Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 173 / Bezoekers Vandaag: 5925
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 290
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Seinen werken niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

renevoorburg

18 berichten

Geplaatst - 06 mei 2009 :  20:31:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu de automatische besturing van de treinen goed begint te lopen ben ik begonnen met de aansturing van de seinen op mijn baan. Tot mijn verbazing werkt dat niet. Ik heb bijvoorbeeld een sein met twee standen. Dat sein luistert naar adres 9. Als ik het met koploper probeer te schakelen reageert het niet. Via de ECoS kan ik het wel gewoon bedienen.

Als ik Koploper doe geloven dat het sein adres 3 heeft schakelt 'ie netjes de wissel die op dat adres hangt. Hogere adressen doen het for some reason niet. Ik vermoed daarom dat er iets niet goed gaat in Koploper.

Iemand een idee.

Dank en groet, René

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  23:48:27  Toon profiel  Reageer met citaat
René,

Ben wel bijna overtuigd dat het niet aan Koploper ligt. Stuur je database eens mee om te kijken hoe je e.e.a. gedefinieerd hebt.

Dit is ook een oproep aan anderen om dit te doen bij vragen over probleempjes.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 06 mei 2009 23:55:10
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 07 mei 2009 :  20:13:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke, hier is mijn database.

Als het een bug is in Koploper, zou ik het dan misschien op kunnen lossen door de seinen als wissels te definiëren (die doen het wel) en die met logische acties aan te sturen?

Dank!
René

Download Attachment: Treinbaan.bck
25,03 KB
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  14:40:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Ik kan je database hier even niet bekijken (zit op mijn werk) maar een ding weet ik wel. Het is vast geen bug in Koploper.
Dan hadden er vast veel eerder klachten over gekomen.

Zonder je database gezien te hebben zal het toch echt wel ergens een instelfoutje zijn.
Even een paar losse opmerkingen die zo boven komen:
- heb je de juiste digitale onderdelen toegevoegd en ingesteld op de juiste adres range
- niet toevallig een adres gebruikt wat al door een wissel gebruikt wordt/werd

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  15:26:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Rene,

Heb je bij digitale onderdelen voldoende wisseldecoders ingesteld? En verder kun je misschien wat met het draadje op gevorderden over het onderwerp
Ecos en seinen iets doen. Daar staat:

Inmiddels heb ik via het duitse Esu supportteam de oplossing verkregen.
"Sie müssen im Menü "Setup 2" das "asymetrische Gleissignal" für die Zeit der Programmierung ausschalten"


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  17:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Zonder je database gezien te hebben zal het toch echt wel ergens een instelfoutje zijn.
Even een paar losse opmerkingen die zo boven komen:
- heb je de juiste digitale onderdelen toegevoegd en ingesteld op de juiste adres range
- niet toevallig een adres gebruikt wat al door een wissel gebruikt wordt/werd



Ik heb een wissel aan een decoder op adres 11: die werkt.
Ik heb seinen op dezelfde decoder op adressen 10 en 12: die schakelen niet...

Als ik het sein adres 1, 2 of 3 geef schakelt bij activeren 'netjes' de wissel die bij mij op 1, 2 of 3 hangt. Bij adressen boven 4 (maar pin me daar niet op vast, in ieder geval bij hogere adressen) kan ik door het sein in koploper te bedienen niets schakelen op de baan...

Lijkt denk ik toch echt op een bug in koploper.

Lijkt me dus dat niet aan de instelling kan liggen.

Het verhaal van ESU is niet relevant in deze context: dat gaat dacht ik over programmeren van Marklin seinen, dat is niet het punt hier.

Dank en groet, René
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  17:24:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Probeer eens in menu Algemeen het testprogramma op te starten.
Zet bij algemeen "Seinen in teststand" aan.

Hierna kan je in het baanoverzicht op een sein klikken en deze gaat dan van rood naar groen of van groen naar rood.

In het scherm zie je de verandering gebeurt dit zelfde op de baan?
Dan weet je in iedergeval dat het sein werkt.

Je zou ook de draden van adres 3 eens aan het sein kunnen vastmaken en dan kijken hoe het gaat.
Als die namelijk wel werkt en als in het teestprogramma adres 9 niet reageert dan zou ik eens gaan kijken of je iets in de Ecos verkeerd hebt ingesteld. Geen idee wat ik heb namelijk geen Ecos maar een IB en alles werkt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 08 mei 2009 17:40:00
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  18:27:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

quote:
Als ik het sein adres 1, 2 of 3 geef schakelt bij activeren 'netjes' de wissel die bij mij op 1, 2 of 3 hangt. Bij adressen boven 4 (maar pin me daar niet op vast, in ieder geval bij hogere adressen) kan ik door het sein in koploper te bedienen niets schakelen op de baan...


Seinen laten zich niet schakelen in koploper. Deze werken alleen bij het automatisch rijden.
Seinen kan je wel testen, zoals Wim ook aangaf.
Als dat werkt moet het ook met automatisch rijden gaan.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  19:15:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe

Hallo René,

quote:
Als ik het sein adres 1, 2 of 3 geef schakelt bij activeren 'netjes' de wissel die bij mij op 1, 2 of 3 hangt. Bij adressen boven 4 (maar pin me daar niet op vast, in ieder geval bij hogere adressen) kan ik door het sein in koploper te bedienen niets schakelen op de baan...


Seinen laten zich niet schakelen in koploper. Deze werken alleen bij het automatisch rijden.
Seinen kan je wel testen, zoals Wim ook aangaf.



En dat is precies hoe ik het gedaan heb
maar zonder effect dus

Groet, René

Bewerkt door renevoorburg op 08 mei 2009 19:19:25
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  19:42:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door renevoorburg

Lijkt denk ik toch echt op een bug in koploper.

Lijkt me dus dat niet aan de instelling kan liggen.




Het is zeker geen bug in Koploper, er zijn heel veel gebruikers van Koploper, ook met een Ecos, die werkende seinen op de baan hebben. Als het al een bug zou zijn dan was het al veel eerder opgemerkt en het zou allang verholpen zijn.

Je hebt toch iets niet goed ingesteld in je Ecos of je seindecoder.
(ik weet dat de Ecos wat eigenaardigheden heeft, maar als je alles insteld zoals in de gebruiksaanwijzing staat dan werkt het)

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  20:45:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Het is zeker geen bug in Koploper, er zijn heel veel gebruikers van Koploper, ook met een Ecos, die werkende seinen op de baan hebben. Als het al een bug zou zijn dan was het al veel eerder opgemerkt en het zou allang verholpen zijn.



Dat maakt minder waarschijnlijk dat het een bug is maar niet onmogelijk.

quote:

Je hebt toch iets niet goed ingesteld in je Ecos of je seindecoder.



Heb je nog een suggestie?

Als ik een wissel als nummer 12 instel, het adres van het sein, dan kan ik het sein vanuit koploper gewoon bedienen door de wissel te bedienen.

Als ik het sein instel als nummer 3, het adres van een wissel, dan kan ik -inderdaad via het testprogramma, door in koploper het sein aan te klikken de wissel met adres 3 bedienen.

Als ik het sein instel als nummer 4, het adres van een wissel, dan kan ik -inderdaad via het testprogramma, door in koploper het sein aan te klikken de wissel met adres 4 niet bedienen.

Dus koploper vertikt het om 'als sein' adressen hoger dan 3 aan te sturen.

Precies het zelfde gebeurt in het testprogramma als ik functiedecoder kies. Uitgang 3 van decoder 1 schakelt netjes het apparaat dat daar aan hangt. Adressen hoger dan 3 schakelen niets meer.

Hoewel ik ingesteld heb 3 wisseldecoders te hebben (#1 t/m 12) zie ik op de testpagina geen mogelijkheid om bij functiedecoders expliciet decoder 2 of 3 te kiezen (optie niet te selecteren.

Is dat nuttige info?

Dank, René

Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  20:58:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door renevoorburg

Ik heb een wissel aan een decoder op adres 11: die werkt.
Ik heb seinen op dezelfde decoder op adressen 10 en 12: die schakelen niet...

Een wisseldecoder geeft toch slechts een korte (puls)spanning. Dat werkt dan toch nooit voor een sein?

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Robnus

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  21:07:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Wel als je een bistabiel relais er achter zet.
Dan kan je de seinen wel schakelen.
Je bent wel even bezig om de boel om te bouwen maar het kan wel.

Mvg Rob

Minitrix, Intellibox, Koploper, BMD16-SD
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  21:21:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Een wisseldecoder geeft toch slechts een korte (puls)spanning. Dat werkt dan toch nooit voor een sein?.



Ah, misschien is dat een belangrijke tip! Het gaat hier om armseinen, die stuur je aan als wissels. Misschien moet ik koploper dat expliciet duidelijk maken?

René

(maar blijkbaar snapt koploper dat al want wissel 3 kan ik prima met dat sein en het testprogramma aansturen)

Bewerkt door renevoorburg op 08 mei 2009 21:22:44
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  22:05:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Ik ben een leek voor de Ecos maar ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand werkte met andere adressen.

De decoder heeft dan in de Ecos adres 9 maar het adres in de decoder heeft dan een ander nummer.

In het testprogramma kies je niet de decoder maar de uitgang, ik kan in jouw database uitgang 1 t/m 12 kiezen, Koploper weet niet eens welke uitgang op welke decoder zit, wil hij trouwens ook niet weten, het gaat om de uitgang.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  22:15:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik ben een leek voor de Ecos maar ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand werkte met andere adressen.

De decoder heeft dan in de Ecos adres 9 maar het adres in de decoder heeft dan een ander nummer.


Bij wissel speelt dat in ieder geval niet (en zoals als gezegd zit er op de decoder voor de seinen zelfs ook een wissel).
Het speelt dus ook niet voor adressen 1, 2 en 3. Daarna gaat het mis... Toch een bug?

quote:
In het testprogramma kies je niet de decoder maar de uitgang, ik kan in jouw database uitgang 1 t/m 12 kiezen, Koploper weet niet eens welke uitgang op welke decoder zit, wil hij trouwens ook niet weten, het gaat om de uitgang.



Oke, dan klopt dat in ieder geval wel.

Groet, René

Bewerkt door renevoorburg op 08 mei 2009 22:26:41
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  23:25:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Ik geloof niet in een bug, dan zou namelijk iedereen er last van hebben.

Als je de logging aan zet dan kan je zien of Koploper iets stuurt naar de Ecos, als dat zo is dan moet er bij de Ecos iets niet goed gaan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  08:17:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door renevoorburg
Daarna gaat het mis... Toch een bug?

Groet, René


NEE, het is geen bug.
Werken je wissels nr.4, 5, 6 en 11 wel, gaan die ook echt om als je ze in het baanoverzicht aanklikt?
Als je in het testprogramma aanvinkt "seinen in teststand" kan je dan door in het baanoverzicht op het sein te klikken de seinen omzetten?

Waarschijnlijk heb je iets in je Ecos niet goed ingesteld.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  09:20:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Dat het geen bug is ben ik ook wel van overtuigd. Wat ik wel zou willen weten welke decoders worden er gebruikt?
Kijk ook eens in de communicatie-logging, wordt er daad werkelijk iets gestuurd?
Aan de hand van deze gegevens, kan er bepaald worden welke instelling in de Ecos verkeerd staat.
Als er DCC decoders gebruikt worden, dan dient er ook in het basis menu DCC ingesteld te worden.
Verder is de Ecos nogal kritisch met de schakel tijden, bij bepaalde decoders.
Toch heb ik hetzelfde gehad met seindecoders van littfinsky, dat heb ik opgelost door de decoders aan te passen.Als er decoders van twee soorten gebruikt worden is het aan te bevelen deze decoders, ten alle tijde in te voeren in de ecos, en goed aangeven of deze decoders van het type DCC en/of Motorola zijn.
Mogelijk kan je ook eens proberen om het aantal decoders bij digitale onderdelen eens op te schroeven, omdat je zegt dat er in bepaalde gevallen niet gekoezen kan worden of het niet werkt. (Hoewel dit op mijn baan in koploper uitstekend werkt, dus precies het aantal wat ik heb.)
Resumerend wat staat er in je Ecos ingesteld?
Welke decoders gebruik je?

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  09:31:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Je kan ook nog het volgende proberen:

Op de ecos, bij een IB kan het, zorgen dat je ziet dat een adres aangestuurd wordt, zal hetzelfde zijn als op de Ecos zelf een adres aansturen.

Koploper het testprogramma een adres sturen die werkt, (wissel/adres 1)
Zie je dan ook op de Ecos de stand van het adres veranderen, zo ja dan werkt hetgeen ik nu schrijf.
Hierna het adres van een sein wat niet werkt aansturen, zie je nu de stand op de Ecos veranderen, zo ja dan zit het probleem niet in Koploper, immers de Ecos ontvangt het signaal.
Zet de logging in Koploper aan dan kan je tevens zien dat Koploper iets stuurt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  11:15:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb nu de communicatie-logging bekeken en via de testfunctionaliteit van koploper eerst adres 3 van de wisseldecoder aangestuurd en daarna adres 4. Bij aansturen adres 3 via de testfunctionaliteit reageert de wissel op de baan, bij aansturen van adres 4 via het tesprogramma reageert de wissel op de baan niet (terzijde: wissel 4 wordt wel netjes aangestuurd door Koploper, maar dus niet via de testfunctionaliteit...).

Als ik wissel 3 aanstuur zie ik in de logging:

Z: set(11,switch[3g])
O: <REPLY set(11,switch[3g])>
O: <END 0 (OK)>
O: <EVENT 20002>
O: 20002 state[0]
O: <END 0 (OK)>
Z: set(11,switch[3r])
O: <REPLY set(11,switch[3r])>
O: <END 0 (OK)>
O: <EVENT 20002>
O: 20002 state[1]
O: <END 0 (OK)>

Echter, als ik de wissel met adres 4 aanstuur is geeft de log minder regels te zien:

Z: set(11,switch[4g])
O: <REPLY set(11,switch[4g])>
O: <END 0 (OK)>
Z: set(11,switch[4r])
O: <REPLY set(11,switch[4r])>
O: <END 0 (OK)>

Zou het hier meespelen dat sommige van mijn decoders motorola zijn (marklin wisseldecoders, anderen dcc (of dcc en motorola; van viessmann)?

Nogmaals, op reguliere wijze weet Koploper wissel 4 prima aan te sturen, maar via het testprogramma reageert 'ie niet (ik denk dat dit op dit moment de beste want kleinste testcase is).

Dank & groet, Rene


Ga naar bovenaan de pagina

renevoorburg

18 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  11:25:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Probleem opgelost!

Ik heb in de ECoS ingesteld dat magneetartikelen in eerste instantie als Motorola aangestuurd moeten worden en nu werken de seinen!

Interessant is dat het testprogramma nu de omgekeerde fout laat zien: adres 3 is nu niet aan te sturen, adres 4 wel. De 'event' en 'state' meldingen in de logging verschijnen nu bij adres 4.

Hoewel ik de fijne details niet doorzie ben ik wel geneigd dit toch een bug te noemen in Koploper icm de ECoS, zoniet een onvolkomenheid

Dank en groet, Rene
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  11:33:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Als ik naar de logging kijk dan valt mij op, in neem aan dat Z voor zenden vanuit Koploper is, dat er geen verschil is tussen adres 3 en 4.

Het verschil zit in het ontvangen of te wel het zenden vanuit de Ecos, (O voor ontvangen in Koploper) die stuurt bij adres 4 veel minder, het lijkt er dan ook op dat de Ecos het niet goed afhandeld.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  15:27:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door renevoorburg

Probleem opgelost!

Hoewel ik de fijne details niet doorzie ben ik wel geneigd dit toch een bug te noemen in Koploper icm de ECoS, zoniet een onvolkomenheid

Dank en groet, Rene



Nee geen bug in Koploper, wat Wim hierboven al vermelde, de Ecos handelt het niet goed af omdat je nog steeds iets in de Ecos niet goed hebt ingegeven.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  17:52:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Op mijn baan heb ik 38 decoders. De meesten zijn van het type Motorola.
Een aantal zelfbouw, en een viertal Switch pilot. Deze staan op DCC-railcom
In totaal 6 stuks multi-protocol. ook allemaal DCC.
Dus aardig gemixed zou ik zeggen.
Tot nu toe werken ze allemaal goed icm Ecos/koploper.
Ook heb ik de schakeltijden (bekrachtigingstijd) in koploper op standaard staan 0,00.
@René, in jouw database zie ik daar verschillende waarden staan.
Probeer dit eens en geef deze tijden in in de Ecos. Ik weet dat dit lastig is.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina