Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 187
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 127
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Frans 045

Netherlands
82 berichten

Geplaatst - 29 jul 2009 :  13:11:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik rij n spoor en gebruik de IB met Viessman 3 bezetmelders 5233.
Ben nu met de testbaan bezig en loop tegen het volgende probleem aan.
In de curcus koploper word er gebruik gemaakt van bezetmelders met 16 aansluitingen, de bezetmelders die ik gebruik hebben slechts 8 aansluitingen ivm N-spoor. Wanneer ik in het testprogramma bezetmelders aanklik en de loc laat rijden dan laat koploper bezetmeld punten zien die totaal niet overeen komen met de punten die ik heb aangebracht. Wat zie ik over het hoofd.?

Mijn dank voor jullie inbreng.

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 29 jul 2009 :  13:26:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Het belangrijkste punt is dat een standaard S88-bus module 16 aansluitingen heeft, een Viessmann 5233 bezit maar 8 aansluitingen en is daarom een 1/2 S88 module.
Het is om technische redenen noodzakelijk om een Viessmann 5233 per twee stuks aan te sluiten wat dan één volledige S88 module maakt. Bij het aansluiten van slechts één 5233 blijft de centrale zoeken naar de andere 8 aansluitingen om een volledig digitaal signaal te hebben, hij vindt ze niet en is het noorden kwijt. Voor stabiliteit, de 5233 per twee aansluiten.

Erik.

Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 30 jul 2009 :  12:25:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erik,
Ik heb de modules 5233 per twee aangesloten en de bezetmeldpunten 1.01 t/m 1.16 worden herkend, echter de overige 5 punten die op de derde 5233 aangesloten worden niet gezien. En nu?

frans.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 30 jul 2009 :  13:13:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben geen IB expert maar heb je wel aangegeven in de IB hoeveel modules er aangesloten zijn.
Staat me iets van bij, en zo lees ik dat ook in de handleiding, dat je dat op moet geven.

Als ik jouw reactie lees wordt er maar 1 module uitgelezen terwijl er er 1,5 hebt.
Een 4e 5233 erbij zetten om weer een complete groep van 16 medlers te krijgen is aan te bevelen. En dan het aantal S88 modules op 2 zetten.

Denk zomaar dat daar je probleem zit.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 30 jul 2009 :  15:03:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat Eric zegt ! je moet een even aantal 5233 hebben

Erik.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 30 jul 2009 :  21:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Ik gebruik zelf Viessmann 5233 in combinatie met het Twincenter. Wat Erik en Eric zeggen klopt helemaal. Je moet bij het TC/IB altijd een even aantal 5233's gebruiken, omdat het maar halve S88-modules zijn. Bij een oneven aantal raakt de IB/TC echt helemaal op tilt, omdat hij zoals gezegd 8 van de 16 poorten niet kan vinden en dan zelf maar meldingen gaat genereren. Je ziet dat ook op de IB in de bezetmeldmodus. Je ziet dan de laatste acht bezetmelders at random oplichten. Vervolgens moet je in de IB en in Koploper het aantal bezetmelders opgeven en dat is inderdaad de helft van het aantal 5233's. Dus twee 5233 is één bezetmelder in Koploper en de IB, enz.

Zie ook de draadjes:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1103&SearchTerms=Viessmann,5233

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=891&SearchTerms=Viessmann,5233


Met wat zoekwerk op Viesmann 5233 zijn nog wel meer gegevens op dit forum te vinden.

Heel veel succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  17:15:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb met enige verbazing deze discussie gevolgd, ik werk namelijk ook met een Twin-Center en 5233 bezetmelders en omdat ik op dit moment 40 bezetmeldpunten gebruik, heb ik 5 5233 bezetmelders aangesloten. In koploper en in de TC heb ik als aantal modules 3 staan en alles werkt al een hele tijd probleemloos. De 8 ontbrekende bezetmelders geven ook geen meldingen af. Voor alle zekerheid heb ik ze nog even nagekeken in de S88-modus van het Twin-Center, maar ze staan gewoon constant als niet bezet, net als alle verdere niet bestaande bezetmelders.

Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  18:54:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,,

Ik heb de 5233 per twee aangesloten op de rode aansluiting van de 5233 en direct op de rode van de IB. De bruine aansluiting op de 5233 wordt in de tekening van Viessmann niet gebruikt klopt dit wel?
Volgens mij moet de bruine draad weldegelijk aangsloten worden aan de rails !!!!


Mannen ik heb het nog steeds niet voor elkaar en rgrgggrr.

hoor van jullie.

frans
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  19:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Frans,

Volgens mij kan dat niet. Ik heb de rode aansluiting rechtstreeks van de Twin-Center, maar de bruine ook. De ene rail is verdeeld in secties en die krijgen vervolgens de stroom via de 8 aansluitingen vanuit de 5233 en de andere rail krijgt zijn stroom via dezelfde uitgang van het Twin-Center als de bruine aansluiting van de 5233.

Succes,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  20:03:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Frans,

In Koploper en de IB of Twin-center geef je het max. aantal (31) S88 modules aan. Dit zijn dan 31 16 voudige modules en zijn dus 496 contacten.
Het maakt voor Koploper en de IB niet uit hoeveel modules (8 voudige of 16 voudige) er aan gesloten zijn. S88 is een schuifregister en schuift van het laatste contact naar het eerste contact steeds leeg en welke de laatste is maakt niet uit of het nu contact 16 of 24 of 32 of 136 is. Meer contacten als aangesloten komen er niet voorbij. De laatste is dus altijd een veelvoud van 8 bij gebruik van de 5233.
De rode draad aan de 5233 en de bruine draad aan de andere spoorstaaf zoals in de bijbehorende gebruiksaanwijzing staat en als daar instaat dat er ook een bruine aan de 5233 moet dan dit ook zo doen. (in mijn gebruiksaanwijzing staat dat niet, maar misschien zijn er verschillende uitvoeringen).

Koos Jabaaij

Bewerkt door C_Jabaaij op 31 jul 2009 20:11:51
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  22:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Er zijn inderdaad twee uitvoeringen van de 5233 geweest. De oude uitvoering had alleen een aansluiting voor de rode draad. In de handleidingen staat dat ook nog zo getekend. De nieuwe 5233's hebben twee aansluitingen, rood en bruin en deze moeten gewoon op de aansluitingen 3 en 4 van de IB/TC aangesloten worden, anders werkt de 5233 niet goed. De geïsoleerde kant van de bezetmeldstukken krijgen dan hun stroom via de 5233. De gemeenschappelijke leiding zorgt voor de andere railstaaf.
Electronica blijft een wondere wereld. Als ik een oneven aantal 5233's gebruik slaat mijn TC echt op tilt, zoals ik eerder heb beschreven, maar kennelijk is dit geen algemeen fenomeen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  22:34:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Het is inderdaad geen algemeen bekend probleem en beter zou je dit dan ook niet meer noemen als gebruikers problemen hebben.

Wim Ros mailde mij prive het onderstaande:
quote:
Het opgeven van het aantal melders geen enkele invloed heeft op de werking van het digitale systeem.

Verder geef je in de IB/TC de s88 modules op als modules met 8 contacten. Verder maakt het de IB/TC niet uit of dat staat op een hogere waarde dan er daadwerkelijk is aangesloten. Hij kan gerust op 62 staan. Verder is iedere standaard s88 opgebouwd uit twee secties van elk 8 contacten, die intern verbonden zijn, of er nu een s88 (5233) met 8 contacten aangesloten is zal de IB/TC een zorg zijn. De open aansluiting zit hij gewoon als allemaal NUL.

Aan de IB/TC geef je het best niets op laat die maar gerust op zijn default staan. van 8 halve modules.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 31 jul 2009 :  22:51:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en anderen,

Ik zal het in het vervolg als een specifiek probleem beschouwen, al kreeg ik uit de postings het idee dat dit probleem ook hier mogelijk speelde.
Voor wat betreft de aansluiting van de 5233, staat in de bijgesloten Duits/Engels/Frans-talige handleiding wel het goede aansluitschema. Ik sluit dat hierbij:



Download Attachment: Viessmann5233.pdf
125,9 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 01 aug 2009 :  01:31:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans 045


Ik heb de modules 5233 per twee aangesloten en de bezetmeldpunten 1.01 t/m 1.16 worden herkend, echter de overige 5 punten die op de derde 5233 aangesloten worden niet gezien. En nu?

frans.


Frans,

Je ziet dus 17 t/m 24 niet.
Heb je de twincenter en Koploper al ingesteld op het max. aantal S88.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 01 aug 2009 :  09:29:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allamaal,

Al jaren gebruik ik een halve S88 zonder een enkel probleem.
Zowel op de IB ging dat goed en de HSI-88 gaat daar ook goed mee om.
Zoals Wim Ros en Koos Jabaaij al hebben aangegeven Elke hele S88 bestaat uit twee halve...
Echter in onze gedachten gang met het tellen van de contacten gaat het vaak mis.
De meeste programma's ook Koploper werken met 16 contacten. (Dus hele modules).
Een voorbeeld van mijn systeem, de halve S88 begint op 6.01 en eindigt op 6.08.
De volgende module begint op 6.09 t/m 7.08, de telling gaat steeds verder zo.
Dus het is niet meer gemakkelijk te herkennen aan de print plaatjes of modules.

Bij halve module's gaat gaat het iets anders maar in wezen hetzelfde:
beginnen bij 1.01 t/m 1.08. De tweede module heeft de nummers 1.09 t/m 1.16.
De derde heeft dan als nummers: 2.01 t/m 2.08 enz.
Het is dus zaak om niet de modules te nummeren maar, de contacten. Oplopend van 1 t/m 16
Daarna begint de volgende reeks.

Bij een HSI kan het toch nog iets anders gaan, het is gewoon een kwestie van nadenken
en juist tellen. Op de HSI-88 ga ik niet verder in omdat dit niet aan de orde is hier.
Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 01 aug 2009 :  10:35:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Frans,

Onderin het testprogramma voor de bezetmelders staat ook nog "Hoeveel S88 modules moeten worden uitgelezen"
Wat staat hier bij jou?
Zorg dat dat ook goed staat, dus minstens op 2 (2 x 16 contacten) maar ook hier kan je gerust 31 invullen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 01 aug 2009 :  22:59:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Zowel in de IB als koploper staan het aantal S88 modules op 4.
Mijn IB software is 1.501 ?? optie

Voorbeeld testprogr bezetmelders
blok 1 bij bezeldmeldpunt 1.01 zie ik 2.11 opilichten
1.02 zie ik 2.10 oplichten
1.03 zie ik 2.09 oplichten
Blok 7 1.10 zie ik 2.02
1.13 zie ik 2.05
1.14 zie ik 2.06

Rij ik in blok 7 dan word blok 4 bauw en word bezetmelder 2.02 geel?
Alle bezetmeldpunten zijn aangesloten zoals het boek vermeld.
Succes met meedenken.

Frans
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 02 aug 2009 :  00:09:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, dan heb je toch de sectiedraden anders aan je 5233 aangesloten als dat je denkt. Je kan het zo laten zitten en dan bij de blokken opgeven wat het wel is of de aansluitingen veranderen. Het lijkt erop dat je vanaf de verkeerde kant aan het tellen bent. Nr 1 is de eerste aansluiting op de 5233 die met de Twin-center verbonden is en zo tel je door. Er staat toch op de 5233 wat nr. 1 is, deze sluit je dan aan op de sectie die jij vind dat nr. 1.01 moet zijn. Nr 1 van je tweede 5233 is dan 1.09 enz. Nr 1 van je derde 5233 is dan 2.01. Je kan het in Koploper ook zo instellen dat de nummering opvolgend door telt. Kijk bij instellingen voor digitaal systeem en zet een vinkje voor "oude notatie bezetmelders".

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 aug 2009 :  00:14:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Duidelijk iets fout. Als je alleen de eerste Viessman nu eens aansluit wat zie je dan voor bezetmeldingen?

Dan de 2de en daarna de derde. Ik heb net zo een idee dat je de aansluitingen verkeerd heb zitten. reactie is er wel maar op de verkeerde plaatsen dus de melders werken.

Je zal de viessmanns stuk voor stuk moeten testen omdat je er zo niet uitkomt.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Frans 045

Netherlands
82 Posts

Geplaatst - 02 aug 2009 :  20:46:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Als jullie een meid waren geweest hadden jullie een zoen gehad.
Mijn eerst bezetmelder stond als laatste in de rij waardoor de IB de tel kwijt raakte. Samen met moeders de boel omgegooid en whalla, onze dank is groot.

Frans.

ps

op naar de volgende uitdaging,,,
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina