Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 490 / Bezoekers Vandaag: 12253
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Opstelspoor van 2 blokken lang
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

corne_mo

186 berichten

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  11:26:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

ik heb een aantal opstelsporen welke 2 blokken lang zijn. Alle blokken zijn ongeveer even lang, en al mijn treinen ook. De treinen rijden in 1 richting.
Hoe kan ik dit het beste in koploper verwerken?

Mijn beredeneringen tot zo ver:
- als ik beide blokken van 1 opstelspoor een koploper bloktype opstelspoor mee geef, en ik ga rijden naar opstelblokken (F7), dan zal de trein in het eerste blok van het spoor stoppen, en kan er dus maar 1 trein op het opstelspoor, omdat het voorste blok nooit bereikt wordt.
- Tevens zal in een dergelijke functie het volgende normale rijbeeld ontstaan:
* de loc rijdt het eerste opstelblok binnen en wacht daar een x-aantal seconden (treintype/bloktype wachttijd instelling). Als ie dan weer mag gaan rijden komt ie in het tweede opstelbok van het opstelspoor. Hij gaat dan weer wachten.
- ik zou dynamische bloklengte kunnen gebruiken, maar dit lijkt mij gezien het feit dat alle treinen en blokken ongeveer even lang zijn, niet de bedoeling van deze functie.

Wie kan mij enig advies geven over hoe dit het best in te brengen?
Alvast bedankt voor je reactie,

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  12:05:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo



- als ik beide blokken van 1 opstelspoor een koploper bloktype opstelspoor mee geef, en ik ga rijden naar opstelblokken (F7), dan zal de trein in het eerste blok van het spoor stoppen, en kan er dus maar 1 trein op het opstelspoor, omdat het voorste blok nooit bereikt wordt.




1) opstelspoor moet aangevinkt bij bijkomende blokeigenschappen, ik zou daarom een bloktype nooit zo "noemen" dat geeft alleen verwarring.

Dus: opstelspoor "aanvinken" bij elk tweede blok in schaduwstation, NIET bij het eerste.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  13:26:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo, bedankt voor je reactie. Ik bedoel natuurlijk ook dat de blokken als opstelblok zijn gemarkeerd door middel van het vinkje in bijkomende blokeigenschappen.

Maar even als voorbeeld. Ik heb 3 opstelsporen, dus in totaal 6 blokken (3x 2). Laten we even zeggen:
Opstelspoor 1, blok 1 en 2.
Opstelspoor 2, blok 3 en 4.
Opstelspoor 3, blok 5 en 6.
Blokken gegeven in rijrichting. 1 doorgaand spoor leidt via 2 wissels naar alle 3 de opstelsporen.

Stel nu dat ik alleen het voorste blok van het opstelspoor als opstelblok definieer, en ik laat mijn 4 treinen naar opstelblokken (F7) rijden dan kan het volgende gebeuren:
- loc 1 rijd via blok 1 naar blok 2. En staat dus in een opstelblok.
- loc 2 rijdt via blok 1 (dit kan, niet bezet) en stopt daar, omdat deze niet verder kan (blok 2 bezet).
- loc 3 kan nu niet meer naar opstelspoor 1 (blok 1 en 2) en rijdt dus via blok 3 naar opstelblok 4.
- loc 4 wil ook via blok 3, maar moet daar stoppen omdat opstelblok 4 bezet is.
- ik heb nu 2 locs in een opstelblok en 2 locs op een locatie waar zij niet verder kunnen naar een opstelblok. Koploper zal dus nooit alle locs in een opstelblok krijgen.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  14:35:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corné,

Je situatie lijktwel wat op die van mij. Het verschil is dat bij mij de blokken niet allen even lang zijn, omdat de blokken in een bocht liggen. Ik gebruik het systeem "dentheo". Alle blokken zijn bloktype "schaduwstation". De voorste blokken zijn opstelblok, de achterste niet. Het klopt dan dan wanneer de eerste trein in het voorste blok stopt, de tweede er netjes achter stopt, omdat hij niet verder kan. Zo rijdt, als je de opdracht "Naar opstelsporen (F7)" het hele schaduwstation netjes vol. En dat is precies wat ik wil. Als je dan weer op "Automatich rijden (F8)" drukt, zet alles zich weer netjes in beweging.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  16:22:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,
bedankt voor je reactie. Gaat koploper dan niet zeuren dat locs niet door kunnen rijden, en dus de opdracht rijden naar opstelblokken nooit kan voltooien? Da's namelijk wat ik even zeker wil weten. Anders moet ik met dynamische bloklengte gaan werken en dat wil ik eigenlijk niet. (toch iets risico-voller).

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  16:57:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door corne_mo

Dirk,
bedankt voor je reactie. Gaat koploper dan niet zeuren dat locs niet door kunnen rijden, en dus de opdracht rijden naar opstelblokken nooit kan voltooien? Da's namelijk wat ik even zeker wil weten.



Nou zeuren..er komt wel een melding in het rijwindow en lokomotieven overzicht.

Je kan ook het blok NA het schaduwstation de "status" opstelspoor geven, dan loopt uw schaduwstation ook netjes vol...

Je kan het "tweede blok" ook een andere bloktype geven, dan kun je ervoor zorgen (combinatie trein/bloktype) dat ze daar alleen wachten en niet in het eerste blok.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  20:34:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Corne en Theo,

De treinenloop eindigt nadat ik op F7 heb gedrukt met twee meldingen in het loc overzicht. Bij de locs, die het opstelspoor hebben bezet, staat natuurlijk "Opstelspoo bereikt". Bij de treinen, die in het blok erachter staan, staat netjes "Vervolgblok bezet". Het rode spiegelei komt keurig beschikbaar en Koploper kan worden afgesloten. Wanneer je weer start en op F8 drukt, zet het geheel zich weer in beweging. Zelf vind ik het een mooie manier om je schaduwstation vol te krijgen.
Ik gebruik geen dynamische blokken, omdat de treinstellen ook de "achterdeur" uit mogen en dus het schaduwstation in de andere richting kunnen verlaten. Bovendien had ik het geheel al aangelegd, voordat de opti van dynamische bloklengtes beschikbaar kwam. Ik heb, onder andere bij Dentheo wel gezien dat dat heel mooi werkt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  20:48:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Je kan best je schaduw ombouwen naar dynamisch en ook nog in 2 richtingen berijden.

Je moet dan geen gebruik maken van een gemeenschappelijk bezetmelder.

Wat je doet is per blok een stopmelder.
Stel blok 1 en 2 liggen achter elkaar.
Als je het schaduwstation binnen komt in blok 1 dan is de stopmelder het vrijkomen van de laatste bezetmelder voor blok 1, kan de stopmelder van het vorige blok zijn. In blok 1 gebruik je dan als stopmelder de stopmelder die er al zit.
Kom je binnen van de andere kant, eerst in blok 2 en dan door naar blok 1 dan doe je hetzelfde, stoppen op het vrijkomen van de bezetmelder waar die trein vandaan komt en de stoppen in blok 1 bij de stopmelder die er al zit.

Voordeel je kan in blok 1 en 2 verschillende lengtes van treinen kwijt.
Bij mij heeft dit gewerkt totdat ik toch maar besloten heb dat ik het schaduwstation toch in 1 richting wilde berijden.

Je hoeft dan ook niets om te bouwen.

Zodra je gebruik maak van gemeenschappelijke melders dan gaat het echt niet, wel geprobeerd maar je loopt vast er mag dan namelijk maar 1 treinbeweging zijn en het is dan mogelijk dat van beide kanten een trein het schaduwstation in rijdt en dan gaat het namelijk fout. Dit is op geen enkele manier tegen te houden, terwijl ik dit schrijf en denkt aan logische akties zou het misschien zelfs nog mogelijk zijn om dit te blokkeren via deze acties, maar dat kan ik niet meer proberen want alles is omgebouwd. Wie dit wil proberen kan ik wel een tip geven als hij dat wil.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2009 :  22:07:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor de tip. Ik had me niet gerealiseerd dat je het op die manier kan oplossen. Ik ga het zeker proberen. Nu werk ik met maximum treinlengtes in blokken en dat werkt ook goed. Mogelijk dat ik ook je logische actie eens ga uitproberen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina