Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 572 / Bezoekers Vandaag: 12466
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmeld (probleem)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

edvankraanen

Netherlands
23 berichten

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  20:16:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond allen,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met bezetmelders als Herbert denk ik, echter bij mij is het probleem, dat wanneer ik een lok op de rails plaats dan kleurt het volgende blok gelijk blauw, wat betekent dat de rijrichting bezet is waardoor deze niet vrijgegeven wordt.
In de simulatie loopt alles wel goed, en met de testbaan had ik geen problemen.
Op de Ecos komen alle bezetmelders overeen met koploper, voorlopig gaan alle locs dezelfde kant op en de wissels werken goed.
Wie heeft hier een oplossing voor, voor wat ik vergeet of verkeerd heb gedaan.

vr gr Ed

Download Attachment: baanboven1.bck
71,02 KB

sein

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  22:04:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ed,
Jij moet de sporen koppelen aan een blok.
Onderhoud baanontwerp met het verf bakje boven in kader.
Groetjes bert.

Bert, Fleischmann, Twin-center, Koploper, HO SBB
Ga naar bovenaan de pagina

edvankraanen

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2009 :  22:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

bedankt voor de inbreng.
Ik dacht toch dat ik dit allemaal gedaan had, alle baanvakken zijn gekoppeld of zie ik dit verkeerd.

groet Ed
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  01:02:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ed,

inderdaad heb je de lijnen aan de blokken gekoppeld, ook de wisselstraten zien er goed uit,

Maar !!!!

In onderhouden blokken zie ik heel wat problemen bij het definieren van terugmeldingen, feitelijk behoort een terugmelding tot 1 blok, dus behoor je in te verwachten bezetmeldingen dezelfde melders tegen te komen, als in de meldingen bezet bij. Nu zie ik meerdere bezetmelders die meerdere blokken bezet houden, en dat kan nooit goed zijn,

Even een stukje uit de excel lijst getrokken,

3,07 Van 20 naar 22
Van 20 naar 40
Van 20 naar 42
Van 20 naar 44
Bezet blok: 22
Bezet blok: 40
Bezet blok: 42
Bezet blok: 44

Als bezetmelder 3.07 bezet is dan kleuren de blokken 22, 40,42 en 44 allen blauw, want dit is gedefinieerd bij bezet bij. De bezetmldingen 3.07 en 3.09 zouden alleen bij blok 20 mogen horen, en juist daar zijn ze niet gedefinieerd. Kortom de bezetmelders 3.07 en 3.09 hoor je dus tegen te komen in blok 20 bij te verwachten bezetmelders en bij bezet bij. Dit kan je aanpassen in onderhouden blokken.

Succes, met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

edvankraanen

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  07:28:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter , ik ga hier vanavond mee verder, je hoort er nog van.

vr gr Ed
Ga naar bovenaan de pagina

edvankraanen

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  22:33:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, en anderen

De veranderingen in de blokken hebben uitkomst geboden, echter om te starten met rijden (aut) moet ik de loc voor het blok zetten en dan blauwe pijl in locmenu aanvinken, dan gaat de loc pas rijden.
Dit vind ik vreemd, want in de simulatie gaat werderom alles goed.
Loc in blok plaatsen en rijden.
Je hoeft geen oplossing aan te dragen, een hint in de richting (goede)volstaat ook, het puzzelen vind ik nog steeds leuk maar d'r moet wel eens een keer wat blijven rijden.

vr gr Ed

Bewerkt door edvankraanen op 05 mrt 2009 22:39:35
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2009 :  22:58:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ed,

De blauwe pijl krijg je alleen te zien als de loc in 1 richting kan vertrekken, maar vermoedelijk staat je loc in een blok waaruit de loc in 2 richtingen kan vertrekken. Daarom zal je koploper moeten vertellen in welke richting de trein moet vertrekken. Sleep daarom met de muis de loc in de rijrichting naar het naastliggende blok waarheen de trein moet vertrekken, en de trein begint in die richting te rijden.

Ben benieuwd of de treinen nu wel blijven rijden, succes !

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

edvankraanen

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2009 :  19:10:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

De loc rijdt z'n rondjes......, echter hij geeft steeds een bezetmelding van de loc als hij de voorgaande bezetmelder inrijdt( blok 12 in,13 geeft de bezetmelding en de wissels worden geschakeld).
het is een beetje lastig te omschrijven, en op zich is dat niet erg dat dit gebeurt.
Echter als je met meerdere locs gaat rijden dan kan d'r een situatie onstaan dat de wissels te vroeg schakelen en wat ook gebeurt.
Ik heb nu een aantal blokken op nieuw gedefinieerd en dat lijkt op zich goed te gaan, maar je krijgt wel op deze manier de melding, dat als je afsluit en opstart dat sommige melders dubbel worden gebruikt (in de volgende blokken), en ik weet niet of dit een probleem zou kunnen zijn.

nog een vraagje, waarom heb ik tijdens de simulatie geen probleen, want ik ging ervan uit dat de simulatie de werkelijkheid nabootst en vertrouwde daarop dat het met de blokken wel goed zat

vr gr Ed
fleischmann profirail, Ecos,S88SD16,Lenz LS150

Bewerkt door edvankraanen op 06 mrt 2009 19:12:21
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2009 :  19:37:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ed,

Wat denk je zelf? Als Koploper iets met wat niet juist is, zou dat dan toch goed zijn?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2009 :  19:43:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ed,

je kan in koploper ingeven bij welke bezetmelder een wisselstraat moet worden vrijgegeven, standaard staat dat op de 1e melder in het blok, echter als je in onderhouden blokken verplaatst naar de laatste melder dan is het probleem van te vroeg vrijgeven van de wisselstraat opgelost.'

Het dubbel gebruiken van bezetmelders kan inderdaad tot problemen lijden, misschien handig om nogmaals een backup van je baanplan te plaatsen, dan kunnen we je op weg helpen. Een handig hulpmiddel kan ook zijn om de excel functie te gebruiken in koploper en aan te vinken "wat waar gebruikt" "bezetmeldpunten"

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2009 :  19:50:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ed,

Als iets in simulatie goed gaat wil dat niet zeggen dat het in werkelijkheid op de baan ook goed gaat.

In simulatie activeerd Koploper automatisch de volgende bezetmelder maar in het echt hoeft de volgende bezetmelder niet de juist te zijn.

Ik raad je dan ook aan om alle bezetmelders na te kijken of deze goed zijn in gevoerd bij de betreffende blokken.

Stel de werkelijkheid in je baan is dat in volgorde de bezetmelders 1, 2, 3, 4 aangedaan worden.
Je hebt echter 2, 1, 4, 3 ingevoerd.
In simulatie gaan de bezetmelders 2, 1, 4, 3 af maar als de trein rijdt gaan 1, 2, 3, 4 af in deze volgorde.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

edvankraanen

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2009 :  22:23:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Op m'n werk werk ik met diverse simulatie programma's, de daar ingevoerde data doet een realistische nabootsing, als er verkeerde data in zit dan laat hij dit zien (het proces loopt fout gebeuren andere dingen die niet verwacht aan de ingevoerde data), in koploper ging bij de simulatie alles goed met die ingevoerde data, op mijn baan echter niet dus ik dacht.....
Echter, dit bovenstaande is niet om te katten, maar als je lang met bepaalde programma's beroepsmatig werkt dan ga je er soms te makkelijk vanuit dat dat andere misschien ook wel zo werkt verder niets anders dan lof voor je toewijding in dit goede programma en inderdaad ik moet er nog heel veel van leren.

@ Walter, ik ben daar dan ook nu mee bezig

@ Wim, Bedankt, maar dit had ik al in de treuren gecontroleerd vandaar dat ik toch maar eens ging vragen op dit forum en zo toch op het goede spoor uitkom.

vr gr Ed
fleischmann profirail, Ecos,S88SD16,Lenz LS150
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2009 :  23:16:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ed,

Leuk dat jij Koploper met andere programma's vergelijkt. Echter deze vergelijking gaat dan zeker niet op. Zoals ook gezegd door anderen: goed werken in simulatie mode is GEEEEEEEN garantie dat het ook werkt in het echt.
Als jij mij kan vertellen hoe ik moet weten dat bezetmeldpunt 1.01 op een verkeerde plaats is ingevoerd en eigenlijk 7.15 had moeten zijn, maak je grote kans dat dit ingebouwd wordt in Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2009 :  00:41:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ed,

Met spookmeldingen aan had de baan een Noodstop gemaakt. Nu zal je wel zeggen moet je hem horen maar dit is de beste manier om fouten op te vangen. Ik heb het in het verleden ook niet gebruikt maar het werkt wel. Dan krijg je vanzelf de melding ....... klopt niet.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

edvankraanen

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2009 :  18:09:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,
Je suggestie om de database in excel te bekijken was een goeie,
toch een aantal fouten gevonden in de blokken, verder op de lange baanstukken nog een aantal melders ingebracht.
De loc rijdt nu zijn rondjes zoals het hoort.
Allen bedankt voor de hulp en inzet.

We kunnen weer verder !!, vr gr Ed

vr gr Ed
fleischmann profirail, Ecos,S88SD16,Lenz LS150, en koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina