Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 63 / Bezoekers Vandaag: 230
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 140
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Viessmann multiplex Ks seinen: missie geslaagd!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Modelspoorkelder

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 30 mrt 2010 :  19:43:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Is er hier iemand die op zijn baan beschikt over Viessmann Ks seinen met multiplex techniek?
Ik heb daar een paar vragen over:
1. Zijn ze door Koploper aan te sturen. Moet je dan zelf nieuwe seindefinities aanmaken in Koploper?
2. Gebruik je dan ook de Viessmann Signalbus, waarmee voorseinen automatisch de stand van de hoofdseinen aannemen?
Ik hoor graag wat van modelspoorders die ervaring hebben met deze seinen.

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 105).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 16 aug 2011 16:28:03

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2010 :  20:32:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Tegen vraag, worden de seinen nu doormiddel van wisseladressen aangestuurd?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2010 :  20:43:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Ik heb momenteel nog maar één sein van Märklin in gebruik, en dat wordt gewoon met het Motorola protocol aangestuurd. Die Viessmann seinen zijn ook gewoon met het Motorola protocol aan te sturen, maar het gaat me om de afwijkende seinbeelden. Ks seinen hebben iets andere seinbeelden, dan de Duitse seinen die standaard in Koploper aanwezig zijn. Verder heb ik nog geen idee hoe dat multiplex verhaal van Viessmann precies werkt. Vandaar mijn vragen.
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 105).
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2010 :  21:01:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Om de Ks seinen aan te sturen heb je ook de multiplexdecoder (multiprotocol) nodig,
Aantal adressen is bij MM 320 en DCC 2048 adressen.
Met de dipswitches stel je de decoder in voor het type sein.
Met de programmeerknop programmeer je het eerste adres.
Het aantal bezette adressen is afhankelijk van het sein wat op de decoder is aangesloten.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2010 :  23:08:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat
Hallo Daan,

als je wilt weten hoe multiplex werkt:

http://www.digital-bahn.de/info_tech/signal_multiplex.htm

Groet,
Guus Weggemans
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  16:57:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen bedankt voor de reacties, maar mijn vragen zijn er eigenlijk nog niet mee beantwoord:
1. Moet je in Koploper een nieuw sein definieren, vanwege de afwijkende seinbeelden?
2. Gebruik je de signalbus of laat je al het werk aan Koploper over?

Gr,
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 111).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  17:16:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Werkt het op wisseladressen.

Ja, dus wat geef je dan op in koploper om een seinbeeld uit te beelden, juist wisseladressen en wisselstanden om een bepaald seinbeeld uit te beelden.

Zijn de seinbeelden beschikbaar, zoniet dan stel je ze zelf samen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  18:58:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Daan,

De Ks-seinen zitten niet in koploper.
Aannemende dat ze met wisseladressen kunnen worden aangestuurd, zal de aansturing uit koploper uiteindelijk wel lukken.
Probleem is een beetje welk stelsel je als basis kiest. In Ks kan een sein zowel uitsluitend hoofdsein, uitsluitend voorsein of een combinatie zijn. Geen enkel stelsel in Koploper heeft dat op die manier. Een beetje afhankelijk van de situatie die je toepast, zou ik in eerste instantie kijken bij het gewone Duitse of het Zwitserse stelsel. Vergt wel redelijke kennis van de seinstelsels in Koploper om het allemaal goed werkend te krijgen.
Maar wat je ook gebruikt, wat je op de baan ziet zal nooit overeenkomen met wat je op het scherm ziet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 apr 2010 :  21:11:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de eenvodige Ks seinen kun je gebruik maken van normale Hp seinen.
Hp1 is vervangen door Ks1 en Hp2 door Ks1 + Zs3.
Bij het uitrijsein blijft Hp0 + Sh1 hetzelfde.
De voorseinen worden via de databus aangestuurd.
Problemen krijg je pas bij de meervoudige snelheidsaanduidingen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  22:09:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen bedankt voor het meedenken een aandragen van suggesties. Ondertussen heb ik het Viessmann seinenboek besteld om wellicht wat meer te weten te komen over Ks seinen. Bijvoorbeeld welk seinbeeld getoond wordt door een inrijsein wanneer een rijweg naar een kopspoor (in een kopstation) ingesteld wordt.
Daarna ga ik eens zo'n Ks sein aanschaffen om wat mee te experimenteren. Ik laat mijn bevindingen hier dan wel achter voor de liefhebbers.
Gr,
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 111).
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 16 aug 2011 :  16:08:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Nadat ik 2 Ks seinen heb aangeschaft, heb ik daar eens uitgebreid mee geexperimenteerd. En uiteindelijk is het niet zo moeilijk en is Koploper slimmer dan ik dacht...
Ik ben begonnen om de seinbeelden van de Ks seinen eens te vergelijken met de seinbeelden van 'bauart 1969' lichtseinen. En dan zie je veel overeenkomsten. Uiteindelijk geven beide seintypes hetzelfde aan: Stop; rijden toegestaan; en rijden toegestaan met beperkte snelheid. Dat geldt ook voor de seinbeelden van de voorseinen. Alleen bij bauart 1969 is een apart seinscherm voor de voorseinen op de mast geplaatst, terwijl de seinbeelden in Ks seinen geintegreerd zijn in 1 seinscherm en wordt een beperking in de snelheid weergegeven door een snelheidsbord.
Daarop besloot ik een test databaseje te maken en heb daarin het Duitse lichtseinstelsel gegenereerd. Daaraan heb ik seinen toegevoegd, gebaseerd op (gekopieerd van) de bauart 1969 seinen. Die nieuwe seinen kun je dan bewerken. Helaas ben je gebonden aan de plaatjes van de bauart 1969 seinen. Je kunt zelf ook geen andere plaatjes maken. Maar dat is niet zo erg. Het is wel belangrijk om te zorgen dat alle mogelijke seinstanden gedefinieerd worden, ook het seinbeeld Ke (Kennlicht). Voor dit seinbeeld heb ik het plaatje gebruikt van een gedoofd voorsein. Vervolgens heb ik even een schemaatje gemaakt om te vergelijken. Zo is seinbeeld Ks2 (Rijden toegestaan, rekenen op stop) te vergelijken met het seinbeeld Hp1 + Vr0 (Rijden + Stop verwachten). Ks seinen gebruiken wel tot 4 digital adressen. Dit moet dus ook aangegeven worden.
Tenslotte heb ik 2 van die seinen in een virtueel testbaantje in koploper opgenomen. Dan moet je voor de diverse seinbeelden nog de juiste digital adres opdrachten toekennen. En als dat allemaal gedaan is, dan werken de seinen perfect. Staat bijvoorbeeld een inrijsein op Ks2 + Zs3 (Rijden met beperkte snelheid met cijferbak, rekenen op stop), dan toont het voorgaande sein Ks1bl + Zs3v (groen knipper en cijferbak, oftewel rijden toegestaan en rijden met beperkte snelheid verwachten).
Omdat Koploper het correct weergeven van alle seinbeelden voor zijn rekening neemt, hoef je de 'Signalbus' met bijkomende bekabeling en relais bij splitsingen niet toe te passen. Dat scheelt weer!
Missie geslaagd

Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin seinen bauart 1969. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.3 build 3).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 16 aug 2011 16:25:29
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina