Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 6850
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 290
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Inhaal spoor vraag?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

redwolf2602

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 04 mei 2009 :  19:48:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi allemaal

Ik heb een inhaal spoor in me baanplan,in koploper heb ik alle 2 sporen voor zien van blokken, blok 18, blok 19.
Ik heb een kopstation met 2 sporen (blok 1, blok 2) als alle 2 blokken bezet zijn, rijd een trein naar blok 18 dan keert hij weer terug naar het schaduwstation. Mijn idee is om met seinen te werken of met speciale acties of logische acties, bijvoorbeeld een trein rijd naar blok 18 de sein staat op rood dus de trein moet wachten, de trein uit blok 1 of blok 2 rijd weg naar blok 19 rijd daar door heen, de sein sprinkt op groen de trein rijd naar het kopstation.

Download Attachment: Erwin.bck
76,92 KB

Als iemand kan helpen graag?

Erwinv

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  08:26:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi allemaal

Kan iemand mij helpen met mijn vraag a.u.b

gr erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  08:41:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Erwin,

Even geduld met jouw vraag. Geef de mensen even de tijd om dit te kunnen lezen. De meeste mensen werken overdag en zijn niet altijd meteen instaat om 's avonds nog een antwoord te geven.

Groetjes

Mark

ps ik heb er geen antwoord op.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  13:55:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

Even een schot voor de boeg, maar als ik je verhaal goed begrijp, zal Koploper dat automatisch regelen en heb je dus geen logische of speciale acties nodig. Als de stationsporen bezet zijn, zal een binnenkomende trein netjes wachten tot een spoor vrijkomt en dan binnenrijden. Als je in Koploper de juiste seinsystemen installeert worden ook die netjes gezet. In Koploper zijn de seinen echter puur voor de sier; ze beinvloeden de treinenloop niet. Koploper weet immers hoe de treinen kunnen rijden en stelt vervolgens de seinen daarop in. Ik zal je database nog bekijken of ik nog dingen over het hoofd heb gezien. Als dat zo is kom ik erop terug.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

teppp01

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  13:56:16  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Erwin

Als ik je goed begrijp wil een trein die aankomt in spoor 18 altijd naar spoor 1 of 2 hebben.
Dit lijkt mij het makelijkste te realiseren dmv een vaste route, die ingaat bij spoor 18 en die je dan laat gelden voor alle of enkele lokomotieven en die daarna weer overgaat in automatisch rijden.

mvg

Piet

Rij sinds 5 jaar met Koploper, Intellibox en Trix Express met par63 en dec63
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  14:09:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ervin,

Voor dat je met seinen, speciale acties en logische acties aan de slag gaat kun je beter eerst zorgen dat het automatisch rijden goed verloopt. Seinen is later een kwestie van invullen, Koploper zorgt dan zelf voor de goede seinstanden.

Ik heb je database bekeken.
Onderhouden blokken: Blokken 1,3,4 5,7,12,13,14,en17 lijken goed ingevuld.
Blok 2 uit 19 en blok 6 uit 19 heb je geen vinkjes bij keren gezet.
Blokken 16,18 en 19, hier staan nergens vinkjes bij keren.
Dus bijvoorbeeld: eigenschappen blok 18: uit blok 1 naar blok 2, moet je een vinkje bij keren zetten en uit blok 1 naar blok 4 moet je geen vinkje bij keren zetten. De volgorde van de bezet melders heb jij ook allemaal hetzelfde staan, dit is voor "uit blok 1" dus omgekeerd als voor "uit blok 4".
Bij blok 20 staan ook geen vinkjes waar de trein naar toe moet.

Wisselstraten lijken goed, alleen bij wisseleigenschappen heb je nog geen adressen ingevuld. Bij de draaischijfeigenschappen zie ik ook nog geen adres.

Loop je database er nog maar eens op na. Ik ga dat niet voor je doen, anders leer je er niets van. Des te groter is straks de voldoening voor jou als je het allemaal zelf aan de praat hebt gekregen.


Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  14:23:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Erwin,

Even een schot voor de boeg, maar als ik je verhaal goed begrijp, zal Koploper dat automatisch regelen en heb je dus geen logische of speciale acties nodig. Als de stationsporen bezet zijn, zal een binnenkomende trein netjes wachten tot een spoor vrijkomt en dan binnenrijden. Als je in Koploper de juiste seinsystemen installeert worden ook die netjes gezet. In Koploper zijn de seinen echter puur voor de sier; ze beinvloeden de treinenloop niet. Koploper weet immers hoe de treinen kunnen rijden en stelt vervolgens de seinen daarop in. Ik zal je database nog bekijken of ik nog dingen over het hoofd heb gezien. Als dat zo is kom ik erop terug.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Hoi dirk

snap je ongeveer wat ik bedoel?
De trein moet wachten in blok 18 tot de andere trein uit blok 1, blok2 voor bij gaat door blok 19.
Inhaal mogelijk heden vind ik wel mooi.
Zijn er nog mogelijk heden voor blok 20 rondjes rijden of zo.

gr erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  15:22:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Ervin,

Voor dat je met seinen, speciale acties en logische acties aan de slag gaat kun je beter eerst zorgen dat het automatisch rijden goed verloopt. Seinen is later een kwestie van invullen, Koploper zorgt dan zelf voor de goede seinstanden.

Ik heb je database bekeken.
Onderhouden blokken: Blokken 1,3,4 5,7,12,13,14,en17 lijken goed ingevuld.
Blok 2 uit 19 en blok 6 uit 19 heb je geen vinkjes bij keren gezet.
Blokken 16,18 en 19, hier staan nergens vinkjes bij keren.
Dus bijvoorbeeld: eigenschappen blok 18: uit blok 1 naar blok 2, moet je een vinkje bij keren zetten en uit blok 1 naar blok 4 moet je geen vinkje bij keren zetten. De volgorde van de bezet melders heb jij ook allemaal hetzelfde staan, dit is voor "uit blok 1" dus omgekeerd als voor "uit blok 4".
Bij blok 20 staan ook geen vinkjes waar de trein naar toe moet.

Wisselstraten lijken goed, alleen bij wisseleigenschappen heb je nog geen adressen ingevuld. Bij de draaischijfeigenschappen zie ik ook nog geen adres.

Loop je database er nog maar eens op na. Ik ga dat niet voor je doen, anders leer je er niets van. Des te groter is straks de voldoening voor jou als je het allemaal zelf aan de praat hebt gekregen.


Groeten Jan.



Hoi jan

Ik heb wat blokken verandert, ik begreep jou verhaal niet helemaal.
in blok 18 keert hij, en de treinen rijden uit blok 1, blok 2 blok 18 in, dat is niet de bedoeling ze moeten door blok 19, ze mogen wel terug door blok 18, in 18 moeten ze wachten voor de andere (als ze door 19 zijn).

Download Attachment: Erwin.bck
77,26 KB

gr erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  16:27:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

Bij het invullen van de blokeigenschappen moet je je steeds afvragen:
Waar komt de trein vandaan, waar mag de trein naar toe en moet de trein dan van rijrichting veranderen. Ook bij het invullen van de bezetmeldingen vul je de volgorde in zoals de trein ze tegen komt.

Dus wil je niet dat een trein via blok 18 naar beneden rijdt dan vul je dat in bij de blokeigenschappen van de blokken 1,2 en 16.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  17:58:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Erwin,

Bij het invullen van de blokeigenschappen moet je je steeds afvragen:
Waar komt de trein vandaan, waar mag de trein naar toe en moet de trein dan van rijrichting veranderen. Ook bij het invullen van de bezetmeldingen vul je de volgorde in zoals de trein ze tegen komt.

Dus wil je niet dat een trein via blok 18 naar beneden rijdt dan vul je dat in bij de blokeigenschappen van de blokken 1,2 en 16.

Groeten Jan.


Hoi jan

sorry dat ik zoveel vraag.

Waar vind ik de blokeigenschappen, en wat moet ik invullen.

erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  18:51:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erwin,

Misschien heb ik een verkeerde benaming gebruikt.

Je vind het door te klikken op: onderhouden, baandefinities, blokken, op het gewenste vierkantje klikken.
Dan ben je in "Eigenschappen blok:..."
Onder "Algemeen/richtingen" vul je in naar welke blokken er gereden moet worden en of er gekeerd moet worden. Doe dit voor elk tabblad "uit blok".
Onder "Bezetmeldingen" vul je dan de nummers van de bezetmelders in.
Dit lukt je al, alleen is de volgorde hier en daar verkeerd.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  19:14:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi jan

ik krijg het niet voor mekaar?.
ik stuur je even pb.


Download Attachment: Erwin.bck
77,13 KB

erwinv

Bewerkt door redwolf2602 op 05 mei 2009 19:23:48
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  20:47:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,

Volgens mij gaat dat min of meer automatisch gebeuren op je baan. Je kunt, zoals Piet ook al heeft aangegeven, een en ander nog mooier maken met logische en speciale acties. Ik ben het met Piet eens om daar niet meteen mee te beginnen. Laat eerst de zaak maar eens in standaardconfiguratie kijken hoe het rijdt en dan kun je altijd verder verfijnen.
Ik vind overigens het stuk tussen de blokken 1 en 2 en de blokken 18 en 19 wel erg lang. Als het zo lang is als op het sporenplan lijkt, zou ik er een apart blok van maken.
Blok 20 kan wel deel uit maken van een andere route, maar alleen rondjes rijden op alleen blok 20 zal niet gaan, omdat een trein altijd van het ene naar het andere blok moet rijden. Om een rondje te rijden heb je minimaal drie blokken nodig.
Succes er weer mee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  21:01:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erwin,

Alles goed invullen binnen een half uur zal slechts een enkeling lukken. Mij lukt dat ook niet, reken maar op een dag.
Laten we je probleem maar via het forum aanpakken, daar is het forum voor.

Ik zie dat je wel wat veranderd hebt, maar het is nog niet helemaal goed.

Onderhouden blokken bevatten de belangrijkste basis gegevens van je hele database, dit moet je goed snappen.

Ik zal het nog een keer uitleggen aan de hand van blok 16.
Stel voor de trein komt uit blok 15 en staat in blok 16, hij moet naar blok 18. Dan zet je een vinkje bij "naar blok 18", je zet geen vinkje bij "keer lok", want de trein kan in dezelfde richting door blijven rijden. Hetzelfde geldt als de trein uit blok 15 naar blok 19 moet.
Komt de trein uit blok 15, staat in blok 16 en moet terug naar blok 15, Dan moet de lok wel van rijrichting veranderen en zet je hier een vinkje bij "keer lok".

Dan klik je het tabblad uit blok 18 en ga alles voor deze situatie invullen. Dit doe je ook voor uit blok 19.

Dan klik je op het tabblad bezetmeldingen en ga je contoleren of de volgorde juist is.

Dit ga je zo voor alle blokken doen. Ik heb hierboven al ergens geschreven welke er goed waren, kijk er maar na.


Groeten Jan.



Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  14:54:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi jan

Ik hoop dat het goed is.


Download Attachment: Erwin.bck
75,42 KB

gr erwinv

Bewerkt door redwolf2602 op 06 mei 2009 16:09:39
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
256 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  16:32:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erwin,
Kijk eens naar eigenschappen blokken,BLOK 18 en 19 je moet niet zo maar vinkjes zetten.Kijk je bezetmelders na.
mvr Piet
200956161450_200955192333.bck

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  16:44:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
Hoi piet

Bezetmelders is niks mis mee

erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 06 mei 2009 :  17:07:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
@moderators

Dit draadje mag dicht?.
binnenkort krijg ik hulp met koploper.

erwinv
Ga naar bovenaan de pagina

redwolf2602

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 07 mei 2009 :  21:20:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van redwolf2602  Reageer met citaat
@iedereen hier

Bedankt het werkt

gr erwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina