Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 628 / Bezoekers Vandaag: 12702
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 leren remmen baanbloklengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  20:05:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi medespoorders,

Koploper leert een trein remmen. Ik begrijp hoe dit werkt en dat het een tijdje duurt voor Koploper dat perfect uitvoert dmv de twee bezetmeldpunten (inrij- en stopsecties). Zogezegd moet Koploper 'in de gaten krijgen' hoelang een baanblok is. De baanblokken dienen bij voorkeur zoveel mogelijk dezelfde lengte hebben staat in de helpfile. Daarover heb ik dus een vraag.
Wat gebeurt er als je baanblokken wel verschillend van lengte zijn? Hoe reageert Koploper daarop? Ik ga een testbaan maken en ontkom niet aan verschillende lengte van de baanblokken. Maw, kan koploper bij verschillende baanbloklengtes de stopafstand per bezetmeldsectie (baanblok) gaan berekenen zodat een trein toch netjes in stopsectie (voor het rode sein bv) zal stoppen?
Leert koploper dit dus per baanblok?

Graag jullie mening of uitleg daarover.

MVG
Seb

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  20:14:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Ik vermoed dat als alle blokken dezelfde lengte hebben Koploper niet zo lang nodig heeft om het leren remmen onder controle te krijgen omdat Koploper dan ook de rem gegevens van andere gelijkwaardige blokken kan gebruiken om het netjes remmen onder controle te krijgen.

Dus het antwoord op je vraag is dan dat het langer duurt voordat netjes remmen onder controle is.

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  22:17:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Waar heb jij dat gelezen? Ik kan het niet vinden in de helpfile.

Grtz Rob

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  23:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Rob,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb het gelezen in het PDF bestand (beginnen met Koploper) wat gemaakt is door Erik Teunissen en ook een door Chris Burgers. Ik heb het gedownload via Paul's site.
Daar staat dat in vermeld maar ik kon er niet iets over vinden in koploper zelf.
Ik kwam het iid niet tegen op het helpfile van Koploper zelf, sorry.
Maar de tekst van Erik of Chris is, denk ik tenminste, wel door Paul zelf geverifieerd en Erik als zowel Chris hebben er heel veel ervaring mee. Ik ga Erik trouwens binnenkort bezoeken en kan en mag hem vragen erover stellen.

Omdat ik koploper al enige tijd uitvoering bestudeer, nog zonder echte testbaan, begreep ik eruit dat vaste baanblok lengtes inderdaad makkelijk te berekenen zijn door koploper dmv twee meld secties. Omdat die lengtes verschillend zijn vroeg ik me af
of dit wel zou werken dan.
Meteen ook toen ik dit las dacht ik dat het vreemd was want dit zou de rij- en stop-mogelijkheden drastisch kunnen verminderen en Koploper is daar veel te doordacht voor ontworpen en ge-update telkens.

Zelfs mijn testbaan wil ik op de tekentafel al in orde hebben, dus eerst denken en dan pas doen. Ik twijfelde vandaar mijn vraag.

Jij zegt dat het gewoon langer duurt nu en dat beantwoord mijn vraag.

MVG
Seb

Bewerkt door Seb op 21 mrt 2009 23:35:40
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2009 :  23:50:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb


Omdat ik koploper al enige tijd uitvoering bestudeer, nog zonder echte testbaan, begreep ik eruit dat vaste baanblok lengtes inderdaad makkelijk te berekenen zijn door koploper dmv twee meld secties. Omdat die lengtes verschillend zijn vroeg ik me af
of dit wel zou werken dan.



Niets van aantrekken, werkt perfect zonder gelijke bloklengtes...

Een trein moet gemiddeld drie keer in een blok stoppen en dan kent hij het.Eerste keer komt hij te snel in stopsectie...beoem korte stop.
Tweede keer begint hij veel te vroeg op minimum snelheid te rijden en stopt al netjes, berekent dan een correctiefaktor en zal daarna steeds iets later gaan remmen.
Daarna loopt alles ok. Als je leren remmen aankruist bij voor en achteruitrijden apart, dan duurt het langer, minimum zes keer, of nog langer als de trein nooit kopmaakt.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  00:01:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo,

Thanks. Ik ben nog even gaan zoeken waar het precies stond bij het PDF van Erik. Letterlijk stond er dat de baanvakken zoveel mogelijk van gelijke lengte moeten zijn of althans proberen, en ik heb dat letterlijk zo opgepakt.
Maar jullie hebben me gerust gesteld. laat koploper maar lekker rekenen...3....4....5....6 keer....maakt niet uit......ik heb de tijd hoor !!!

Bedankt jongens
Seb
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  12:15:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Ik ben nog even gaan zoeken waar het precies stond bij het PDF van Erik. Letterlijk stond er dat de baanvakken zoveel mogelijk van gelijke lengte moeten zijn of althans proberen, en ik heb dat letterlijk zo opgepakt.




Het voordeel van "ongeveer" even lange blokken is dat de treinenloop regelmatiger is. Stel U een blok voor dat driemaal zo lang is dan houdt een trein dit driemaal zo lang bezet....filevorming in de vorige blokken.

Het "mooiste" is korte blokken leggen waar de snelheid lager is, bv. rond een station, en langer waar snelheid hoger is. Dan is de "doorlooptijd" bijna gelijk met toch varierende treinsnelheden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  22:42:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja Theo, daar heb je een goed punt. Inderdaad is een sneller baanblok geholpen met een langer traject en omgekeerd een trager baanvak met een korter traject.Ik begrijp je gedachte hierachter ivm de filevorming.
Koploper kan dus naar ik begrepen heb goed omgaan met de lengte verschillen en dan sluit jouw visie perfect hierop aan.
Ik ga je visie dan ook meenemen in mijn uiteindelijk baanplan.
Bedankt voor de goede tip.

MVG
Seb
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina