Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 299 / Bezoekers Vandaag: 6953
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijwegkeuze
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Modelspoorkelder

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 17 aug 2011 :  10:40:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben lekker bezig met Koploper. Maar nu wil ik iets bewerkstelligen, wat waarschijnlijk geen probleem is in KL, maar waar misschien wel meerdere mogelijheden voor zijn. Dus wie kan me adviseren in het volgende:
Ik heb een modelbaan waar diverse treinen hun rondjes op rijden. Het hoofdtraject bevat een aftakking naar een kopstation. De meeste (vooral goederen-) treinen blijven op het hoofdtraject. Sommige treinen (van een bepaald treintype) mogen ook naar het kopstation. Ik zou het bijvoorbeeld het handigst vinden, als ik in een rijwindow een vaste of variabele route kan selecteren, waarna de betreffende trein de afslag naar het kopstation pakt, ipv door te blijven rijden over het hoofdtraject. Ik wil dus zelf aangeven welke trein het kopstation in mag rijden. Wie heeft tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin seinen bauart 1969. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.3 build 3).

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 aug 2011 :  11:48:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik los dit op met twee variabele routes geldig voor alle treinen:
-niet in kopstation
-niet naast kopstation

Indien ik toevallig beide aanvink blijft de trein voor het station wachten want dan mag hij niets.

Dit basisidee kan je nadien nog aanpassen met een korte vaste route om een trein toch in het station te krijgen bv. tellen hoeveel maal hij voorbijgereden is en hem dan een vaste route geven tot in het kopstation.
enz. enz.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 17 aug 2011 12:03:16
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 17 aug 2011 :  19:31:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Je zou ook een korte vaste route kunnen maken, die de betreffende treinen naar het station brengt. Deze vaste route maak je dan alleen actief voor de treinen, die je ook naar het station wilt brengen. De route start op het aanvoerblok in de hoofdbaan en eindigt op het station, waarna weer automatisch verder wordt gereden. De route laat je dan starten door een logische actie, die zelf weer gecativeerd wordt door een (virtuele) schakelaar in Koploper. Op het moment dat je de schakelaar zet, gaat de trein naar het station, anders niet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 18 aug 2011 :  09:02:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Dirk,

Bedankt voor jullie reacties. In eerste instantie zat ik al aan het voorstel van Theo te denken: 2 variabele treinroutes, die je dan via het rijwindow kan in- en uitschakelen. Zo kun je wel per trein aangeven of die naar het kopstation mag.
Met vaste treinroutes heb ik nog niet geexperimenteerd. Nu ik daar zo over nagedacht heb, lijkt me dat ook wel een mogelijkheid. Als ik het goed begrijp, rijdt een trein óf volgens een vaste route, óf variabel. Als een trein een vaste route volgt, gelden eventuele beperkingen van variabele routes dus niet meer? Zie ik dat goed?
Het baanvak waarop dit betrekking gaat hebben, is nog niet af, dus het zal nog even duren voordat ik dat in de praktijk kan testen.

Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin seinen bauart 1969. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.3 build 3).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 18 aug 2011 09:04:18
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 aug 2011 :  14:58:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Modelspoorkelder


Met vaste treinroutes heb ik nog niet geexperimenteerd. Nu ik daar zo over nagedacht heb, lijkt me dat ook wel een mogelijkheid. Als ik het goed begrijp, rijdt een trein óf volgens een vaste route, óf variabel. Als een trein een vaste route volgt, gelden eventuele beperkingen van variabele routes dus niet meer? Zie ik dat goed?






Een vaste route gaat in als aan de starteisen voldaan zijn. Zij heeft dan voorrang op de variabele route, die wel actief (aangevinkt) blijft.

Bij een variabele route kan je ook aangeven of ze geldt tijdens een vaste route. Dat is handig als je een bepaald spoor wil uitsluiten voor een bepaalde lok, bv. wegens ontsporen op bepaalde wissel.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina