Auteur |
Onderwerp |
|
Seb
Netherlands
251 berichten |
Geplaatst - 21 mrt 2009 : 20:05:13
|
Hoi medespoorders,
Koploper leert een trein remmen. Ik begrijp hoe dit werkt en dat het een tijdje duurt voor Koploper dat perfect uitvoert dmv de twee bezetmeldpunten (inrij- en stopsecties). Zogezegd moet Koploper 'in de gaten krijgen' hoelang een baanblok is. De baanblokken dienen bij voorkeur zoveel mogelijk dezelfde lengte hebben staat in de helpfile. Daarover heb ik dus een vraag. Wat gebeurt er als je baanblokken wel verschillend van lengte zijn? Hoe reageert Koploper daarop? Ik ga een testbaan maken en ontkom niet aan verschillende lengte van de baanblokken. Maw, kan koploper bij verschillende baanbloklengtes de stopafstand per bezetmeldsectie (baanblok) gaan berekenen zodat een trein toch netjes in stopsectie (voor het rode sein bv) zal stoppen? Leert koploper dit dus per baanblok?
Graag jullie mening of uitleg daarover.
MVG Seb
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 21 mrt 2009 : 20:14:18
|
Seb,
Ik vermoed dat als alle blokken dezelfde lengte hebben Koploper niet zo lang nodig heeft om het leren remmen onder controle te krijgen omdat Koploper dan ook de rem gegevens van andere gelijkwaardige blokken kan gebruiken om het netjes remmen onder controle te krijgen.
Dus het antwoord op je vraag is dan dat het langer duurt voordat netjes remmen onder controle is.
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 21 mrt 2009 : 22:17:53
|
Seb,
Waar heb jij dat gelezen? Ik kan het niet vinden in de helpfile.
Grtz Rob
Grtz Rob
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 21 mrt 2009 : 23:34:46
|
Dag Rob,
Bedankt voor je reactie. Ik heb het gelezen in het PDF bestand (beginnen met Koploper) wat gemaakt is door Erik Teunissen en ook een door Chris Burgers. Ik heb het gedownload via Paul's site. Daar staat dat in vermeld maar ik kon er niet iets over vinden in koploper zelf. Ik kwam het iid niet tegen op het helpfile van Koploper zelf, sorry. Maar de tekst van Erik of Chris is, denk ik tenminste, wel door Paul zelf geverifieerd en Erik als zowel Chris hebben er heel veel ervaring mee. Ik ga Erik trouwens binnenkort bezoeken en kan en mag hem vragen erover stellen.
Omdat ik koploper al enige tijd uitvoering bestudeer, nog zonder echte testbaan, begreep ik eruit dat vaste baanblok lengtes inderdaad makkelijk te berekenen zijn door koploper dmv twee meld secties. Omdat die lengtes verschillend zijn vroeg ik me af of dit wel zou werken dan. Meteen ook toen ik dit las dacht ik dat het vreemd was want dit zou de rij- en stop-mogelijkheden drastisch kunnen verminderen en Koploper is daar veel te doordacht voor ontworpen en ge-update telkens.
Zelfs mijn testbaan wil ik op de tekentafel al in orde hebben, dus eerst denken en dan pas doen. Ik twijfelde vandaar mijn vraag.
Jij zegt dat het gewoon langer duurt nu en dat beantwoord mijn vraag.
MVG Seb |
Bewerkt door Seb op 21 mrt 2009 23:35:40 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 21 mrt 2009 : 23:50:56
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Seb
Omdat ik koploper al enige tijd uitvoering bestudeer, nog zonder echte testbaan, begreep ik eruit dat vaste baanblok lengtes inderdaad makkelijk te berekenen zijn door koploper dmv twee meld secties. Omdat die lengtes verschillend zijn vroeg ik me af of dit wel zou werken dan.
Niets van aantrekken, werkt perfect zonder gelijke bloklengtes...
Een trein moet gemiddeld drie keer in een blok stoppen en dan kent hij het.Eerste keer komt hij te snel in stopsectie...beoem korte stop. Tweede keer begint hij veel te vroeg op minimum snelheid te rijden en stopt al netjes, berekent dan een correctiefaktor en zal daarna steeds iets later gaan remmen. Daarna loopt alles ok. Als je leren remmen aankruist bij voor en achteruitrijden apart, dan duurt het langer, minimum zes keer, of nog langer als de trein nooit kopmaakt.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 22 mrt 2009 : 00:01:30
|
Dag Theo,
Thanks. Ik ben nog even gaan zoeken waar het precies stond bij het PDF van Erik. Letterlijk stond er dat de baanvakken zoveel mogelijk van gelijke lengte moeten zijn of althans proberen, en ik heb dat letterlijk zo opgepakt. Maar jullie hebben me gerust gesteld. laat koploper maar lekker rekenen...3....4....5....6 keer....maakt niet uit......ik heb de tijd hoor !!!
Bedankt jongens Seb |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 22 mrt 2009 : 12:15:46
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Seb
Ik ben nog even gaan zoeken waar het precies stond bij het PDF van Erik. Letterlijk stond er dat de baanvakken zoveel mogelijk van gelijke lengte moeten zijn of althans proberen, en ik heb dat letterlijk zo opgepakt.
Het voordeel van "ongeveer" even lange blokken is dat de treinenloop regelmatiger is. Stel U een blok voor dat driemaal zo lang is dan houdt een trein dit driemaal zo lang bezet....filevorming in de vorige blokken.
Het "mooiste" is korte blokken leggen waar de snelheid lager is, bv. rond een station, en langer waar snelheid hoger is. Dan is de "doorlooptijd" bijna gelijk met toch varierende treinsnelheden.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 22 mrt 2009 : 22:42:43
|
Ja Theo, daar heb je een goed punt. Inderdaad is een sneller baanblok geholpen met een langer traject en omgekeerd een trager baanvak met een korter traject.Ik begrijp je gedachte hierachter ivm de filevorming. Koploper kan dus naar ik begrepen heb goed omgaan met de lengte verschillen en dan sluit jouw visie perfect hierop aan. Ik ga je visie dan ook meenemen in mijn uiteindelijk baanplan. Bedankt voor de goede tip.
MVG Seb |
|
|
|
Onderwerp |
|