Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 372 / Bezoekers Vandaag: 13643
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Remmen wie helpt?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

owen2005

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal

Ik ben Renz en ik ben nieuw hier zoals ook in mn handtekening staat
Ben bezig met een baantje met 7 blokken met volledige massa detectie.
Nu wil ik mijn locs leren remmen maar het wil niet echt lukken, in een
blok remmen ze beide mooi maar in de andere blokken stoppen ze veel te vroeg.
Ik ben wat met de instellingen aan het spelen maar weet niet precies wat te doen.
Is het misschien beter om ze een voor een te leren remmen?

BVD

groetjes Renz


cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:12:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Renz,

Voor al dit soort vragen is het handig om je bck file mee te sturen zodat we kunnen kijken wat jouw instellingen zijn.
Zo is het gissen.

Maar je hoeft echt niet je locs een voor een te laten leren remmen. Heb hier veel blokken en als er een loc bijkomt gaat ie gewoon meedraaien en na verloop van tijd gaat ie dus overal netjes remmen.

Grtzz Rob


TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:17:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob

Kan ik het proces gewoon stoppen om een backup te maken?

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:21:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt het proces gewoon stoppen.
Staat er bij aanvulling blokgegevens ook een vinkje bij leere remmen.

groetjes Robby,
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:26:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Robby

Staat aangevinkt.
Zal es ff kijken voor een backup het lasige is de pc waar de baan mee draait zit zonder internet dus moet het ff omzetten.

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:35:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier mijn file



Download Attachment: testcs002.bck
17,37 KB

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  22:14:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien ook wel handig om te weten is dat beide locs in blok 6 goed remmen

groetjes Renz

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  23:04:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Owen,

verbaasd mij niks dat het niet goed werkt , alle wissels worden consequent in de verkeerde stand geschakeld (geel is de geschakelde stand, en blauw is de open stand)Probeer maar is met een 3weg wissel als voorbeeld.

Nou ja ondanks de verkeerde intrepetatie kan het dus wel goed funktioneren omdat je alles verwisseld hebt.

Als je loc te vroeg stil valt kan je dit voorkomen door de minimum snelheid in het tabblad onderhouden locomotieven minimum snelheid te verhogen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  23:26:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Renz,

Ja heb ook net gekeken en kan Walter alleen maar bijvallen. Ik zag ook dat in alle blok types de minimum snelheid op 20 staat. Dus daar zou het niet mogen stilvallen tenzij er vuiligheid zit waar de loc niet overheen komt.

Stel voor dat je met 1 loc begint en die consequent eerst alles laat checken zoals je wisselstanden, er staat er letterlijk geen één goed. Behulpzaam kan daarbij ook zijn om spookmeldingen te selecteren zodat Koploper ziet of die op een verkeerde melder komt omdat een wissel verkeerd staat.
Tussen blk 2 en 3 net voor de wissel loopt een lijn tot voorbij het wissel en dit moet zijn tot het wissel, is alleen maar het gezicht maar de andere zaken zijn wel essentieel voor Koploper.
En zet de logging aan met name de bezetmelders zodat je kan teruglezen wat er gebeurd is.


Grtzz Rob


TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  23:56:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Owen,

verbaasd mij niks dat het niet goed werkt , alle wissels worden consequent in de verkeerde stand geschakeld (geel is de geschakelde stand, en blauw is de open stand)Probeer maar is met een 3weg wissel als voorbeeld.

Nou ja ondanks de verkeerde intrepetatie kan het dus wel goed funktioneren omdat je alles verwisseld hebt.

Als je loc te vroeg stil valt kan je dit voorkomen door de minimum snelheid in het tabblad onderhouden locomotieven minimum snelheid te verhogen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded


Hoi Walter

Dat met die wisels heb ik extra zo gedaan anders kreeg ik ze niet aan de praat. dus rijden doen ze.
In het begin had ik ook geen voledige massa detectie maar gewoon
een blok met twee melders. Zo heb ik 2 treinen laten rijden tot eentje moest remmen en doorschoot vanaf toen niks meer.
Nadat ik de rails had geknipt voor de massa detectie lukte niks meer behalve blok zes.

Groetjes Renz

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  00:00:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Hallo Renz,

Ja heb ook net gekeken en kan Walter alleen maar bijvallen. Ik zag ook dat in alle blok types de minimum snelheid op 20 staat. Dus daar zou het niet mogen stilvallen tenzij er vuiligheid zit waar de loc niet overheen komt.

Stel voor dat je met 1 loc begint en die consequent eerst alles laat checken zoals je wisselstanden, er staat er letterlijk geen één goed. Behulpzaam kan daarbij ook zijn om spookmeldingen te selecteren zodat Koploper ziet of die op een verkeerde melder komt omdat een wissel verkeerd staat.
Tussen blk 2 en 3 net voor de wissel loopt een lijn tot voorbij het wissel en dit moet zijn tot het wissel, is alleen maar het gezicht maar de andere zaken zijn wel essentieel voor Koploper.
En zet de logging aan met name de bezetmelders zodat je kan teruglezen wat er gebeurd is.


Grtzz Rob


TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal



Hoi Rob

Het treinen verloop is geen probleem.
En zoals ik ook tegen Walter zei is dat met die wissels "extra"
Zal er morgen ff naar kijken om ze netjes aan te sluiten, zit nu op mn werk
De logging met de bezetmelders heb ik niet naar gekeken alleen het
remmen. Is er een verklaring voor dat het remmen alleen werkt in blok 6?

Groetjes Renz

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  00:21:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rob, Owen,
'
alle locs rijden met decoderstappen, uitgezonderd de vt612 die ingesteld staat dat hij rijdt met geijkte snelheden, echter die ijking heeft nooit plaats gevonden, de laatste loc rijdt daarom als een projectiel in alle blokken met maximum snelheid. Snelheden instellen in blokken als er niet geijkt is heeft niet zoveel resultaat, even snel gekeken in bloktypen is gelukkig voor de meeste blokken wel gemiddelde snelheid opgegeven, uitgezonderd de doorgaande blokken.

Owen,

zorg eerst dat de wissels in het baanplan hetzelfde liggen als in het CS, zorg daarna dat je het juiste symbool met de goede default stand in koploper selecteerdd (let wel voor iedere wissel zijn 2 symbolen met een andere default stand) In de wisselstraten kan je simpel de stand in de straat met een linker muisklik op de wissel de stand veranderen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  00:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter

Met het cs zijn de problemen met de wissels begonnen(2 weken in bezit), ik heb
ze eerst ingevoerd in het cs daarna in koploper maar toch schakelden ze niet goed.Aanvinken in koploper dat de wissels verkeerd waren aangesloten ging niet dus daarom heb ik het zo gedaan.
Het rond rijden gaat redelijk goed de treinen stoppen in de blokken waar ze moeten stoppen alleen niet op de juiste plek.
Wat betreft het rijden met decoderstappen dit heb ik gedaan omdat ik het ijken niet voor elkaar kreeg.De vt612 rij ik niet mee maar die stond wel nog in het cs.
Nogmaals de vraag waarom stoppen ze alleen op de juiste plek in blok 6??
Bij de logging zie ik ook staan dat er 3keer goed geremd is en daarna als de betrefende lok weer daar komt laat hij niks meer zien dus das goed naar mijn idee.

Groetjes Renz


cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  07:35:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Renz,

de optie verkeerd aangesloten mag je nooit gebruiken in combinatie met het CS, dit als je de wissels ook ingevoerd hebt in het CS, immers het CS kan dan nooit dezelfde stand aangeven als de stand in Koploper, de terugmelding naar Koploper dan het wissel op het CS geschakeld wordt komt ook niet meer terug in Koploper.

Verder volg de volgorde in mijn vorige bericht, ipv de functie verkeerd aangesloten moet je dus het andere Koplopersymbool voor dezelfde wissel gebruiken.

Dat ze op de juiste plek stoppen in blok 6 is niet meer dan toeval, en zal met de snelheid en de afstand remmelder/stopmelder te maken hebben.

Het leren remmen dit proces gaat 3 keer door, tot de stopmelder optijd bereikt is, daarna is het leer remmen proces voltooid.

Het niet op de juiste plek stoppen (te vroeg stoppen) heeft te maken met de minimum snelheid die te laag staat, koploper laat de locs waarschijnlijk op dat moment nog rijden met snelheidsstap 1.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  08:04:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter

Jij bent er ook vroeg bij
Ik zal vanavond proberen om te beginnen me de wissels goed e zetten ik ga zometeen ff slapen kom net uit de nacht dienst


Dat ze op de juiste plek stoppen in blok 6 is niet meer dan toeval, en zal met de snelheid en de afstand remmelder/stopmelder te maken hebben.

Ook nadat ik alle remgegevens had verwijdert en weer opnieuw was begonnen stopten ze alleen goed in blok 6.

Ik ga strax gewoon weer aan de slag, en zal ook de aangepaste file plaatsen zodat jullie kunen kijken.
in ieder geval al bedankt vor de duidelijke en snelle uitleg.


groetjes Renz


cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 22 mei 2010 :  22:58:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal

Hier eindelijk de aangepaste file.
De wissels staan nu allemaal goed hoop ik
Nu verder met uitvinden hoe de massa simulatie werkt .
Groetjes Renz

Download Attachment: testcs003.bck
14 KB

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 mei 2010 :  12:48:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Owen,

dat ziet er zo een stuk beter uit, als je het goed gedaan hebt zie je als je een wissel op het CS in een andere stand legt, deze in het koploper beeldscherm ook veranderen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 23 mei 2010 :  22:52:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoihoi

Ik heb toch nog een paar vragen over het leren remmn.
Zijn er richtlijnen die je aan kunt houden?
Zoals de optrek/remvertraging kan ik die het beste op 0 zetten of standaard?
en waar kan ik het beste aan de instellingen frieemelen? bij onderhouden locomotieven of database instellingen?

BVD


Groetjes Renz

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  00:55:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rens,

Het mooiste is als de decoder zelf een kleine massa-simulatie heeft. Dus daar het afremmen en optrekken niet op NUL zetten, maar op een kleine waarde.

Verder zou ik de snelheid ijken, en daarbij de massa simulatie zo kiezen in koploper dat de trein met zijn minimale snelheid aan komt op de stopmelder. Verder is het een kwestie van geduld, gun Koploper even de tijd om te leren remmen, iedere keer als jij een instelling aanpast moet hij opnieuw leren remmen. Dus nogmaals heb geduld.

Ook zijn er geen pasklare instellingen aan te geven, is allemaal afhankelijk van je eigen smaak en je eigen instellingen, en natuurlijk de situatie op je baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  02:25:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Renz,

Zaken die met het remmen te maken hebben stel je eigenlijk niet in bij Onderhouden Lokomotieven. Dit zijn meer de vaste dingen zoals de lengte, aantal stappen decoder, max snelheid en het belangrijkste "Het ijken van de snelheid". Ga dus geijkt rijden dan heb je echt wat aan het leren remmen. Dit wordt dan ook per lok, per treintype voor elk blok geleerd.

Bij de database instellingen heb ik de "min/max tijd op minimum snelheid" op resp 1 en 2 sec. gezet. Ook het verlaat initiele remmen is terug gebracht van 60 naar 1 sec. Bij een eerste rem leergang schiet de lok nu niet meer door (bij 60 sec. dus wel) maar rijd met de minimale snelheid naar de stop melder. Daar dit te lang duurt "Te lang op minimum" zal KL de volgende remming in dit blok later inzetten en dit blijven doen tot de stopmelder op minimum snelheid word bereikt tussen de 1 en 2 sec (de min/max instelling van Remmen in de database instelling).

Hoe snel een trein remt bepaal je in het treintype waar de instelling "van 50 > 0" erg belangrijk is. Staat deze te hoog dan zal je nooit op tijd op de minimum snelheid zijn om netjes te stoppen.
Bij mijn zware goederentrein staat hij op 15 waarbij de trein dan, op mijn kleine testbaan, in combinatie met het op tijd inschakelen van een wisselstraat beperking nog net netjes kan stoppen. Zonder die wisselstraat beperking lukt dat dus niet en ik heb dus standaard altijd een wisselstraat tussen twee blokken ook al is er geen wissel.
Gewoon een lijntje gebruiken en je kunt hem instellen. Door de wisselstraatbeperking met een virtuele melder in te laten schakelen kan je deze ook makkelijk verschuiven, gewoon de rijafstand veranderen. Hij stopt nu wel mooi langzaam, ondanks de kleine baan.

Verder is het natuurlijk, zoals Wim al opmerkte, een kwestie van smaak hoe snel of traag je vindt dat er geremt moet worden.

Hopelijk kan je met deze (eigenlijk geen beginners meer) handvaten wat beginnen,

Succes,

Jack van der Werf,
Emmeloord.

Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  08:07:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack en Wim

bedankt voor alle info.
Ik ga strax weer aan de slag.
Ik heb alle locs met decoder stappen omdat het ijken me niet
goed lukt. Ik heb op het moment geen melders meer vrij voor
snelheid te ijken. Ik maak gebruik van volledige massa detectie
en alle ijk punten zitten aan elkaar. Of is daar ook weer een truukje
voor.
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide info!!

Groetjes renz

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  11:47:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door owen2005


Ik heb alle locs met decoder stappen omdat het ijken me niet
goed lukt.


Dan gaat het mooi leren remmen ook nooit lukken. Mooi en netjes rijden en remmen kan alleen met geijkte locs.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  14:51:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koos

Ik ga vandaag proberen om te ijken.
Nog een paar tips?
Ik heb twee melders die 1m uit elkaar liggen ik zet mn loc in het midden ervan en start de meting.Maar ik krijg de meest vreemde uitslagen, na 3 keer heen en weer te zijn gereden heb ik de top van 100km al bereikt?
Ach ja eens moet het lukken

Groetjes Renz


cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  17:34:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Renz,

Ik zou een wat grotere lengte dan 1m nemen.
Laat eerst op de hoogste stap een ijking doen en als dit 'te hard' is dan de max. snelheid van de decoder lager instellen totdat de hoogste stap de snelheid is die je zou willen. Daarna vanaf de hoogste stap ijken tot b.v. 10 km.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  19:01:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door owen2005

Hoi Koos

Ik ga vandaag proberen om te ijken.
Nog een paar tips?
Ik heb twee melders die 1m uit elkaar liggen ik zet mn loc in het midden ervan en start de meting.Maar ik krijg de meest vreemde uitslagen, na 3 keer heen en weer te zijn gereden heb ik de top van 100km al bereikt?
Ach ja eens moet het lukken

Groetjes Renz


cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE



Hallo Renz,

Heb je de lengte van het ijktraject (in mm., dus voor 1 meter 1000 invullen) en schaal juist ingevuld?

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

owen2005

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 24 mei 2010 :  19:41:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter


Ik heb net nog maar eens gecontroleerd maar die instellingen staan goed.
Ik ga de tip van koos eens proberen. Ik begon eerst altijd met ijken op stap 1 dus nu met de laatste stap proberen.

Groetjes Renz

cs1/ddw/koploper/hsi88/c-rail/testbaan/NEWBIE
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina