Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 267 / Bezoekers Vandaag: 13487
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Virtuele melders voor en nadelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 31 dec 2010 :  14:39:51  Toon profiel  Reageer met citaat
In een andere draad las ik van mensen die ze gebruiken , andere die zeggen dat het een bron van ellende is.

Wat is eigenlijk de grootste bron van ellende ? de onnauwkeurigheid ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  16:28:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,
Ik gebruik er een stuk of twee, steeds in een blok in vrije baan.Tot heden heb ik geen probleem ondervonden,bij mij stoppen steeds de loc's op het einde van het blok zoals de bedoeling is.Ik weet natuurlijk niet voor een station.. en met het verschil van warmgelopen of koude loc's.
Groetjes,
Morris.



00/Koploper/Ecos/DCC/LDT
/EsuLokpilot/Bachmann
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  17:59:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe kan een lok dan "leren" remmen ?
Hij heeft dan toch geen vast referentiepunt waarop hij kan corrigeren ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  18:08:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Oh nee, waarom niet? Hij heeft toch zijn laatste melder van het vorige blok, hij een een afstand in cm voor de virtuele melder, dus wat is het probleem?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  19:24:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Oh nee, waarom niet? Hij heeft toch zijn laatste melder van het vorige blok, hij een een afstand in cm voor de virtuele melder, dus wat is het probleem?




Met diezelfde logica zou er met een vaste bezetmelder ook nooit gecorrigeerd worden na de eerste lengtemeting op een vaste snelheid.
Toch zie ik na één meting nog geregeld correcties voorbijkomen in communicatiescherm.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 03 jan 2011 :  16:55:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik werk alleen maar met virtuele melders als stopmelder in mijn blokken. Ik heb dan per blok maar één "echte" bezetmelder nodig. Dat scheelt bedrading en kans op storingen wordt minder. Het werkt prima! De loks stoppen steeds op +/- 2cm nauwkeurig. Er is nog geen lok doorgeschoten na een jaar rijden.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 jan 2011 :  19:07:45  Toon profiel  Reageer met citaat

Hoe leert die dan remmen ?
Of is dat van de eerste keer goed ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 03 jan 2011 :  22:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Het remmen leert ie op de zelfde manier als wanneer je geen virtuele melders gebruikt. Eerst staat de trein met een ruk stil en na enkele keren remt ie mooi netjes af.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 jan 2011 :  23:44:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch heeft iemand ( WR ?) in een ander draadje de virtuele melders een bron van ellende genoemd. Vooraleer ik begin om te bouwen zou ik toch graag een idee hebben van het "risico"


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  00:40:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo, lees dat draadje dan nog eens heel goed, het risico staat erin.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  09:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak

Ik werk alleen maar met virtuele melders als stopmelder in mijn blokken. Ik heb dan per blok maar één "echte" bezetmelder nodig. Dat scheelt bedrading en kans op storingen wordt minder. Het werkt prima! De loks stoppen steeds op +/- 2cm nauwkeurig. Er is nog geen lok doorgeschoten na een jaar rijden.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard



Ik vindt dit nogal onnauwkeurig.
Bij mij met "echte" melders is de nauwkeurigheid in mm i.p.v. +/- 2 cm.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  11:09:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik gebruik de virtuele melders niet als stopmelders, ben dan niet zeker van een nauwkeurige stoppositie. Lees bericht Koos Jabaaij
Ik gebruik de virtuele melder in een blok om het vertragen naar minimum snelheid op een andere plek te laten gebeuren in een blok.

Mvg

Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 04 jan 2011 11:12:21
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  11:18:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik vindt dit nogal onnauwkeurig.
Bij mij met "echte" melders is de nauwkeurigheid in mm i.p.v. +/- 2 cm.


Dan is het goed te gebruiken in blokken waar het niet zo nauwkeurig nodig is.
Een blok in de vrije baan is anders dan bijvoorbeeld een stationsblok of een blok waar een trein net in past.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  11:20:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

[quote]Ik vindt dit nogal onnauwkeurig.
Bij mij met "echte" melders is de nauwkeurigheid in mm i.p.v. +/- 2 cm.


Dan is het goed te gebruiken in blokken waar het niet zo nauwkeurig nodig is.
Een blok in de vrije baan is anders dan bijvoorbeeld een stationsblok of een blok waar een trein net in past.

@Theo: welke WR bedoel je?

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 04 jan 2011 11:21:54
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  12:24:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim Romijn, die met die kortere achternaam dan dat jij hebt.

Mvg
Wim Ros


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  12:53:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Ik kan bevestigen wat Bert (Selextrixfreak) meldt.
Ik maak ook gebruik van virtuele melders als stopmelder bij al mijn kopsporen.
Na enkele rem cycli remmen de loks keurig binnen de 1.5 a 2 cm op de juiste plaats.
Onaanvaardbare doorschieters ben ik tot op heden (na 6 maanden) nog niet tegen gekomen.

Als ik het resultaat vergelijk met wat ook in het echt gebruikelijk is dan zijn de virtuele melders van KL een uitkomst.

Natuurlijk is het zo dat in heel kritische gevallen (millimeter werk) een echte melder de voorkeur geniet. Bij voorkeur een lichtsluis. Echter niet altijd is millimeter werk een vereiste.

Mijn conclusie is dan ook dat virtuele melders uitstekend blijken te werken binnen KL als je een paar cm als stopmarge kan aanvaarden.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.

Bewerkt door robstuart op 04 jan 2011 13:16:37
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  13:16:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat er zelfs nog een extra voordeel is, je kan de stopplaats altijd corrigeren.
Dat kan ook wel bij een echte melder maar dan alleen extra doorrijden nooit eerder stoppen en dat kan wel met een virtuele, zonder dat er rails opgebroken moeten worden.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelL

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  14:31:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allemaal,

Met belangstelling dit draadje gevolgd, virtuele bezetmelders kunnen een hoop draden en bezetmeldpunten schelen...

Wim geeft aan dat zijn bezwaren in het andere draadje zijn beschreven. Daar staat:
quote]Gebruik 2 melders per blok, gebruik a.u.b. geen virtuele melder, dat geeft een hoop ellende. Ben daar bijna een jaar getuigen van geweest, en de virtuele melders zijn vervangen door echte melders, en alle problemen zijn opgelost, dus geen treinen meer in blokken waar ze echt nog niet zijn en dergelijke, geen bende dus meer op de baan en geen verschillen meer tussen de werkelijkheid en de database.[/quote]

Mij is niet geheel duidelijk wat er nu exact misging; schieten de treinen door naar het volgende blok door onnauwkeurig remmen? Over hoeveel cm. doorschieten gaat het dan?

Van de andere correspondenten in dit draadje begrijp ik dat de virtuele melders prima werken als je een onnauwkeurigheid van plm 2 cm voor lief neemt.

Groeten,
Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  18:59:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heren,

Dan zal ik het proberen duidelijker te formulieren.

Het gaat niet om de nauwkeurigheid of de onnauwkeurigheid, van de virtuele melders, het gaat er om dat koploper bij het gebruik van virtuele melders de trein na een kortsluiting in een verkeerd blok plaatst, gevolg is dan weer dan dit een spookmelding opleverd, en dat alles weer opnieuw moet opstarten. Kortweg gezegd koploper is dus eigenlijk de trein even kwijt. Dit gebeurd als je met veel treinen rijdt, meestal een stuk of 10 tot 15 tegelijk, en als er veel wissels geinitialiseerd moeten worden.
Na het vervangen van de virtuele melders door echte melders staan de treinen nooit meer in een verkeerd blok. Dat is waar het verhaal over gaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  23:01:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik rijd overal met echte bezetmelders en mijn stopnauwkeurigheid is zeker niet beter dan een aantal centimeters. Dat is vooral goed te merken op de kopsporen. Soms staan de treinen tegen de stootblokken, de andere keer (met exact dezelfde instellingen) blijven ze er angstvallig een cm of 5-10 vandaan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  00:21:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Met echte melders stopt het hier altijd op dezelfde plaats. -;)
Op de millimeter nauwkeurig.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  00:23:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

bij mij stoppen de treinen als ze gedecteerd zijn op hooguit 2 cm. over de stopmelder, met doorrijden in cm. voor lange treinen kan ik dit nog bijregelen en rij ik met treinen die niet veel korter zijn dat het kortste stationsblok. Het verbaasd mij iedere keer als ik een andere trein er op nog geen cm. langs de buffer zie rijden, terwijl aan de andere kant net zoveel ruimte over is. Ik verwacht niet dat dit met een virtuele melder te realiseren is, dit geeft dan consequenties als langzaam rijden en de afremvertraging van de loc uit.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  08:58:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Heren,

Dan zal ik het proberen duidelijker te formulieren.

Het gaat niet om de nauwkeurigheid of de onnauwkeurigheid, van de virtuele melders, het gaat er om dat koploper bij het gebruik van virtuele melders de trein na een kortsluiting in een verkeerd blok plaatst, gevolg is dan weer dan dit een spookmelding opleverd, en dat alles weer opnieuw moet opstarten. Kortweg gezegd koploper is dus eigenlijk de trein even kwijt. Dit gebeurd als je met veel treinen rijdt, meestal een stuk of 10 tot 15 tegelijk, en als er veel wissels geinitialiseerd moeten worden.
Na het vervangen van de virtuele melders door echte melders staan de treinen nooit meer in een verkeerd blok. Dat is waar het verhaal over gaat.

Mvg
Wim.



Ik weet niet waar je dit van hebt, maar ik rij nu een jaar met virtuele melders en ook wel eens kortsluting gehad, door ontsporing o.i.d. maar dit is nog nooit gebeurd.

Ik heb sterk de indruk dat er een soort vete is over het wel of niet gebruiken van meer dan één echte melder. Zelfs Paul werd op zijn zachtst gezegd geirriteerd door het feit dat sommigen maar één melder per blok willen. Ik heb hem er eens over gemaild, maar kreeg een boze mail terug. Jongens, waar zijn we mee bezig?

Eén echte melder per blok werkt (ook) goed en zonder spookmeldingen.
Of iemand één of meer melders per blok wil, moet ie zelf weten.
Ik heb al vaker aangegeven dat het gewoon werkt, maar blijkbaar gelooft men het niet.

<zucht>












Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  11:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


Het gaat niet om de nauwkeurigheid of de onnauwkeurigheid, van de virtuele melders, het gaat er om dat koploper bij het gebruik van virtuele melders de trein na een kortsluiting in een verkeerd blok plaatst, gevolg is dan weer dan dit een spookmelding oplevert, en dat alles weer opnieuw moet opstarten.



Wim bedankt voor de toelichting.

Hoe gaat KL om met die afstands-telling bij een noodstop(of kortsluiting) ???

1)Zou de afstands-teller na zo'n stop terug op nul starten ? Dan rijden de treinen daarna natuurlijk te ver, het volgend blok binnen en "spook". En hoe geraak je daar dan uit ??
2)Anderzijds zou KL kunnen beslissen dat alle treinen op de stopsectie staan en voorgaande blokken, wisselstraten etc.vrijgeven

Welk gevolg dit heeft voor het verkeer op de baan zal sterk afhankelijk zijn van volledig gedetecteerd rijden of niet.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 05 jan 2011 11:21:56
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  12:04:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Heren,

Deze discussie raakt een beetje verhit en het jaar is nog maar net begonnen.

Ik zou zeggen gebruik de functie van virtuele melder daar waar het zijn waarde biedt in je KL baanontwerp. Het is een belangrijke en goedkope functie.

Niet tegenstaande de theoretische beschouwing en de verwachtingen zal uiteindelijk de praktijkervaring bepalend moeten zijn of virtuele melders goed werken. Een ieder heeft andere wensen c.q. eisen.

Learning by Doing zou ik zeggen en have Fun daar gaat het toch om?
mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  12:51:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Nee hoor, de discussie raakt niet verhit. Wat ik hier met jullie deel is de ervaring van het afgelopen jaar met de virtuele melders. Wat jullie met deze ervaring doen is verder niet aan mij.

@Theo, hoe het intern in koploper werkt weet ik niet, wil ik ook niet weten.

@Selectrixfreak, als jij het niet eens bent met mijn mening geen probleem. Maar het is geen mening, het is een uitwisseling van een ervaring, zoals jij die ook aan ons geeft. Verder heeft Paul aangegeven dat hij met rust gelaten wil worden, dus ik begrijp daarom niet dat je hem hierover lastig valt.

Paul zal gewoon mee lezen denk ik, en als hij aan de hand van deze uitwisseling van deze ervaring iets in koploper zou kunnen vinden wat het veroorzaakt, en voor opgesteld dat hij er naar wil kijken, dan komt er vanzelf een update.

Het gebruik van 1 melder per blok is natuurlijk wel iets anders dan het gebruik van 2 melders per blok waarvan er eentje virtueel is.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina