Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 183 / Bezoekers Vandaag: 13246
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Spook bezetmelding???
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ouwerling

Netherlands
32 berichten

Geplaatst - 20 jul 2010 :  16:09:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Op mijn proefbaan heb ik een apart en los spoortje van 2 blokken (16 en 17) en 4 bezetmelders (5.01 t/m 5.04) bijgemaakt dat ik gebruik voor ijken van mijn loks.
Alles werkt prima, alleen als ik op de normale baan rij en er wel of niet een lok op het ijkspoortje rijd, krijg ik een spookmelding van een bezetmelder van het ijkspoortje blok 17.
Lijkt wel geinitieerd te worden door een lok op de normale baan. Maar er is geen koppeling tussen de nortmale baan en het ijkspoor????
Kan niet vinden waar het fout gaat.
Enig idee?

Hartelijk dank

Jos

Download Attachment: Jeroen1.bck
50,35 KB

IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  16:47:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Ik weet niet of het helpt (ik heb het zelf nog nooit gebruikt) maar probeer eens bij 'aanvullende blokgegevens' om 'niet beveiligd gebied' aan te vinken voor die blokken.

Theo.

http://www.geenbergen.nl

Bewerkt door santhe op 20 jul 2010 16:52:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  17:37:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jos,

ga naar onderhouden en sluit de bezetmelder 5.01 t/m 5.04 uit bij baan definities en dan spookmeldingen,

(de opmerking dit helpt niet van Wim slaat op de opmerking van Santhe dus niet op hierbij genoemde)

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 20 jul 2010 17:53:09
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  17:37:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, dat helpt niet.
Er zijn twee oplossingen

1: neem de meldpunten op je het betreffende blok.
2: Of sluit de meldpunten uit voor spookmelding.

Onderhouden -> Baandefenities - Spookmeldingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  21:59:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Eerst zou ik de isolatie van de bezetmelder eens goed nakijken. Ik heb ook wel eens een bezetmelder gehad die regelmatig bezetmeldingen gaf. Dat bleek te komen door een iets te kleine opening in de rails, die door het werken van de sporen op sommige momenten werd dichtgedrukt. Een splintertje plastic ertussen deed wonderen.
Rij je met IB/TC in de RS232 mode. Dan kun je namelijk wel eens last hebben van spontane bezetmeldingen. Loconet gaan gebruiken lost dit op.
Tenslotte heb ik zelf ervaringen dat Uhlenbrock decoders ook spontane bezetmeldingen kunnen genereren in blokken waar de trein niet staat. Kennelijk zit daar een (stoor)frequentie op, die door de bezetmelders wordt opgepikt. Overschakelen naar andere decoders helpt geweldig.
Tenslotte nog even iets over het ijken. Bij het ijken heb je heel veel rijlengte nodig. Mijn ijkstuk is een gewoon gedeelte van de baan met aan beide zijden veel uitloop, omdat de baan rondloopt. Een apart stukje van twee blokken is dan echt te kort. Mijn werkwijze is als volgt:
CV 3 en CV4 (optrek en afremvertraging) op een lage waarde zetten (2 oid). Vervolgens de loc ijken op stap 28. Kijken wat dan de snelheid wordt en vervolgens CV5 gaan aanpassen zodat de maximum snelheid in de buurt van de gewenste maximumsnelheid ligt. Als voorbeeld:
Bij de eerste ijking op stap 28 rijdt de loc 300 km/u (vandaar dat je die lange uitloopstukken nodig hebt). De gewenste maximum snelheid is 150 km/u. Oorspronkelijk staat CV5 op 64. Programmeer deze nu op 32. Eventueel nog fijntunen na herijking op stap 28. Als dat naar je zin is CV6 programmeren op ongeveer eenderde van CV5. Dan krijg je een mooie holle curve met kleine stappen bij lage snelheden en wat grotere in het hoge bereik. In dit geval zou je CV6 op 11 kunnen zetten. Vervolgens ga je weer ijken en werk je vanaf stap 28 naar 0 (meerdere metingen to snelheid 0). De kuur geheel afmaken en je hebt een mooi rijdende loc. Het kost wel een paar uur, want bij de lage snelheden ben je wel even bezig. Je kunt dan rustig koffie gaan drinken of een andere klus aanpakken. De mooiste resultaten krijg je trouwens als je ijkt met het gemiddelde van heen en weer. Eventuele verschillen tussen voor en achteruit rijden worden dan gecompenseerd.
Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  23:51:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jos,


Rij je met IB/TC in de RS232 mode. Dan kun je namelijk wel eens last hebben van spontane bezetmeldingen. Loconet gaan gebruiken lost dit op.




Lees en kijk eens in zijn handtekening. Aan standaard antwoorden heeft niemand iets, en je wordt er niet belangrijker door of mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 21 jul 2010 :  16:40:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,
Hartelijk dank voor alle tips.
Heb vandaag eea een beetje uitgeprobeert en ben al weer een stuk verder om de proefbaan mooi te laten lopen.
Er rijden inmiddels 4 treinen probleemloos rond en 2 pendeltreinen.
Dus best tevreden.
Heb er voor gekozen om voor het ijkspoor de spookmeldingen uit te sluiten. Probleem opgelost.
Blijft echter wel vreemd die alternatieve meldingen.
Ijken is ook wel gelukt al hoewel ik denk dat het allemaal nog beter kan.
Nogmaal dank voor de snelle reacties

Vr Gr
Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina