Auteur |
Onderwerp |
|
jtspoor
67 berichten |
Geplaatst - 18 sep 2010 : 10:28:58
|
Ik heb op mijn baan een emplacement met 4 stelsporen van resp 50,70,90 en 110 cm lang, daarnaast gaan er via een driewegwissel 3 sporen naar de lokloods. Ik heb nu het plan om deze sporen van maar 1 bezetmelder te voorzien en geen 2 bezetmelders ( 2e is de stopsectie ) zoals koploper zegt, aangezien ik op deze sporen handmatig zal rijden en een stopsectie aan het eind van het stelspoor slecht werkt, lok staat door wagens geblokkeerd. Ik zou de bezetmelding ook weg kunnen laten maar ik wil bij bezet stelspoor vermijden dat er toch wat binnenkomt. Levert mijn voorgenomen uitvoering problemen op en hoe zou ik dat moeten oplossen. |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2010 : 12:13:26
|
Hallo grote onbekende,
We stellen het zeer op prijs dat je met je normale naam ondertekend, dan kunnen wij je persoonlijker aanspreken en beantwooorden.
Verder je vraag, zo te lezen heb je nog niet helemaal in de gaten hoe koploper precies werkt.
Koploper kan alleen via een omweg je trein handmatig laten rijden en als je puur handmatig rijd zal koploper helemaal je lok niet kunnen stoppen en weet hij helemaal niet waar de lok is.
Over het aantal bezetmelders heb je het ook nog niet helemaal juist in beeld.
Koploper werkt namelijk met blokken en een blok stel je samen doormiddel van bezetmelders dan zijn er minimaal 2 of maximaal het aantal wat jij denk nodig te hebben bijvoorbeeld bij een perron om alternatieve stopplaatsen te kunnen maken.
Dus even terug naar je bezetmelders, je hebt een inrijder dat is de trigger voor het starten van het afremmen en het leren remmen, en je hebt de stopmelder, daar wordt de snelheid op nul gezet als hij daar echt moet stoppen. Verder houden beide melder je blok bezet. En in koploper rij je van een bezet blok naar een vrij blok. En hoeveel bezetmelder daarin zitten en dus bezet zijn maakt niet uit.
Er zijn ook mogelijkheden om meerdere blokken bezet te houden, bijvoorbeeld als de trein te lang is en dan ook nog in de andere richting weg te rijden. Je maakt dus ergens een probleem van wat helemaal geen probleem is.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
jtspoor
67 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2010 : 07:43:21
|
Beste Wim, Bedankt voor je reactie, overigens hadden we in het verleden al eerder direct contact. Terug naar je reactie. Algemene info: mijn baan is in ong. 45 blokken verdeeld en alle blokken zijn met 2 of meer bezetmelders ( perrons) uitgerust, m.i is dus aan de rem en stopsectie voorwaarde volddaan. Uit je antwoord denk ik te begrijpen dat je zeer moeizaam handmatig kan rijden, betekent dit dat je ook met de lenz LH100 niet handmatig rijden kan? Het plan is nl. dat het over grootte deel van de baan automatisch rijdt maar dat je ook met de LH100 tegelijkertijd een paar loks handmatig kan besturen met name voor het rangeren. Blijft de vraag als dit mogelijk is of ik de 4 stelsporen van 1 ipv 2 melders kan voorzien, immers met een stopsectie aan het eind voor het stootblok en een duwende lok heeft de stopsectie denk ik geen functie, wel bij een trekkende lok maar dan blokkeren zoals gezegd de wagens de lok het uitrijden. MVG |
|
|
jtspoor
67 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2010 : 14:28:19
|
Wim, inmiddels beter gekeken in de dikke koploper handleiding en gevonden dat handregelaars ondersteund worden, dus wat ik van plan ben moet kunnen. Blijft de vraag mbt de bezetmelder op de stelsporen. MVG |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 19 sep 2010 : 15:09:56
|
De vraag over de bezetmelders heb ik je uitgebreid beantwoord. Maar nogmaals, Koploper kijkt alleen maar naar bezette blokken, en een blok maak je met behulp van meerdere bezetmelders. En of er nu in dat blok 2 bezetmelder zitten of 10, dat maakt niet uit, het blijft het blok wat bezet is.
In het geval dat de trein langer is dan het blok kun je op basis van lengte van je trein en blok of blokken meerdere blokken bezet houden, met de mogelijkheid om achteruit (over) de staart van de trein weg te rijden. Wat jij dus als een probleem ziet is dus helemaal geen probleem en is in koploper netjes opgelost en op te lossen.
En daarbij is en blijft de laatste melder in een blok altijd de stopmelder, zolang er geen alternatieve stopplaatsen zijn aangemaakt. En daarbij maakt het dus niet uit of de staart van de trein als eerste op de stopmelder aankomt of dat de lok daar als eerste komt, het is in beide gevallen een melden van het bezet zijn van de stopmelder, dus zal er worden gestopt.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2010 : 16:59:13
|
Goede middag,
Mijn naam is Stijn en ik ben nieuw op 't Forum. Mijn baan werd volledig digitaal aangestuurd via een zelfgeschreven Qbasic programma tot... de Marklin interface het begaf. Alle terugmeldingen worden verzorgd door reed-relais en middengeleidercontactpunten (of hoe heet zo'n ding).
Nu overweeg ik zo'n Ecos 2 aan te kopen en op Koploper te rijden.
Uiteraard had ik uit budgetoverwegingen heel de baan uitgerust met slecht 1 contact per blok aan het einde van het blok (behalve aan de perrons, daar zijn ze volgens het Koploperprincipe geplaatst). U hoort de vraag waarschijnlijk voor de duizendste keer komen, maar ze is een beetje anders.
Koploper staat toe hetzelfde Bezetmeldpunt te definiëren als 1ste en 2de punt op voorwaarde dat bij het eerste punt de bezetmelding van het Bezetmeldpunt in acht genomen wordt en bij het tweede punt de vrijgave van datzelfde punt.
Vrije baan, éénrichtingsverkeer: Stel dat ik het principe van de vorige paragraaf zou toepassen, dan zou het blok pas bezetgemeld worden als de volledige trein erop staat, indien hij zou moeten stoppen voor het volgende blok zal dit ogenblikkelijk zijn. Niet mooi, maar voor mij (voorlopig) werkbaar, tot als ik voldoende contactrails gevonden heb op de tweedehandsmarkt (M-rails).
Locrangeerparkings (zo'n heel kort stukje spoor waar net een loc op past): Hier zou volgens hetzelfde principe de loc erop rijden, de bezetmelder activeren, beginnen remmen en stoppen bij het vrijgeven van de bezetmelder. Alleen zou dit net zo'n drama zijn aangezien we toch erg traag binnenrijden.
Is deze redenering juist of dient het tweede punt permanent geactiveerd te zijn. Of gaat dit gewoonweg niet?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes,
Stijn uit België!
Groetjes,
Stij |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2010 : 18:22:07
|
Stijn
maak eens een nieuw draadje aan aub.Zo val je in het draadje van een ander.Wordt niet op prijs gesteld.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|
Onderwerp |
|
|
|