Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 9720
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 en nu?????
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

vanb

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 27 feb 2010 :  09:45:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben sind en paar weken met koploper bezig. Het is totaal nieuw voor mij.
Ik heb en deel van mijn baan ingevoerd in het programma en ga dit gebruiken om koploper een beetje te leren.
Ik kan nu handmatig rijden en wissels omzetten.
Automatisch rijden wordt een probleem. Doe dit denk ik niet op de goede manier. Sleep nu het plaatje van de lok naar het blok waarin die staat en naar het volgende blok. Moet waarschijnlijk op een andere manier.
Want of de loks rijden gewoon een bezet blok in of ze gaan niet meer rijden als het volgende blok leeg is.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen. Weet niet meer hoe ik verder moet.
Heb geprobeerd mijn file te uploaden. Weet niet of dit goed is zo.


Maikel

Download Attachment: vanb.bck
10,45 KB

17634

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  10:31:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo maikel,

Je geeft je goederetrein een stopverbod in de stationsporen. daarmee kan hij niet verder rijden vanuit blok 4 naar blok 3 als dit blok bezet is.want in de stationsporen mag niet gestopt worden door de goederentrein.
je moet ook in eigenschappen blokken nog een vinkje plaatsen bij rijden naar blok 4.

groetjes Rik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  10:35:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Ik denk dat je even wat wisselstraten zou moeten maken.
Als je van blok naar blok rijdt en er zit een wissel tussen, dan moet je wel vertellen in welke stand deze moet staan, want anders weet koploper niet waar de trein heen gaat of moet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  10:57:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi wim en Rik,

Bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid de rijrichting is vanuit blok 1 of 2 nar en dan naar 4. etc. Ik heb bij blok 3 blok 4 aangevinkt. Dat is toch goed zo?
Ga vanavond eens kijken of ik uit de wisselstraten kan komen.
Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  11:18:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Ja, dat is goed. Alleen heb je in blok 3 twee tabbladen, namelijk uit blok 1 en uit blok 2. op tabblad 1 heb je aangevinkt dat je als je uit blok 1 komt naar blok 4 mag, maar op tabblad 2 heb je niets aangevinkt, met als gevolg als je nu uit blok 2 in blok 3 komt je niet verder mag en kunt. Er is geen vervolg.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  14:46:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb inmiddels wisselstraten gemaakt. Nu gaat het eerste rondje goed.
Als spoor 1 bezet is gaan de wissels om en gaat de volgende trein netjes naar spoor 2.
Als nu de trein op spoor 1 gaat rijden en in blok 4 komt dan verandert in mijn baanoverzicht de wisselstanden weer zodat de trein naar spoor 1 zou gaan. Alleen de wissel gaat niet om. Vervolg botsing op spoor 2.
Snap niet waarom het 1e rondje goed gaat en de wissels netjes omschakelen en daarna niet meer.
Heb nieuwe file geplaats met aanpassingen tot nu

Download Attachment: vanb_20100227_143710.bck
11,72 KB toe.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  14:53:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Dat zal een probleem van de wisselaandrijving zelf zijn, electrisch of mechanisch. Staat dus buiten het koploper gebeuren, daar heb je het goed in aangegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  15:10:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat dacht ik ook al. Maar het 1e rondje schakelt die wel.
En in het baanoverzicht kan ik hem ook dmv aanklikken omzetten.
Daarom snap ik het niet. Het 2de rondje schakelt die niet meer om(richting maakt niet uit) Wel op het overzicht.n blijft blok 4 bezet op het banenoverzicht.
Ligt het dan toch aan de aandrijving denk jij?

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  15:24:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, als blok 4 bezet blijft dan komt er of geen terugmelding of de volgorde van het bezet worden komt niet overeen met de werkelijkheid.
Onder in het rijwindow van de lok staat welke bezetmelder (nummer) er wordt verwacht. Blok 4 is samengesteld met 1.07 en 1.08 De inrijder is 1.07 klopt dat ook met de baan?

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  15:41:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

volgorde klopt. Alleen wanneer de wissel niet omgaat dan komt de lok op het verkeerde spoor en dus de juiste terugmelding niet tegen. Bedenk ik me net. Dus het niet vrijgeven is het vervolg van de fout bij de wissel.
Om 1 of andere reden wordt er geen signaal gegeven aan de wissel/decoder bij het 2de rondje lijkt mij.
Nogmaals het is zo vreemd dat het 1 keer goed gaat en in het baanoverzicht kan ik de wissel ook gewoon omzetten.
Als ik het blok met wisselstraat vrijgeef en opnieuw gaat rijden dan wordt de wissel wel omgelegd. Maar weer 1 keer en daarna niet meer.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  15:59:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, in het menu Algemeen kun je de optie communicatie logging starten, en daarmee kun je zien welke commando's er door koploper aan je digitale systeem worden doorgegeven.

Ik verder blijf ik jouw volgorde of opgave van meldpunten in de diverse blokken verdenken.

Wat is het nut van de vaste routes in deze opzet, de enigste weg die de trein kan rijden is over blok 3 en 4. Dit hoeft echt niet via een vaste route. Het beste is om in dit stadium, geen gebruik te maken van vaste routes.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 27 feb 2010 16:09:24
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  16:26:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik zou ze straks nog eens nalopen.
Van die vaste route of variabel wist ik niet wat ik moest doen.
Dacht dat dit goed was.
Maar jij zegt dus gewoon variabel?
Zou ik veranderen.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  16:26:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vanb

Het 2de rondje schakelt die niet meer om(richting maakt niet uit)


Dit is een beetje een tricky uitlating. Namelijk maakt het wel uit in welke richting jij je rondje rijd, je database is slechts voor eenrichting opgebouwd, als jij de verkeerde kant opgaat, dat zal het inderdaad niet werken.

Je kunt alleen van 1 naar 3 en van 2 naar 3, je kunt niet van 1 of 2 naar 4, want dan werkt het niet, en blijft er van alles bezet, en worden er geen wissels gezet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  16:43:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Op dit traject rjdt ik maar in 1 richting. Alleen van 1 naar3 of 2 naar 3 etc. Later moeten de rangeerloks wel een klein stukje andersom om een rangeergebied in te kunnen. Die komen bij de wissels waar geen spoor aanzit. Maar dat is voor later. Eerst dit is onder de knie krijgen.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  18:18:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, dan zul je het probleem op en met de baan oplossen. Je database in testmode werkt zoals het zou moeten. Is een indicatie dat het niet met de werkelijkheid in overeenstemming is.
Volgorde van bezetmeldpunten komt hoogstwaarschijnlijk niet overeen met de ingevoerde volgorde en de werkelijke volgorde op de baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  19:05:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb in het communicatie logging gekeken.
Daar staat wel de wisselopdracht afbuigend en uit.
Daarna staat schoon actfunctdec. Dit staat bij de keren dat het fout gaat.
Heb jij enig idee wat dit is? Is toch iets met de functiedeoder denk ik.
Andere wissels schakelen allemaal goed en als ik bij het logging kijk kloppen de bezetpunten ook allemaal.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  19:12:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Plaats de logging hier een en geef even daarin aan wanneer het volgens jouw fout gaat.
Je kunt de logging als een txt bestand opslaan en hier uploaden.

Alles wat jij noemt is normaal, en geeft geen fout indicatie. Maar ik denk dat daar verder weinig uitkomt en dat het toch gewoon een wisselprobleem is, of de aandrijving dan denk ik aan de eindafschakeling, of een mechanisch probleem. Het eerste is waarschijnlijker.

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 27 feb 2010 19:19:06
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  00:02:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wissel werkt weer. Heb ze allemaal in het testrogramma getest. De desbetrefende wissel ging pas bij de 2de test om. Werkt nu weer.
Alleen nu rijdt de diesellok bijna overal nog maar zo'n 50km. Kan nu dat weer gaan uitzoeken.
Maar is bij de wissel ook gelukt.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  00:31:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Voor een betere werking stel ik je voor wat algemene instellingen te veranderen, of terug te zetten op hun default instelling.

Menu algemeen

Instellingen per database.

Tabblad Seinen/Wissels.

Rust periode tussen opdrachten op 50 ms zetten.

Extra aantal blokken vooruit op 1

vinkje zetten bij 'Zet wissels altijd'

Default bekrachtigingstijd wissels op 200ms.

Vaste routes even deactiveren.
En daarna vrolijk verder gaan met het testen.

Verder zit er nog een probleempje in de wisselstraten, je hebt in het totaal 4 wisselstraten in het sporenplan, de heb je elk een eigen wisselstraatvolgnummer gegeven, dat is niet juist.

Als we dat in jouw manier door trekken kun je maar 10 wisselstraten in koploper maken, en dat is natuurlijk niet zo.

Wisselstraatvolgnummers hebben een andere betekenis, die zijn er om een alternatieve wisselstraat te kunnen benoemen en maken in komplexe stations emplacementen. Nu die heb je niet, en je hebt ook maar 1 mogelijkheid om van a naar b te rijden via de wissels, dat wil dus zeggen dat ze allemaal het nummer 1 hebben, van maar 1 mogelijkheid. Ga maar eens op het veld staan met je cursor waar je de volgnummers kunt invullen en druk dan eens op F1, dan krijg je uitleg over de functie van deze optie.

Prettig te lezen dat het probleem met het wissel gevonden is.

Je snelheids probleem zit in de bloktypes van je station en de geijkte snelheden van de lok zelf.

De maximum snelheid van de blokken is 60 km/u.

De geijkte stappen zijn bij stap 3 44km/u en bij stap 4 63 km/u.

63 is te hard, dus zal de lok met decoder stap 3 over dat stukspoor rijden. ongeveer 44 km/u dus.

Als je nu handmatig bij stap 4 dat verandert van 63 in 60, dan zal de lok in ieder geval sneller rijden en meer in overeenstemming met de beoogde snelheid.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 28 feb 2010 00:59:36
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  09:40:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Snelheid is wel goed. Ik had de Tee nog nietgoed geijkt. Moest de maximale snelheid in de lok zelf nog omlaag halen. Lok ging al bij stap 6 ofzo boven de 200km/h. Is nu goed. Trekt mooi op en remt ook mooi nu.
Het gekke is als ik de diesellok via spoor 2 laat rijden en de TEE via spoor 1 is er niks aan de hand. Rijden de goede snelheden in de blokken etc.
Als ik dit nu omdraai en de TEE dus op spoor 2 laat binnenkomen dan gaat hij in blok 3 afremmen en voor 4 stilstaan. Terwijl blok 4 leeg is. Begrijp niet waarom.

Verder rijdt alles nu goed en wissels doen het ook perfect. Is wel gewldig om dat allemaal vanazelf te horen schakelen en rijden.

Heb even mijn baan opnieuw geupload. Heb alles veranderd volgens jouw adviezen.


Maikel

Download Attachment: vanb_20100228_084401.bck
12,98 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  10:17:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Nog niet helemaal. De vaste routes staan nog steeds actief.
Verder zie ik dat je een bezetmelder heb ingevuld bij extern tableau.
Dit kan nooit dezelfde melder zijn als dat je in je blok zelf gebruikt, of in een ander blok. Maikel een algemeen advies, zorg er nu eerst voor dat de baan via koploper met zo min mogelijk, dus alleen de meest noodzakelijke instellingen werkt. Blijf even af van al die extra opties.

De meest noodzakelijke zijn blokken maken met elkaar verbinden, melders invullen bij het blok waarin ze zitten, wisselstraat aanmaken, lok aanmaken, via decoder stappen laten rijden. Lok in een blok plaatsen naar een slepen en de automaat starten. Meer hoef je niet te doen. Bijgaand een database helemaal ontdaan van alle toeters en bellen, en met het juiste wisselstraatvolgnummer.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

Download Attachment: vanb3.bck
11,77 KB

Bewerkt door Wim Ros op 28 feb 2010 10:52:35
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  10:52:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dat van die bezetmelder begrijp ik niet helemaal.
Bedoel je soms nr 1.09. deze heb ik gebruikt voor het ijken van de loks. Had 2 gelijke stukken rails nodig. Verder gebruik ik hem niet.
Moet ik bij de vaste routes de vinkjes bij de loks weghalen?

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  10:56:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, bij onderhouden blokken had je een bezetmeldnummer ingevuld bij extern tableau. Dat is een zelfde als dat je gebruikt als bezetmelder in dat blok, dat is niet mogelijk, lees de helpfile, dan begrijp je wat de bedoeling ervan is.

Mvg
Wim.
Ps. Heb in mijn vorige bericht een gecorrigeerde database geupload.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  13:29:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb ik aangepast. Maar kan me niet herinderen dit ingevuld te hebben.
Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Blok 3 en 4 zitten aan elkaar vast. Lok schiet door naar 4 als die moet stoppen in blok 3. Kan hem dan niet automatisch door laten rijden. Aangezien koploper denk dat die in blok 3 staat ipv 4. Moet denk ik blok 4 iets opschuiven zodat er een railslengte tussen blok 3 en 4 komt.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  15:29:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, je kunt het leren remmen proces misschien beter even zijn werk laten doen, en anders de maximum snelheid iets verlagen.

Maar dat is nu het fijne van een testopstelling, je kunt nu de ervaring opdoen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 feb 2010 :  18:15:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vanb


Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Blok 3 en 4 zitten aan elkaar vast. Lok schiet door naar 4 als die moet stoppen in blok 3.



Blokken mogen rusten aan elkaar vastzitten. Je moet alleen verhinderen dat de lok "doorschiet".
Dat kan door de minimum snelheid van het treintype te verlagen tot het stoppen haalbaar is binnen de lengte van de stopsectie....
Tijdens het leren remmen zal de trein eerst te snel aankomen op de stopsectie en bruusk remmen. Daarna zal hij steeds iets trager aankomen tot het stoppen netjes is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina