Auteur |
Onderwerp |
|
dany
Belgium
30 berichten |
Geplaatst - 01 okt 2009 : 11:47:53
|
Momenteel ben ik een kleine containerterminal aan het bouwen. In deze terminal zitten een paar sporen die eindigen op een buffer. Het is de bedoeling dat de treinen op deze sporen opgeduwd worden. Dan moeten ze ontkoppeld en achtergelaten worden. Uiteraard zitten de ontkoppelrails aan het begin van die sporen. Vraag is nu waar ik best ga detecteren en bezetmelden (daar waar deze sporen beginnen of daar waar ze eindigen?), en dan ook hoe lang deze zones ongeveer moeten zijn. Voor alle duidelijkheid: ik rij met Fleischmann Piccolo. Bedankt voor de info.
Groetjes,
Dany
Dany |
|
Saraan
Belgium
82 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2009 : 20:39:54
|
Hallo Dany,
Voor jouw probleem zal je twee bezetmelders moeten plaatsen in het opstelspoor. De eerste komt ter hoogte van de ontkoppelaar, en de tweede helemaal aan het eind van het opstelspoor.
Je kan enkel treinen gebruiken steeds met dezelfde lengte en de laatste wagon moet detecteerbaar zijn (met weerstand of sluitsein). De lengte van de sleep komt ongeveer overeen met de afstand tussen eerste en laatste bezetmelder.
Hoe werkt het nu? Een locomotief duwt de combintie op totdat de laatste wagon met sluitsein de tweede (laatste) bezetmelder activeert. De ontkoppelaar wordt geactiveerd, en de loc rijdt achteruit weg, de sleep blijft staan.
Om de sleep terug op te halen, komt een (andere) loc aangereden en koppelt aan met de sleep. De loc stopt met doorrijden van zodra de eerste bezetmelder (ter hoogte van de ontkoppelaar) wordt geactiveerd. De loc rijdt nu weg met sleep.
Je moet nog wat spelen met de optie "cm doorrijden" na bezetmelding, maar het princiepe zou moeten werken.
Succes, Michiel |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2009 : 20:48:35
|
Hallo Dany,
je kan ook achteruitrijden, en dan stoppen op vrijgave bezetmelder, de melder eindigt dan een loclengte voor het midden van de ontkoppelrail,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2009 : 22:46:21
|
Als ik dit lees dan denk ik altijd "Aankoppelen dat doet hij niet".
De wagons mogen namelijk niet op de stopmelder blijven staan.
Je krijgt dan altijd bij aankoppelen dat de lok stopt zodra de stopmelder bezet wordt maar dat is hij al door de wagons, hierdoor stopt de lok bij aankoppelen zodra hij de binnenkomst melder activeert.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2009 : 13:35:57
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Als ik dit lees dan denk ik altijd "Aankoppelen dat doet hij niet".
De wagons mogen namelijk niet op de stopmelder blijven staan.
Je krijgt dan altijd bij aankoppelen dat de lok stopt zodra de stopmelder bezet wordt maar dat is hij al door de wagons, hierdoor stopt de lok bij aankoppelen zodra hij de binnenkomst melder activeert.
Wim,
Als je 2 melders hebt in je blok kan je de eerste melder gebruiken om aan te koppelen zoals Saraan ook al zij. Deze moet dan wel vrij zijn. Maar het geopperde van Walter vind ik ook een goeie.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Saraan
Belgium
82 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2009 : 13:42:35
|
Het systeem van Walter kan je gebruiken voor om het even welke treinlengte; doorrijden tot het eind van het opstelspoor, en dan terug tot aan de ontkoppelaar. Dat is een mooi voordeel.
Het nadeel is een nogal vreemd heen en weer gerij van de hele trein, en dit ook bij het aankoppelen. Maar het systeem werkt wel.
groetjes, |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2009 : 20:44:19
|
Michiel,
Dat hoeft niet want de loc stopt zodra de bezetmelder vrijkomt. Alleen komen de wagons bij een kortere trein niet aan de bufferbalk. De eerste wagon vanaf de loc staat dus altijd op dezelfde plaats en is eigenlijk ook ideaal om aan te koppelen.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
|
Onderwerp |
|