Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 105 / Bezoekers Vandaag: 5034
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 290
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 loc gaat op handmatig?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

redwolf2602

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 07 mei 2009 :  15:35:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi allemaal

als een trein een blok in rijd, dan begint de blok te knipperen, ik moet hem handmatig weer aan zetten. alles staat nog standaard in koploper. Hoe kan ik dat veranderen

erwin

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 07 mei 2009 :  16:00:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

De lok stopt met automatisch rijden waarschijnlijk omdat er geen uitweg meer is voor de lok. Kijk eens na of je alle blokrelaties goed hebt aangebracht. Kijk ook of je bij elk blok de volgende blokken die mogen worden bereden hebt aangevinkt. Dat vind je in de blok-eigenschappen. Mogelijk dat je in een kopspoor bent vergeten om de mogelijkheid te activerem om te keren. Ik vermoed dat na de verbetering de lok weer gewoon verder rijdt in automatisch mode.

mvg,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 07 mei 2009 :  21:18:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
@saraan

Bedankt het werkt

gr erwin
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  09:22:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik herken dit probleem. Ik heb 1 blok waar je nooit meer uit komt als je er een trein in zet, en ik weet niet wat er aan de hand is.
Bij mij zijn de blokrelaties OK, en toch willen treinen het blok niet verlaten en/of inrijden.
Je moet altijd over 1 (inrijden) of 2 (verlaten) wissels om het blok in/uit te rijden. Kan ik daar iets fout hebben ingesteld?

Met vriendelijke groet,
Steven

N-spoorder, MM, S88XPressNetLI, bezig zijn spullen en zijn hoofd om te zetten van analoog naar digitaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  09:38:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Erwin, met plezier geholpen. Ik ben blij dat je de oplossing hebt gevonden.

Steven, ik zou toch de blokrelaties, vinkjes, kansen en keren eens nakijken. En anders, heb je wel de wisselstraten goed gedefinieerd? Het probleem ligt 'm toch waarschijnlijk bij de onmogelijkheid om een uitweg te vinden uit het blok. De rede waarom, moet je eens goed uitzoeken. Dan is de oplossing al half gevonden.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  10:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Steven,

Het is ook mogelijk dat je bij variabele routes iets geblokkeerd hebt, als er daardoor niet gekozen kan worden dan gaat de trein op handmatig.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  11:17:35  Toon profiel  Reageer met citaat
WIm,

Dat zou zomaar kunnen, ik ben nl. een echte beginner in koploper dus de kans dat ik iets verpruts is zeker aanwezig!
Ik vermoed dat er iets niet goed zit in de wisselstraten.

De situatie is:
.................... /----- 5 -----

----- 8 ------<------ 6 ------>-------- 4 -------

----- 9 ------ \----- 7 -----/--------- 3 -------
.................... w1 ............ w2

<------ rijrichting -------------

Aan elk eind van blok 6 zitten driewegwissels (< en >) waardoor je bijv. van blok 4 naar 5,6 of 7 kunt. In blok 7 zit aan elke eind een normale wissel (w1 en w2) om het verkeer vanuit blok 3/4 resp. naar 8/9 te regelen. Blok 5 is een inhaalspoor.
Blok 7 is het probleem. Ik heb in het baanontwerp aangegeven dat je vanuit blok 7 naar 9 kunt via wissel w1 en dat je van 3 naar 7 kunt via w2.
Van 4 naar 7 via de rechter driewegwissel + w2 en van 7 naar 8 via w1 + de linker driewegwissel.
Alle blokken worden probleemloos gebruikt, behalve 7. Niets wil er in of uit. Rara, waar zit het?

mvg
Steven

________________________
N-spoorder, MM met S88XPressNetLI, bezig zijn spullen en zijn hoofd om te zetten van analoog naar digitaal

Bewerkt door shoven op 08 mei 2009 11:19:17
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  11:51:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Steven,

je beschrijving is correct. Daar is geen probleem mee. Het is mogelijk dat, zoals Wim aangeeft, je per ongeluk een uitsluiting hebt bepaald. In de variable routes kan je blokken, routes of wissels uitsluiten. Ik zou dat eens nakijken. En, staat je blok 7 in gewone kleur op je scherm, of in het wit misschien (handmatig gereserveerd)?

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  14:08:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik weet is dat het blok niet op handmatig gereserveerd staat.
Ik zal het vanavond thuis even checken, en zo nodig even uploaden.
Wat ik niet zo snap is: in baanontwerp kun je aangeven hoe je van blok A naar blok B rijdt (bij de wisselstraten). Je kunt echter ook rijwegen aangeven. Wanneer gebruik je nu wat?

________________________
N-spoorder, MM met S88XPressNetLI, bezig zijn spullen en zijn hoofd om te zetten van analoog naar digitaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  16:11:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Steven,

Ik denk inderdaad dat het helpt als je je database op het forum zet. We kunnen dan kijken of we daarin iets kunnen vinden en je gerichter helpen.
Je vraag over wisselstraten en rijwegen snap ik niet helemaal. In het sporenplan leg je normaal gesproken de wisselstraten vast om van het ene in het andere blok te komen. Daarnaast kun je met variable of vaste routes de route, die de trein rijdt, bepalen. Dat wordt, voor zover ik het goed begrijp, onder rijwegselectie verstaan. Eén en ander natuurlijk in combinatie met de eigenschappen die je voor de verschillende blokken hebt opgegeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 08 mei 2009 16:13:51
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  10:51:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem is opgelost.
Er bleek een bezetmelder met een verkeerd nummer in het blok te staan.
In elk geval bedankt voor het meedenken!

Dirk, wat ik aankaartte is een ding dat ik niet helemaal snap. In het baanontwerp kun je handmatige wisselstraten ingeven, maar je kunt dat ook laten en 'direct' ingeven in het baanontwerp welke wissels worden gezet bij het gaan van blok A naar blok B. Ik doe dat laatste, maar dat kan denk ik slimmer.

mvg,
Steven

________________________
N-spoorder, MM met S88XPressNetLI, bezig zijn spullen en zijn hoofd om te zetten van analoog naar digitaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  17:36:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Steven,

Ik denk dat we over hetzelfde praten. Ik zelf gebruik geen handmatige wisselstraten. Alle wisselstraten zijn netjes ingegeven in bij "Onderhouden" => "Baan definities" => "Baanontwerp" => "Icoon wisselstraten". Daar kom ik echter geen rijweg tegen en ik betwijfel of er een slimmere methode voor is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 09 mei 2009 :  18:45:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Handmatige wisselstraten zijn bedoeld voor als je handmatig wilt rijden tussen het automatische verkeer door. Je hoeft dan niet ieder wissel afzonderlijk in de juiste stand te zetten, maar kunt in een keer een hele wisselstraat goed zetten. Belangrijker is nog dat de wissels die in de handmatige wisselstraat zitten dan ook niet meer gekozen kunnen worden door de automatisch rijdende treinen. Biedt dus een stukje bescherming. En het geeft ook op seingebied nog wat extra mogelijkheden.
Voor het automatisch rijden zijn handmatige wisselstraten niet nodig. Ik heb ze zelf alleen bij een station waar ik wel eens wil rangeren.


Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina