Auteur |
Onderwerp |
|
robstuart
Netherlands
240 berichten |
Geplaatst - 19 feb 2010 : 15:53:29
|
Beste KL érs,
Het komt wel eens voor dat een kortsluiting mijn Lenz systeem afschakelt. Op mijn KL scherm krijg ik vervolgens de melding Noodstop geactiveerd.
Mijn vraag is nu wat gebeurt er met alle remmetingen van de loks die op het moment voor de kortsluiting bezig waren te remmen? Ik kan dit niet achterhalen in de handleiding en het forum.
In mijn voorbeeld had ik vandaag weer een sluiting in een polariserend wissel. 4 loks waren op dat moment bezig met remmen. De kortsluiting was na ongeveer 10seconden verholpen en na de return key ingedrukt te hebben vervolgende de 4 loks hun weg echter wat gebeurt er nu met het remresultaat?
KL stelt dat een afwijkende remresultaat 1x mag worden genegeerd. Maar wat is afwijkend in het geval van een sluiting? Zou het niet juist zijn om bij een melding Noodstop geactiveerd alle huidige metingen te negeren?
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 19 feb 2010 : 17:59:15
|
Rob,
Waar ben je bang voor?
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 19 feb 2010 : 18:09:19
|
Hi Rob,
Bang? Geenszins het blijft een leuke hobby.
Maar als je prijs stelt om de reden van mijn vraag te weten, ik heb nog steeds het probleem dat te vaak verschillende loks hun geleerde remverloop helemaal kwijt zijn en dus weer abrupt stoppen op de stopmelder en het rem proces weer helemaal opnieuw aangeleerd moet gaan worden. Nu is mijn baan in een test fase met een 18 tal loks en treinstellen. Er treedt vaak een kortsluiting op. Ik wil dus weten of wellicht hierdoor het remproces wordt verstoord.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
Bewerkt door robstuart op 20 feb 2010 15:20:29 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2010 : 23:11:06
|
Volgens mij niet, ken het probleem van kortsluiting hier ook. En kan eigenlijk niet zeggen dat het invloed heeft op het rem gedrag.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2010 : 10:31:38
|
Hallo Rob,
Bedankt, ik zoek verder.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2010 : 10:59:26
|
Hallo Rob S,
Misschien kan je dit probleem ook omkeren,
Mischien goed om tijd te besteden aan de oorzaak van de kortsluiting, immers je schrijft zelf dat de baan in testfase is, dit zijn dingen die je in een definitieve baan niet wil hebben.
zo zijn vele oorzaken van spontane ontsporingen terug te leiden naar openstaande railverbinders, deze kan je simpel dichtknijpen met een tang. Foute wielafstanden komen hoofdzakelijk tot uiting op wissels, en ook dit probleem is meestal makkelijkt te corrigeren door de wielen te verschuiven, een malletje voor het afstellen van de wielen is wel zo makkelijk.
met vriendelijke groet,
Walter
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
Bewerkt door Wissels op 21 feb 2010 12:15:30 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2010 : 11:51:51
|
Misschien handig om de Robbies met RF en RS aan te schrijven of te citeren indien 2 actief in een draadje.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2010 : 15:37:01
|
Rob, ik heb je database ook even bekeken op de instellingen van de geijkte snelheden, maar bij sommige loks ziet dat er toch wel een beetje vreemd uit. Neem eens de moeite om een volledige en dus juiste meting voor de decoders (loks) uit te voeren.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2010 : 21:28:59
|
Hi Wim,
Maar niet alle rijstappen hoeven toch geijkt te worden? Ik heb begrepen dat ijken van enkele rijstappen gewoon voldoende zou moeten zijn. KL berekent dan de tussenliggende waarden. Het ijken van alle stappen geeft alleen een iets fraaier resultaat.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
C_Jabaaij
217 Posts |
Geplaatst - 21 feb 2010 : 23:21:24
|
Je wilt wel netjes remmen, maar geen moeite nemen om goed te ijken De enige manier om de treinen een mooi rijgedrag te geven en ook een goed rem gedrag te laten leren is door een volledige ijking. Het berekenen van tussenwaarden is altijd "natte vingerwerk". Begin met de hoogste decoderstap om te bepalen wat de max. snelheid is en stel deze met CV5 eventueel nog bij, ga daarna de ijking beginnen vanaf de hoogste stap en dan terug tot b.v. 10 km/h.
Koos Jabaaij. |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2010 : 09:06:54
|
Hallo Koos,
De loks remmen keurig hoor. Ook de loks waarvan slechts 6 a 8 punten zijn gemeten i.p.v. alle 28 stappen. Het niet mooi remmen is niet het probleem.
Het is alleen vreemd dat de loks die keurig remmen na verloop van tijd hun remweg helemaal kwijt zijn. Het lijkt wel of dan het remmen helemaal opnieuw moet worden geleerd. Het komt te vaak voor. Er is ook geen verband te leggen met decoder type of merk. Evenmin kon ik geen verband leggen met loks die helemaal geijkt zijn (alle stappen) of die deels geijkt zijn. (Enkele stappen).
Vandaar dat ik dacht dat een kortsluiting wellicht roet in het eten kan gooien wanneer een (de)lok (s) bezig zijn met een remproces.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2010 : 11:26:55
|
Rob S,
Waarom neem je niet de moeite om het gewoon goed te doen en alle stappen te doorlopen zoals Koos zegt. In de tijd die je hier inmiddels al aan besteed heb had je dus alles keurig geijkt gehad en in ieder geval iets uit kunnen sluiten.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2010 : 11:36:59
|
Hi Rob F,
Ik zal de loks waarvan niet alle rijstappen zijn geijkt nog eens gaan naijken. Maar zoals eerder geschreven heb ik ook loks die vol geijkt zijn, op de eerste stapjes na, die ook dit probleem geven.
mvrgr, Rob S
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2010 : 20:40:29
|
Hi Rob F en Koos,
Ik heb van alle loks waar de tussenliggende waardes ontbraken (stapwaarde = 0), nu opnieuw geijkt dan wel handmatig ingevuld. Het remproces verloopt redelijk nauwkeurig en de afgelopen dagen nog geen fouten in het afremmen kunnen vinden. De oorzaak lijkt gevonden maar gun me nog een paar dagen om het resultaat te kunnen beoordelen.
Dit betekent dus dat inderdaad ALLE waarden ingevuld dienen te worden en niet, zoals ik meende op te maken uit andere correspondentie op dit forum, mag aannemen dat KL de tussenliggende blanco waarden goed invult. Er zit dus waarschijnlijk een variabele in.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
Bewerkt door robstuart op 25 feb 2010 09:12:59 |
|
|
Saraan
Belgium
82 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2010 : 12:23:03
|
Hallo Rob,
Dat is toch wel een opmerkelijke ontdekking. Bijna al mijn locomotieven hebben maar een paar geijkte punten. De rest staat op 0. Ik ging van de veronderstelling uit dat Koploper de ontbrekende waarden per interpolatie intern aanvulde. Maar dus niet voor de remgegevens. Ik weet wat doen binnenkort, als mijn treinen terug kunnen rijden. Bedankt om ons je resultaat mee te delen.
groetjes, |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2010 : 14:10:25
|
Hallo Michiel, (vond je naam op je profiel)
Het remmen gaat nog steeds goed. Geen problemen meer waargenomen. Ik moet dus concluderen dat alle waarden van alle rijstappen dus bepaald moet zijn voor een optimaal resultaat.
Ik ijk nu alle waarden van hoog naar laag tot een rijsnelheid van 10Km/uur is bereikt. Daaronder vul ik handmatig de begin stapjes mooi in daar het ijken bij kruipsnelheid wel erg lang gaat duren.
mvrrg, Rob
PS: Je website link in je profiel werkt niet. Is Saraan DE Saraan?
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2010 : 15:02:01
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door robstuart
Ik ijk nu alle waarden van hoog naar laag tot een rijsnelheid van 10Km/uur is bereikt. Daaronder vul ik handmatig de begin stapjes mooi in daar het ijken bij kruipsnelheid wel erg lang gaat duren.
Valt wel mee hoor, is ook een kwestie van een klein beetje extra geduld. Zeker met cm doorrijden op minimum snelheid is het beter dat dit zo juist mogelijk gebeurd. Tuurlijk zit de afronding er nog in.
Wat rijdt jij overigens H0 of N? Ik rij met een minimum snelheid van 5 Kmh in N.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2010 : 15:19:08
|
Hi Rob,
Zie mijn aftekening. N-spoor!, Allemaal Stoom, diesel tijdperk 2 en 3.
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
Saraan
Belgium
82 Posts |
Geplaatst - 26 feb 2010 : 15:47:46
|
Hoi Rob,
er stond inderdaad een foutje in de URL van mijn website (een komma ipv een punt). Dat is gecorrigeerd, bedankt. En normaal onderteken ik wel met mijn naam, hoor. Deze keer was het per toeval van het blad gegleden. Dus, deze Saraan is inderdaad Saraan!
groetjes, Michiel |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 11 mrt 2010 : 11:02:56
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door robstuart
Hi Rob F en Koos,
Ik heb van alle loks waar de tussenliggende waardes ontbraken (stapwaarde = 0), nu opnieuw geijkt dan wel handmatig ingevuld. Het remproces verloopt redelijk nauwkeurig en de afgelopen dagen nog geen fouten in het afremmen kunnen vinden. De oorzaak lijkt gevonden maar gun me nog een paar dagen om het resultaat te kunnen beoordelen.
Dit betekent dus dat inderdaad ALLE waarden ingevuld dienen te worden en niet, zoals ik meende op te maken uit andere correspondentie op dit forum, mag aannemen dat KL de tussenliggende blanco waarden goed invult. Er zit dus waarschijnlijk een variabele in.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Koos, Wim, Rob F, Na enkele weken getest te hebben kan ik zeggen dat het remproces nu perfect werkt. Het remmen verloopt goed en zonder problemen. Tevens zijn mijn rem records behoorlijk toegenomen. Dus conclusie; Ijk alleen loks door alle 28 rijstappen te ijken.
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
|
Onderwerp |
|