Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 733 / Bezoekers Vandaag: 10263
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 virtuele stopmelder?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 21 nov 2009 :  18:11:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik heb net de helpfile 6.7 even doorgenomen, meer specifiek het gedeelte over de virtuele bezetmelder. Omdat mijn baan zover klaar is dat ik met de melding in mijn station bezig ben, vroeg ik me af of ik ook virtuele stop meldpunten kan definiėren voor bepaalde loks? Dat zou gemakkelijk zijn voor het bepalen van de stopplaats van de verschillende passagiers slepen. Ik vind wel een virtuele melding midden in een blok, maar hoe bepaal ik dan dat het een stopmelder is?

mvg

Dirk

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  18:34:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

als je het andersom behandeld gaat het wel, je stopt op een virtuele melder (dus gezien vanaf vorige melder) (standaard) en als alternatief neem je de vaste reeds bestaande stopmelder, bv. als een trein langer is dan 20 cm.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  18:50:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Kan dat verschillende keren? Dus bvb op 5 verschillende afstanden? En hoe dikwijls moet koploper het leer proces doorlopen? Of heeft koploper daar geen leercurve voor?

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  18:53:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

de vituele melder wordt ingesteld op doorrijden in cm. Dit kan Koploper niet verder regelen, want er wordt zo veel cm. na de laatste melder doorgereden. Hiervoor zijn de juiste ijkgegevens (lage snelheidsstappen) van een loc wel noodzakelijk, want als deze niet kloppen stopt de loc op de verkeerde plek.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  19:09:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Hoe laat jij een trein dan daadwerkelijk stoppen op een virtuele melder?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  19:24:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

ga naar onderhouden blokken in versie 6.7, eerder werkte dit niet! Bezetmelders, en vul ipv een bezetmeldpunt in rijden !! Nu kan je een afstand in cm. of een aantal seconden te rijden ingeven. Overigens is een virtuele bezetmelder altijd minder precies met stoppen dan een echte bezetmelding.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  19:43:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik wil hier 1 ding nogmaals opmerken (Walter tikte het ook al): virtuele melders zijn veel onbetrouwbaarder dan echte melders.

Gebruik daarom als laatste melder altijd een echte melder. Je trein kan dan in ieder geval niet doorschieten.

Heel bewust kan je bij alternatieve stopsecties dus ook alleen maar kiezen uit echte bezetmeldpunten (en niet uit eventuele virtuele meldpunten).

Zie virtuele meldpunten niet als basis, doch slechts als aanvulling.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  19:43:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Bedankt voor de respons. Maar dat heb ik reeds. Ik heb diverse virtuele bezetmeldpunten. Dit heb ik om beter en netter af te remmen. Werkt perfect. Maar hoe laat je een trein daar ook daadwerkelijk stoppen?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  20:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Wat doe je moeilijk? Stoppen op een virtuele melder moet je niet willen.

Als je het wel wil dan doe je dit op 'eigen' verantwoording en dan is de virtuele melder de laatste te verwachten 'bezetmelder' uit de reeks (= onbetrouwbaar!)

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  20:07:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

door de virtuele melder als laatste melder te gebruiken, dus 100% betrouwbaar is het niet, en zal dus zelf altijd een echter melder als stopmelder willen hebben.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  11:32:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter en Paul,

bedankt voor de toelichting, het minder juist zijn is in een station niet zo erg, of de lok nu 4 cm verder stopt is in werkelijkheid een meter of 3, en dan moeten de passagiers maar enkele stappen zetten. Dus als ik het goed begrijp kan ik aan de perrons waar ik 3 fysieke melders voorzien heb toch op 5 verschillende plaatsen de lok laten stoppen door 2 virtuele melders te plaatsen.
Of bedoelen jullie met niet 100% betrouwbaar dat koploper de virtuele melder niet ziet? Dat lijkt me software matig eigenlijk onmogelijk, zo'n melder is er of is er niet,

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  12:02:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

die virtuele melder is alleen in de software aanwezig, echter het op cm. doorrijden met stoppen is qua afstand minder betrouwbaar dan direct stoppen een binnengekomen melder,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  12:24:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk


Of bedoelen jullie met niet 100% betrouwbaar dat koploper de virtuele melder niet ziet? Dat lijkt me software matig eigenlijk onmogelijk, zo'n melder is er of is er niet,




Dirk, ik vrees dat hier een woordverwisseling in het spel is... de enige echte stopmelder is de laatste in het blok. Daarvoor verkiest Paul een echte bezetmelder, dus op een vaste "hardware"(?) plaats.

Alle andere stopplaatsen in het blok noemt men "alternatieve" stopplaatsen. Deze zijn minder kritisch voor de veiligheid van de treinenloop.
Deze kunnen dan ook rustig virtueel zijn.

Betrouwbaar: een virtuele bezetmelder wordt berekend, hangt dus af van nauwkeurig ijken, warme lok enz. enz. afstand kan makkelijk 10% onnauwkeurig zijn . Dan moeten je passagiers inderdaad eindje lopen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 22 nov 2009 :  17:57:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo (op de heide?)

thnx, dat wilde ik weten.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 23 nov 2009 :  00:51:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,

Ik heb even gekeken bij de alternatieve stopmelders bij "Blokken" maar daar kunnen geen virtuele melders worden ingevuld alleen echte melders. Bij een vaste route zou het eventueel kunnen omdat daar bij alternatieve stopplaatsen een volgnummer wordt gebruikt, b.v. de 3e melder (dit is zo gedaan i.v.m. alternatieve blokken die gekozen kunnen worden binnen de route). Die 3e melder zou dan virtueel kunnen zijn.
Mocht er nog een methode zijn dan hoor ik dat graag.

Groeten Jack.


Bewerkt door JackvdW op 23 nov 2009 00:53:45
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  17:25:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Fijn dat we nu virtuele bezetmelders kunnen aangeven.
Ik werk daar ook mee en dat bevalt me prima. In 1 blok heb ik er zelfs 2: Een binnenrijdende trein komt eerst op de binnenkomstmelder, dan na 70 cm komt er een virtuele (start afremgemiddelde) dan weer een fysieke, die tevens alternatieve stopplaats is en tot slot na 50 cm een virtuele, die de stopmelder is van dit blok. Na die virtuele stopmelder is er nog een flink stuk vrije baan tot de wissel als "doorschietbuffer". Het werkt prima, ik heb geen last van doorschietende locs, maar ben me wel bewust van het risico....

Toch zou ik het fijn vinden als Paul de mogelijkheid zou inbouwen om virtuele punten als alternatieve stopplaats aan te geven. (Wil je dat nog eens in overweging nemen, Paul?)
Zeker indien je een fysieke melder als stopmelder neemt, kan er toch weinig misgaan, met tussenliggende virtuele melders, lijkt me. Zelfs als een trein te ver doorrijdt, komen daar geen ongelukken van. Hoogstens moeten de preisertjes wat verder lopen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  20:10:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Virtuele meldpunten zullen nooit alternatieve stoppplaatsen worden. Helaas.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  00:13:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Toch jammer dat virtuele melders niet als alternatieve stopplaats kunnen dienen. Dat had ontzettend handig geweest. Had ook enigzins verwacht dat dit erin zou zitten, maar helaas.
Gelukkig kan ik ze wel gebruiken voor het vrijgeven van wisselstraten.
Lijkt me ook een mooi alternatief voor dynamische bloklengte.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  06:58:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Virtuele bezetmeldpunten een alternatief voor dynamische blokken? Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Dit is totale onzin (volgens mij tenminste). Of jij moet een toepassing zie voor de virtuele punten die ik niet zie

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  11:01:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik dacht het begrepen te hebben wat betreft de virtuele melder en een stopplaats, maar nu weet ik het toch niet meer, Is het nu wel of is het bu niet mogelijk om een virtuele bezetmelder te gebruiken als stopmelder?
Of dat nu voor 100% betrouwbaar is of niet speelt in dit geval toch geen rol. Zolang de laatste melder in het blok een fysieke melder is dan grijpt de koploperbeveiliging toch in en wordt er een noodstop gegenereerd?
Als die virtuele melders niet pal tegen de laatste fysieke melder ligt, maar er zit een 20-tal cm tussen zou er toch niks aan de hand mogen zijn.? Als die virtuele melders daar niet voor geschikt zijn dan weet ik zo geen toepassing te bedenken. irw zou dat 17,5 meter zijn, dat is toch niet onoverkomelijk aan een perronspoor.
OK, het is er mss niet voor bedoeld, maar toch bruikbaar.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  11:14:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Alles weet ik er nog niet van maar dat komt ook doordat ik een andere insteek heb. Een virtuele melder kan wel als stopmelder gebruikt worden. Echter niet als alternatieve stopmelder.
Dus als je bijv. een blok hebt met een echte melder dan kan je daar achter een virtuele melder(s) plaatsen waar de trein op stopt.
Je zou het ook kunnen zien als een alternatief voor cm doorrijden. Koploper gaat tellen vanaf het eerste kontakt dat de melder doorgeeft. en stel je meldsectie is 20 cm en je virtuele melder is 5 cm stop de trein na 5 cm in de meldsectie. is deze echter 40 cm dan gaat de trein ca 20 cm verder als je ijking optimaal is en je geluk hebt.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  11:43:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Dan zal ik dynamische blokken wel niet helemaal begrijpen (gebruik ze ook niet). Maar met virtuele bezetmelders (als ze als alternatieve stopplaats bruikbaar waren) kan je de trein laten stoppen op willekeurige plaats obv de lengte.

Voor zover ik dynamische blokken ken, wordt daar ook bepaald op basis van de lengte hoeveel treinen er (optimaal) in een blok kunnen stoppen. Lijkt toch op elkaar.

De toepassing die ik zag voor virtuele bezetmelders was alternatieve stopplaatsen en het sturen van de gemiddelde en minimale snelheid.

En dat laatste gebruik ik dan ook.

Groet,
Bart

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  11:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Dynamische blokken bestaan altijd uit paren blokken. De lengte van deze twee blokken worden bij elkaar opgeteld. Als een blok bezet is, wordt voor het andere de lengte voor het andere blok: totale lengte van de twee blokken minus de treinlengte en minus de veiligheidsmarge.
Hier wordt de totale lengte dus dynamisch verdeeld over twee blokken en dat krijg jij met virtuele bezetmeldpunten toch echt niet voor elkaar.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  12:16:39  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Paul:
Jammer dat je virtuele melders niet als alternatieve stopplaats in kunt stellen. Je ziet ook uit andere reacties dat daar wel vraag naar is.
Maar mogen wij ook weten waarom je dat niet wilt implementeren?

@ Dirk:
Bedoel je dat meer dan 1 virtuele melder ną een fysieke melder ook werkt? Heb je dat al getest?

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  12:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
@ Dirk:
Bedoel je dat meer dan 1 virtuele melder ną een fysieke melder ook werkt? Heb je dat al getest?


Ik probeer er uit wijs tr raken, normaal deze of volgende week staat mijn station in koploper. Mijn vraag is er gekomen omdat ik in aanbouw ben, en als er alternatieve stopplaatsen zouden zijn scheelt me dat wel veel werk. Dus neen nog niet in praktijk kunnen testen.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  13:02:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor

@ @ Dirk:
Bedoel je dat meer dan 1 virtuele melder ną een fysieke melder ook werkt? Heb je dat al getest?




Ging net iets fout, nog een poging.

Ik ben dan wel geen Dirk, maar heb dit van het weekend wel getest en dit werkt wel.
Heb een nieuw deel van de baan die in gebruik genomen kan worden. Heb hier alleen nog niet alle bezetmelders aangesloten.
Alleen het eerste blok, blok 26 en het laatste blok, blok 41 zijn van echte bezetmelders voorzien.
Heb vervolgens blok 27, 28 en 40 er tussen gezet zodat de trein rijdt van 26 -> 27 -> 28 -> 40 -> 41
blokken 27, 28 en 40 heb ik bij terugemelders als volgt weergegeven:
eerste bezetmelder: rijden 100 cm
tweede bezetmelder: rijden 450 cm
derde bezetmelder : rijden 50 cm

Dit werkt op zich goed. Treinen stoppen in de blokken waar het moet. Het afremmen werkt niet volgens massa simulatie, maar met de decoder instellingen. Maar om dit deel van de baan te testen werkt het voor mij goed genoeg. Tussen 40 en 41 heb ik genoeg ruimte zitten voor nog een blok, maar heb dat leeg gelaten zodat elke trein duidelijk de blokken gehad hebben voor ze weer bij een echte melder komen.

Denk niet dat dit gebruik het doel van virtuele bezetmelders is geweest, maar zoals aangegeven, voor testen werkt het prima. kan dit deel van de baan nu mooi gebruiken, en ga dan langzaam de echte melders aansluiten,

groet,
Roelco

Bewerkt door rjr op 30 nov 2009 13:10:44
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina