Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 207 / Bezoekers Vandaag: 5752
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 CV5 Wel of niet terugschroeven met ijken?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mark147

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 18 jul 2009 :  00:30:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Allen,

Na vele draadjes gelezen te hebben heb ik toch een vraag over het ijken van locs.
Ik wil een bepaalde loc een max. snelheid van 140 km/u (schaalsnelheid uiteraard hahaha) laten rijden.
Decoder is een ESU locpilot, DCC met 28 stappen via de IB.
Situatie nu tijdens het ijken is dat de loc zo rond de 140km/u rijdt terwijl ie dan pas op stap 14 of 15 zit.

Nu is mijn vraag:
Hoort koploper dit helemaal zelf aan te passen dat de loc 140 km/u rijdt op stap 28?
Of moet ik eerst CV5 zodanig terugschroeven dat deze stap 28 ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden?
Hier kan ik in de handleiding nl niets over terugvinden of ik moet er gruwelijk overheen gelezen hebben. Ik meen alleen te lezen de daadwerkelijke ijk procedure.

Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk genoeg.

Groeten

Mark

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  00:59:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Voor het ijken met CV 5 de max snelheid instellen.
Koploper kijkt alleen maar naar de ingestelde decoderstappen.

groeten,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  07:31:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Bernhard,

Als ik dan ijk, dan hebben de meeste locs op stap 28 een schaalsnelheid van rond de 300km/u.
Niet echt waarheidsgetrouw voor een stoomloc bv

Mijn ijkspoor bestaat uit 2 identieke stopsecties van elk 3x188mm waarvan ik er maar één meereken in de totale lengte.
Het spoor ertussen bestaat uit 8x188mm en 4x172mm, dus samen is dat, met 1 stopsectie, 2756mm ingevoerd in koploper. Schaal is 1:87.

De 2 bezetmelders lichten keurig op wanneer de loc erover heen rijdt.
Dus deze zijn ook goed ingevoerd.

Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen hiermee?

Groetjes

Mark

ps ik weet niet of het nodig is om mijn database te uploaden, maar deze staat op een andere pc en dat lukt nu ff niet.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  07:47:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Mark,

Koploper doet alleen maar snelheidsmetingen, zodat Koploper weet welke snelheid hoort bij welke digitale stap. Ik zorg zelf altijd eerst dat de loc een realistische maximumsnelheid heeft.
Dus eerste even 1 meting op hoogste snelheid en als deze niet juist is, dan even aanpassen. Pas als ik hierover tevreden ben dan ga ik de andere stappen ijken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  08:26:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Dank je wel voor je antwoord. Ik neem aan dat je dan toch bedoelt met de snelheid aanpassen de CV5 waarde? Ik zou (als beginner) anders niet weten hoe dit moet.

Groetjes

Mark
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  09:50:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Mark,

Je moet de waarde van CV 5 aanpassen.

Wil je het helemaal netjes doen dan kan je ook de waarde van CV 67 t/m 94 aanpassen, dan kan je bv. stap 1 t/m 14 met kleine stapjes de snelheid verhogen en van stap 15 t/m 28 de snelheid met grotere stappen verhogen, of welke snelheidscurve dan ook.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 18 jul 2009 10:51:30
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  10:08:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ja zoiets had ik al begrepen dat dat een mooier verloop geeft om die waarden aan te passen.
Ik ga eerst het ijken maar eens goed doen en dan de volgende stap.
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken!!!
Het blijft een super programma Paul!

Groetjes

Mark
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  10:20:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



Wil je het helemaal netjes doen dan kan je ook de waarde van CV 67 t/m 94 aanpassen, dan kan je bv. stap 1 t/m 14 met kleine stapjes de snelheid verhogen en van stap 25 t/m 28 de snelheid met grotere stappen verhogen, of welke snelheidscurve dan ook.




Je kan dat ook op een simpeler manier doen door CV6 aan te passen. Zet hem op 1/3 of 1/2 van van CV5 en je zal zien dat de stappen in het onderste bereik korter bij elkaar liggen als in het bovenste bereik. Scheelt je in ieder geval 28 inputs per decoder. En je kan er ook nog mee spelen door iedere keer ff te testen.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  12:39:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mark147

Ja zoiets had ik al begrepen dat dat een mooier verloop geeft om die waarden aan te passen.
Ik ga eerst het ijken maar eens goed doen en dan de volgende stap.


Denk er wel aan dat als je na het ijken de waarde verandert van een cv die invloed heeft op de snelheidstappen (zoals cv 5, 6 en 67 t/m 94) je oude ijking waardeloos is geworden en je dus weer opnieuw moet ijken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina