Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 130 / Bezoekers Vandaag: 4822
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginners vragen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lou

Netherlands
36 berichten

Geplaatst - 27 sep 2009 :  10:17:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Op de eerste plaatst wil ik mij even voorstellen. Mijn naam is Lou Cremers en ben sinds een jaar weer begonnen met de trein modelbouw. Ik heb vroeger een modelbaan gehad, maar dat zijn lang vervlogen tijden. Er is in die jaren heel wat veranderd. Het fascineert mij enorm om het voor elkaar te krijgen dat treinen automatisch rijden zonder ongelukken. Het is echter een materie die mij nu niet direct op het lijf is geschreven maar ik wil graag nog veel leren op mijn leeftijd.

Ik ben enkele weken geleden gestart met Koploper. Ik heb eerst met een ander besturingsprogramma gewerkt, maar dit beviel niet omdat het programma niet in het Nederlands verkrijgbaar is.
Mij situatie is als volgt:
Ik heb op dit moment 2 schaduwstations definitief gelegd. Een station is reeds geheel voorzien van terugmelding (S88). 3 terugmelders per 1.60 meter. De terugmelding functioneert evenals de wissels midddels wisseldecoders (LDT). Het tweede station moet nog voor het grootste gedeeldte worden voorzien van terugmelders en wisselaansluitingen.
Het reeds geinstalleerde station heeft 11 sporen van ongeveer 1.60 meter en 25 wissels.
De stations kunnen in twee richtingen worden bereden.
Vragen: Moet ik het tweede station op dezelfde manier voorzien van terugmelders of kan ik volstaan voor de rest van de baan met 2 per blok?
Het tweede station heeft 10 sporen van ongeveer 3.00 meter. Kan ik hier zonder meer een andere blokindeling voor maken. De stations hebben beide een doorgaand spoor. Station 1 van 8 meter en station 2 van 15 meter. Is het beter dat deze volledig worden gedecteerd (achetrgebleven wagons etc.) of mogen er stukken "vrije baan" dus niet gedecteerd zijn??
Bij het invoeren van de stamgegevens van de loks wordt gevraggd naar de snelheid. Zijn er relevante gegevns te vinden op het net??
Bij eigenschappen van de blokken moet worden aangegeven.. naar ... aantal blokken. Hier staat standaard 1 ingevuld. Het princippe van koploper is toch zover als ik heb begrepen uit de handleiding dat er van blok naar blok gereden wordt en dat afhankelijk van de bezetmelding toegang tot een blok wordt gegeven of geweigerd! Kan het ook voorkomen dat je bij de eigenschappen meerder blokken in moet vullen?? Ik heb nu het scherm vol staan met de schaduwstations. Als ik straks niveau 1+2+3 moet gaan tekenen hoe krijg ik dan een nieuw scherm?? Dezelfde vraag over het baanontwerp. Hoe doe ik het van het eerste begin goed als ik het totale banenplan wil verdelen over 3 monitoren zodat ik ieder niveau op een scherm heb??
Laatste vraag en dan ik weer verder met de onderlingen samenhang van de blokken in te vullen. In het vakje "selectie op basis van" heb ik gekozen voor optimale lengte. Ik heb dit gedaan met de dynamische blokgrootte in mijn achterhoofd.Is dit een juiste keuze??

Ik heb de handleiding er op nagelezen maar ik kan niet direct de juiste antwoorden vinden. Er staat in veel gevallen wel hoe iets functioneert, maar niet hoe het in de praktijk gebruikt zou kunnen worden. Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet goed gelezen heb, dan mijn excuses hiervoor!!
Als dit voor mij allemaal duidelijk is kan ik verder met het maken van tekenen van het railplan.
Ik weet dat het veel vragen zijn maar misschien is er iemand die mij hiermee zou kunnen helpen?

Met vriendelijke spoorgroeten,

Lou


MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 sep 2009 :  11:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door lou

Hallo allemaal,

Op de eerste plaatst wil ik mij even voorstellen. Mijn naam is Lou Cremers en ben sinds een jaar weer begonnen met de trein modelbouw. Ik heb vroeger een modelbaan gehad, maar dat zijn lang vervlogen tijden. Er is in die jaren heel wat veranderd.

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL



Hartelijk welkom Lou, ik ben sinds bijna twee jaar terug begonnen na twintig jaar rust op treingebied. Het kan dus.

Ik wil op één vraag reageren, waarvan het antwoord invloed heeft op de antwoorden op de andere vragen. Volledige detectie of niet...
Beide kunnen perfect werken, het is meer een kwestie van "wat wil je".
Je kan zelfs "mengen" bv. onzichtbare sporen wil ik volledige detectie, sporen die ik kan zien hoeven niet...
Alles kan, koploper zelf heeft het niet nodig...het hangt ervan af wat jij nodig vindt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 27 sep 2009 :  11:59:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hoi Lou,

Aanvullend op het antwoord van Theo, lijkt het me overbodig om een volledige detectie na te streven, als niet alle wagons en rijtuigen van een stroomopnemer worden voorzien (weerstand, binnen- of sluitlicht, motor,...).

groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 27 sep 2009 :  14:00:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,Michiel

Ik heb gekozen voor massadetectie en inderdaad ik wil graag de volledige baan detecteren.
Ik rijdt op c-rails dus het technisch goed te doen om de rails te prepareren voor massadetectie

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 sep 2009 :  15:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door lou

Beste Theo,Michiel

Ik heb gekozen voor massadetectie en inderdaad ik wil graag de volledige baan detecteren.
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL



OK dan zal ik weer één antwoord genereren...(hoeveel vragen had je? stuk of zes?)

Je hebt alleen drie bezetmelders nodig in die blokken waar je in twee richtingen wil rijden....

Maar misschien nog één extra, als je op een bepaalde plaats in het blok wil stoppen bv. midden aan een perron.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 27 sep 2009 :  15:53:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door lou

Ik heb gekozen voor massadetectie en inderdaad ik wil graag de volledige baan detecteren.
Ik rijdt op c-rails dus het technisch goed te doen om de rails te prepareren voor massadetectie


Ja, inderdaad... Marklin, massadetectie. Het was me even ontgaan dat je met Marklin rijdt. Dat kan dus ook!

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 sep 2009 :  12:31:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Lou,

Je stelt heel veel vragen, waarop je deels al een antwoord hebt gekregen en deels niet. Ik raad je aan om steeds als je iets in Koploper wilt maken goed in de handleiding te kijken (en niet half) Bijvoorbeeld jouw vraag over de eigenschappen van blokken. Als je goed kijkt, zie je dat boven het hokje, waar 1 staat (naast naar), Kans staat.(Kans ingeval van volledig automatisch rijden, dus als het programma op basis van eigen rekenregels beslist welk blok een trein neemt)Dat betekent, dat het hier om de kans gaat, dat een trein van het ene blok naar een ander blok gaat. Als het maar naar één ander blok betreft, dan stelt die 1 100% voor, maar zijn er meerdere blokken mogelijk, dan is de kans natuurlijk geen 100%. In de handleiding vindt je de rekenregels op basis waarvan het programma de beslissing neemt en op welke wijze jij die kans kan beïnvloeden.
Het antwoord op de vraag of je meerdere blokken (waarnaar toe)kunt aangeven is dus ja. Dit doe je door in Onderhouden blokken de lijntjes te trekken van het ene blok naar het andere, dan verschijnen in Eigenschappen onder "naar" automatisch meerdere blokken (die je dan nog wel moet aanvinken, anders werkt het niet).

Kortom de handleiding goed bestuderen lost veel van je vragen op. Ik wil je daarmee (vanuit mijn ervaring) best mee helpen, voornamelijk met aanwijzingen hoe je de opzet voor jouw baan het best in Koploper kunt doen, maar dan moet ik weten, wat jij wilt met je baan. Het makkelijkst is dan, als ik je baanplan ken. Als je wilt, dat ik je help laat mij dat dan weten via dit forum, dan krijg je daarna mijn emailadres, zodat je direct kunt mailen. Dit forum lijkt me daarvoor minder geschikt.

Groeten en succes
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

lou

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 28 sep 2009 :  13:06:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Karel,

Ik stel je antwoord zeer op prijs en natuurlijk heb je gelijk dat de handleiding goed bestudeerd dient te worden!! Sorry hiervoor maar als je met dit lijvig geschrift bezig bent wordt je overspoelt met info en dan wil er nogal eens iets bij inschieten. Ik wil heel erg graag gebruik maken van je aanbod. Ik heb afgelopen week een het schaduwstation als railplan getekend in koploper. Ik zou je graag de database willen sturen om te beoordelen of ik op de goede weg ben.

Met vriendelijke groet,

Lou

MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 sep 2009 :  18:34:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Lou,

Zoals beloofd mijn emailadres: carel.richters@planet.nl Als ik van jou een mailtje ontvang met de database van (een deel van) jouw baan, zal ik je terugmailen met vragen of suggesties. Dat hangt af van wat je me toestuurt en in hoeverre ik daaruit wijs kan worden.
Als het mogelijk is, zou ik graag wat toelichting op je plan willen krijgen, bijv. welke rijrichting je wilt aanhouden, met hoeveel treinen je wilt gaan rijden, wil je volledig automatisch rijden of met een mix enz. Kortom wat voor jou van belang is, wil ik graag weten. Ook met wat voor soort treinen je wilt gaan rijden: een goederenloc, een sneltreinloc of een rangeerloc gedragen zich heel anders. Dat soort dingen kunnen bepalend zijn voor de inrichting van Koploper. Mis ik deze informatie, dan zal ik je er wel op bevragen, maar hoe meer informatie ik van te voren heb, hoe sneller ik jou ook van suggesties kan voorzien. Het liefst heb ik ook een (ongeveer) volledig banenplan en niet alleen een deelplan gemaakt in Koploper. Dan kan ik ook suggesties geven over de opbouw van de baantekeningen in Koploper. Hoe je zinvol een opbouw op tabbladen kunt maken. Want een computerconfiguratie met 3 beeldschermen is loodzwaar en vereist nogal wat rekenkracht, die volgens mij als particulier niet of nauwelijks is op te brengen. Mijn baan in opbouw wordt gerealiseerd op een oppervlak van ca 40 m2 en in twee lagen (met een geplande raillengte van ca 300 m, dus bepaald geen kleine baan), waarbij een laptop met XP en één groot beeldscherm volstaan. Door een logische indeling op de tabbladen kan ik het prima overzien op één beeldscherm. In de CS1 Reloaded is dat wat moeilijker, vooral omdat je geen tekst kwijt kan, maar met twee (schaduw)stations per tabblad kom je ook daar een heel eind.

In afwachting van je reactie,
met vriendelijke groet,
carel
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 28 sep 2009 :  19:25:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Lou

Ik rij al jaren met volledige detectie en heb dit gedaan door een diodeschakeling voor het 3 rail systeem.
Dit houdt in dat je voor iedere centraaleenheid of booster 6 diodes nodig heb en daar mee is alles geregeld.
Ik zal het schema bijsluiten.
Ik rij zelf met selectrix en heb nooit geprobeerd of het met Marklin ook werkt, dat moet je eventueel maar uitproberen


20081211133927_SKMBT_C25008121113010.pdf

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina