Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 119 / Bezoekers Vandaag: 2173
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Overweg en blok/bezetmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jtspoor

55 berichten

Geplaatst - 05 okt 2010 :  11:28:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan iemand mij vertellen of het verstandig/handig is om voor een overweg een apart blok met bezetmelding te creeren tussen 2 wissels in, of is het handiger dit stuk rails deel van de wisselstraat te maken.
Ik heb geloof ik ergens in de handleiding gelezen dat het beter is om de sporen in overwegen van bezetmelding te voorzien.

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 05 okt 2010 :  23:25:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Jt??

We zijn hier nogal gesteld op een naam en aanhef.


Hoe wil jij die overweg bedienen?

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 06 okt 2010 :  09:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rob,
Mijn baan zal uitgerust worden met Lenz digital en bestuurd door Koploper. Voor meer info hoe de zaak er nu bij staat en hoe de baan geconfigureerd is, is de koploper DBase bijgevoegd.De overwegen bevinden zich op blok 19 en 23 en op 30 en 27.
Deze blokken zij nu toegevoegd onder de premisse dat het beter is op overwegen extra blokken te maken.
De besturing in koploper is een zaak op zich die gezien de nabijgelegen emplacementen/stations niet erg simpel zal worden, maar Koploper kan vrijwel alles.
MVG Jan

Download Attachment: Almtal_20101005_111635.bck
97,54 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 okt 2010 :  18:14:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Maak een schakelaar op het scherm voor de verschillende overwegen en koppel deze aan bv. een schakeldecoder. Ga dan naar speciale acties en kies voor 1 of meer bezetmelders bezet, logische actie is waar. Deze kan je bv. aan bezetmelder 73,7 en 73,8 hangen. Ga dan naar het tabblad acties en kies hier voor adres recht(waar) of afbuigend(niet waar) hieraan koppel je het digitale adres van de schakelaar. Hiermee zou de overweg al moeten werken, echter voor meer uitgebreide opties voor de overweg ga dan in het tabblad acties naar "uitgebreide overweg" Zie ook de handleiding van Koploper hoe deze ingevuld moet worden,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 06 okt 2010 :  19:36:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, bedankt voor je reactie.
Heb overigens gezien in de handleiding dat er een bepaald deel aan de overweg is gewijd met de naam "äanvulling uitgebreide overweg".
Kan jij mij vertellen waar ik dat scherm kan vinden, ik heb denk ik overal gezocht maar zonder resultaat.
Overigens staat de basis vraag nog open: Is het verstandig om separate blokken tpv de overweg te creeren of kan ik dat deel beter onderdeel van de wisselstraat maken.
MVG Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 okt 2010 :  20:00:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,


Onderhouden Speciale Actie op het tabblad acties.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 08 okt 2010 :  12:40:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Walter,
Ik worstel nog steeds met een probleem tpv de overweg bij station Talheim, ik heb al van alles geprobeerd maar als ik denk het opgelost te hebben duikt er toch weer een moeilijkheid op.
Jullie hebben geloof ik beiden een DBase van mijn Koploper en dus zal ik proberen aan de hand daarvan uit te leggen wat de moeilijkheid is.
Het gaat om het volgende: ik wil graag met een specifieke lok van Blok 1 via blok 19 en W4 naar blok 52, dat ik verplaatst heb van na W1 tussen W4 en W1, uiteraard is dat een super kort blokje ca 3 cm. Dan wil ik vervolgens van blok 52 weer via 19 naar blok 5 etc.
Het super korte blok 52 is natuurlijk veel te kort voor deze trein ( 40 cm), geldt overigens ook voor blok 19, dat heb ik "opgelost" door 19 een stopverbod op te leggen en 52 door wisselstraat bezet houden bij te lange trein. Helaas blijft de wissel W4 dus nu ook na keren bezet en rijdt de zaak niet verder, handmatig kan de wissel vrijgegeven worden maar fraai is dat niet.
Ik heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit, misschien kunnen jullie helpen of heb ik hier een niet op te lossen zaak.
Vast mijn dank voor jullie hulp.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 okt 2010 :  20:37:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

nadat jij er een extra blok tussengelegd hebt voor de spoorweg overgang, heb je toen ook de oude verbinding weggehaald in onderhouden blokken, misschien goed om nogmaals je database te uploaden naar het forum,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  18:37:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter,
Ik heb geprobeerd mijn probleem met een vereenvoudigde testbaan onder de knie te krijgen maar tot nu toe zonder succes.
Ik ga je dus nu mijn koploper DBase van deze testbaan sturen te samen met een jpg file zoals de baan in werkelijkheid gesitueerd is, let wel het is een vereenvoudiging van mijn echte baan.
De overweg bevindt zich tpv de rechthoek in de jpg file, als jij het nu optredende probleem kan oplossen denk ik dat de overweg op basis van je eerdere info te regelen is.
Nu het probleem :
Wat ik erg graag zou willen is met een korte trein max 40 cm van blok 1 naar blok 9 rijden, dat lukt vervolgens van 9 naar de wisselstraat W1 W1 om daar te keren en naar blok 7 of blok 5 te rijden, omgekeerd wil ik van blok 5 via 10 naar de wisselstraat W1 W1 om van daar weer naar blok 9 te rijden.
De blokken 8,10,4 en 11 in de DBase van de testbaan zijn op de goede lengtes gezet en volgens de handleiding zou ik bij de goed ingevulde lengtes bij een te lange trein ( 40 cm ) over de staart in de wisselstraat moeten kunnen terugrijden, maar ik krijg het niet voor elkaar. Overigens heb ik het erg korte blok 11 allen maar toegevoegd omdat ik niet weet hoe ik anders op de wisselstraat moet stoppen, maar misschien is dat allemaal niet nodig en hoef ik ook blok 8 en 10 niet te maken. Wisselstraat W1 W1 is als overloop wissel gedefinieerd, misschien moet dat ook wel anders.
Kortom ik heb van alles geprobeerd zie ook de vorige mail, maar ik krijg het niet gebogen.
Wellicht kan jij me helpen, bij voorbaat mijn dank.
MVG Jan

PS Was vergeten in te loggen, stuur de DBase en jpg file separaat.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  18:50:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,
Hierbij dbase koploper en jpg file.
Jan



Download Attachment: Probeerbaan_20101011_175218.bck
22,84 KB

Jpg file lukt niet, zal proberen of het als pdf wel lukt.
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  19:00:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,
Als PDF lukt het sowieso niet, de file is te groot.
De JPF file laad wel maar aan het eind krijg ik "invalid string", klopt welniet maar lukt dus niet.
Wellicht via je eigen mailbox als je daar prijs op stelt.
Mijn box is jt.tromp@mtb-solutions.com
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  20:16:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik heb een schakelaar aangemaakt met adres 8 die de overweg bediend via een Schakeldecoder

Vervolgens ga je naar speciale acties

Je maakt de overweg afhankelijk van de bezetmelders, die daadwerkelijk de overweg bezetten. Zie ook de Koploper helpfile.

Hier wordt daadwerkelijk de overweg bediend. Dus bezetmelder is waar.
Selecteer de optie in tabblad Actie"Adres recht waar of afbuigend niet waar"

Daarna ga je naar aanvullend "uitgebreide overweg".

We beginnen vanuit het station met name de blokken, zo lang de trein aan de linker kant staat is het niet wenselijk dat de overweg wordt aangesproken dus de bezetmelders in het station kunnen we niet gebruiken !! in tegenstelling tot die van Blok 8, wat door zijn zeer korte lengte dus beter geen blok kan zijn. Kies nu voor de optie uitgebreide overweg. En we gaan een vertrekvertraging vanaf het station af in stellen.

Ps vergeet het stopverbod in blok 4 niet voor treinen langer dan 40 cm.


Bijgaand aangepaste versie database met hierbovengenoemde opties.


Met vriendelijke groet,

Walter Wissels


Download Attachment: 20101011184427.bck
22,1 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina