Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 860
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 286
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel weigeringen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 16 feb 2009 :  23:33:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik heb een marklin K-rail baan met een aantal kruiswissels daarin. Nu komt het de laatste tijd regelmatig voor dat die kruiswissels weigeren om te gaan. Het kan een hele tijd goed gaan, maar ook zo maar niet. Is geen peil op te trekken. Ik heb al van alles geprobeerd (wissel vervangen, spoel vervangen, andere decoder (K83)) maar steeds komt hetzelfde terug. Nu heb ik twee vragen:

Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt?
Kan er iets te maken hebben met koploper?

Groeten,
Bart

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 feb 2009 :  23:51:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je het toch of in de wissel decoder of in de wissel zelf moet zoeken. Ik heb nog niet meegemaakt dat Koploper niet omzet echter wel dat een wissel mechanisch weigert.

Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  21:50:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik ben het met Rob eens. Ik rijd zelf met Fleischmann HO Profirails. Bij die rails blijft er ook wel eens een wissel of een Engelse wissel hangen. Dat is echter puur mechanisch en heeft echt niets met Koploper te maken. Instellen van volledige spooktreinmeldingen voorkomt daarbij echter rampen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  22:35:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

het kan natuurlijk zijn, dat de wissel niet of niet juist in een wisselstraat is opgenomen, om dit uit te sluiten zou je een bck van je database kunnen plaatsen.

Uiteraard kan het ook te maken hebben met een weigerende wissel of een te zwak digitaal signaal waardoor het commando niet aankomt,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 17 feb 2009 :  22:35:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Is / zijn het steeds dezelfde wissel(s)? Edit naar aanleiding van antwoord van Walter, doen ze het wel handmatig uit de centrale?

Wat je ook kan doen is de schakel tijd van de betreffende wissel langer maken zodat hij meer tijd heeft om om te gaan.



Grtz Rob

TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 17 feb 2009 22:37:48
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 feb 2009 :  08:59:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Het zou makkelijker zijn als een gebruiker vermeldt welke centrale hij gebruikt.
Soms ligt de oorzaak bij een centrale.
Een wissel moet bij een ecos b.v. soms echt aangemeld worden wil hij goed werken.
Zeker als er verschillene decoder formaten doorelkaar gebruikt worden.
En vaak met motorola ook, als de centrale default op DCC staat.
Er gebeuren soms rare dingen zoals wel of niet schakelen.
Dus welke centrale gebruik jij?
Dus de vraag van Rob is dan ook terecht, werken deze wissels ook op je centrale?

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 18 feb 2009 12:30:52
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 18 feb 2009 :  11:12:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
om een eerste mogelijk probleem uit te sluiten, zou je best eens proberen om de wissels gewoon conventioneel te schakelen. zo zie je reeds of het aan de wisselaandrijving/wisselmechanisme ligt.


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 feb 2009 :  15:21:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik denk dat ik de oorzaak heb. Na wat googlen vond ik het volgende:

http://forum.3rail.nl/index.php?action=printpage;topic=9969.0

en via daar bij

http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

Ik ga dit nu uittesten en ik laat de resultaten nog wel even weten.

Groeten,
Bart

Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 feb 2009 :  23:54:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede koplopers,

Het lag inderdaad aan de spoelen, althans de beveiling in de spoelen. Voor de laatste generatie marklin wisselspoelen moest er een ander puntje worden gesoldeerd, maar ook hier de beveiliging omzeild. Heb bijna een uur zonder storing gereden (op gegeven moment ging het fout omdat een wagen losliet, maar geen wissel problemen!) met 8 treinen, waar ik anders met 3 treinen na 10 minuten al de noodstop geactiveerd had.

Dit is voor mij een hele opluchting.

En Paul, ik weet niet of ik het als eens gezegd heb, maar ik vind dat je een heel gaaf programma hebt gemaakt. Kon nu namelijk eindelijk eens een beetje de vaste/variabele trein routes uittesten die ik had ingebakken. Mijn complimenten!

Groeten,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 feb 2009 :  11:34:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Soms wil een Viessmann powermodule (5215)wel eens helpen. De wissels krijgen dan een wat krachtiger puls. Je hoort een iets harder tikje bij het omgaan. Wissels die wat moeilijker bewegen hebben soms net dat extra duwtje nodig en wissels die het al goed deden zijn nog iets betrouwbaarder. Je kunt het ook gebruiken als je met de oude Marklin K83 rijdt, ook al heeft die geen extra Externe aansluiting voor de voeding, zoals bijvoorbeeld de Viessmann 5211/ In het treinenclubje waar ik zit heeft nagenoeg iedereen de 5215 in gebruik genomen nadat ze de werking zagen.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina