Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 358 / Bezoekers Vandaag: 9013
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 en nu?????
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2010 :  20:18:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag computer opgestart en weer gaan rijden.
Lok is nu al 2 keer optijd gestopt.
Schijnt dus allemaal goed te zijn nu.
Bedankt voor de hulp.
Nu maar eens de seinen gaan plaatsen en kijken of dat wil lukken.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  18:17:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe werkt dat "leren remmen" nu eigenlijk? Hoe weet de lok wanneer die moet gaan remmen?

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  19:22:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Het is voor nij ook allemaal nieuw. Ik weet ook niet precies hoe dit werkt. Maar de lok leert zichzelf aan op op de laatste(stop)bezetmelder stil te staan. De eerste keren schiet de lok er vaak voorbij of remt in 1x abrubt. Naar een aantal keer stpt hij steeds dichter bij de stoppplaats en rustiger.
Je kunt ook bij de helpfunctie kijken. Zoek bij automatische snelheidsregeling. Hier staat een heel stuk over leren remmen.


Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  22:07:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, dankjewel. Ik vroeg me dit namelijk af omdat ik, tegen de gewoonte in, een virtuele melder wil gebruiken als stopmelder.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2010 :  23:36:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak

Ok, dankjewel. Ik vroeg me dit namelijk af omdat ik, tegen de gewoonte in, een virtuele melder wil gebruiken als stopmelder.




Ik "denk" (voorzichtig) dat dat één van de redenen is dat Paul dit niet wil. Bij het leren remmen zal een "harde" stopsectie uiteindelijk beslissen dat het punt van minimum snelheid bereikt is, het stoppen starten en het remmen "verbeteren of leren".
Bij een virtueel punt zal koploper zichzelf moeten "verbeteren" zonder relatie met de werkelijkheid. Ik kan mij slecht inbeelden dat zoiets kwalitatief lukt, het is geen "harde" feedback eerder een simulatie met alle fouten van bv. de ijking, het warmlopen enz.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  02:52:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Maikel en Bert,

Hierbij wat belangrijke punten voor het leren remmen.

Een lok maakt remrecords aan voor: elk blok, elke rijstap waarmee het blok wordt binnen gereden, en dit appart voor elk treintype waarmee hij rijd. Het duurt dus wel een tijdje voordat in elk blok de lok vanaf elke gebruikte snelheidsstap het remmen geleerd heeft. En hij maakt dus een apparte set remrecords voor elk treintype. Wisselt een lok dus van treintype dan wisselt hij ook van set remrecords. Hij heeft voor elk remrecord zo'n 2 a 3 keer remmen nodig om enigsinds netjes te remmen.

Even een simpel theoretisch sommetje van een lok met een decoder met 28 stappen die volgens 4 types treinen rond rijd en in 10 blokken kan komen, dit geeft maximaal 1120 verschillende remrecords. In de praktijk zijn het er veel minder omdat treinen vaak met dezelfde snelheid naar een blok rijden (dus niet in de laagste 14 stappen binnenkomen).

In: Algemeeen > Instellingen per database, Tabblad:Remmen/Spooktr/Massa, Staan 3 waardes die het leren remmen beinvloeden. De minimale(a) en maximale(b) tijd op minimumsnelheid voordat bij de stopmelder gestopt wordt en de tijd, die bij de eerste keer dat in een nieuw rem record geremd wordt, op de gemiddelde snelheid wordt gereden voordat er word afgeremd naar de minimumsnelheid. Deze laatste waarde staat standaard heel erg hoog ingesteld op 60 sec. Dit veroorzaakt het doorschieten bij de eerste remming want geen blok is zo lang dat er een minuut op gemiddeld kan worden gereden. Ik heb deze waarde terug gezet op 2 sec.

Moet een trein nu voor het eerst in een blok gaan remmen vanaf b.v. stap 22 dan wordt er een nieuw remrecord gemaakt. De trein remt direct na binnenkomst af naar Gemiddeld, rijd 2 sec (mijn initieele leer remmen tijd) door op gemiddeld en remt vervolgens naar minimum en rijd naar de stopmelder en stopt daar.
Is de stopmelder bereikt voor de trein op minimum rijd dan wordt er direct gestopt en wordt de initieele remtijd verkort. Is er te lang op de minimum snelheid gereden (remmen tabblad instelling b) dan wordt de tijd verlengt. Is de minimun snelheid wel gehaald maar is er te kort op minimum gereden (remmen tabblad instelling a) wordt de tijd verkort. Is de minimum snelheid bereikt en ligt de rijtijd tot de stopmelder tussen de minimale en maximale tijd die er op minimum mag worden gereden dan ziet KL dit als een "Goede remming". Bij iedere "leer remmen" actie wordt het remrecord (tijd op gemiddeld) dus aangepast tot er voor die snelheid (stap 22) 3 maal goed geremd is. Hierna ziet KL dit als de goede tijd (voor stap 22) en zal bij een foute remming (vanaf stap 22) niet direct weer aktie worden ondernomen om de tijd aan te passen, het wordt in de logging wel gemeld met "Is goed geleerd". Pas bij de derde foute remmingen (vanaf stap 22) wordt weer verder geleerd tot het weer 3 x goed gaat.

Je ziet dus wel eens dat, naar jou mening, een trein al een tijdje goed remt op een bepaalde plaats en dan ineens weer anders reageerd met remmen, waarschijnlijk heeft hij dan voor het eerst vanaf een andere snelheidstap (1 hoger of lager dan gebruikelijk op die plaats)geremt of was voor die rijstap nog niet klaar met leren remmen.

Het kan ook zo zijn dat de massa instelling van het treintype zo hoog staat dat KL het niet voor elkaar krijgt in een bepaald (kort) blok netjes te remmen. KL zal dan de massasimulatie tijdens het remmen naar
de gemiddeldesnelheid in procenten gaan vermindreren om toch netjes te kunnen remmen (dit wil je eigenlijk niet maar het kan soms niet anders). Als het bij teveel blokken gebeurd (loggen tijdens het rijden dus) kun je er beter voor kiezen de massa simulatie van dat treintype (50km/uur > 0km/uur in x sec.) wat naar beneden aan te passen.

Het is al een heel verhaal geworden dus ik hoop dat jullie nu wat meer inzicht hebben in het remproces. Heeft mij ook een tijdje gekost om de gedragingen van de treinen te begrijpen. Vooral als je ergens een (minimum)snelheid in een blok hebt aangepast of een her-ijking van een lok hebt gedaan kan dit dus veroorzaken dat er weer iets wordt doorgeschoten en daarna het leren remmen weer een paar keer correcties doorvoerd.

Groeten Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  12:09:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack en Maikel,

Heel erg bedankt voor de info. Nou nog even over stopmelders: Ik vind het jammer dat Paul steeds stug vasthoud aan een echte stopmelder. Natuurlijk is een echte stopmelder het allerveiligste, maar het maakt de zaak minder flexibel, storingsgevoeliger (meer bezetmelders en dus bedrading nodig) en duurder. Als hij nou eens gewoon de optie "gebruik virtuele melder als stopmelder" had ingevoerd, dan konden wij kiezen wat wijzelf het beste vinden.

Voordelen virtuele stopmelder:
-Minder bezetmelders en dus minder bedrading nodig.
-Ieder blok is in 2 richtingen bereidbaar met maar één echte melder.
-Door minder bezetmelders en bedrading kleinere kans op storingen.
-Treinen kunnen op verschillende plekken stoppen.

Nadele virtuele stopmelder:
-De trein zou kunnen doorschieten, omdat door bijv. temperatuurverschillen de lok sneller rijdt dan koploper "denkt".
-De trein kan misschien ook te vroeg stoppen omdat hij langzamer rijdt dan koploper "denkt".
-De trein stopt altijd op dezelfde plek.
-Heeft een snel digitaal systeem nodig, omdat er meer berekeningen nodig zijn en er meer boodschappen verstuurd moeten worden naar de treinen. ( bij mij is dit minder van belang want met Selectrix is snelheid geen probleem)


Het belangrijkste argument, voor mij, is gewoon dat het te duur wordt als ik in ieder blok 2 of zelfs 3 bezetmelders zou moeten plaatsen. Nu bespaar ik een hoop geld en ook ben ik sneller klaar met ieder blok.
Ik vind het niet zo'n probleem als een lok eens een keer zou doorschieten. Blijkbaar wordt het dan tijd om de lok eens schoon te maken. Gebeurd het doorschieten dan nog steeds, dan verplaats ik de virtuele melder gewoon een paar cm meer naar voren in het blok.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  14:06:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Selectrixfreak,

Dan ga jij dat toch gewoon zo toepassen op jouw baan, niemand zal je daarin tegen houden. Voor de rest kraam je de bekende onzin weer uit, maar daar zal ik maar verder niet op ingaan en het verder maar negeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  16:20:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Selectrixfreak,

Wat is duurder?
1. Eenmalig enkele bezetmelders aanschaffen, ca. Euro 50,-- voor 16 uitgangen en gratis software. Als deze voor selectrix duurder zijn dan kan ik alleen maar schrijven, verkeerde centrale aangeschaft.

2. Per blok 1 bezetmelder minder, als ik uit ga van 64 blokken is dat een besparing van Euro 200,-- maar wel de aanschaf van software ca. Euro 100,-- en een jaarlijkse update van ca. Euro 50,--.

Na 2 jaar ben je de besparing van de bezetmelders aan het betalen aan de maker van de software, en ik koop er ondertussen een lok, wagon oid. voor.

Dit soort opmerkingen heeft dan ook geen enkel nut en dan kan ik mij de maker van de software voorstellen die dit gezeur meer dan zat zou kunnen zijn en geen enkele toegevoegde waarde heeft voor de software.

Overigens zou ik niet weten of er andere software is die mijn baan zou kunnen besturen zonder in eindeloze rondjes te eindigen, die ik dankzij logische acties ed. heb kunnen oplossen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 03 mrt 2010 16:22:43
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  16:55:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Selectrixfreak,

Dan ga jij dat toch gewoon zo toepassen op jouw baan, niemand zal je daarin tegen houden. Voor de rest kraam je de bekende onzin weer uit, maar daar zal ik maar verder niet op ingaan en het verder maar negeren.

Mvg
Wim.




Sorry, Wim, dat kun je toch echt niet maken om zo onfatsoenlijk te reageren. Ik kraam geen onzin uit, maar het past alleen niet in jouw straatje, dat is het probleem. Je kunt er gewoon niet tegen dat er ook mensen zijn die anders werken. Maar onzin is het zeker niet. Dit is één van de redenen dat mensen zoals Paul er mee stoppen. Laat elkaar toch eens in hun waarde.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

Bewerkt door selectrixfreak op 03 mrt 2010 16:58:19
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2010 :  18:01:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,



Hier moet ik Wim Romijn gelijk geven, hoe sommige mensen zich in allerlei bochten proberen te worstelen om zo min mogelijk bezetmelders te plaatsen ( en dan wijs ik niet naar U Bert ), maar meer in het algemeen

Als je dan bekijkt wat de kosten van een evt extra bezetmelder(s) is/ zijn tov de totale kosten van een baan, dan kan ik niet geloven dat dat de bottleneck zou kunnen zijn,en als je op sommige banen ziet wat je ervoor terug krijgt qau treinenloop enz enz dan zou ik het wel weten.

Betreft Wim Ros, onfatsoenlijk, dat valt toch wel mee, en kijk er toch door heen, lees tussen de lijnen door, bedoel heb van Wim heel veel geleerd, en soms kwam dat,.. ja niet leuk over, maar hij het wel aan het rechte eind, en hij heeft er het beste mee voor, ik ben alleen maar blij dat we gebruik kunnen maken van iemand z'n kennis, maar dat is puur mijn mening, voordat ik een lading kritiek over me heen krijg


Mvg
Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 03 mrt 2010 18:14:39
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2010 :  13:54:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Jack,

bedankt voor de uitleg betreffende het leren remmen in Koploper. Heel leerrijk. Het valt me op dat treintype in rekening wordt gebracht, en niet elke locomotief afzonderlijk (waar ik van uit ging). Ik ga mijn locomotieven ondergebracht per treintype eens homogeniseren.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2010 :  19:24:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michiel,

Dat geldt alleen voor de afremtijd van 50 naar 0. Misschien is het juist wel beter om dat per trein te doen, en niet voor een verzameling.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2010 :  21:21:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak
...Dit is één van de redenen dat mensen zoals Paul er mee stoppen...



Beste Bert,

Het is niet mijn gewoonte om te reageren, noch mij te bemoeien met wat mensen hier stellig posten t.a.v. van, vermeende, conflicten.

Maar in dit geval wil ik je toch vragen om misschien eens de hand in eigen boezem te steken. Immers... wie herinnert zich hier nu niet Paul's pertinente afkeer van het gebruiken van 1 melder met een virtuele melder als stop melder. Zo pertinent zelfs, dat Paul daarop, m.i. zeer geprikkeld, reageerde met de opmerking: "..dan maar naar een ander systeem uit te kijken die deze feature wel ondersteund..." Ik meen me zelfs te herinneren dat deze opmerking aan jouw adres was.

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  02:55:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Michiel,

Dat er per treintype remrecords worden aangemaakt lijkt mij vrij logisch. Let wel het zijn nog steeds remrecords per lok. Dus niet alle remgegeven van een treintype zullen voor een blok gelijk zijn. Elke lok heeft een eigen set remgegevens met daarbinnen een verdeling per treintype waarmee de lok rond heeft gereden. De ene lok remt in een blok toch weer net even anders dan een andere, en als ze dat b.v. doen volgens treintype "zware goederentrein" dan zal dat langer duren (en moet dus eerder naar minimum worden geremt) dan volgens treintype "Losse lok", maar het is nog steed dezelfde lok in dat blok (de massa simulatie staat bij "zware goerentrein" natuurlijk hoger dan bij "Losse lok").

Nog een kleine aanvulling betreffende mijn eerder epistel over het leren remmen. De opslag van de remrecords per treintype geld alleen als de lok geijkt is, dus niet rijd in decoderstappen maar in km/uur. De gegevens betreffende "3 x goed geremd" en "Sneller remmen in x procenten van de massa simulatie" zijn ondergebracht in de aanvullende blokgegevens. Zou je remgegevens willen wissen dan kan dit bij "Algemeen > Initialisaties > Klok/Remmen". Je kunt daar kiezen of je alle, of alleen de aanvullende remgegevens wilt wissen. Dit kan helaas niet per blok. Je kan ook in het locomotieven overzicht met de rechtermuisknop klikken in een regel van een lok, in het menu zit dan een mogelijkheid de remgegevens van die betreffende lok te wissen.

Veel succes bij het remproces :-)

Groeten Jack van der Werf.
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  11:20:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Jack,

ik had een treintype "goederentrein". Daarvan reed er een erg kort en licht treinjes van rond, en een andere lange, zware goederentrein. De karakteristieken liggen ver uit elkaar. Ik vermoed dat het dan beter is om 2 verschillende treintypes de gebruiken, nee?

Ik heb eens op mijn harde schijf eens liggen rondsnuffelen, maar in vind ze niet terug. Waar worden die remgegevens eigenlijk weggeschreven?

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  12:13:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door karst.drenth

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak
...Dit is één van de redenen dat mensen zoals Paul er mee stoppen...



Beste Bert,

Het is niet mijn gewoonte om te reageren, noch mij te bemoeien met wat mensen hier stellig posten t.a.v. van, vermeende, conflicten.

Maar in dit geval wil ik je toch vragen om misschien eens de hand in eigen boezem te steken. Immers... wie herinnert zich hier nu niet Paul's pertinente afkeer van het gebruiken van 1 melder met een virtuele melder als stop melder. Zo pertinent zelfs, dat Paul daarop, m.i. zeer geprikkeld, reageerde met de opmerking: "..dan maar naar een ander systeem uit te kijken die deze feature wel ondersteund..." Ik meen me zelfs te herinneren dat deze opmerking aan jouw adres was.

Grtzz,

Karst



Het ging me toen alleen erom dat Paul nogal stug deed toen. Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome lijden? Het lijkt er soms op dat zodra je een andere mening hebt, of andere iedeëen, of wanneer je gewoon aan het brainstormen bent, dat dit gewoon niet mag of zo.
Meteen staan mensen op hun achterste benen als je gewoon simpel iets anders zo willen of als extra uitbreiding. Het is echt niet bedoeld om Paul of Wim aan te vallen, maar ik krijg wel steeds een flauwe opmerking of sneer uitgedeeld.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  12:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saraan

Hoi Jack,

ik had een treintype "goederentrein". Daarvan reed er een erg kort en licht treinjes van rond, en een andere lange, zware goederentrein. De karakteristieken liggen ver uit elkaar. Ik vermoed dat het dan beter is om 2 verschillende treintypes de gebruiken, nee?

Ik heb eens op mijn harde schijf eens liggen rondsnuffelen, maar in vind ze niet terug. Waar worden die remgegevens eigenlijk weggeschreven?



Lijkt mij logisch van die treintypes, is de enige plaats waar je verschil in "dynamiekj" tussen treinen kan opgeven. bv. lichte goederentrein en zware ertstrein hebben totaal ander gedrag. Anderzijds kan je ook verschillende max. snelheden opgeven, huidige containerwagens mogen 120 kmh rijden.

Waar de remrecords zitten weet ik niet, gisteren (na 2 jaar) waren ze wel allemaal weg, aantal remrecords van 15000 gereduceerd naar 80 ...na uurtje rijden terug 500.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  14:04:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Theo,

hoe weet je hoeveel remrecords je hebt? Staan die nergens in bestanden, of staan die in een database? Zijn die remrecords te lezen, of is dat puur binaire notatie? Gewoon uit nieuwsgierigheid, want ik ben er helemaal niets mee van plan.

groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  14:51:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Michel,

Hier zie hoeveel je er hebt. en waar ze staan ergens op je schijf van je computer



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 05 mrt 2010 14:56:08
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2010 :  15:25:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Bedankt Wim,

weer een hoekje van Koploper waar ik niet bewust van was dat het bestond. Dat lijkt me leuke informatie om in 't oog te houden.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina