Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 638 / Bezoekers Vandaag: 17663
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lok opvangen in route lok wissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 berichten

Geplaatst - 18 dec 2009 :  09:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen.

Ik heb na het ontkoppelen een volgende uitdaging aangepakt op m'n testbaan.

Met dank aan Wissels is deze route nu in gebruik op m'n testbaan.

Echter wilde ik het volgende vragen waar ik nog steeds niet aan uit kom.

Lok wissel geschied door 2 vaste route's
lok wissel 1-1 en lok wissel 2-2.

Lok wissel 1-1 start in blok 3 en lok wissel 2-2 start in blok 16.

Wat wil ik creeëren, op het moment dat er voor automatisch rijden wordt gekozen, moet route lok wissel 1-1 gaan rijden volgens z'n vaste route.
Lok wissel 2-2 moet wachten in blok 16 totdat blok 13 bezet is door treintype "losse lok ( blok 11 wordt ontkoppeld en veranderd de treintype van bv S11 S-Bahn in losse lok en wordt treinlengte + treintype opgeslagen en treintype gewijzigd). om vervolgens naar blok 13 te rijden.

Echter kan ik de lok niet tegenhouden in blok 16,als ik hier zeg dat hij pas mag rijden als blok 13 bezet is door treintype, dan start hij met automatisch rijden terwijl er aan deze voorwaarde niet voldaan is en volgt niet de vaste route lok wissel 2-2 zoals ingevoerd.

Nu is het zo dat hij eerst van Blok 16 naar blok 15 rijdt, om hem dan daar op te vangen door te zeggen dat hij pas mag vertrekken als blok 13 bezet is door treintype " losse lok ". Op deze manier werkt het wel, alleen is dat niet echt een mooi gezicht.

Wie o wie heeft de oplossing voor deze probleem die ik nu niet opgelost krijg.

Download Attachment: TestbaanFerdi6.bck
41,52 KB

Groetjes Ferdinand



N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 18 dec 2009 09:24:18

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  09:58:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Wat ik zie is dat de locs van beide vaste routes gebruik maken. bij mij heeft iedere loc zijn eigen vaste route welke gelinkt is aan de andere vaste route. Ik weet niet of dat het probleem is maar als ze allebei dezelfde route rijden komt het denk ik gebruiken ze dus ook dezelfde voorwaarden.

Ik heb voor iedere vaste route een aparte losse loc bijvb losse loc 111 en losse loc 2. Ik heb dat fenomeen ook gehad en uiteindelijk heeft een loc bij de vaste route cyclus 3 verschillende types om zaken te scheiden doordat door bvb vertraging etc de zaak door de war ging lopen. Maar het kan ook liggen aan het beschrevene in de eerste alinea

Je kan op mijn website onder downloads mijn huidige bck file uploaden zodat jij een beeld kan vormen hoe e.e.a. in elkaar hier in elkaar zit.

Grtzz Rob

Edit : Nu realiseer ik me door het aanbrengen van het nieuwe gedeelte deze routes (nog)niet werken maar je kan in ieder geval zien hoe het opgebouwd is. Het zijn de routes 201 Bulls - CFL/1820 MRCE/1854 MRCE /6403/6408


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 18 dec 2009 10:45:30
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 19 dec 2009 :  13:05:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Als ik bij de lok die in blok 16 staat alleen lok wissel 2-2 aanvinkt, doet hij hetzelfde als bij de beide route's zijn aangevinkt

Als ik bij de trein die ontkoppeld moet worden alleen lokwissel 1-1 aanvinkt, krijgt lok met route lokwissel geen opdracht om te vertrekken als blok 13 bezet is door treintype losse lok.

Ik zal jou datebase eens bekijken, wel indrukwekkend :-)

Groetjes Ferdi

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 24 dec 2009 :  22:55:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Heb een uurtje zitten puzzellen voor je en heb wat in elkaar gefrutseld voor je wat werkt.
2 nieuwe vaste routes aangemaakt, voor ieder loc 1. Droog werkt het in ieder geval. Wat ik me afvraag is hoe jij weer terug komt in blok 10. Droog kan ik dat simpel doen door de loc ergens de andere kant op te laten rijden. Maar in automatisch bedrijf komt ie nooit meer in 10.

E.e.a verdioent nog geen schoonheidsprijs maar het gaat om het principe waar jezelf nog de nodige stroomlijn in moet brenegn

Als je nog vragen heb hoor ik het wel.



Download Attachment: Paternoster.bck
45,94 KB

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 25 dec 2009 :  10:16:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Ik zal beschrijven hoe ik dit opgelost heb.

De bedoeling is dat als een bepaalde trein binnenkomt in blok 57 deze de wagons wegzet in blok 68 en andere ophaalt in oa. blok 67
Hierna moet een rangeerlok de wagons van blok 68 naar blok 67 brengen en wachten in blok 61 op de volgende trein om te rangeren.

Aangemaakt diverse logische acties:
Wegzetten en ophalen. (ook aan schakelaar gekoppeld)
Ophalen blok 67. (ook aan schakelaar gekoppeld)
Rangeren. (ook aan schakelaar gekoppeld)
Wachten in blok 61. (ook aan schakelaar gekoppeld)

Vaste route, waar in het hoofscherm een logische actie als "wegzetten en ophalen" en "ophalen blok 67" waar zijn.
Tevens in het hoofdscherm wordt de schakelaar "wegzetten en ophalen" uit gedaan zodra binnenkomst in blok 67 (om eindeloos herhalen te voorkomen) en bij het laatste blok wordt de schakelaar "rangeren" aan gezet.
Vaste route, waar in het hoofdscherm een logische actie als "rangeren" en "ophalen blok 67" waar zijn. Ook hier wordt bij het begin de schakelaar "rangeren" uitgezet en tevens bij een van de laatste blokken de schakelaar "wachten in blok 61" aangezet. Ook moet in blok 61 de logische actie worden opgenomen.

Zodra ik beide schakelaars aan zet gaat de route wegzetten en ophalen van start, (de bedoeling is dat dit ooit met externe knopjes moet werken) en deze start automatisch aan het einde de rangeer route op.

Dit is de beschrijving van 1 mogelijkheid er zijn echter veel meer blokken waar iets weggezet kan worden.

Misschien heb je er wat aan, de mogelijkheden van logische actie met schakelaars zijn eindeloos, je kan de gekste dingen maken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 25 dec 2009 :  12:52:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Hallo Ferdinand,

Droog kan ik dat simpel doen door de loc ergens de andere kant op te laten rijden. Maar in automatisch bedrijf komt ie nooit meer in 10.

E.e.a verdioent nog geen schoonheidsprijs maar het gaat om het principe waar jezelf nog de nodige stroomlijn in moet brenegn

Als je nog vragen heb hoor ik het wel.



Grtzz Rob




Hallo Rob,

Ik heb net de datebase binnengehaald, zal eens kijken wat voor een moois je gemaakt hebt, als je bedoelt je komt blok 10 niet meer in na lokwissel klopt dat, maar toen ik met de testbaan begon was een lokwissel of omlopen helemaal niet aan de order qau kennis

Ik ga er een keerlus in maken, heb een funky keerlus besteld en zal deze zodra binnen gelijk installeren, kan ik dit ook beoefenen, gezien ik er straks diverse op mijn grote baan krijg.

Dus straks kan ik na ontkoppelen en omplopen via keerlus gewoon het geheel laten herhalen

Ik ga proberen wat jij gemaakt hebt

Groetjes Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 25 dec 2009 :  12:55:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Heb je verhaal een paar keer moeten lezen, maar dat ligt meer aan mij dan aan jou uitleg

Kan me nog niet helemaal voor geest halen hoe ik dit moet visualiseren, maar ga er vanavond eens goed voor zitten

Groetjes Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 26 dec 2009 00:14:16
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 25 dec 2009 :  22:45:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Als het nodig is zal ik mijn database er bij zetten of ik pas jouw vaste routes aan met logische acties.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 dec 2009 :  23:03:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wim, Ferdinand,

ik begrijp dat Ferdinand graag wil weten wat er nu aangepast is,

Als ik het goed gezien heb is er aan het eind van de 1e route (1 van 1) een wijziging bijgekomen betreft wachten op een andere loc,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 27 dec 2009 :  23:44:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Had nog niet veel kunnen doen door de drukke dagen die weer voorbij zijn, maar pakken de draad weer op !

@ Rob
Als ik het in testmodus probeer rijdt bij mij de lok vanuit blok 16 gewoon weg, ondanks dat de andere trein nog onderweg is van blok 3 naar 4 ???

@Wim
Zou U dat willen doen, kan ik eens zien hoe dat gaat met logische actie's gekoppeld aan schakelaars

Nog een goed uiteinde alvast en spoorse 2010

Ferdinand


N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  11:05:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand

Hier is de aangepaste database:
Download Attachment: Paternoster.bck
46,69 KB

In het scherm zitten 3 schakelaars, gekoppeld aan een logische actie.
In de vaste route wordt er gewerkt met deze schakelaars.
Er is ook een variabele route die als je de schakelaar Lok wissel uitvoeren activeert er voor zorgt dat de trein in blok 3 terecht komt en tevens dat de vaste route gaat werken.
Het is misschien raar maar in blok 3 gaat de trein dan keren, dat moest ik doen omdat na de lokwissel de trein linksom gaat rijden en dan kan je nooit meer een lok wissel doen.
De schakelaars wachten worden automatisch geactiveerd, als je deze tijdens het wachten in een vaste route zelf activeerd gaat de lok die staat te wachten ook rijden, dat kan je bijvoorbeeld gebruiken als je een schakelaar in blok 1, 2 of 3 wil laten wachten totdat je zelf wilt dat hij gaat rijden.

Bij de blokken heb ik wel de deadlocks verwijderd en enige blokgegevens aangepast, dus wel een kopie gebruiken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  23:59:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Heb de datebase gedownload.

De lokwissel activeren gaat perfect, zelfs als ik tegen de richting in rij, had bij deze lok ook de variable test route geactiveerd, zolang ik lokwissel niet activeer rijdt hij z'n rondjes, met activeren gaat hij naar blok 3 en keert, en vervolgens gaat hij z'n ontkoppelroute afwerken.

Echter Lok in Blok 16 kan ik maar niet tegen houden ??? doe ik iets verkeerd ??

Op het moment van lokwissel activeren, gaan de 2 schakelaars bij blok 13 en 16 aan, maar lok wacht niet ????

Kom er niet aan uit, sorry

Mvg Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  10:27:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Als je de lok de eerste keer plaatst in blok 16 dan gaat hij automatisch rijden, hij zit namelijk nog niet in de vaste route.

Dit zou je nog kunnen doen door een variabele route te maken:
Naam: Geen vertrek uit blok 16
Geldt wanneer: Logische actie wachten in blok 16
Tab Divers: Niet vertrekken uit blok 16 (uit 15)

Nu zal de lok ook pas vertrekken als hij niet in een vaste route zit en de schakelaar aan gaat.

Je moet wel gebruiken "Niet vertrekken uit" als je bijvoorbeeld gebruikt "Uitgesloten" of iets dergelijks want dan kan de lok nergens heen en gaat hij over op handmatig.

Bij mij heeft de database een tijdje staan draaien en ging elke keer goed, behalve de allereerste keer als je de lok plaats in blok 16, maar dat kan je oplossen door bovenstaand.

Er zit nog wel een uitdaging voor je in.
Nu vertrekken de treinen uit blok 13 en 16 als de schakelaar aan is en blijven ze stilstaan als de schakelaar uit is. Dat moet andersom, de vaste route geeft vertrek bij aan en de variabele route geeft stoppen bij aan.
(goede oefening om het onder de knie te krijgen )
Tevens moet je de lok niet plaatsen in blok 16 maar in 15 en laten rijden naar blok 16 anders werkt niet vertrekken uit ook niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 30 dec 2009 10:46:42
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 16 jan 2010 :  17:05:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en andere,

Nog een goed 2010 ook al zijn we al weer 2 weken in 2010, maar ben er even tussenuit geweest.

@ Wim, ik heb getracht te doen wat jij voorstelde, maar de extra variable route genaamd geen vertrek uit blok 16 met logische actie wachten in blok 16 ( tab divers : niet vertrekken uit 16 ( uit 15 ))

Heb nog andere dingen geprobeerd, maar telkens gaat de losse losse lok vertrekken vanuit blok 16.

Als ik de lok in blok 16 zet en pas zijn vervolgblok geef als de ontkoppelde trein in blok 13 ariveerd, gaat het het goed, nadat de losgekoppelde lok vanuit blok 13 naar blok 16 gaat dan werkt het wel gezien hij dan in zijn vaste route zit.

Met andere woorden kan ik dus nooit een lok opvangen voordat hij in zijn vaste route zit, zou wel jammer zijn, omdat dan mijn visie om op de baan allerlei loks te stallen niet door kan gaan.

mvr Groet

Ferdinand

edit: Betreft de schakelaars had ik nog niet naar gekeken betreft het andersom laten functioneren, maar wilde eerst de lok wissel op orde hebben

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 16 jan 2010 17:07:23
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 jan 2010 :  17:25:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

als je nou een blokgroep maakt voor je te stallen locs, hier kan je bv. configureren dat er een loc binnenkomt via een bepaald blok, en dat dan tevens geactiveerd wordt dat er een loc vertrekt om de trein op te halen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 16 jan 2010 :  22:29:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand,

Je hebt mijn laatste regel niet goed gelezen:
quote:
Tevens moet je de lok niet plaatsen in blok 16 maar in 15 en laten rijden naar blok 16 anders werkt niet vertrekken uit ook niet.



Bij de variabele route geef je in niet vertrekken uit Blok 16 (uit 15)
Dit houdt in dat de trein niet mag vertrekken als hij vanuit 15 naar blok 16 is gereden.
Plaats je hem zelf in blok 16 dan werkt die variabele route niet, plaats je hem echter in blok 15 (huidig blok), vervolgens volgend blok 16, dan rijdt de trein van blok 15 naar 16 en werkt het.

Bij de variabele route staat immers dat hij niet uit blok 16 mag vertrekken als zijn vorige blok 15 was, plaats je hem in blok 16 dan is deze route niet waar en zal hij vertrekken.

Deze database heeft bij mij heel lang gereden en telkens goed.
Download Attachment: Paternoster.bck
45,46 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 16 jan 2010 22:33:19
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  22:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, net even de datebase binnen gehaald en geprobeerd.

Werd toppie en zag dat je de schakelaars qau werking al had veranderd..

Als de losse lok naar blok 16 gaat en zet de schakelaar uit, dan vertrekt hij naar blok 15 en dan naar blok 12 om vervolgens te keren en weer terug te gaan naar blok 16, hij is dus gevangen in deze blokken, moet even kijken hoe dat nu gebeurt, ben daar nieuwsgierig naar, zodra de sxhakelaar bij blok 16 weer aan staat blijft hij netjes wachten met de melding geen variable route, ga eens kijken waar hij dit allemaal vandaan haalt, hoe prachtig jij dit hebt gemaakt, voor mij duidelijk dat de weg lang is om op jullie niveau te komen

Maar als ik het goed begrijp moet ik altijd een lok eerst laten rijden naar een blok ( zoals nu bv blok 16 ) alvorens hij gevangen kan worden, dus zoiets gaat nooit voordat de vaste route start ?

Dit vraag ik , stel op de grote baan, als werkt volgens hierboven, zodra het programma opnieuw wordt opgestart omdat we willen gaan rijden dan moet ik eerst dit uitvoeren, voor 1 lok is dit zo'n ramp, maar stel dat je je opstel terrein vol hebt staan, maar begrijp me niet verkeerd, vind dit al machtig mooi, een wereldprogramma is koploper toch, ga morgen verder puzzelen.

@ Walter, ik kan me niet voor de geest halen wat je bedoelt, misschien een mooie combinatie samen met hetgene wat Wim mij probeert uit te leggenMvGr

Een blije koploper

Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 17 jan 2010 22:40:35
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  23:15:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

nee een hele andere invalshoek gebaseerd op 1 loc binnen vervolgens een aanwezige loc naar buiten,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  15:56:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hoi

Vandaag even tijd gehad om het op de testbaan uit te proberen.

Het gekke was, in testmode deed de lok automtisch keren in blok 16 op het moment dat de lok wissel 2-2 route werd gestart door losse lok in blok 13, maar op de testbaan keerde hij niet en reed tegen de stootblok aan ????

Bij blok eigenschappen vauit 15 naar 16 keren toegestaan aangevinkt, dit was de enige manier waar ik iets kon veranderen omdat in de vaste route lok wissel 2-2 begint met blok 12 en richitngsblok 15 heeft, zo te zien helpt dit, maar nu wil ik eigenlijk dat op het moment dat de lokwissel gestart wordt en vanaf blok 16 naar blok 12 rijdt via blok 15 dat hij niet stopt in blok 15 ( deze is 18 cm lang ) maar gelijk doorrijdt, echter kan ik in vaste route niks vinden, kan ik zoiets voor elkaar krijgen met variable route met stopverbod en dan stopverbod richtingsafhankelijk 15 ( uit 16 )

mvgr

Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 20 jan 2010 15:57:40
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  18:42:47  Toon profiel  Reageer met citaat
goededag,

bovenstaande geprobeerd, maar dan blijft hij in blok 16 staan, met de melding mag in blok 15 niet stoppen ?, ik dacht juist dat hij gewoon zijn weg zou volgen richting blok 12.

Ik ga nogmaals maar eens in de boeken duiken

Mvg
Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 01 feb 2010 :  10:27:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Goededag,

Ten eerste wil ik Walter, Dirk, Wim, Rob en Theo danken voor hun input en vele geduld.

Lok opvangen in zijn route bij lokwiseel gaat nu zoals ik voor ogen had.

Kan een lok nu in blok 15 zetten, deze slepen naar 12 en wordt gelijk opgevangen in zijn vaste route.

Dit is gelukt door logische actie lokwissel 1-2 inv.
De E111 en de BR 151 hebben hun eigen lokwissel route's gekregen, ongeacht welke buiten z'n rondjes rijdt, dit heb ik gedaan om het doorrijden per lok te kunnen afstellen zodat deze precies boven de ontkoppelaar komt, wilde het eerst met aanvulling blokgegevens doen bij TABblad doorrijden/ in cm, echter kreeg ik dat niet voor elkaar, waarschijnlijk omdat ik op 2 postie's het doorrijden in cm moet regelen, 1x aan het einde van blok 11 bij de ontkoppelaar en de 2e bij binnenkomst blok 11.
Omdat bij beide de toegang via blok 10 gaat kreeg ik het niet voor elkaar omdat ik per lok maar 1 gegeven kon invullen, als het bij de ontkoppelaar goed ging , was het bij het aankoppelen foute boel.

Op het moment dat de lokwissel actief wordt dmv schakelaar dan komt degene met de eerste gelegenheid binnen voor de lokwissel en krijgt z'n eigen lokwisselroute mee.

De volgende uitdaging, wat als ze beide hun rondjes rijden en een er komt een 3e lok in het spel die in blok 15 staat te wachten voor de lokwissel.
Ik kan evt een extra schakelaar maken en deze defineren per loc, maar misschien is er een andere mogelijkheid.

Heb de laatste backup erbij gedaan

Wat een mega programma, hoe meer je leert hoe leuker het wordt.


Download Attachment: Paternoster_3d.rar
9,33 KB
Groetjes Ferdi

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 01 feb 2010 10:34:38
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 feb 2010 :  21:09:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ferdinand,

Met alle plezier gedaan. Ik ga, zodra ik weer tijd heb, ook weer in versie 3d kijken of ik je kan helpen met de volgende uitdaging. Als ik wat gevonden heb, hoor je dat natuurlijk weer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 02 feb 2010 :  21:27:29  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allen.

heb zitten denken over een lokwissel als er 2 treinen rond rijden.

met een logische actie kan ik bij activeren van de lokwissel koploper laten kijken welke type trein in het blok staat en deze zijn vaste route meegeven.

mvg ferdinand


N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  21:30:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

ik zit momenteel helemaal vast, en heb het gevel dat ik de AND/OR functie moet gebruiken in Blok 13 omdat hier verschillende loks kunnen komen die de lok in Blok 15 moet actieveren, welke ook weer bezet kan zijn door verschillende loks.

Als ik de AND/OR in een ladder zet zie bijgevoegde file, op welke manier werkt koploper, het zijn beide AND/OR functie's




Mvg Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 12 feb 2010 21:32:52
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  18:20:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Nou de lokwissel met 3 loks werkt netjes, althans hoe ik het voor ogen had, weet niet of de datebase simpeler kan, maar dan hoor ik het graag, ben nog een beginnende koploper

Rijden nu dus 2 treinen rond en 1 losse lok staat in blok 15 te wachten, dmv schakelaar waarvan de loks elk hun eigen schakelaar hebben kan ik kiezen welke trein er binnen moet komen voor de lokwissel, alleen wil ik dit nog iets uitbreiden.

Dit gekoppeld naar de situatie die ik straks op mijn grote baan krijgt,dus ik zal het kort proberen te omschrijven.

* een trein is binnengekomen voor de lokwissel, deze is bezig, nu komt er een andere trein aan die daar ook moet zijn ( het is druk :-)),ik activeer zijn schakelaar, alleen moet deze blijven wachten waar hij staat totdat de handeling is afgewerkt in dat betreffende gebied, dus dacht ik dit te kunnen koppelen aan mijn schakelaar tbv lokwissel per loktype, zolang de trein bezig is met ontkoppelen en lokwissel wordt uitgevoerd, blijft de lokwisselschakelaar van de trein die binnen komt actief (WAAR), zodra de losse lok is aangekoppeld en wegrijdt, dan zet hij de schakelaar lokwissel uit en dit laat ik pas gebeuren in blok 4

voorbeeld :* schakelaar lokwissel E-111 is geactiveerd en de E-111 komt binnen en de lok die vanuit blok 15 weer aankoppelt in blok 11 en wegrijdt deactiveerd deze schakelaar in blok 4 dit kan de BR-151 of de BR (AG) 184 zijn.

Hoe kan ik zoiets in elkaar krijgen, dat de tweede trein blijft staan waar hij moet zijn. ben al een poos bezig, maar wil niet lukken, wie geeft een schot voor doel

Kleine kant tekening, als mijn lokwisselroute begint, komt deze altijd vanuit blok 3, en als de lokwissel klaar is rijdt deze naar blok 3, dus eigenlijk moet ik blok 2 ook gebruiken voorals de trein na lokwissel naar blok 3 wilt rijden maar daar niet kan komen omdat er een trein staat te wachten totdat hij naar de lokwissel mag, dat heb ik ook niet voor elkaar in een vaste route kan ik blijkbaar niet eindigen met alternatieve blokken ??? hierna rijden ze gewoon weer via variable route, en mogen ze overal komen.

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd

Mvg

Ferdinand


Download Attachment: Paternoster13022010.bck
49,67 KB

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 13 feb 2010 18:31:30
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 15 feb 2010 :  16:52:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben nog steeds druk aan het uitvogelen en proberen betreft een 2e lokwissel tegenhouden als er al een lokwissel bezig is.

Kan iemand misschien vertellen of zoiets wel mogelijk is, het voorgeschotelde antwoord is niet nodig, maar als het niet gaat hoor ik dat graag en moet ik iets anders proberen

Grt Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina