB II en Uhlenbrock wisseldecoders (1x) en terugmelders (2)
3. De baan is opgedeeld in 5 blokken met ieder 2 meld secties (2 x baan en 3 x station)
4. handmatig werkt alles, ik kan de wissels schakelen bijvoorbeeld en rangeer rijden.

Ok het probleem begint bij het automatisch rijden. Zelfs als ik maar 1 trein op de baan heb. Als ik een trein in het station positioneer en via het treinoverzicht naar het betreffende blok sleep kan ik de automaat starten. De wissels schaken ok en de trein vertrekt tot aan het einde van blok 1. Ik kan dan nogmaals op het blauwe pijltje drukken en de trein rijdt naar het einde van blok 2. Echter de trein gaat niet het station in op geen van de 3 beschikbare blokken en ook de ingaande wissels worden niet geschakeld. Ik weet niet wat ik fout doe en hoop dat een geoefend oog eens naar mijn bestand wil kijken. Alvast hartelijk dank.

Jean-Paul

Download Attachment: jp-test.bck
15,09 KB

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 aug 2013 :  15:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Neem variabele route test2 misschien even weg. Die blokkeert het inrijden in alle blokken voor veel (alle ?) treintypes .....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 aug 2013 :  15:33:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean-Paul,

Beide variabele treinroutes verwijderen. Dan kan koploper zonder door jouw opgelegde beperkingen de treinen automatisch laten rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jean-paul

Namibia
27 Posts

Geplaatst - 28 aug 2013 :  18:36:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren bedankt, zo makkelijk kan het zijn als je het weet. Ik meende uit de beknopte handleiding begrepen te hebben dat je een automatisch plan moet definieren en ik had alle secties toegestaan. Zal die functionnaliteit nog eens goed bestuderen.

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 aug 2013 :  18:42:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean-Paul, nee je had alle secties juist uitgesloten. En gezegd dat er alleen met bestemming naar toe mocht worden gereden. En rijden volgens bestemming is als jij de lok er naar toe sleep. Dan is hij uitgesloten voor automatisch bedrijf en zal de automaat de loc er niet naar toe sturen.

Om automatisch te kunnen rijden hoef je geen variabele treinroute of vaste treinroute aan te maken. Na het ingeven van de melders bij de blokken en het zetten van het juiste vinkje als de loc ergens vandaan gekomen en naar toe mag. Inclusief de wisselstraten. Laat koploper je treinen automatisch rijden, wanneer jij dat wil.

Daarna kun je als je dat wil via een variabele treinroute daar beperkingen in aanbrengen als jij dat nodig acht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jean-paul

Namibia
27 Posts

Geplaatst - 28 aug 2013 :  23:26:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim, ik begin het door te krijgen en ben tevreden met een vaste route die ik net heb gemaakt voor mijn schoonmaak trein - die pakt nu alle blokken en gaat om de beurt over de stationssporen.

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 10 sep 2013 :  16:02:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Zat met hetzelfde probleem, ook ik had gelezen in de verkorte omschrijving dat een variabele route nodig is voor automatisch rijden. Maar het was niet het enige maar in de test loopt het inmiddels automatisch, op naar de volgende stap
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina