Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 205 / Bezoekers Vandaag: 12980
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginners / proefbaan problemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ouwerling

Netherlands
32 berichten

Geplaatst - 19 jul 2010 :  17:05:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na diverse workshops gevolgd te hebben heb ik inmiddels een proefbaantje liggen. Uiteindelijk moet dit alles natuurlijk over een tijdje resluteren in een mooie grote baan.
Ik rijd N spoor, IB basic met loconet (Uhlenbrock) wissel en terugmeld decoders.
Alles functioneert, maar zoals te verwachten ook enkele uitdagingen. Hiervoor gaarne jullie support.
1. Ondanks dat ik Wissel 8 en 14 al een keer vervangen heb blijven deze 2 wissels (en alleen deze 2) af en toe niet reageren. Als ik ze "handmatig" via Koploper met de muis bedien is alles OK. Maar tijdens het automatisch rijden wil het nog wel eens fout gaan. Reden? Oplossingen? ideeen?
2. Treinen stoppen vaak. Mooier zou zijn als ze langer doorrijden. Hoe doe ik dat?
3. Nog andere tips om het programma aan te passen en de baan beter te laten rijden

Alvast hartelijk dank voor jullie bijdrage

Vr Gr
Jos

Download Attachment: Jeroen1.bck
47,34 KB

IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jul 2010 :  17:52:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jos,

In onderhouden baanontwerp, wisselstraten, heb je tussen blok 6 en 10 wissel 8 niet opgenomen, deze zal dus niet geschakeld worden.
Hetzelfde probleem tussen blok 9 en 12 is wissel 14 niet opgenomen.

De sneltrein en de pendeltrein heb je in treintype per bloktype een hoge stopkans gegeven in de blokken in vrije baan, dit geld voor de blokken 9,10,14 en 15 waar dus deze treinen om de haverklap stilstaan.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 19 jul 2010 :  19:16:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Walter,
Bedankt voor je mail.
Tav wissel heb ik eea reeds aangepast en inderdaad dit had ik even gemist. Bedankt voor je tip.
Tav de 2e support begrijp ik even niet wat je bedoelt met treintype per bloktype.
Weet even niet hoe en waar ik eea moet aanpassen.
Kun je dit nog even iets verduidelijken.
Thanks.
Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jul 2010 :  19:23:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jos,

ga naar onderhouden,klik op gegeven treintype/bloktype. Je ziet nu 2 keuzerijen aan de linkerkant, ga naar de onderste vak bloktype en klik daar op vrije baan, loop daarna in het bovenste vak de treintypen door en zet de stopkans van de pendeltrein en sneltrein op 0%. Even bevestigen met het vinkje.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 19 jul 2010 :  20:41:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Walter,
Thx again
Fantastisch zo'n forum.
Ga gelijk weer aan de slag en meld me weer als ik tegen een volgende uitdaging aanloop.
Vr Gr
Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 jul 2010 :  21:02:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nog een kleine opmerking.
Enkele loks zijn gedefinieerd als geijkt, maar NIET geijkt ...hoe gaat koploper daar mee om ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

ouwerling

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 19 jul 2010 :  21:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad en juist ezien.
Ijken is iets dat ik van de week ga aanpakken.
Had een apart ijkspoortje gelegd, maar dat was te kort, dus echt goed ijken heb ik nog niet kunnen doen.
Ik zie nu inderdaad dat het rijgedrag van sommige treinen niet helemaal goed is.(max snelheid erg langzaam of juist super snel)
Ik heb nl. bij sommige loks de decoder max snelheid aangepast, maar ga van de week een nieuw ijkspoortje leggen en dan alles is goed ijken en afstellen.
Ik neem aan dat het dan allemaal beter op elkaar aansluit.
Denk je niet?
Nog andere tips?
Vr Gr
Jos

IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 20 jul 2010 :  01:42:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

ALs je je loks gaat ijken, zorg dat je Cv's van je decoder alle goed staan, zijn al topics over.

Zou zeggen, lees ze eens goed door en doe je voordeel ermee, er zal wereld open gaan betreft rij gedrag van de treinen

bv http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2840

Zoek in de zoekfunctie op " cv lok ijken "

Suc6
Mvg

Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 20 jul 2010 01:55:45
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 21 jul 2010 :  00:01:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Ik lees net een uitgebreide schrijven om een lok te ijken door phdirk


Tenslotte nog even iets over het ijken. Bij het ijken heb je heel veel rijlengte nodig. Mijn ijkstuk is een gewoon gedeelte van de baan met aan beide zijden veel uitloop, omdat de baan rondloopt. Een apart stukje van twee blokken is dan echt te kort. Mijn werkwijze is als volgt:
CV 3 en CV4 (optrek en afremvertraging) op een lage waarde zetten (2 oid). Vervolgens de loc ijken op stap 28. Kijken wat dan de snelheid wordt en vervolgens CV5 gaan aanpassen zodat de maximum snelheid in de buurt van de gewenste maximumsnelheid ligt. Als voorbeeld:
Bij de eerste ijking op stap 28 rijdt de loc 300 km/u (vandaar dat je die lange uitloopstukken nodig hebt). De gewenste maximum snelheid is 150 km/u. Oorspronkelijk staat CV5 op 64. Programmeer deze nu op 32. Eventueel nog fijntunen na herijking op stap 28. Als dat naar je zin is CV6 programmeren op ongeveer eenderde van CV5. Dan krijg je een mooie holle curve met kleine stappen bij lage snelheden en wat grotere in het hoge bereik. In dit geval zou je CV6 op 11 kunnen zetten. Vervolgens ga je weer ijken en werk je vanaf stap 28 naar 0 (meerdere metingen to snelheid 0). De kuur geheel afmaken en je hebt een mooi rijdende loc. Het kost wel een paar uur, want bij de lage snelheden ben je wel even bezig. Je kunt dan rustig koffie gaan drinken of een andere klus aanpakken. De mooiste resultaten krijg je trouwens als je ijkt met het gemiddelde van heen en weer. Eventuele verschillen tussen voor en achteruit rijden worden dan gecompenseerd.
Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Mvg Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina