Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2010 : 02:06:30
|
Hallo Ferdinand,
Ik zal er eens induiken als ik volgende week terug ben.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 19 feb 2010 : 05:11:56
|
hi dirk. zo even pauze op het werk.
das toppie.ben benieuwd of de database simpeler kan. Zal omschriijven wat ik geprobeerd heb..
veel plezier aan de overkant en een veilige reis terug.
grt Ferdinand
N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 27 feb 2010 : 09:29:00
|
Hallo allemaal.
Een 2de lokwissel opvangen terwijl een andere lokwissel nog bezig is lukt nog niet.
De lokwissel begint nu in blok 2 ipv blok 3 om deze vrij te houden voor lokwissel route2 als deze na het koppelen weer terug komt.
de lok opvangen op diverse manieren geprobeerd ook op de manier zoals de lok wordt tegen gehouden in blok 13 en 15 .
Kan het zijn dat het niet lukt, omdat de trein die buiten rond rijdt met een variabele route, als ik hem de lokwissel wil laten uitvoeren dmv schakelaar dan stopt hij in blok 2 om vervolgens in blok 4 pas zijn vaste route te krijgen voor de lokwissel 1-1.
Dus als ik hem wil tegenhouden zit hij nog met een variabele route.
Kan dit misschien het probleem zijn.
Mvg
Ferdinand
N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 28 feb 2010 : 10:08:54
|
Ferdinand,
Een variabele route heeft geen gevolgen voor een vaste route.
Als je het opstarten van een 2e vaste route wil tegenhouden dan zal je dat moeten proberen met logische acties.
Denk bijvoorbeeld aan een telfunctie, je gaat bijhouden hoeveel treinen er zijn in blok 10, 11, 12, 13, 15 en 16. De vaste route kan dan alleen actief worden als de schakelaar aan staat en er 1 lok staat in deze blokken. In de vaste route moet je dan een logische actie zetten die waar is als de schakelaar aan staat en er 1 lok is.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 02 mrt 2010 : 18:10:11
|
Hallo Wim,
Wat jij voorstelde ga ik naar kijken, moet me nog verdiepen in de telfunctie koploper, zo kan ik bv wel straks mijn dieseltrein na zoveel rondjes laten tanken, of na zoveel rondjes hem door de keerlus heen laten gaan om weer goed uit te komen voor de lokwissel, wat nu niet kan als hij van een lokwissel terug op de baan komt.
Maar ik heb het nu op een andere manier gedaan.
We zijn weer een stap verder, heb mijn speciale actie uitgebreidt door meerdere logische actie's te maken. Heb logische actie's aangemaakt met voorwaarde dat een blok bezet is waaronder blok 4, blok 10, blok 11 blok 12, en blok 13 ( blok 15 heb ik hierin niet meegenomen want dan gaat de trein nooit rijden :-)
Dus bij speciale actie " 2de lokwissel wachten in blok2inv "heb ik de bovenstaande logische actie's allen aangevinkt + degene die al aangevinkt was nl;lok wachten in blok 2inv
Het is misschien heel omslachtig en heb ik teveel logische actie's gekozen bij de speciale actie, alleen ik weet nog niet beter ene ben beginner hahaha
Heb de schakelaar tbv lokwissel ook veranderd, deze wordt door de lok zelf uitgezet als hij in blok 15 stil staat, ben ik van dat probleem ook af dat er eerst 2 schakelaars werden uitgezet.
De manier die ik nu toepas, kan deze makkelijker uitgevoerd worden, of wordt zoiets altijd wat omslachtig met speciale en logische actie's
Heb nu nog een probleem, het probleem wat blijft is, als ik de lokwissel activeer en de trein komt vanuit blok 9 naar 2 gaat het goed, dan loopt alles op rollentjes.
Echter als ik 2de lokwissel activeer en hij komt in blok 3 en gaat naar 4 dan stopt hij ( knipperen ) en of als hij tegen de klok rijdt en in blok 2 stopt dan blijft hij staan en wordt niet opgevangen met de Speciale actie ( gebeurd volgens mij ook bij de eerste lokwissel )
Als de trein van blok 3 naar 4 rijdt en dus blijft staan en sleep hem vervolgens naar blok 6, dan rijdt hij verder en gaat naar blok 2 om daar te wachten door de speciale actie
Wat doe ik fout in mijn variable route naar blok4 voor lokwissel ???
Laatste aangepaste database
Download Attachment: Paternoster_02032010.bck 51,95 KB
Groetjes Ferdinand.
N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 02 mrt 2010 18:14:56 |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 03 mrt 2010 : 23:16:50
|
Hallo
Nou moest toch een aanpassing doen, gezien er tijdens de lokwissel mijn trein in blok2 niet wilde vertrekken ondanks dat er geen 2de lokwissel hoefde te gebeuren Had te maken met het bezet zijn van de blokken 4, 10,11 12 en 13
Heb een speciale actie aangepast, en nu blijft hij wel rijden totdat er de lokwissel moet komen. Geen lokwissel bezig, gaat hij naar de ontkoppelgebied Wel lokwissel bezig wordt hij opgevangen in blok 2
Alleen de variable route naar blok 4 voor lokwissel zit nog niet goed.
Heb geupdate database erbij gedaan
Prettige avond
Ferdinand
Download Attachment: Paternoster0303210.bck 52,02 KB
N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 03 mrt 2010 23:18:35 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 04 mrt 2010 : 14:40:05
|
Ferdinand,
De variabele route maakt gebruik van richtingsverboden, deze zijn noodzakelijk om de trein naar een bepaalde richting te sturen. Als echter geen keuze voor de trein overblijft gaat hij automatisch over op handmatig.
Maak je gebruik van "Niet vertrekken uit blok" (tabblad divers) dan heb je dat probleem niet.
Je kan ook denken aan de logische actie die aan de var.route hangt om deze zo te maken dat hij waar is als deze niet vastloopt op iets wat niet kan. Bijvoorbeeld de var.route uitvoeren als de lokwissel moet en blok 10, 11 en 12 vrij zijn.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 04 mrt 2010 : 16:04:55
|
Hallo Wim,
Dank je, dat is weer een andere kijk erop, ga lekker puzzelen en laat het hier weten, bij deze wederom bedankt
Mvg
Ferdinand
N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 17:51:54
|
edit : 19:56uur tekst aangepast
Ten eerste een ieder alvast een goed uiteinde en gezond 2011, let wel op de vingertjes
Dacht zal deze draadje weer eens flink afstoffen, pag15
Nou de dubbele lokwissel op testbaan is eindelijk waterdicht, ik dacht wat ik toen schreef de oplossing was, ( dacht ik ) maar telkens gebeurde er wel iets waardoor alles in duigen viel. Ik heb nu 70 á 80% van alle logische en speciale actie's verwijderd gezien ik deze nu totaal niet meer nodig heb, is gelijk nog overzichtelijk ook hahaha.
Wat heb ik nu gedaan, eigenlijk te simpel voor woorden, met lokwissel werd trein gedirigeerd naar blok 2 om vervolgens de vaste lok wisselroute 1-1 toegewezen te krijgen in blok 4. is Deze heb ik nu verwijderd, en laat de route nu beginnen in blok 9 ( voor het station ipv na het station ), trein wordt gedwongen na keuze start lokwissel naar blok 9 dmv variabele route, en vanuit blok 2 het station dus is alles hetzelfde.
Als er nu een lokwissel bezig is en kies voor een tweede trein, gebeurt er precies hetzelfde als hierboven beschreven, echter in blok 2 aangekomen krijgt hij hier een LA " tijdelijk verbod tot lokwissel " dit omdat er een lokwissel al bezig, dit voor elkaar gekregen door in de vaste route in blok 2 bij "vaste treinroute : gegevens blok " bij rij en stopgedrag te kiezen voor"-> vertrek indien logische actie voldoet aan conditie; logische actie -> tijdelijk verbod tot lokwissel -> is niet waar. ( deze logische actie is een geactiveerde schakelaar die geactiveerd wordt door de trein die de eerste lokwissel maakt. Deze schakelaar wordt uitgezet als de lokwissel heeft plaatsgevonden en deze trein in blok 3 is aangekomen en stil staat, hierdoor kan de trein in blok 2 zijn vaste route lokwissel afwerken en alles begint weer als van vooraf aan.
De vriendelijke groeten Ferdinand.
ps Database zal ik ook uploaden.
Dit omdat ik dacht dat er misschien koplopergebruikers zijn, die hier misschien iets aan hebben
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 31 dec 2010 19:56:48 |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2011 : 20:00:57
|
Hoi Ferdinand,
Mooi te horen dat het nu goed werkt. Soms is het inderdaad een heel gezoek.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 11:18:00
|
Hoi Dirk,
Koploper is zo'n mooi programma, hoe meer je leert hoe mooier het wordt, merk alleen dat ik het te vaak te moeilijk wil oplossen, terwijl het heel simpel kan, en vaak de simpelste oplossingen zijn de beste
ps. is er binnenkort weer een meeting ?
Bij deze de datebase van hoe het nu is, dus met dubbele lokwissel die nu waterdicht is, en zonder fouten werkt
mvg Ferdinand
Download Attachment: 201033231643.bck 57,06 KB
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 22:56:03
|
Hoi Ferdinand,
Ik zal je database eens bestuderen. Je moet het in Koploper inderdaad vaak niet te ver zoeken. Ik zal binnenkort weer eens een mailtje rond doen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|