Auteur |
Onderwerp |
|
BartSteur
Netherlands
245 berichten |
Geplaatst - 16 feb 2009 : 23:33:54
|
Allen,
Ik heb een marklin K-rail baan met een aantal kruiswissels daarin. Nu komt het de laatste tijd regelmatig voor dat die kruiswissels weigeren om te gaan. Het kan een hele tijd goed gaan, maar ook zo maar niet. Is geen peil op te trekken. Ik heb al van alles geprobeerd (wissel vervangen, spoel vervangen, andere decoder (K83)) maar steeds komt hetzelfde terug. Nu heb ik twee vragen:
Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt? Kan er iets te maken hebben met koploper?
Groeten, Bart |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 16 feb 2009 : 23:51:51
|
Ik denk dat je het toch of in de wissel decoder of in de wissel zelf moet zoeken. Ik heb nog niet meegemaakt dat Koploper niet omzet echter wel dat een wissel mechanisch weigert.
Grtz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 17 feb 2009 : 21:50:10
|
Hallo Bart,
Ik ben het met Rob eens. Ik rijd zelf met Fleischmann HO Profirails. Bij die rails blijft er ook wel eens een wissel of een Engelse wissel hangen. Dat is echter puur mechanisch en heeft echt niets met Koploper te maken. Instellen van volledige spooktreinmeldingen voorkomt daarbij echter rampen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 17 feb 2009 : 22:35:29
|
Hallo Bart,
het kan natuurlijk zijn, dat de wissel niet of niet juist in een wisselstraat is opgenomen, om dit uit te sluiten zou je een bck van je database kunnen plaatsen.
Uiteraard kan het ook te maken hebben met een weigerende wissel of een te zwak digitaal signaal waardoor het commando niet aankomt,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 17 feb 2009 : 22:35:55
|
Bart,
Is / zijn het steeds dezelfde wissel(s)? Edit naar aanleiding van antwoord van Walter, doen ze het wel handmatig uit de centrale?
Wat je ook kan doen is de schakel tijd van de betreffende wissel langer maken zodat hij meer tijd heeft om om te gaan.
Grtz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
Bewerkt door Rob Fongers op 17 feb 2009 22:37:48 |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2009 : 08:59:50
|
Hallo Bart,
Het zou makkelijker zijn als een gebruiker vermeldt welke centrale hij gebruikt. Soms ligt de oorzaak bij een centrale. Een wissel moet bij een ecos b.v. soms echt aangemeld worden wil hij goed werken. Zeker als er verschillene decoder formaten doorelkaar gebruikt worden. En vaak met motorola ook, als de centrale default op DCC staat. Er gebeuren soms rare dingen zoals wel of niet schakelen. Dus welke centrale gebruik jij? Dus de vraag van Rob is dan ook terecht, werken deze wissels ook op je centrale?
Mvg Ab Boezerooij
Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS) |
Bewerkt door Agebe op 18 feb 2009 12:30:52 |
|
|
dikken
Belgium
39 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2009 : 11:12:58
|
om een eerste mogelijk probleem uit te sluiten, zou je best eens proberen om de wissels gewoon conventioneel te schakelen. zo zie je reeds of het aan de wisselaandrijving/wisselmechanisme ligt.
greetz, Bart |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2009 : 23:54:59
|
Mede koplopers,
Het lag inderdaad aan de spoelen, althans de beveiling in de spoelen. Voor de laatste generatie marklin wisselspoelen moest er een ander puntje worden gesoldeerd, maar ook hier de beveiliging omzeild. Heb bijna een uur zonder storing gereden (op gegeven moment ging het fout omdat een wagen losliet, maar geen wissel problemen!) met 8 treinen, waar ik anders met 3 treinen na 10 minuten al de noodstop geactiveerd had.
Dit is voor mij een hele opluchting.
En Paul, ik weet niet of ik het als eens gezegd heb, maar ik vind dat je een heel gaaf programma hebt gemaakt. Kon nu namelijk eindelijk eens een beetje de vaste/variabele trein routes uittesten die ik had ingebakken. Mijn complimenten!
Groeten, Bart |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2009 : 11:34:39
|
Bart,
Soms wil een Viessmann powermodule (5215)wel eens helpen. De wissels krijgen dan een wat krachtiger puls. Je hoort een iets harder tikje bij het omgaan. Wissels die wat moeilijker bewegen hebben soms net dat extra duwtje nodig en wissels die het al goed deden zijn nog iets betrouwbaarder. Je kunt het ook gebruiken als je met de oude Marklin K83 rijdt, ook al heeft die geen extra Externe aansluiting voor de voeding, zoals bijvoorbeeld de Viessmann 5211/ In het treinenclubje waar ik zit heeft nagenoeg iedereen de 5215 in gebruik genomen nadat ze de werking zagen.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
|
|
|
Onderwerp |
|