Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 154 / Bezoekers Vandaag: 5033
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken worden soms te vroeg vrijgegeven?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Saraan

Belgium
82 berichten

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:38:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Beste knutselaars,

Tijdens het testrijden op mijn baan observeer ik een eigenaardig gedrag.

Het normaal gedrag is dat een trein wacht om het volgend blok in te rijden tot wanneer ie wordt vrij verklaard. Dit blok wordt vrij verklaard als de voorliggende trein de stopmelder heeft bereikt van de daaropvolgende blok. Dat is logisch.

Maar! Als er een wissel tussen ligt (samenkomende lijnen) blijkt het blok veel vroeger vrijgegeven te worden, namelijk van zodra de voorliggende trein de aanmeldsectie heeft bereikt. De staart van de voorliggende trein is nog in het blok, maar de volgende trein wordt toch al aangezet tot binnenrijden van het blok.

Dat treedt dus enkel op wanneer er een wissel tussen 2 blokken ligt. Is mijn waarneming correct? Of moet ik zoeken naar een fout in de instellingen in mijn Koploper?

groeten,
Michiels

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  14:52:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Heb jij wisselstraat vrijgeven na een bezetmelding geactiveerd. Zo ja dan komt het daardoor omdat jouw treinen niet gedetecteerd zijn.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  15:00:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Rob, ik denk dat ik snap wat je bedoeld, maar het is toch niet omdat de wisselstraat zou vrijgegeven zijn, dat het volgende blok zomaar mag binnengereden worden? Ik snap het verschillend gedrag niet goed. Zolang de voorliggende trein niet de volgende stopsectie heeft bereikt, mag de wachtende trein niet gaan rijden, ongeacht of de wisselstraat vrijgegeven is of niet.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  15:27:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Stuur je Db ff, dat praat(schrijft) makkelijker)

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  15:29:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saraan


Het normaal gedrag is dat een trein wacht om het volgend blok in te rijden tot wanneer ie wordt vrij verklaard. Dit blok wordt vrij verklaard als de voorliggende trein de stopmelder heeft bereikt van de daaropvolgende blok. Dat is logisch.





Het lijkt mij dat jij ergens een vinkje hebt gezet dat je volledig gedetecteerd rijdt. Dan gaat koploper voort op het bezet zijn van bepaalde bezetmelders in een blok. Welke bezetmelders heb je aangeduid bij blok bezet bij ? Vak ONDER de reeksen van verwachte bezetmelders...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  15:44:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Ik zal het vanavond eens checken, en mocht ik er niet uit komen, zal ik eens proberen om mijn backup hier te plaatsen. Rob en Theo, alvast bedankt voor de hints.

Tot binnenkort, ik laat wel iets weten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  18:55:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Geachte, dit is mijn backup bestand. Merk op dat er bij de opstart een waarschuwing komt, maar dat komt omdat het bovenste enkelspoor nog niet bestaat. Dat heeft voor de rest geen invloed op het probleem. De hoop bezetmelders op het hoofdscherm is louter ter controle van wat er gebeurt.

Het gaat dus om het verkeer dat naar blok 14 gaat. Vanuit blok 13 en blok 22 wordt er niet voldoende lang gewacht, zoals beschreven hierboven. Met de andere blokken gaat het wel goed. Misschien dat jullie de vinger op de wonde kunnen leggen?

Alvast bedankt!
Michiel

Download Attachment: Saraan.bck
72,26 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1000 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  19:01:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Het beste kun je de bezetmelders in het baanontwerp tekenen en toekennen. Dan zie je tijdens het rijden elke keer de bezetmelders geel worden.
Je hebt dan een goed overzicht wanneer bezet en wanneer het blok vrij gegeven wordt.

En het belangrijkste bij de blokgegevens van blok 14 staat dat het vorige blok wordt vrijgegeven bij de 1e bezetmelder (binnenkomst) die moet je wel op de 2e bezetmelder zetten, dat is niet nodig bij volledige detectie dan op de eerste laten staan.

Het lijkt dat een blok eerder wordt vrijgegeven maar met die korte treinen (max. 45 cm.) kan het zijn dat de trein het blok al heeft verlaten.
Bij volledige detectie kan je het blok vrijgeven bij binnenkomst van het volgende blok, administartief is hij dan vrij maar als er nog een wagon op het vorige blok staat dan houdt de bezetmelder hem bezet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 09 apr 2009 19:11:24
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  21:32:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Ik heb niets toe te voegen aan Wim.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  21:51:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Wim, bedankt voor het nakijken. De bezetmelders staan ook in het betreffende blok. Ze staan voorlopig dubbel, omdat ik na het bekabelen meteen het adres kan aflezen in de tabel van bezetmelders dat geactiveerd wordt.

Het vrijgeven van het blok staat overal op de eerste bezetmelder, en dat is de standaard instelling van Koploper. Bij alle blokken reageert koploper verstandig en voorzichtig, behalve als er een wissel tussen de blokken ligt. Dan wordt ie plots roekeloos. Waarom het verschil in gedrag? Het blijft een open vraag.

In elk geval weet ik nu welke maatregelen ik kan treffen om het probleem op te vangen. Bedankt jongens!

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  22:20:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saraan

Het vrijgeven van het blok staat overal op de eerste bezetmelder, en dat is de standaard instelling van Koploper. Bij alle blokken reageert koploper verstandig en voorzichtig, behalve als er een wissel tussen de blokken ligt. Dan wordt ie plots roekeloos. Waarom het verschil in gedrag? Het blijft een open vraag.


Nouuuuuuuuuuuuuu ik heb nog eens ff goedgekeken naar aanleiding van je vraag ennnnnnnnnn

De kruising tussen 9 & 10 en tussen 13 & 14 heb je gemaakt met 2 lijnen. Hierdoor weet Koploper niet dat het een kruising is. In bijgaande database is het veranderd en het probleem is opgelost. Wat je zegt over de bezetmelders is m.i. correct, je hebt nergens detectie aan staan en daarom zal koploper altijd de remmelder gebruiken voor vrijgave van het vorige blok.

Nog een tip voor de schoonheid, als je de wisselstraat selecteer kan je ook de bijbehorende lijnen selecteren zoals ik dus ook bij de kruising gedaan heb.



Download Attachment: 200949184933_kruising.bck
75,44 KB

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 09 apr 2009 22:20:51
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  22:40:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Rob,

die kruising is geen echte kruising, maar een fly-over vereenvoudigd getekend. Dat de lijnen kruisen, daar ziet Koploper niets van, en dat hoeft ook niet, want er is geen botsingsgevaar.

De lijnen kan ik inderdaad nog wat bijwerken, maar dat is cosmetica. Dus, jammer, maar de vraag blijft nog wel overeind.

groetjes, en wel te rusten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 apr 2009 :  23:02:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Dan ben ik overvraagd, in de testmode zie ik het in ieder geval niet maar dat gaat ook heel vlug.

Wat die Flyover betreft ja dat is een weetje, jammer



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 10 apr 2009 :  07:25:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Dan ben ik overvraagd, in de testmode zie ik het in ieder geval niet maar dat gaat ook heel vlug. Wat die Flyover betreft ja dat is een weetje, jammer


Rob, in elk geval hartelijk bedankt voor het napluizen. Echt tof van jou. Ik zal de nodige maatregelen treffen om het probleem te omzeilen. En van zodra al mijn wagons volledig detecteerbaar zijn, is er geen probleem meer. En de lijnen ga ik ook nog wat opsmukken.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 29 sep 2009 :  15:22:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Het is alweer een half jaartje geleden, maar ik heb eindelijk de vinger op de wonde kunnen leggen. Het vrijgeven van het vorige blok gebeurt "default" bij de 1ste bezetmelder per blok. Het gevolg: van zodra een trein een nieuw blok inrijdt, wordt het oude blok meteen vrijgegeven. De achteropvolgende trein vertrekt, terwijl de staart van de trein nog in het net vrijgegeven blok staat. (Mijn treinen worden niet volledig gedetecteerd, maar speel met treinlengte opties)

Alles gaat goed zolang er geen te grote snelheidsverschillen zijn, de eerste trein niet extreem lang is, of de eerste trein niet plots stopt (vb. slecht railcontact). Want dan rijdt de achteropkomende trein in op de eerste.

Ik heb nu in alle blokken de instelling aangepast, zodat het vorige blok maar pas vrij gegeven wordt bij aankomst in de stopsectie van het volgende blok.

Alles loopt nu helemaal veilig, geen kop-staart meer. Het heeft dus niets te maken met een eventueel tussenliggende wissel zoals in het begin van het draadje gesteld. Ik geef de oplossing maar mee voor iedereen dat met een gelijkaardig fenomeen sukkelt.

Met Koploper is dus alles pico-bello in orde!

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1000 Posts

Geplaatst - 29 sep 2009 :  22:04:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Als je de juiste lengte van de blokken invult en ook de juiste lengte van de treinen dan heb je er ook geen last van.

Koploper geeft het blok dan pas vrij als hij in de volgend(e) blok(ken) past.
Is hij dan ook te lang voor het blok dan wordt het vorige blok nog niet vrijgegeven bij bereik van het blok maar pas in het volgende blok of misschien nog in het volgend volgende volgende blok.

Staan de lengtes van de blokken op 999 cm dan krijg je pas het probleem wat je beschrijft.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 30 sep 2009 :  08:49:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Wim, bedankt voor je helder inzicht. Ik heb alle stationsblokken de correcte lengte gegeven (opdat ze correct stoppen aan het perron), maar niet alle normale vrijebaan blokken. Daar ga ik dus werk van maken! (Het wordt wel lastig meten want de meeste liggen overdekt).

Nogmaals dank en tot later,
groeten,
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1000 Posts

Geplaatst - 30 sep 2009 :  11:11:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Ik laat in dat geval 1 trein rijden van bv. 200 cm. , laat hem stoppen omdat ik het volgende blok handmatig op bezet zet en meet wat er over blijft aan rails of wagons die niet in het blok passen.

Dit tel je bij die 200 cm of trek je ervan af en je weet de lengte van het blok.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 30 sep 2009 :  11:46:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Wim, waar steek je al die wijsheid?! Supertip! Dat maakt het meten een stuk eenvoudiger. Thanks!

groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 30 sep 2009 :  22:25:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Maar... het werkt niet! Ik heb nu alle blokken een correcte lengte gegeven. Alle blokken heb ik terug aangepast dat ze het vorige blok vrij geven op de eertse bezetmelder. Ik heb alle treinen een correcte lengte gegeven.

En nu merk ik weer op dat treinen te vroeg een volgende blok inrijden, nog voor de staart van de vooropliggende trein het blok heeft verlaten. Dat is niet goed!

Waarschijnlijk is er nog een parameter dat ik over het hoofd zie.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 sep 2009 :  22:58:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Saraan,

ik laat nergens blokken vrijgeven op de 1e bezetmelder, in korte blokken op de stopmelder, in lange blokken op zijn vroegst op de 2e melder, na +/- 2 meter. Dit is echt een mogelijke oorzaak van jouw probleem, Wim geeft dit juist aan.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  08:30:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Geef jij dan wel aan bij aanvullende blokgegevens dat vorige blok nog bezet moet blijven bij een te lange trein?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  12:00:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

ik laat nergens blokken vrijgeven op de 1e bezetmelder, in korte blokken op de stopmelder, in lange blokken op zijn vroegst op de 2e melder, na +/- 2 meter
Hallo Walter, als ik het op de tweede bezetmelder (meestal stopsectie) laat vrijgeven, zoals ik eerder deed, dan werkt alles prima. Maar de handleiding geeft aan dat dit enkel in zeldzame gevallen nodig is. Ik vermoed dat er een mechanisme is geprogrammeerd om blokken vroeger en toch veilig vrij te geven, vandaar dat ik alles terug op de eerste melder heb gezet, mede op aanrade van Wim.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Geef jij dan wel aan bij aanvullende blokgegevens dat vorige blok nog bezet moet blijven bij een te lange trein?
Hallo Paul, al mijn treinen zijn veel korter dan de vrije-baan blokken, en dit zou dus geen effect moeten hebben. Maar zou deze optie dan toch invloed hebben op het te vroeg vrijgeven van een blok? Ik heb geen van deze "wat-bij-te-lange-trein" opties geactiveerd. Maar is het correct wat Wim hierboven zegt, dat je rekening houdt met de lengte van een trein om een blok op de eerste bezetmelder verlaat vrij te geven?

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  12:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Michiel,

Nee ik hou geen rekening met lengte op basis van vrijgave. Ik denk dat Wim met volledige detectie rijdt en dat het om deze reden goed gaat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  13:01:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Paul,

dan werkt Koploper volledig binnen de verwachting. Ik zal dus alle blokken terug op de tweede bezetmelder laten vrijgeven. Eenmaal mijn treinen volledig gedetecteerd worden (dat is nog niet voor morgen) dan verzet ik de instelling weer op de eerste.

Paul, bedankt voor je antwoord. Dat maakt alles plots helemaal duidelijk, en een zorg minder. Ik kan weer verder met de bouw.

groetjes,
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1000 Posts

Geplaatst - 01 okt 2009 :  13:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik reageerde op:
quote:
Alles gaat goed zolang er geen te grote snelheidsverschillen zijn, de eerste trein niet extreem lang is,

Met andere woorden, de staart staat nog in het vorige blok en de trein is langer dan het blok.

Daar heb je met invullen van de juiste lengte van een blok geen last van.

Als je niet met volledige detectie rijdt dan is het verstandig om het blok pas vrij te geven op de stopmelder. De eerste kan ook maar dan gaat de achterop komende trein al wel rijden en als deze sneller rijdt dan zijn voorganger dan zou hij hem in kunnen halen of beter gezegt een zetje geven. En vooral niet doen als er ook nog een wissel(straat) onder zijn wielen zit, want die worden dan beslist omgezet.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 01 okt 2009 13:44:24
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina