Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 4888
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 IB basic en terugmelddecoders/ helpfunctie onder Vista
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Populier

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 16 jul 2009 :  15:45:31  Toon profiel  Reageer met citaat
sorry als deze vraag al eens gesteld is . Ben zeer beginnend aan het digitaliseren geslagen. Gebruik Marklin M rails met zelf omgebouwde analoge Marklin locs. Verder de IB basic. Inmiddels viesmann 5211 wisseldecoders geinstalleerd en Koploper geinstalleerd. Krijg mijn locs aan het rijden en kan de wissels bedienen. Nu de bezetmelders. Ik lees me een slag in de rondte maar kan er niet achter komen welke decoders ik bij de IB basic kan gebruiken. De wisseldecoders worden gewoon op de railsaansluitdraden aangesloten en dat werkt. Welke terugmeldels kan ik gebruiken. Er zit geen S88 bus op de IB. Graag advies.
Verder krijg ik de rambam van Microsoft. Ik zou winhlp32.exe voor vista moeten downloaden maar dat lukt helemaal niet. Dus nu op de laptop met xp naar de helpfunctie zitten kijken en op de desktop koploper proberen te begrijpen. Wie kan mij aan het exe bestand helpen? ps. allebei de versies van windows zijn legaal.
Met spoorse groeten

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  15:59:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henny,

Kijk voor de help file eens hier:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1106

download een van de files die voor jouw van toepassing is en het werkt weer.


Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  16:08:56  Toon profiel  Reageer met citaat
ff googelen doet wonderen :

http://www.beneluxspoor.net/index.php?action=printpage;topic=16832.0

Daar staat nagenoeg alles wat je wil weten over terugmelding met IB Basic.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  20:11:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ad bedankt; help doet het gelukkig weer Staren naar een laptop scherm of naar een 22 inch tft scherm is toch wat anders
Johnny T heb even snel naar jouw suggestie gekeken maar helaas pindakaas dat gaat over de communicatie tussen IB en Pc :dat gaat prima via de usb poort. Mijn vraag is de communicatie tussen de bezetdecoder en de IB basic unit. Ofwel het gaat net zo als de wisseldecoders gewoon via de bruine en rode draad ofwel via een aparte aansluiting naar de IB. Daar kom ik niet uit. Er zitten namelijk 2 aansluitingen voor loconet ( T en B)als een soort ethernet pluggen ( western stekkers). Ik heb me langzamerhand suf gelezen maar kom er niet uit. Zomaar iets bestellen lijkt mij niet logisch.
groet Hennie Al
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  20:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
als je alles leest dan spreken ze over de S88.Dat is juist de terugmeldingsmodule.Je hebt er 1-tje nodig die loconet ondersteund.Ofwel S88 marklin met aanpassing ofwel rechtstreeks loconet terugmelders.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  21:16:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henny,

Je kan van Uhlenbrock artikelnr. 63350 gebruiken voor bezetmelding.
Dit is ook loconet.

Of je moet van solderen houden en zelfbouw kijk dan op http://users.telenet.be/deloof/

Het is bij Marklin rails niet nodig om aan stroomdetectie te doen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  21:53:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim met jouw artikelnummer van uhlenbrock kom ik tenminste weer bij een begrijpelijke tekst uit bij deze firma. Ik neem aan dat de kabel van de melder naar de IB box er bij geleverd wordt; anders zal die wel gewoon in de handel te krijgen zijn. Blijft nog wel het probleem hoe ik bij de M rails één rail kan isoleren. De rail is geheel van metaal alleen de middenstroomgeleider is geisoleerd. Heb je een idee of daar een slimme methode voor is? Anders moeten er per rail zo'n 20 klemmetjes los en weer vast gemaakt worden. Of is M rails niet goed te combineren met het digitale tijdperk?
groet Hennie

Bewerkt door Populier op 16 jul 2009 21:55:39
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 16 jul 2009 :  22:35:22  Toon profiel  Reageer met citaat
je kan bij M rails gebruik maken van stroomdetektie als je de middenrail isoleerd op bepaalde plaatsen.Ik persoonlijk ben met K rail.Is veel makkelijker.Eén rail en middenleider voor stoomtoevoer en de 2de rail als terugmelder door massadetectie.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina