Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 92 / Bezoekers Vandaag: 2533
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 584
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 problemen met wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patrir

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  05:01:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na het verbouwen van mijn baan(verlening met een 3 tal meter) heb ik regelmatig wissels( steeds dezelfde) welke zich niet in de juiste stand verplaatsen (noodstop). Dit gebeurt soms na enkele minuten, soms na een half uur en soms ook niet. De baan is ongeveer 50 meter met een 25 tal wissels, ik maak gebruik van: TC, fl. profi-rails,de standaard transfo en gewoonlijk wordt er met 4 locs gereden.
Een zwaardere transfo zou dit de oplossing kunnen zijn?

Mvg,
Patrick

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  11:34:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick

Wissel repareren of vervangen is een veel betere optie.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Patrir

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  20:02:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch werken de wissels handmatig(koploper) en via het TC perfect.

Patrick
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  20:53:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick,

De Fleischmann wissels blinken inderdaad niet uit in bebrijfszekerheid. Ik heb ook een paar oude Roco-wissels en die hebben nooit problemen.
Standaard bouw ik alle Fleischmann wisselaandrijvingen om door het afschakelveertje eruit te halen (zie de bijgevoegde handleiding). Daar worden ze al een stuk betrouwbaarder door. Je hebt de eindafschakeling toch niet nodig, omdat je digitaal rijdt. Gooi de vrijgekomen veertjes niet weg, want het zijn mooie contactveertjes als je locs ombouwt. Verder heb ik altijd een aantal wisselaandrijvingen klaarliggen, voor al er weer één vastloopt en gereviseerd moet worden. Eén keer moest ik zelfs één van de spoelen nieuw solderen. Al met al vergen de wisselaandrijvingen redelijk veel onderhoud. Tenslotte helpt een wisseldecoder, die een stevige puls geeft ook, bv Viessmann 5212 met externe voeding of ESU Switchpilot. Succes er in ieder geval mee.

Download Attachment: http://www.koploperforum.nl/uploaded/541/2010310205248_Fleischmann.pdf



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 10 mrt 2010 20:55:34
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  23:16:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Patrick,

Ik maak uit je teksten op dat de wissels met KL handmatig wel betrouwbaar functioneren maar in het automatisch bedrijf te vaak haperen.

Dit kan erop duiden dat de voeding voor de wissels niet toereikend genoeg is als er snel achter elkaar wordt geschakeld. Ook lees ik tussen de regels door dat een std. Fleischmann trafo is gebruikt. De inwendige weerstand van deze trafo's zijn hoog en de stroom reserve is matig. Een 3.5Amp to 4Amp 18Volt trafo voor uitsluitend het schakelen van wissels en seinen biedt meer stroomreserve.

Je zou eens kunnen proberen om de interval tijd tussen de wissel acties te vergroten of de duur van de puls te vergroten. De instellingen zijn allemaal te vinden in ínstellingen per database'tabblad wissels.

Mijn instellingen met de FL wissels zijn: 100ms tussen opdrachten en 300ms default bekrachtigingstijd. Korte tijden gaven bij mij ook wel eens problemen.

Tot slot merk ik op dat ik bij 1 wissel decoder van Littfinski (ik gebruik er 6) regelmatig problemen had. Wissels schakelde vaak niet op commando. Pas later ontdekte ik dat de wisseldraden parallel liepen met de DCC draden naar de decoder. Nadat de wisseldraden enkele cm waren verplaatst was het haperen opgelost. Ik ga ervan uit dat het probeem werd veroorzaakt door de inductiespanningen afkomstig van de eindafschakeling van de wissels. Wellicht dat de opeenvolgende DCC commando's werden gestoord en niet goed werden vertaald.

mvrgr,
Rob S

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.

Bewerkt door robstuart op 10 mrt 2010 23:48:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  23:34:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Patrick,

De standaard trafo van 45VA 16V is niet toereikend. Er wordt een trafo aangeraden van 70VA en 16V om alles uit de TC te halen wat er in zit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Patrir

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  04:34:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

De wissels nu dadelijk verbouwen vind ik nogal drastisch, mede daar deze in kl handmatig wel goed werken. Eerst ga ik de overige suggesties overlopen, mogelijk kom ik er zo wel uit.
Alvast dank voor de reacties.
(tips zijn altijd welkom)

Mvg,
Patrick
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina