Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 330 / Bezoekers Vandaag: 392
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 331
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem betreffende Logische acties / Variable treinroute / Schakelaar
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TWieb

Netherlands
55 berichten

Geplaatst - 20 sep 2013 :  17:38:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers

Ik zit met een probleem betreffende Logische acties / Variable treinroute / Schakelaar.
Ik stuur hierbij mijn database mee.

N.B.
Misschien dat er verwarring kan ontstaan met de aanduiding 'naar boven' en 'naar beneden'. Naar boven betekent niet naar de bovenkant van het baanontwerp, maar de heuvel op, richting Matterhorn en Kandersteg. Op het baanontwerp is 'Naar boven' dus naar beneden.

De bedoeling is dat wanneer een schakelaar 'aan' staat een trein niet in een bepaalde richting mag vertrekken.
In logische acties heb ik een record gemaakt 'Knop wacht in blok 52 (naar boven)'. Middels deze logische actie koppel ik een 'Variabele treinroute' aan een 'Schakelaar'. Op deze manier wil ik bewerkstellingen dat een trein, komend uit blok 53, in blok 52, zolang de schakelaar 'aan' staat, niet weer vertrekt terug in de richting van blok 53.
Bij 'Onderhouden variabel treinroute' heb ik bij het item 'Wacht in blok 52 (naar boven)' bij het tabblad 'Richtingsverbod' '52->53' aangevinkt.
Toch werkt het niet. Op andere plaatsen gebruik ik hetzelfde mechanisme. Alleen daar maak ik gebruik van het tabblad 'Divers' en vink ik de betreffende optie 'Niet vertrekken uit blok' aan. Die optie kan ik bij blok 52 niet gebruiken omdat treinen wel richting blok 50 mogen rijden.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, met vriendelijke groet,

TWieb


Download Attachment: 130920-Stroe.bck
246,18 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 sep 2013 :  19:14:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kijk dan eens naar de vaste route pendelt in de bergen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 21 sep 2013 :  01:18:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo TWieb,

De variabele treinroute heeft geen invloed op de vaste pendelroute.

Als je aan je logische actie met schakelaar een speciale actie hangt, met als actie "Niet rijden van/naar blok" kan je ook een trein die rijdt volgens een Vaste route tegenhouden.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 21 sep 2013 01:20:32
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 21 sep 2013 :  08:39:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Jack
Dank voor jullie antwoord.
Ik ervaar echter een inconsequentie:
Als ik bij 'Onderhouden variabel treinroute' op het tabblad 'Richtingsverbod' '52->53' uitvink en in plaats daarvan op het tabblad 'Divers' Niet vertrekken uit '52 (uit 53)' aanvink, werkt het wel. Dat ik deze optie echter niet wil gebruiken is omdat ik daarmee ook treinen tegenhoud die vanuit blok 52 naar blok 50 moeten rijden.
Zie ik een bepaalde logica over het hoofd?
Groet, TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 21 sep 2013 :  09:02:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jack
Het was wat puzzelen maar ik heb uit de vele menu's die Koploper rijk is, jouw suggestie gevonden. En inderdaad dat werkt.
Blijf ik overigens nog wel met mijn hiervoor gestelde vraag zitten: welke gedachte fout maak ik?
Groet, TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 sep 2013 :  10:55:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik denk geen gedachte fout van jouw kant uit, ik denk eerder eentje vanuit een andere hoek.

Variabele route en richtingverbod wordt overruled door een vaste route dat is correct. Echter het verbod bij divers wordt niet overruled, misschien zo bedoeld maar eigenlijk verwacht ik van niet.
Paul is de enigste die hier uitsluitsel over kan geven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina