Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
dentheo
Belgium
1758 berichten |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 14:39:51
|
In een andere draad las ik van mensen die ze gebruiken , andere die zeggen dat het een bron van ellende is.
Wat is eigenlijk de grootste bron van ellende ? de onnauwkeurigheid ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
Morris1
Belgium
79 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 16:28:47
|
Hallo Theo, Ik gebruik er een stuk of twee, steeds in een blok in vrije baan.Tot heden heb ik geen probleem ondervonden,bij mij stoppen steeds de loc's op het einde van het blok zoals de bedoeling is.Ik weet natuurlijk niet voor een station.. en met het verschil van warmgelopen of koude loc's. Groetjes, Morris.
00/Koploper/Ecos/DCC/LDT /EsuLokpilot/Bachmann |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 17:59:05
|
Hoe kan een lok dan "leren" remmen ? Hij heeft dan toch geen vast referentiepunt waarop hij kan corrigeren ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 19:24:19
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Oh nee, waarom niet? Hij heeft toch zijn laatste melder van het vorige blok, hij een een afstand in cm voor de virtuele melder, dus wat is het probleem?
Met diezelfde logica zou er met een vaste bezetmelder ook nooit gecorrigeerd worden na de eerste lengtemeting op een vaste snelheid. Toch zie ik na één meting nog geregeld correcties voorbijkomen in communicatiescherm.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2011 : 16:55:50
|
Ik werk alleen maar met virtuele melders als stopmelder in mijn blokken. Ik heb dan per blok maar één "echte" bezetmelder nodig. Dat scheelt bedrading en kans op storingen wordt minder. Het werkt prima! De loks stoppen steeds op +/- 2cm nauwkeurig. Er is nog geen lok doorgeschoten na een jaar rijden.
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2011 : 19:07:45
|
Hoe leert die dan remmen ? Of is dat van de eerste keer goed ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2011 : 22:52:31
|
Het remmen leert ie op de zelfde manier als wanneer je geen virtuele melders gebruikt. Eerst staat de trein met een ruk stil en na enkele keren remt ie mooi netjes af.
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2011 : 23:44:20
|
Toch heeft iemand ( WR ?) in een ander draadje de virtuele melders een bron van ellende genoemd. Vooraleer ik begin om te bouwen zou ik toch graag een idee hebben van het "risico"
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
C_Jabaaij
217 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 09:18:11
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak
Ik werk alleen maar met virtuele melders als stopmelder in mijn blokken. Ik heb dan per blok maar één "echte" bezetmelder nodig. Dat scheelt bedrading en kans op storingen wordt minder. Het werkt prima! De loks stoppen steeds op +/- 2cm nauwkeurig. Er is nog geen lok doorgeschoten na een jaar rijden.
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard
Ik vindt dit nogal onnauwkeurig. Bij mij met "echte" melders is de nauwkeurigheid in mm i.p.v. +/- 2 cm.
Koos Jabaaij. |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 11:09:58
|
Hoi,
Ik gebruik de virtuele melders niet als stopmelders, ben dan niet zeker van een nauwkeurige stoppositie. Lees bericht Koos Jabaaij Ik gebruik de virtuele melder in een blok om het vertragen naar minimum snelheid op een andere plek te laten gebeuren in een blok.
Mvg
Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 04 jan 2011 11:12:21 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 11:18:35
|
quote: Ik vindt dit nogal onnauwkeurig. Bij mij met "echte" melders is de nauwkeurigheid in mm i.p.v. +/- 2 cm.
Dan is het goed te gebruiken in blokken waar het niet zo nauwkeurig nodig is. Een blok in de vrije baan is anders dan bijvoorbeeld een stationsblok of een blok waar een trein net in past.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 11:20:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
[quote]Ik vindt dit nogal onnauwkeurig. Bij mij met "echte" melders is de nauwkeurigheid in mm i.p.v. +/- 2 cm.
Dan is het goed te gebruiken in blokken waar het niet zo nauwkeurig nodig is. Een blok in de vrije baan is anders dan bijvoorbeeld een stationsblok of een blok waar een trein net in past.
@Theo: welke WR bedoel je?
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 04 jan 2011 11:21:54 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 12:53:13
|
Ik kan bevestigen wat Bert (Selextrixfreak) meldt. Ik maak ook gebruik van virtuele melders als stopmelder bij al mijn kopsporen. Na enkele rem cycli remmen de loks keurig binnen de 1.5 a 2 cm op de juiste plaats. Onaanvaardbare doorschieters ben ik tot op heden (na 6 maanden) nog niet tegen gekomen.
Als ik het resultaat vergelijk met wat ook in het echt gebruikelijk is dan zijn de virtuele melders van KL een uitkomst.
Natuurlijk is het zo dat in heel kritische gevallen (millimeter werk) een echte melder de voorkeur geniet. Bij voorkeur een lichtsluis. Echter niet altijd is millimeter werk een vereiste.
Mijn conclusie is dan ook dat virtuele melders uitstekend blijken te werken binnen KL als je een paar cm als stopmarge kan aanvaarden.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
Bewerkt door robstuart op 04 jan 2011 13:16:37 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 13:16:26
|
Ik denk dat er zelfs nog een extra voordeel is, je kan de stopplaats altijd corrigeren. Dat kan ook wel bij een echte melder maar dan alleen extra doorrijden nooit eerder stoppen en dat kan wel met een virtuele, zonder dat er rails opgebroken moeten worden.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
MarcelL
Netherlands
13 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 14:31:14
|
Dag allemaal,
Met belangstelling dit draadje gevolgd, virtuele bezetmelders kunnen een hoop draden en bezetmeldpunten schelen...
Wim geeft aan dat zijn bezwaren in het andere draadje zijn beschreven. Daar staat: quote]Gebruik 2 melders per blok, gebruik a.u.b. geen virtuele melder, dat geeft een hoop ellende. Ben daar bijna een jaar getuigen van geweest, en de virtuele melders zijn vervangen door echte melders, en alle problemen zijn opgelost, dus geen treinen meer in blokken waar ze echt nog niet zijn en dergelijke, geen bende dus meer op de baan en geen verschillen meer tussen de werkelijkheid en de database.[/quote]
Mij is niet geheel duidelijk wat er nu exact misging; schieten de treinen door naar het volgende blok door onnauwkeurig remmen? Over hoeveel cm. doorschieten gaat het dan?
Van de andere correspondenten in dit draadje begrijp ik dat de virtuele melders prima werken als je een onnauwkeurigheid van plm 2 cm voor lief neemt.
Groeten, Marcel |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 18:59:05
|
Heren,
Dan zal ik het proberen duidelijker te formulieren.
Het gaat niet om de nauwkeurigheid of de onnauwkeurigheid, van de virtuele melders, het gaat er om dat koploper bij het gebruik van virtuele melders de trein na een kortsluiting in een verkeerd blok plaatst, gevolg is dan weer dan dit een spookmelding opleverd, en dat alles weer opnieuw moet opstarten. Kortweg gezegd koploper is dus eigenlijk de trein even kwijt. Dit gebeurd als je met veel treinen rijdt, meestal een stuk of 10 tot 15 tegelijk, en als er veel wissels geinitialiseerd moeten worden. Na het vervangen van de virtuele melders door echte melders staan de treinen nooit meer in een verkeerd blok. Dat is waar het verhaal over gaat.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 04 jan 2011 : 23:01:09
|
Hi All,
Ik rijd overal met echte bezetmelders en mijn stopnauwkeurigheid is zeker niet beter dan een aantal centimeters. Dat is vooral goed te merken op de kopsporen. Soms staan de treinen tegen de stootblokken, de andere keer (met exact dezelfde instellingen) blijven ze er angstvallig een cm of 5-10 vandaan.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2011 : 00:23:36
|
Hallo,
bij mij stoppen de treinen als ze gedecteerd zijn op hooguit 2 cm. over de stopmelder, met doorrijden in cm. voor lange treinen kan ik dit nog bijregelen en rij ik met treinen die niet veel korter zijn dat het kortste stationsblok. Het verbaasd mij iedere keer als ik een andere trein er op nog geen cm. langs de buffer zie rijden, terwijl aan de andere kant net zoveel ruimte over is. Ik verwacht niet dat dit met een virtuele melder te realiseren is, dit geeft dan consequenties als langzaam rijden en de afremvertraging van de loc uit.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2011 : 08:58:51
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Heren,
Dan zal ik het proberen duidelijker te formulieren.
Het gaat niet om de nauwkeurigheid of de onnauwkeurigheid, van de virtuele melders, het gaat er om dat koploper bij het gebruik van virtuele melders de trein na een kortsluiting in een verkeerd blok plaatst, gevolg is dan weer dan dit een spookmelding opleverd, en dat alles weer opnieuw moet opstarten. Kortweg gezegd koploper is dus eigenlijk de trein even kwijt. Dit gebeurd als je met veel treinen rijdt, meestal een stuk of 10 tot 15 tegelijk, en als er veel wissels geinitialiseerd moeten worden. Na het vervangen van de virtuele melders door echte melders staan de treinen nooit meer in een verkeerd blok. Dat is waar het verhaal over gaat.
Mvg Wim.
Ik weet niet waar je dit van hebt, maar ik rij nu een jaar met virtuele melders en ook wel eens kortsluting gehad, door ontsporing o.i.d. maar dit is nog nooit gebeurd.
Ik heb sterk de indruk dat er een soort vete is over het wel of niet gebruiken van meer dan één echte melder. Zelfs Paul werd op zijn zachtst gezegd geirriteerd door het feit dat sommigen maar één melder per blok willen. Ik heb hem er eens over gemaild, maar kreeg een boze mail terug. Jongens, waar zijn we mee bezig?
Eén echte melder per blok werkt (ook) goed en zonder spookmeldingen. Of iemand één of meer melders per blok wil, moet ie zelf weten. Ik heb al vaker aangegeven dat het gewoon werkt, maar blijkbaar gelooft men het niet.
<zucht>
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2011 : 11:19:42
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Het gaat niet om de nauwkeurigheid of de onnauwkeurigheid, van de virtuele melders, het gaat er om dat koploper bij het gebruik van virtuele melders de trein na een kortsluiting in een verkeerd blok plaatst, gevolg is dan weer dan dit een spookmelding oplevert, en dat alles weer opnieuw moet opstarten.
Wim bedankt voor de toelichting.
Hoe gaat KL om met die afstands-telling bij een noodstop(of kortsluiting) ???
1)Zou de afstands-teller na zo'n stop terug op nul starten ? Dan rijden de treinen daarna natuurlijk te ver, het volgend blok binnen en "spook". En hoe geraak je daar dan uit ?? 2)Anderzijds zou KL kunnen beslissen dat alle treinen op de stopsectie staan en voorgaande blokken, wisselstraten etc.vrijgeven
Welk gevolg dit heeft voor het verkeer op de baan zal sterk afhankelijk zijn van volledig gedetecteerd rijden of niet.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 05 jan 2011 11:21:56 |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2011 : 12:04:39
|
Heren,
Deze discussie raakt een beetje verhit en het jaar is nog maar net begonnen.
Ik zou zeggen gebruik de functie van virtuele melder daar waar het zijn waarde biedt in je KL baanontwerp. Het is een belangrijke en goedkope functie.
Niet tegenstaande de theoretische beschouwing en de verwachtingen zal uiteindelijk de praktijkervaring bepalend moeten zijn of virtuele melders goed werken. Een ieder heeft andere wensen c.q. eisen.
Learning by Doing zou ik zeggen en have Fun daar gaat het toch om? mvrgr, Rob
N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2011 : 12:51:41
|
Hi,
Nee hoor, de discussie raakt niet verhit. Wat ik hier met jullie deel is de ervaring van het afgelopen jaar met de virtuele melders. Wat jullie met deze ervaring doen is verder niet aan mij.
@Theo, hoe het intern in koploper werkt weet ik niet, wil ik ook niet weten.
@Selectrixfreak, als jij het niet eens bent met mijn mening geen probleem. Maar het is geen mening, het is een uitwisseling van een ervaring, zoals jij die ook aan ons geeft. Verder heeft Paul aangegeven dat hij met rust gelaten wil worden, dus ik begrijp daarom niet dat je hem hierover lastig valt.
Paul zal gewoon mee lezen denk ik, en als hij aan de hand van deze uitwisseling van deze ervaring iets in koploper zou kunnen vinden wat het veroorzaakt, en voor opgesteld dat hij er naar wil kijken, dan komt er vanzelf een update.
Het gebruik van 1 melder per blok is natuurlijk wel iets anders dan het gebruik van 2 melders per blok waarvan er eentje virtueel is.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|